Thu 08/02/2024 - 20:00 Gemeenteraadszaal
Het decreet Vastgoedinformatieplatform werd op 22 december 2023 goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse Regering en trad in werking op 1 januari 2024. Er is decretaal een periode van 2 maanden voorzien om het gemeenteraadsbesluit en toetredingsovereenkomst, die dienen te worden goedgekeurd en ondertekend door het lokale bestuur, over te maken aan Digitaal Vlaanderen. Met dit decreet wordt de volledige uitrol van het Vastgoedinformatieplatform in Vlaanderen voor de behandeling van de “Vastgoedinlichtingen voor overdracht” geïmplementeerd. Zo zullen extra type aanvragers toegang hebben en zal de inning van de gemeentelijke bronretributies gebeuren door Athumi, het Vlaams Datanutsbedrijf, zijnde een overheidsinstantie die het Vastgoedinformatieplatform beheert. Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd op 114,00 euro per aanvraag. Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat de percelen aangrenzend zijn, binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen en er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn). Athumi en het Lokaal bestuur Tielt zijn gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken voor wat betreft het ter beschikking stellen van “Vastgoedinlichtingen voor overdracht”. Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming is het hierbij noodzakelijk dat er tussen Athumi en het lokaal bestuur Tielt een overeenkomst voor gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken opgemaakt en ondertekend wordt. Gezien Athumi eveneens zal instaan voor het innen van de gemeentelijke retributies vereist dit een verwerkingsovereenkomst, die ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, tevens wordt door de voorgestelde wijzigingen de gemeenteraadsbeslissing dd. 04.05.2023 ter zake opgeheven.
Voorstel van beslissing: opheffen van de gemeenteraadsbeslissing dd. 04.05.2023 en goedkeuren van de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing van het retributiereglement vastgoedinformatie.
Voor de ontwikkeling van een verkaveling werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend met als kenmerk OMV_2023091801 (gemeentelijk nummer: O/2023/178). De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op het verkavelen van gronden met de aanleg van nieuwe wegenis. Het dossier omvat de aanleg van een doodlopende weg voor gemotoriseerd verkeer voor de ontsluiting van de nieuwe woonpercelen. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden er 3 bezwaarschriften ingediend. Deze bezwaarschriften werden behandeld door het schepencollege in zitting van 3 januari 2024. Het dossier omvat volgende 3 punten:
De verkavelaar voorziet in de uitvoering van de infrastructuurwerken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het rooilijnplan van de omgevingsaanvraag O/2023/178 - verkaveling Jules Van Ooststraat.
Voor de ontwikkeling van een verkaveling werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend met als kenmerk OMV_2023091801 (gemeentelijk nummer: O/2023/178). De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op het verkavelen van gronden met de aanleg van nieuwe wegenis. Het dossier omvat de aanleg van een doodlopende weg voor gemotoriseerd verkeer voor de ontsluiting van de nieuwe woonpercelen. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden er 3 bezwaarschriften ingediend. Deze bezwaarschriften werden behandeld door het schepencollege in zitting van 3 januari 2024. Het dossier omvat volgende 3 punten:
De verkavelaar voorziet in de uitvoering van de infrastructuurwerken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de basisovereenkomst van de omgevingsaanvraag O/2023/178 - verkaveling Jules Van Ooststraat.
Voor de ontwikkeling van een verkaveling werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend met als kenmerk OMV_2023091801 (gemeentelijk nummer: O/2023/178). De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op het verkavelen van gronden met de aanleg van nieuwe wegenis. Het dossier omvat de aanleg van een doodlopende weg voor gemotoriseerd verkeer voor de ontsluiting van de nieuwe woonpercelen. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden er 3 bezwaarschriften ingediend. Deze bezwaarschriften werden behandeld door het schepencollege in zitting van 3 januari 2024. Het dossier omvat volgende 3 punten:
De verkavelaar voorziet in de uitvoering van de infrastructuurwerken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het bestek en de raming van de omgevingsaanvraag O/2023/178 - verkaveling Jules Van Ooststraat.
In het college van burgemeester en schepenen van 25.10.2023 werd beslist om de procedure voor het geven van een nieuwe straatnaam voor de nieuwe verkaveling in de Hoogmolenweg op te starten. Het college van burgemeester en schepenen heeft na advies van de Heemkundige Kring De Roede van Tielt, gekozen om navolgende naam aan deze nieuwe straat te geven: Vogelzangstraat. De raad dient een principiële beslissing te nemen en het college te gelasten over te gaan tot de procedure voor naamgeving. Na bespreking ter zitting wordt voorgesteld om over te gaan tot de hoofdelijke stemming op de vraag “Agendapunt 4: Principiële aanvaarding van de straatnaam voor de nieuwe verkaveling in de Hoogmolenweg wordt uitgesteld”, waarbij een ja-stem betekent dat het punt wordt uitgesteld en een neen-stem dat het punt niet wordt uitgesteld;
Voorstelling van beslissing: overgaan tot de hoofdelijke stemming op de vraag “Agendapunt 4: Principiële aanvaarding van de straatnaam voor de nieuwe verkaveling in de Hoogmolenweg wordt uitgesteld”.
De vraag tot het uitstellen wordt goedgekeurd. De gemeenteraad beslist tot het uitstellen van het agendapunt 4: Principiële aanvaarding van de straatnaam voor de nieuwe verkaveling in de Hoogmolenweg.
In de zitting van de gemeenteraad werd op 2 december 2021 goedkeuring verleend aan een samenwerkingsovereenkomst met POM West-Vlaanderen (Kernpunt) voor de procesbegeleiding van de opmaak van een Strategisch Commercieel Plan voor de detailhandel in stad Tielt. Eind mei 2022 heeft een detailhandelscoach van POM West-Vlaanderen (Kernpunt), het bestuur begeleid naar een efficiënt en doeltreffend detailhandelsbeleid op maat van de stad en de handelaars. Er komen in het plan verschillende deelaspecten aan bod, waaronder winkel- en horeca-aanbod, maar ook mobiliteit & parkeren, toerisme & cultuur, ruimte & inrichting, communicatie & samenwerking, marketing & promotie,… Het lokaal bestuur wenst met dit plan in te zetten op:
- Een kernwinkelgebied met een nieuw verhaal – een verwelkomend kernwinkelgebied
- Een samen ondernemend Tielt
- Leefbaar centrum (kernversterking)
- Duurzame mobiliteit: bereikbaarheid, verkeersdrukte, parkeerdruk, verkeersveiligheid
Deze actiepunten werden opgesteld naar aanleiding van verschillende overlegmomenten met stuurgroepen en stakeholders. Alle resultaten werden samengevat in een groeiplan van 27 actiepunten. Dit betreft ook een niet-limitatieve lijst van acties die op termijn kan bijgestuurd en/of uitgebreid worden naar gelang de behoeften.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het Strategisch Commercieel Plan voor de detailhandel in de stad Tielt.
Artikel 41 12e van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de bevoegdheid tot het definitief aanvaarden van schenkingen bij de gemeenteraad ligt. In toepassing van artikel 4 van het archiefreglement kan de stads- en OCMW-archivaris kleine schenkingen van documenten, foto’s,… aanvaarden die een aanvulling kunnen betekenen voor de bestanden en collecties van het stedelijk archief. Deze schenkingen dienen bekrachtigd te worden door de gemeenteraad. Hiervoor wordt het schenkingsregister van 2023, opgenomen in het dossier, ter goedkeuring voorgelegd.
Voorstel van beslissing: aanvaarden van de schenkingen 2023 zoals opgenomen in het schenkingenregister van het stads- en OCMW archief.
Enkele weken terug mochten we lezen dat de organisatoren van het Dreeffestival tijdens de komende Tieltse Feesten geen optredens zullen plannen in de Patersdreef.
Het zou zonde zijn deze mooie centrumlocatie leeg te laten.
We stellen dan ook voor om deze ruimte te gebruiken ten behoeve van de kinderen. In samenwerking met de lokale jeugd- of sportverenigingen kan gekeken worden hoe dit kan worden ingevuld. Springkastelen, grime, grote gezelschapsspelen zijn enkele voorbeelden. Met een beetje geluk spelen ook de Rode Duivels tijdens het TEF-weekend een halve finale. Ook dit zou in de dreef op een groot scherm kunnen worden gebracht, al dan niet voorgegaan door een kinderfilm.
Uitbating van een bar kan die vereniging(en) ook een financiële compensatie bezorgen. Een deel van de tafels en stoelen van de uitleendienst kan hier voor ter beschikking worden gesteld.
Voorstel van beslissing: het stadsbestuur zorgt voor de invulling van de Paterdreef tijdens de Tieltse Feesten met focus op animatie voor de allerkleinsten. Er wordt gekeken om eventueel samen te werken met één of meerdere Tielste jeugd – of sportverenigingen om dit te uit te werken en te begeleiden en de uitbating van de bar te verzorgen.
Een drietal weken terug werd de klimaatboom aan de Sint-Pieterskerk gehuldigd. Alweer een stap naar een groenere stad.
Een andere maatregel om de stad te vergroenen werd reeds een drietal jaar geleden genomen door het toelaten van geveltuintjes. Helaas zijn deze nog zeldzaam en is het bestaan van de mogelijkheid ervan nog vrij onbekend bij onze inwoners. We roepen dan ook op om deze manier van vergroening via een infocampagne nog eens in de verf te zetten. Idealiter geven we als stadsbestuur het goede voorbeeld door op bepaalde openbare plaatsen enkele geveltuintjes te voorzien, uiteraard rekening houdend met de bestaande reglementering. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de zijkant van de bibliotheek en het stadhuis, aan Club 77 enz.
Voorstel van beslissing: het stadsbestuur zet een infocampagne op om het aanleggen van de geveltuintjes te promoten. Door het voorzien van enkele tuintjes op het openbaar domein geeft het stadsbestuur alvast het goede voorbeeld.
Het is ondertussen al anderhalf jaar geleden dat het zwembad van Tielt haar deuren moest sluiten. Er werd gesteld dat er zo snel mogelijk een nieuw zwembad moest voorzien worden en dit in de schoot van onze nieuwe fusiegemeente Tielt-Meulebeke. De locatie blijkt hierbij het heikele punt. In dit kader werd een studie uitgeschreven om 3 locaties af te wegen. Deze is inmiddels achter de rug. Wat zijn de conclusies en hoe gaat het nu verder ?
Voorstel van beslissing: het schepencollege duidt de conclusie van de studie en de volgende stappen in het traject om zo snel als mogelijk de bouw van het nieuwe zwembad te kunnen opstarten.
Met een BPA legt een bestuur in een bepaald gebied niet alleen dwingende regels van ruimtelijke ordening op. Het bestuur biedt hiermee aan de inwoners en toekomstige inwoners ook zekerheid binnen het gebied. Sinds de wijziging van de decreetgeving in 2017 kan het schepencollege afwijken van de BPA’s, voor zover die minstens 15 jaar oud zijn. Het BPA blijft wel de regel. Het gaat dus om een uitzonderingsmaatregel. In de eerste plaats bedoeld voor kleine afwijkingen. Om toch nog enige rechtszekerheid te bieden, heeft de decreetgever aan de afwijkingsmogelijkheid gekoppeld dat de afwijking moet kaderen binnen de beleidsmatig gewenste ontwikkeling. De beleidsmatig gewenste ontwikkeling is niet wat de vergunningverlenende overheid, in dit geval het schepencollege, toevallig op dat moment wil.
De beleidsmatig gewenste ontwikkelingen liggen vast in het gemeentelijk structuurplan, dat beslist werd door de gemeenteraad. De Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening definieert een ruimtelijk structuurplan als “een beleidsdocument dat het kader aangeeft voor de gewenste ruimtelijke structuur. Het geeft een langetermijnvisie op de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied in kwestie. Het is erop gericht samenhang te brengen in de voorbereiding, de vaststelling en de uitvoering van beslissingen die de ruimtelijke ordening aanbelangen” (oud art. 2.1.1. lid 1 VCRO). Het ruimtelijk structuurplan legt de langetermijnvisie van de gemeente vast en is geen louter academische oefening. Een ruimtelijk structuurplan bevat verdere taakstellingen met betrekking tot de uitvoering ervan door de gemeente (oud art. 2.2.1., lid 3,2° VCRO) en na de vaststelling van een ruimtelijk structuurplan neemt de overheid die het structuurplan heeft vastgesteld de nodige maatregelen om de ruimtelijke uitvoeringsplannen in kwestie in overeenstemming te brengen met het ruimtelijk structuurplan (oud art. 2.2.2,§6 VCRO). Verschillende omwonenden reageerden dan ook verwonderd op de locatie waarvoor Lidl een vergunning vraagt, namelijk op een perceel dat in het BPA hoofdzakelijk ingekleurd is als bestemming tuingebied met uitsluiting van detailhandel. Een afwijking op de in het BPA vastgestelde bestemming over een gans perceel is geen kleine afwijking meer. Op het vlak van beleidsmatig gewenste ontwikkeling ligt het perceel volgens het structuurplan in een “ verder te onderzoeken gebied i.f.v. wooninbreiding of groen netwerk”.
De aangevraagde afwijking betreft noch wooninbreiding noch groen netwerk. Burgers moeten kunnen rekenen op rechtszekerheid. Zoniet worden ze verschalkt in hun rechtmatige verwachtingen, en wordt hun vertrouwen in het bestuur aangetast.
Voorstel van beslissing: het schepencollege neemt de geldende BPA’s als uitgangspunt, en afwijkingen hiervan als uitzondering. Afwijkingen dienen overeen te komen met de in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan aangeduide gewenste bestemming. De open ruimtebestemmingen zoals bepaald in BPA nr. 29 Kasteelstraat, zijn niet vatbaar voor afwijking.