Thu 06/07/2023 - 20:00 Gemeenteraadszaal
Via het digitaal loket Binnenlands Bestuur werd volgend besluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen ontvangen:
- dd. 14.06.2023 m.b.t. de klacht betreffende de beslissing "05. Bouwproject Ieperstraat 82 Tielt: verzoek tot goedkeuring van het zakelijk recht tot bouwen over de Ontvangerstraat Tielt" van de gemeenteraad van Tielt van 30.03.2023. De gouverneur stelt dat de klacht van de indiener niet leidt tot een toezichtsmaatregel, maar geeft de opmerking mee dat ook in dit dossier een schattingsverslag diende opgenomen te zijn.
Art. 332 § 1 van het decreet over het lokaal bestuur, bepaalt dat "alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn".
Voorstel van beslissing: kennisname van het besluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen in toepassing van art. 332 § 1 van het decreet over het lokaal bestuur.
In tegenstelling tot stad en OCMW, stelt het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt nog steeds afzonderlijke beleidsrapporten op. Het geconsolideerd financieel evenwicht van stad, OCMW en AGB komt tot uiting in de jaarrekening van het Lokaal bestuur.
In zitting van 4 juli 2023 stelde de raad van bestuur van het AGB Tielt de jaarrekening 2023, bestemming resultaat en activiteitenverslag van het AGB Tielt vast. De jaarrekening van het AGB omvat 3 luiken:
- De BBC-jaarrekening
- De interne jaarrekening of jaarrekening voor bedrijven
- De externe jaarrekening of jaarrekening voor neerlegging bij de Nationale Bank Van België
Het activiteitenverslag is opgenomen in de beleidsevaluatie van de BBC-jaarrekening. De bestemming van het resultaat is opgenomen in de interne en externe jaarrekening.
De jaarrekening 2022 sluit af met de volgende cijfers:
- Beschikbaar budgettair resultaat: € 254.960
- Autofinancieringsmarge: € 149.759
- Balanstotaal: € 19.002.420
- Te bestemmen overschot van het boekjaar: € 131.841
Conform artikel 43 van de statuten stelt de raad van bestuur aan de algemene vergadering van de aandeelhouders, zijnde de gemeenteraad, voor om het resultaat van het boekjaar als volgt te bestemmen: Overdragen van het overschot van het boekjaar, waarmee het gecumuleerd tekort van het AGB op € 158.935 gebracht wordt.
De jaarrekening 2022, met het activiteitenverslag en de voorgestelde bestemming van het resultaat, wordt overeenkomstig artikel 243 van het Decreet over het Lokaal bestuur en artikel 42 tot 43 van de statuten, voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad van stad Tielt.
Voorstel van beslissing: verlenen van positief advies over de jaarrekening 2022, bestemming resultaat en activiteitenverslag van het AGB Tielt.
In uitvoering van het Decreet over het Lokaal bestuur, artikel 234 §3 en van de statuten van het AGB Tielt, artikel 8 §2, evalueert de gemeenteraad jaarlijks de beheersovereenkomst en de uitvoering ervan. De beheersovereenkomst tussen stad Tielt en AGB Tielt regelt de voorwaarden van de werking van het AGB en de samenwerking tussen het stadsbestuur en het AGB. 2022 is het derde jaar van uitvoering van de huidige beheersovereenkomst, die vastgesteld werd door de raad van bestuur van het AGB op 3 december 2019 en goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 5 december 2019. De raad van bestuur van het AGB maakte het evaluatieverslag op en stelt het vast in zitting van 4 juli 2023. Het komt de gemeenteraad toe om het evaluatieverslag goed te keuren.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het evaluatieverslag 2022 van de beheersovereenkomst tussen stad Tielt en AGB Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 4 juli 2023.
De vaststelling van de jaarrekening 2022 van het Lokaal bestuur Tielt werd voor wat betreft het deel OCMW geagendeerd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De gemeenteraad dient vervolgens de jaarrekening 2022 van het Lokaal bestuur Tielt vast te stellen voor wat betreft het deel stadsbestuur. De afzonderlijke kredieten van stad en OCMW komen tot uiting in het schema met realisatie van de kredieten (schema J3).
De voorliggende jaarrekening 2022 van het Lokaal bestuur Tielt werd toegelicht en besproken in de gemeenteraadscommissie financiën van 3 juli 2023.
Voorstel van beslissing: vaststellen van de jaarrekening 2022 van het Lokaal bestuur Tielt voor wat betreft het deel Stad Tielt.
De vaststelling van de Jaarrekening 2022 van het Lokaal bestuur Tielt werd voor wat betreft het deel OCMW geagendeerd op de raad voor maatschappelijk welzijn en voor wat betreft het deel stadsbestuur op de gemeenteraad.
Nadat de raad voor maatschappelijk welzijn de Jaarrekening 2022 van het Lokaal bestuur Tielt vastgesteld heeft voor wat betreft het deel OCMW, komt het de gemeenteraad toe om dit deel goed te keuren. De stad moet immers de financiële gevolgen dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakte.
Door deze goedkeuring, en door de vaststelling van het deel voor het stadsbestuur, wordt de jaarrekening 2022 in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De jaarrekening 2022 sluit af met de volgende gezamenlijke financiële evenwichten, balanstotaal en resultaat:
- Beschikbaar budgettair resultaat: € 19.008.529
- Autofinancieringsmarge: € 3.047.174
- Balanstotaal: € 111.575.760
- Over te dragen tekort van het boekjaar: € -267.600
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de jaarrekening 2022 van het Lokaal bestuur Tielt, voor wat betreft het deel OCMW Tielt.
Voor het uitvoeren van infrastructuurwerken in opdracht van de Vlaamse Maatschappij Voor Sociaal Wonen ten behoeve van de ontwikkeling van een woonproject aan de Hoogmolenweg werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend met als kenmerk OMV_2023016591 (gemeentelijk nummer: O/2023/33). De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op de aanleg van nieuwe wegenis met riolering. De nieuwe wegenis dient voor de ontwikkeling van een woonproject van de Tieltse Bouwmaatschappij bestaande uit 8 modules van telkens 2 eengezinswoningen en 5 modules van telkens 4 eengezinswoningen. Het dossier omvat de aanleg van een nieuwe insteekweg op de Hoogmolenweg en aanhorigheden zoals parkeervakken en groenzones. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend. Dit bezwaarschrift werd behandeld door het schepencollege in zitting van 21.06.2023.
Het dossier omvat volgende 2 punten:
- Omgevingsaanvraag O/2023/33 – project infrastructuurwerken Hoogmolenweg: goedkeuring rooilijnplan nieuwe wegenis
- Omgevingsaanvraag O/2023/33 – project infrastructuurwerken Hoogmolenweg: goedkeuring bestek en ramingen
De ontwikkelaar voorziet in de uitvoering van de werken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen. De lasten voor de aanleg van de infrastructuur belopen infrastructuurwerken en nutsleidingswerken. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren rooilijnplan van het project infrastructuurwerken insteekweg Hoogmolenweg (de omgevingsaanvraag O/2023/33).
Voor het uitvoeren van infrastructuurwerken in opdracht van de Vlaamse Maatschappij Voor Sociaal Wonen ten behoeve van de ontwikkeling van een woonproject aan de Hoogmolenweg werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend met als kenmerk OMV_2023016591 (gemeentelijk nummer: O/2023/33). De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op de aanleg van nieuwe wegenis met riolering. De nieuwe wegenis dient voor de ontwikkeling van een woonproject van de Tieltse Bouwmaatschappij bestaande uit 8 modules van telkens 2 eengezinswoningen en 5 modules van telkens 4 eengezinswoningen. Het dossier omvat de aanleg van een nieuwe insteekweg op de Hoogmolenweg en aanhorigheden zoals parkeervakken en groenzones. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend. Dit bezwaarschrift werd behandeld door het schepencollege in zitting van 21.06.2023.
Het dossier omvat volgende 2 punten:
- Omgevingsaanvraag O/2023/33 – project infrastructuurwerken Hoogmolenweg: goedkeuring rooilijnplan nieuwe wegenis
- Omgevingsaanvraag O/2023/33 – project infrastructuurwerken Hoogmolenweg: goedkeuring bestek en ramingen
De ontwikkelaar voorziet in de uitvoering van de werken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen. De lasten voor de aanleg van de infrastructuur belopen infrastructuurwerken en nutsleidingswerken. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren infrastructuur van het project infrastructuurwerken insteekweg Hoogmolenweg (de omgevingsaanvraag O/2023/33).
Voor de ontwikkeling van een verkaveling werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend met als kenmerk OMV_2022164046 (gemeentelijk nummer: O/2023/8). De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op het verkavelen van gronden met de aanleg van nieuwe wegenis. Het dossier omvat de aanleg van een doodlopende weg voor gemotoriseerd verkeer voor de ontsluiting van nieuwe woonpercelen.
Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ingediend. Het dossier omvat volgende 3 punten:
- Omgevingsaanvraag O/2023/8 - Verkaveling Alfons De Vlamyncklaan: goedkeuring rooilijnplan nieuwe wegenis
- Omgevingsaanvraag O/2023/8 - Verkaveling Alfons De Vlamyncklaan: goedkeuring van de basisovereenkomst
- Omgevingsaanvraag O/2023/8 - Verkaveling Alfons De Vlamyncklaan: goedkeuring bestek en ramingen.
De verkavelaar voorziet in de uitvoering van de werken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren rooilijnplan van de verkaveling Alfons De Vlamyncklaan (omgevingsaanvraag O/2023/8).
Voor de ontwikkeling van een verkaveling werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend met als kenmerk OMV_2022164046 (gemeentelijk nummer: O/2023/8). De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op het verkavelen van gronden met de aanleg van nieuwe wegenis. Het dossier omvat de aanleg van een doodlopende weg voor gemotoriseerd verkeer voor de ontsluiting van nieuwe woonpercelen.
Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ingediend. Het dossier omvat volgende 3 punten:
- Omgevingsaanvraag O/2023/8 - Verkaveling Alfons De Vlamyncklaan: goedkeuring rooilijnplan nieuwe wegenis
- Omgevingsaanvraag O/2023/8 - Verkaveling Alfons De Vlamyncklaan: goedkeuring van de basisovereenkomst
- Omgevingsaanvraag O/2023/8 - Verkaveling Alfons De Vlamyncklaan: goedkeuring bestek en ramingen.
De verkavelaar voorziet in de uitvoering van de werken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren basisovereenkomst van de verkaveling Alfons De Vlamyncklaan (omgevingsaanvraag O/2023/8).
Voor de ontwikkeling van een verkaveling werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend met als kenmerk OMV_2022164046 (gemeentelijk nummer: O/2023/8). De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op het verkavelen van gronden met de aanleg van nieuwe wegenis. Het dossier omvat de aanleg van een doodlopende weg voor gemotoriseerd verkeer voor de ontsluiting van nieuwe woonpercelen.
Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ingediend. Het dossier omvat volgende 3 punten:
- Omgevingsaanvraag O/2023/8 - Verkaveling Alfons De Vlamyncklaan: goedkeuring rooilijnplan nieuwe wegenis
- Omgevingsaanvraag O/2023/8 - Verkaveling Alfons De Vlamyncklaan: goedkeuring van de basisovereenkomst
- Omgevingsaanvraag O/2023/8 - Verkaveling Alfons De Vlamyncklaan: goedkeuring bestek en ramingen.
De verkavelaar voorziet in de uitvoering van de werken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren bestek en raming van de verkaveling Alfons De Vlamyncklaan (omgevingsaanvraag O/2023/8).
De stedelijke academie voor muziek en woord en de stedelijke kunstacademie kampen reeds geruime tijd met huisvestigingsproblemen. Er is een tekort aan lokalen, meerdere lokalen zijn niet meer geschikt, de locaties zijn verspreid, etc. In 2018 gebeurde een haalbaarheidsstudie naar diverse scenario’s met een toekomstvisie voor de academies. Mede op grond van deze studie en na alternatievenonderzoek is beslist om de academies in te planten aan de Lakenmarkt (“Tiltexsite”). De stad kiest er daarbij voor om de academies op een zo’n compact mogelijke manier te laten ontwikkelen. Dit is verder gemotiveerd in de projectnota en het onteigeningsplan zoals in het dossier gevoegd. In zitting van de gemeenteraad van 12 november 2020 nam de gemeenteraad het voorlopig onteigeningsbesluit voor het verwerven van een perceel grond ten behoeve van de uitbreiding van de academies. Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 27 november 2020 tot en met 27 december 2020. Een verslag van dit openbaar onderzoek werd opgemaakt. In zitting van de gemeenteraad van 3 juni 2021 besliste de gemeenteraad, gelet op de nog lopende onderhandelingen om tot een minnelijke verwerving te komen, om de termijn tot het nemen van een definitief onteigeningsbesluit in het kader van de verwerving van een perceel grond ten behoeve van de uitbreiding van de academies te verlengen. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om het verslag van het openbaar onderzoek gehouden van 27 november 2020 tot en met 27 december 2020 en het onteigeningsplan en de projectnota goed te keuren en het definitief onteigeningsbesluit vast te stellen dat de omschrijving van het te onteigenen goed, de vermelding van de onteigenende instantie, de rechtsgrond voor onteigening, de omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut en de omschrijving en de motivering van de onteigeningsnoodzaak omvat.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het verslag van het openbaar onderzoek gehouden van 27 november 2020 tot en met 27 december 2020, vaststellen van het definitief onteigeningsbesluit voor het verwerven van een perceel grond ten behoeve van de uitbreiding van de academies en goedkeuren van de in bijlage bij het besluit gevoegde projectnota en het onteigeningsplan.
Hoofdstuk 8 van het Decreet betreffende het Deeltijds Kunstonderwijs van 09.03.2018 bepaalt dat lokale samenwerkingsinitiatieven kunnen georganiseerd worden tussen academies en het leerplichtonderwijs. Het project Kunstkuur wil die samenwerking stimuleren. Hiervoor is ondersteuning voorzien onder de vorm van extra uren voor het deeltijds kunstonderwijs en werkingsmiddelen. Het dossier ‘Vlindermuziek’, een samenwerking tussen Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt en BLO De Vlinder Tielt, werd voorbereid en tijdig ingediend. In een mailbericht dd. 12.05.2023 wordt bevestigd dat het dossier door een beoordelingscommissie goedgekeurd werd en in aanmerking komt voor ondersteuning met lestijden en werkingsmiddelen tijdens de schooljaren 2023-2024, 2024-2025 en 2025-2026.
Eén van de decretale voorwaarden is dat er een samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten tussen de betrokken partners (artikel 137, tweede lid van het decreet van 09.03.2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs). De ontwerpovereenkomst werd besproken tijdens de vergadering van het Bijzonder Onderhandelingscomité van 16.06.2023 en wordt in huidige zitting aan de gemeenteraadsleden ter goedkeuring voorgelegd.
Voorstel van beslissing: goedkeuren overeenkomst n.a.v. het lokaal samenwerkingsinitiatief tussen Stedelijke Academie voor Muziek en Woord en BLO De Vlinder.
Hoofdstuk 8 van het Decreet betreffende het Deeltijds Kunstonderwijs van 09.03.2018 bepaalt dat lokale samenwerkingsinitiatieven kunnen georganiseerd worden tussen academies en het leerplichtonderwijs. Het project Kunstkuur wil die samenwerking stimuleren. Hiervoor is ondersteuning voorzien onder de vorm van extra uren voor het deeltijds kunstonderwijs en werkingsmiddelen. Het dossier ‘Samen zorgen voor de makers van morgen’, een samenwerking tussen Stedelijke Kunstacademie Tielt en basisschool ’t Nieuwland Tielt, werd voorbereid en tijdig ingediend. In een mailbericht dd. 12.05.2023 wordt bevestigd dat het dossier door een beoordelingscommissie goedgekeurd werd en in aanmerking komt voor ondersteuning met lestijden en werkingsmiddelen tijdens de schooljaren 2023-2024, 2024-2025 en 2025-2026. Eén van de decretale voorwaarden is dat er een samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten tussen de betrokken partners (artikel 137, tweede lid van het decreet van 09.03.2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs). De ontwerpovereenkomst werd besproken tijdens de vergadering van het Bijzonder Onderhandelingscomité van 16.06.2023 en wordt in huidige zitting aan de gemeenteraadsleden ter goedkeuring voorgelegd.
Voorstel van beslissing: goedkeuren overeenkomst n.a.v. het lokaal samenwerkingsinitiatief tussen Stedelijke Kunstacademie en Basisschool ‘t Nieuwland.
In september 2022 spraken de sociale partners een globaal kader af rond het gebruik van digitale middelen in onderwijsinstellingen, om gevolg te geven aan een Europese verplichting. Van hieruit heeft iedere academie de verplichting om een eigen invulling te geven aan de term deconnectie. Het eigen afsprakenkader moet voor het einde van dit schooljaar als bijlage bij de reglementen van de academies opgenomen worden. In het lokale afsprakenkader worden minimaal volgende thema’s opgenomen:
- beheersbaar houden berichtenstroom
- timing van het versturen van berichten
- timing van het lezen en beantwoorden van berichten
- gebruik van sociale media binnen een professionele context
- communicatie en bereikbaarheid bij ziekte
- communicatie en bereikbaarheid bij deeltijds werken
- communicatie en bereikbaarheid bij overmacht en tijdens noodsituaties
- communicatie en bereikbaarheid tijdens vakantieperiodes
Het communicatieplan/afsprakenkader deconnectie van beide academies werd besproken tijdens de vergadering van het Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelingscomité van 16.06.2023 en wordt in huidige zitting aan de gemeenteraadsleden ter goedkeuring voorgelegd.
Voorstel van beslissing: goedkeuren communicatieplan Stedelijke Academie voor Muziek en Woord en Stedelijke Kunstacademie, als bijlage bij de arbeids- en academiereglementen.
In zitting van de gemeenteraad van 22.12.2022 werd een nieuw tariefreglement voor Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt en Stedelijke Kunstacademie Tielt goedgekeurd. Voor het huren van een muziekinstrument in SAMW Tielt werd in het academiereglement van SAMW Tielt een bedrag van 75,00 euro per instrument opgenomen. Na navraag bij andere academies in West-Vlaanderen blijkt dat een huurgeld van 75,00 euro nog actueel is, waardoor een tariefverhoging niet wenselijk is. Het is daarentegen wel aangewezen om het tarief m.i.v. het schooljaar 2023-2024 mee te laten evolueren met de inflatie en het dus jaarlijks aan te passen aan de evolutie van de index. In het tariefreglement wordt hiervoor een art. 5, rond huurgelden van muziekinstrumenten aan SAMW Tielt, toegevoegd. Bijkomend wordt gevraagd om het tariefreglement als bijlage bij de academiereglementen van de stedelijke academies, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 24.03.2022, op te nemen.
Voorstel van beslissing: toevoegen van art. 5 aan het tariefreglement Stedelijke Academie voor Muziek en Woord en Stedelijke Kunstacademie, en opnemen van het tariefreglement als bijlage bij de academiereglementen van de stedelijke academies.
De verwachtingen ten aanzien van de lokale besturen zijn de laatste jaren sterk toegenomen. Zo worden onder meer vanuit de Vlaamse overheid steeds meer bevoegdheden gedecentraliseerd naar de lokale besturen toe. Het wordt in de toekomst moeilijker voor lokale besturen om de maatschappelijke uitdagingen die steeds complexer worden, blijvend en kwalitatief het hoofd te bieden.
Het is ook de intentie van de Vlaamse Regering om schaalvergroting te ondersteunen om zo sterke en bestuurskrachtige lokale besturen te creëren. Hiertoe heeft de Vlaamse Regering verschillende maatregelen ondernomen zoals onder meer een schuldovername, een tijdelijke verhoging van het aantal politieke mandatarissen, een garantieregeling voor verschillende fondsen, enz.,…
Rekening houdende met bovenstaande elementen besliste het schepencollege in zitting van 14 december 2022 tot het aanstellen van een bureau voor het uitvoeren van een bestuurskrachtmeting.
Uit deze bestuurskrachtmeting blijkt dat door een fusie een versterking op vlak van de ambtelijke capaciteit zou ontstaan en dat een schaalvergroting nodig is om de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening minimaal te kunnen behouden. Daarnaast brengt een fusie ook financiële baten met zich mee.
In eerste instantie werd een fusie met zowel Meulebeke als Pittem overwogen. Pittem heeft echter beslist om deze legislatuur geen verdere stappen tot fusie te zetten.
Uit de uitgevoerde bestuurskrachtmeting blijkt dat ook een fusie van enkel Tielt en Meulebeke de bestuurskracht zal verhogen en eveneens financiële baten met zich zal meebrengen.
Aan de gemeenteraad wordt dan ook voorgesteld om goedkeuring te verlenen aan de principiële beslissing tot samenvoeging van de gemeenten Meulebeke en Tielt, met als beoogde fusiedatum 01.01.2025, zodat de voorgenomen samenvoeging verder kan onderzocht worden met het oog op de eventuele definitieve goedkeuring van het voorstel tot samenvoeging voor 31 december 2023.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Meulebeke en Tielt.
Ieder jaar vinden twee belangrijke koersen plaats in het centrum van Tielt, nml. de Omloop van het Hoogserlei en de Keizer der Nieuwelingen.
De Omloop van het Hoogserlei behoort al 100 jaar tot het Tielts sportpatrimonium, de Keizer der Nieuwelingen al meer dan 50 jaar.
Tot nu toe vinden beide koersen plaats buiten het seizoen van de periodieke knip op de Markt.
Met het permanent maken van de knip, vereist hun passage voortaan een tijdelijke verplaatsing van de bloembakken.
Voorstel van beslissing: de knip tussen Bruggestraat en Ieperstraat wordt jaarlijks geopend voor de traditionele koersen Omloop van het Hoogserlei en Keizer der Nieuwelingen.
Het mobiliteitsplan werd een paar maanden geleden gelanceerd, na tellingen en studies van meerdere jaren en voor een bedrag van meer dan 70.000 €. Het voorstel is zelfs nog niet in testfase geïmplementeerd en zorgt nu al voor heel wat negativisme en bezorgdheden:
De knip op de Markt wordt permanent met alle gevolgen vandien: wielerwedstrijden kunnen niet meer doorgaan. Het verplaatsen van enkele bloembakken blijkt onoverkomelijk. In de zomer wordt ingezet op gezelligheid buiten, in de winter echter is dit zinloos. De cafe-uitbaters hebben er niks aan, en de middenstanders hebben alleen maar minder verkoop. De winkelende medemens weet niet meer hoe in het centrum te geraken. We maken ons samen met de lokale middenstand zorgen over het voortbestaan en de leefbaarheid van ons commercieel centrum.
De knip aan den Bek: mensen kunnen niet meer via de kortste weg op hun bestemming geraken, er worden vele extra km “rondrijden” gecreëerd en een aantal wijken worden afgesloten van vlotte ontsluiting.
Het verbod op zwaar vervoer door de stad, zonder dat er alternatieven worden aangeboden. Een realistische timing voor de realisatie van de Zuiderring of een ander alternatief is er niet. Het verkeer wordt via ons al overbezette Ring, de andere gewestwegen en dorpen zoals Marialoop omgeleid. Een vlotte mobiliteit en bereikbaarheid tussen centra is nochtans cruciaal voor onze lokale bedrijven, landbouwbedrijven en industriezones.
Men zet in op fietsen en stappen en wil dit stimuleren door zone 30, fietsstraten, enz. Op zich kan dit alleen maar toegejuicht worden, mits men de niet-fietsers niet vergeet. En dit is wat hier in Tielt aan het gebeuren is. Volgens minister van mobiliteit streven we in een centrum naar 30 % van verplaatsingen op de fiets. Dan blijft er nog ruim 70 % over via andere middelen. Deze worden nu volledig geweerd en verbannen uit de bebouwde kom van Tielt en zijn deelgemeenten. Dit zal ten koste gaan van ons commercieel centrum, onze middenstand. Maar wie denkt ook aan onze bewoners die zich niet kunnen met de fiets verplaatsen, zoals gezinnen met een kleine kinderen of mama’s een maxi cosi om de arm, mensen die goederen vervoeren, leveren of ophalen, senioren die niet zo goed meer te been zijn, ook de niet-centrum bewoners van Tielt, zoals de mensen van het platteland of de deelgemeenten, de winkelende dames uit onze buurgemeenten, de bezoekers van onze donderdag en boerenmarkt,…
Het is nu reeds duidelijk dat dit plan zijn doelstelling mist, dat de uitgangspunten te beperkt zijn en vooral een groot deel van de mobiliteit in onze landelijke regio uitsluit. Al de niet-strappers worden geweerd uit onze centra, zal dat niet zonder gevolgen zijn, vooral dan voor onze lokale middenstand en horeca, onze kleine ondernemingen en zelfstandigen die zowel klanten als personeel broodnodig hebben om te overleven.
Voorstel van beslissing: de studie wordt teruggestuurd naar het studiebureau met de vraag dit aan te passen aan de noden van de gehele Tieltse bevolking.
Tijdens de “maai mei niet’ konden we het nog enigszins dulden maar ondertussen zijn we begin juli en stellen we op vele plaatsen heel gebrekkig groen onderhoud vast:
- Op Watewy zijn stukken van de atletiek piste ondertussen bijna gazon, groeit onkruid in het voetpad rond het gebouw, zijn fietsrekken niet meer terug te vinden in een ongeschoren haag en staan talrijke distels metershoog in de groenzone en is de nieuw aangelegde skeelerzone al veranderd in een onkruidzone.
- in Kanegem zijn de rozenperken zoek tussen het hoge gras en onkruid. Meer nog, op een aantal plaatsen zijn de rozenperken gewoon mee gemaaid met de bermen, van de rozen is er geen spoor meer…
- in Aarsele is er vorig jaar een vraag gekomen tot het scheren van een haag in de verkaveling ‘t Hoge. De technische dienst stelde zijn verantwoordelijkheid hierin in vraag maar kon dit niet hard maken. Men ging verder informeren bij het kadaster. Vandaag zijn we een jaar later, er is nog geen antwoord en de haag, jah, de haag die groeit verder, ondertussen ferm hoog en ferm verbreed, meer dan een meter over privé terrein hangend.
Voorstel van beslissing: Stad Tielt doet dringend bijsturingen in de Groendienst zodat het openbaar groen en ons openbaar domein er netjes en onderhouden bijligt.
Op de landbouwraad van 6 april werd een “blue deal” project voorgesteld. “Blue deal” stelt een bedrag van 2 mio euro ter beschikking om meer water te bufferen en dit lokaal meer te gebruiken. Dit project kan toegepast worden op onze industriezone Noord met zijn nakende uitbreiding en het bijhorende buffferbekken langs de Deinsesteenweg. Er wordt op de uitbreiding maximaal ingezet op het capteren en bufferen van water om uiteindelijk in het bufferbekken langs de Deinsesteenweg samen te komen. Dit extra gebufferd regenwater zou via een buizennet verdeeld worden naar landbouwers binnen een straal van 2 km waarbij altijd een minimum watervoorraad in het bekken ter beschikking blijft van andere gebruikers die hier willen komen aanzuigen. Dit proefproject kan alleen maar toegejuicht worden. Het is een idee dat al langer leeft, nl om het vele afgevoerde water van Tielt Noord efficiënter te bufferen en ter beschikking te stellen. Toch roept dit project vragen op:
- enkel 4 geselecteerden uit de buurt krijgen de kans aan te sluiten, terwijl er nog mensen met percelen in de buurt (binnen de 2 km) hierin geïnteresseerd zijn, maar geen kans kregen
- dit proefproject wordt gesubsidieerd vanuit Blue Deal, gesteund vanuit verschillende instanties (Waterproof, vlaanderen, vito, vlakwa, Pom, Aquafin, WVI) en past binnen het WaterEzel project van de VMM dat tot 75 % steun kan toekennen. Maar toch blijkt dit alweer betalend te zijn voor diegene die (willen) aansluiten, meer nog, ook als men een zomer geen water nodig heeft, zal men toch de vergoeding moeten betalen.
Voorstel van beslissing: Er wordt maximaal ingezet op de realisatie van dit project, waarbij alle watergebruikers binnen de bereikbare zone, de kans krijgen aan te sluiten. Bovendien wordt uitgekeken om de aangesloten via het buizennet vrij te stellen van een jaarlijkse vergoeding.