Het decreet Vastgoedinformatieplatform werd op 22 december 2023 goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse Regering en trad in werking op 1 januari 2024. Er is decretaal een periode van 2 maanden voorzien om het gemeenteraadsbesluit en toetredingsovereenkomst, die dienen te worden goedgekeurd en ondertekend door het lokale bestuur, over te maken aan Digitaal Vlaanderen. Met dit decreet wordt de volledige uitrol van het Vastgoedinformatieplatform in Vlaanderen voor de behandeling van de “Vastgoedinlichtingen voor overdracht” geïmplementeerd. Zo zullen extra type aanvragers toegang hebben en zal de inning van de gemeentelijke bronretributies gebeuren door Athumi, het Vlaams Datanutsbedrijf, zijnde een overheidsinstantie die het Vastgoedinformatieplatform beheert. Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd op 114,00 euro per aanvraag. Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat de percelen aangrenzend zijn, binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen en er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn). Athumi en het Lokaal bestuur Tielt zijn gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken voor wat betreft het ter beschikking stellen van “Vastgoedinlichtingen voor overdracht”. Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming is het hierbij noodzakelijk dat er tussen Athumi en het lokaal bestuur Tielt een overeenkomst voor gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken opgemaakt en ondertekend wordt. Gezien Athumi eveneens zal instaan voor het innen van de gemeentelijke retributies vereist dit een verwerkingsovereenkomst, die ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, tevens wordt door de voorgestelde wijzigingen de gemeenteraadsbeslissing dd. 04.05.2023 ter zake opgeheven.
Voorstel van beslissing: opheffen van de gemeenteraadsbeslissing dd. 04.05.2023 en goedkeuren van de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing van het retributiereglement vastgoedinformatie.
Voor de ontwikkeling van een verkaveling werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend met als kenmerk OMV_2023091801 (gemeentelijk nummer: O/2023/178). De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op het verkavelen van gronden met de aanleg van nieuwe wegenis. Het dossier omvat de aanleg van een doodlopende weg voor gemotoriseerd verkeer voor de ontsluiting van de nieuwe woonpercelen. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden er 3 bezwaarschriften ingediend. Deze bezwaarschriften werden behandeld door het schepencollege in zitting van 3 januari 2024. Het dossier omvat volgende 3 punten:
De verkavelaar voorziet in de uitvoering van de infrastructuurwerken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het rooilijnplan van de omgevingsaanvraag O/2023/178 - verkaveling Jules Van Ooststraat.
Voor de ontwikkeling van een verkaveling werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend met als kenmerk OMV_2023091801 (gemeentelijk nummer: O/2023/178). De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op het verkavelen van gronden met de aanleg van nieuwe wegenis. Het dossier omvat de aanleg van een doodlopende weg voor gemotoriseerd verkeer voor de ontsluiting van de nieuwe woonpercelen. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden er 3 bezwaarschriften ingediend. Deze bezwaarschriften werden behandeld door het schepencollege in zitting van 3 januari 2024. Het dossier omvat volgende 3 punten:
De verkavelaar voorziet in de uitvoering van de infrastructuurwerken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de basisovereenkomst van de omgevingsaanvraag O/2023/178 - verkaveling Jules Van Ooststraat.
Voor de ontwikkeling van een verkaveling werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend met als kenmerk OMV_2023091801 (gemeentelijk nummer: O/2023/178). De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op het verkavelen van gronden met de aanleg van nieuwe wegenis. Het dossier omvat de aanleg van een doodlopende weg voor gemotoriseerd verkeer voor de ontsluiting van de nieuwe woonpercelen. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden er 3 bezwaarschriften ingediend. Deze bezwaarschriften werden behandeld door het schepencollege in zitting van 3 januari 2024. Het dossier omvat volgende 3 punten:
De verkavelaar voorziet in de uitvoering van de infrastructuurwerken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het bestek en de raming van de omgevingsaanvraag O/2023/178 - verkaveling Jules Van Ooststraat.
In het college van burgemeester en schepenen van 25.10.2023 werd beslist om de procedure voor het geven van een nieuwe straatnaam voor de nieuwe verkaveling in de Hoogmolenweg op te starten. Het college van burgemeester en schepenen heeft na advies van de Heemkundige Kring De Roede van Tielt, gekozen om navolgende naam aan deze nieuwe straat te geven: Vogelzangstraat. De raad dient een principiële beslissing te nemen en het college te gelasten over te gaan tot de procedure voor naamgeving.
Voorstelling van beslissing: principiële aanvaarding van de straatnaam voor de nieuwe verkaveling in de Hoogmolenweg.
In de zitting van de gemeenteraad werd op 2 december 2021 goedkeuring verleend aan een samenwerkingsovereenkomst met POM West-Vlaanderen (Kernpunt) voor de procesbegeleiding van de opmaak van een Strategisch Commercieel Plan voor de detailhandel in stad Tielt. Eind mei 2022 heeft een detailhandelscoach van POM West-Vlaanderen (Kernpunt), het bestuur begeleid naar een efficiënt en doeltreffend detailhandelsbeleid op maat van de stad en de handelaars. Er komen in het plan verschillende deelaspecten aan bod, waaronder winkel- en horeca-aanbod, maar ook mobiliteit & parkeren, toerisme & cultuur, ruimte & inrichting, communicatie & samenwerking, marketing & promotie,… Het lokaal bestuur wenst met dit plan in te zetten op:
- Een kernwinkelgebied met een nieuw verhaal – een verwelkomend kernwinkelgebied
- Een samen ondernemend Tielt
- Leefbaar centrum (kernversterking)
- Duurzame mobiliteit: bereikbaarheid, verkeersdrukte, parkeerdruk, verkeersveiligheid
Deze actiepunten werden opgesteld naar aanleiding van verschillende overlegmomenten met stuurgroepen en stakeholders. Alle resultaten werden samengevat in een groeiplan van 27 actiepunten. Dit betreft ook een niet-limitatieve lijst van acties die op termijn kan bijgestuurd en/of uitgebreid worden naar gelang de behoeften.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het Strategisch Commercieel Plan voor de detailhandel in de stad Tielt.
Artikel 41 12e van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de bevoegdheid tot het definitief aanvaarden van schenkingen bij de gemeenteraad ligt. In toepassing van artikel 4 van het archiefreglement kan de stads- en OCMW-archivaris kleine schenkingen van documenten, foto’s,… aanvaarden die een aanvulling kunnen betekenen voor de bestanden en collecties van het stedelijk archief. Deze schenkingen dienen bekrachtigd te worden door de gemeenteraad. Hiervoor wordt het schenkingsregister van 2023, opgenomen in het dossier, ter goedkeuring voorgelegd.
Voorstel van beslissing: aanvaarden van de schenkingen 2023 zoals opgenomen in het schenkingenregister van het stads- en OCMW archief.
Namens Gemeenteraad,
Hendrik Vandenbruwane
Algemeen Directeur
Hilde Decoene
Voorzitter