De voorzitter opent de zitting op 04/07/2024 om 20:05.
Verleent eenparig goedkeuring aan de notulen van de zitting dd. 06.06.2024.
Op 30.05.2024 verleende de Minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke kansen de eretitel van het ambt van burgemeester van de gemeente Tielt, provincie West-Vlaanderen aan de heer Michiel Van Daele. De heer Van Daele heeft verklaard te voldoen aan de voorwaarden voor het verkrijgen van de eretitel, het verzoek en bijhorende stavingstukken werden bij brief van 11 mei 2024 ingediend bij de Vlaamse Regering.
Voorstel van beslissing: kennisname van het besluit van de Minister houdende de verlening van eretitel van het ambt van burgemeester van de gemeente Tielt aan de heer Michiel Van Daele.
Neemt kennis van het besluit van de Minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke kansen houdende de verlening van eretitel van het ambt van burgemeester van de gemeente Tielt aan de heer Michiel Van Daele.
Via het digitaal loket Binnenlands Bestuur werd volgend besluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen ontvangen:
- dd. 05.06.2024 betreffende de klacht tegen de gemeenteraadsbeslissing van 11.04.2024 inzake het goedkeuren van de ontwerpakte voor de verwerving van gronden van de VLM voor het stadsrandbos. De Gouverneur heeft de klacht beoordeeld en beslist dat deze niet leidt tot een toezichtsmaatregel. Hij verzoekt evenwel aandacht te besteden aan:
o Duidelijke motivering waarom de VLM het perceel wenste over te dragen;
o Vermelding van correct artikelnummer uit het decreet lokaal bestuur;
o Formulering en bewoording in het beschikkend gedeelte van de beslissing;
Art. 332 § 1 van het decreet over het lokaal bestuur, bepaalt dat "alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn".
Voorstel van beslissing: kennisname van het besluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen in toepassing van art. 332 § 1 van het decreet over het lokaal bestuur.
Neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen in toepassing van art. 332 § 1 van het decreet over het lokaal bestuur:
- dd. 05.06.2024 betreffende de klacht tegen de gemeenteraadsbeslissing van 11.04.2024 inzake het goedkeuren van de ontwerpakte voor de verwerving van gronden van de VLM voor het stadsrandbos. De Gouverneur heeft de klacht beoordeeld en beslist dat deze niet leidt tot een toezichtsmaatregel. Hij verzoekt evenwel aandacht te besteden aan:
o Duidelijke motivering waarom de VLM het perceel wenste over te dragen;
o Vermelding van correct artikelnummer uit het decreet lokaal bestuur;
o Formulering en bewoording in het beschikkend gedeelte van de beslissing;
Neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen in toepassing van art. 332 § 1 van het decreet over het lokaal bestuur:
- dd. 05.06.2024 betreffende de klacht tegen de gemeenteraadsbeslissing van 11.04.2024 inzake het goedkeuren van de ontwerpakte voor de verwerving van gronden van de VLM voor het stadsrandbos. De Gouverneur heeft de klacht beoordeeld en beslist dat deze niet leidt tot een toezichtsmaatregel. Hij verzoekt evenwel aandacht te besteden aan:
o Duidelijke motivering waarom de VLM het perceel wenste over te dragen;
o Vermelding van correct artikelnummer uit het decreet lokaal bestuur;
o Formulering en bewoording in het beschikkend gedeelte van de beslissing;
In de gemeenteraad van 7 december 2023 werd de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de stad Tielt en de gemeente Meulebeke zowel in Tielt als in Meulebeke goedgekeurd. De Vlaamse Regering bekrachtigde op 19.04.2024 het decreet over de vrijwillige samenvoeging van de stad Tielt en de gemeente Meulebeke. De voorgenomen fusie zal in werking treden op 1 januari 2025. Deze fusie heeft ook gevolgen op politioneel vlak gezien er een wijziging van de grenzen van de politiezones, zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones, zal moeten gebeuren. De gemeente Meulebeke besliste om voor de basispolitiezorg vanaf 1 januari 2025 beroep te doen op de politiezone regio Tielt.
In toepassing van artikel 257 quinquies/12 van de wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst moeten de gemeenteraden van de betrokken gemeenten op advies van de korpschefs van de vorige politiezones een besluit nemen betreffende volgende zaken:
- De naamlijst van de personeelsleden die worden overgeheveld naar elk van de nieuwe politiezones
- De inventaris van de roerende goederen die worden overgedragen naar elk van de nieuwe politiezones
- De regeling betreffende de overname van de lopende geschillenprocedures
Er werd, na besprekingen, door de korpschefs een gezamenlijk advies opgemaakt en voorgelegd aan beide politiecolleges. Daarnaast dient aan de gemeenteraden van de betrokken gemeenten gevraagd te worden om ermee akkoord te gaan dat vanuit de politiezones, in onderlinge samenwerking, een formele vraag zal gericht worden aan de minister van Binnenlandse Zaken en justitie tot wijziging van de grenzen van de politiezones Midow en Regio Tielt, met ingang van 1 januari 2025, waarbij ingevolge de fusie tussen Tielt en Meulebeke het grondgebied van de gemeente Meulebeke bij de politiezone Regio Tielt wordt gevoegd en tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de uitgewerkte regeling zoals opgenomen in het gezamenlijk advies van de korpschefs, zoals voorgelegd aan beide politiecolleges en aan het stellen van de formele vraag aan de minister van Binnenlandse Zaken en Justitie tot wijziging van de grenzen van de politiezones en tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder art. 91/1 tot en met 91/15 en art. 257 quinquies/1 tot en met 257 quinquies 17;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Tielt van 7 december 2023 houdende de goedkeuring van de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de stad Tielt en de gemeente Meulebeke;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Meulebeke van 7 december 2023 houdende de goedkeuring van de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de stad Tielt en de gemeente Meulebeke en waarbij Meulebeke besliste om voor de basispolitiezorg vanaf 1 januari 2025 beroep te doen op de politiezone Regio Tielt in plaats van de politiezone Midow;
Gelet op het decreet van 19.04.2024 over de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Meulebeke en Tielt en tot wijziging van de bijlage bij het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, waarbij de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Meulebeke en Tielt werd goedgekeurd;
Overwegende dat de fusie van de stad Tielt en de gemeente Meulebeke ook gevolgen heeft op politoneel vlak gezien er een wijziging dient te gebeuren van de grenzen van de politiezones zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones;
Overwegende dat dit moet geregeld worden via besluitvorming gezien de politiezones anders juridisch niet kunnen blijven opereren;
Gezien omwille van de fusie tussen Tielt en Meulebeke die in werking treedt op 1 januari 2025 de federale regels inzake de wijziging van de politiegrenzen moeten worden toegepast;
Gelet op het feit dat als gevolg van het gewijzigd grondgebied van de twee betrokken politiezones er twee Koninklijke Besluiten zullen moeten worden opgemaakt ter publicatie in het Belgisch Staatsblad; een eerste Koninklijk Besluit dat de grenzen bepaalt van het vernieuwde territorium van elke politiezone en een tweede Koninklijk Besluit dat de in plaats stelling van de nieuwe politiezone regelt;
Gezien de vraag dient gesteld te worden aan de Minister van Binnenlandse Zaken om het Koninklijk Besluit houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen aan te passen;
Gezien de wet tot organisatie van de geïntegreerde politie bepaalt dat aangezien het om een operatie op niveau van de gemeentelijke entiteiten gaat die deel uitmaken van de desbetreffende politiezones, de aanvraag tot wijziging van de grenzen van de politiezones moet uitgaan van alle gemeenteraden met akkoord over personeel, roerende goederen en lopende geschillen;
Gezien het hier zowel de gemeenteraden betreft van de politiezone die zich opsplitst nl. Midow als de gemeenteraden van de politiezone waarin de gemeente Meulebeke, als afscheidingsgemeente, zal worden opgenomen nl. politiezone Regio Tielt;
Gezien in toepassing van artikel 257 quinquies/12 van de wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst de gemeenteraden een besluit moeten nemen op advies van de korpschefs van de vorige politiezones betreffende volgende zaken :
- De naamlijst van de personeelsleden die worden overgeheveld naar elk van de nieuwe politiezones
- De inventaris van de roerende goederen die worden overgedragen naar elk van de nieuwe politiezones
- De regeling betreffende de overname van de lopende geschillenprocedures
Gelet op het overleg georganiseerd op 12 maart 2024 tussen de beide politiezones;
Gelet op het gemeenschappelijk advies van de korpschefs van de politiezone Regio Tielt en de politiezone Midow van 15 maart 2024;
Gelet op het besluit van het politiecollege van de politiezone Midow van 4 april 2024 waarbij men niet akkoord gaat met het gemeenschappelijk advies van de korpschefs;
Gelet op het overleg van 24 april 2024, op initiatief van de gouverneur van West-Vlaanderen, met beide korpschefs, de voorzitters van beide politiezones en de burgemeesters van de politiezone Midow, waarbij een akkoord werd gemaakt dat geleid heeft tot een aangepast gemeenschappelijk advies dat aan de politiecolleges werd voorgelegd als volgt :
Inzake punt 1 (de namenlijst):
• enerzijds; het standpunt van PZ Midow bestaat er in dat omwille van huidige invulling van het
kader én de blijvende taak de minimale dienstverlening te voorzien na 1 januari 2025 voor de residuaire gemeenten, er geen mogelijkheid is om veel medewerkers op de definitieve overhevelingslijst te zetten
• anderzijds; het standpunt van de PZ Regio Tielt bestaat er in voldoende medewerkers op de
definitieve overhevelingslijst te voorzien om de minimale dienstverlening na 1 januari 2025 te kunnen garanderen en aldus een degelijke basispolitiezorg voor de inwoners van de huidige gemeente Meulebeke te voorzien
• beide korpschefs begrijpen wederzijds dat de hiervoor gestelde doelstellingen alleen maar
kunnen worden bereikt binnen de onverkortbare termijnen vereist voor het opstarten van de wettelijk voorziene procedures hiertoe en rekening houdend met de onvermijdelijke duur van de effectieve in plaats stelling van de betrokken medewerkers en hieraan verbonden organisatorische bijsturingen
• gelet op beide standpunten supra geformuleerd, wordt in goede verstandhouding én met
begrip voor elkaars standpunt, tot een akkoord gekomen om twee (2) personeelsleden over te hevelen van PZ Midow naar PZ Regio Tielt op 1 januari 2025 (datum eerste werkdag nieuwe eenheid)
• de twee personeelsleden zijn (nominatief):
o INP CLAERHOUT, Claude (stamnummer: 443013346)
o INP DE DEKEN, Steven (stamnummer: 445523323)
• beide personeelsleden:
o werken op heden in de functie van wijkinspecteur te Meulebeke en in die zin is
continuïteit naar de dienstverlening van de lokale bevolking te Meulebeke cruciaal
o beide personeelsleden gaven aan akkoord te gaan met deze overheveling vanaf 1
januari 2025
• dit akkoord betreffende het gemeenschappelijk advies aan beide politiecolleges betreffende
de namen op de overhevelingslijst wordt gesloten onder de absolute voorwaarde dat de federale dotatie gekoppeld aan de gemeente Meulebeke integraal en definitief overgaat naar politiezone Regio Tielt vanaf 1 januari 2025. Gelet op dit onderlinge akkoord wordt er voor de verdeling van voormelde federale toelage afgeweken van de bepalingen in artikel 91/15 WGP. Deze werkwijze werd gevalideerd door de attaché-teamchef van de Directie Lokale Veiligheid en Politie van de FOD Binnenlandse Zaken. Deze dienst is belast met de effectieve bepaling van het exacte bedrag.
• de jaarlijkse gemeentelijke dotatie voorzien door de gemeente Meulebeke gaat vanaf 1
januari 2025 integraal en onverkort als gemeentelijke bijdrage aan de PZ Regio Tielt over naar (de toekomstige fusiestad) Tielt
• ter compensatie van de onvermijdelijke feitelijke en administratief-procedurele
overbruggingstermijn noodzakelijk voor de effectieve heruitbouw van de wettelijke minimale dienstverlening, zal éénmalig en exclusief voor het begrotingsjaar 2025 een budget van €550.000 vanuit de politioneel-operationeel-territoriale omschrijving van de gemeente Meulebeke ter beschikking worden gesteld van de nieuw op te richten politiezone waarvan de gemeente Meulebeke bij toepassing van de decretale regels vanaf 1 januari 2025 geen deel meer zal uitmaken, gelet op de impact die de eenzijdig defusie van de gemeente Meulebeke uit de politiezone Midow heeft op het integrale functioneren van de politiezone, inclusief de niet-comprimeerbare overheadkost en organisatorische modificaties hieraan verbonden
• het zogenaamde verkeersveiligheidsfonds voor de prestaties die door PZ Midow zijn geleverd
tot en met 31 december 2024 op de gemeente Meulebeke, zullen in rekening worden gebracht teneinde deze over te maken aan PZ Midow
• beide korpschefs engageren zich ertoe om in de gecompenseerde overgangsfase van het jaar
2025, rekening houdend met bovenstaande overwegingen en lopende de structureel-organisatorische aan- en bijpassingen die zich opdringen, zowel op het niveau van de overhead als in de zuiver operationele werking, de kwaliteit van de actuele dienstverlening op het hele zonale territorium te verzekeren zoals deze wettelijk is voorzien ten aanzien van iedere op het Belgische grondgebied ressorterende burger
Inzake punt 2 (lijst roerende goederen):
• essentieel is dat beide personeelsleden vanaf 1 januari 2025 professioneel kunnen werken en
de continuïteit gegarandeerd is
• vandaar dat het voorstel bestaat uit de overheveling van volgende zaken (nader te bepalen in
bijlage met concrete gegevens)
o functionele kledij
o individuele bewapening
o individuele uitrusting (uniformstukken enz)
o werkstations te Meulebeke (Hilde-netwerk)
o elektrische fiets (2)
o striping voertuig wijkdienst Meulebeke (betreft 1AEZ833, bouwjaar 2010)
o bureelmateriaal en uitrusting van het wijkkantoor te Meulebeke
• in relatie met punt 3 (geschillenprocedures) doen beide politiezones betreffende de
overheveling van de roerende goederen (zoals supra vermeld) afstand van vorderingen van de ene politiezone naar de andere politiezone.
Inzake punt 3 (lopende geschillenprocedures):
• er zijn actueel geen lopende geschillenprocedures
• er zijn bijgevolg geen regelingen te treffen zijn betreffende de overname van de lopende
geschillenprocedures
Gelet op het besluit van Politiecollege van de politiezone Regio Tielt van 24 mei 2024 betreffende de vrijwillige samenvoeging van gemeenten – gevolgen voor de politiezone Regio Tielt;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 29 mei 2024 betreffende principiële goedkeuring van een overeenkomst in het kader van de fusie waarbij onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad principiële goedkeuring werd verleend aan het compromisvoorstel als volgt :
• De nieuwe gemeente (Tielt-Meulebeke) betaalt in 2025, naast de vastgelegde bijdragen voor
Tielt, ook de helft van de huidige jaarlijkse bijdrage van Meulebeke aan de PZ Tielt en PZ (M)idow; i.c. elk ongeveer 550.000 euro
• In 2026 wordt er zoals wettelijk voorzien naast de Tieltse bijdrage ook de huidige jaarlijkse
bijdrage (zijnde 1.1M) van Meulebeke betaald aan PZ Tielt
• Deze wettelijke regeling (gemeentelijk bijdrage nieuwe Tielt = gemeentelijke bijdrage Tielt +
gemeentelijke bijdrage Meulebeke) wordt doorgetrokken voor de ganse legislatuur/MJP.
Gelet op het besluit van de Politieraad van de politiezone Regio Tielt van 19 juni 2024 betreffende de vrijwillige samenvoeging van gemeenten – gevolgen voor de politiezone Regio Tielt;
Gezien alle betrokken gemeenteraden een beslissing moeten nemen om vast te stellen dat er een wijziging bestaat in de grenzen van beide politiezones, met ingang van 1 januari 2025 en om zich akkoord te verklaren met de uitgewerkte regeling zoals opgenomen hierboven;
Gezien na goedkeuring door de betrokken gemeenteraden vanuit de politiezones in onderlinge samenwerking een formele vraag zal gericht worden aan de Minister van Binnenlandse zaken en Justitie tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan de politiezones om in onderlinge samenwerking een formele vraag te richten aan de Minister van Binnenlandse zaken en Justitie tot wijziging van de grenzen van de politiezones Midow en Regio Tielt, met ingang van 1 januari 2025, waarbij ingevolge de fusie tussen Tielt en Meulebeke het grondgebied van de gemeente Meulebeke bij de politiezone Regio Tielt wordt gevoegd en tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones.
Art. 2:
Zich akkoord te verklaren met de uitgewerkte regeling als volgt (cf. overwegend gedeelte):
- Overheveling van twee personeelsleden zijnde INP Claerhout Claude (stamnummer 443013346) en INP De Deken Steven (stamnummer : 445523323) van de politiezone Midow naar de politiezone Regio Tielt op 1 januari 2025.
- De jaarlijkse dotatie voorzien door de gemeente Meulebeke gaat vanaf 1 januari 2025 integraal en onverkort als gemeentelijke bijdrage aan de politiezone Regio Tielt over naar (de toekomstige fusiestad) Tielt.
Ter compensatie van de onvermijdelijk feitelijke en administratief-procedurele overbruggingstermijn noodzakelijk voor de effectieve heruitbouw van de wettelijke minimale dienstverlening, zal éénmalig en exclusief voor het begrotingsjaar 2025 een budget van 550.000 euro vanuit de “nieuwe gemeente (Tielt-Meulebeke), via de politiezone Regio Tielt, ter beschikking worden gesteld van de nieuw op te richten politiezone waarvan de gemeente Meulebeke bij toepassing van de decretale regels vanaf 1 januari 2025 geen deel meer zal uitmaken, gelet op de impact die de eenzijdige defusie van de gemeente Meulebeke uit de politiezone Midow heeft op het integraal functioneren van de politiezone, inclusief de niet-comprimeerbare overheadkosten en organisatorische modificaties hieraan verbonden.
In 2026 wordt er zoals wettelijk voorzien naast de Tieltse bijdrage ook de huidige jaarlijkse
bijdrage (zijnde 1.1M) van Meulebeke betaald aan de politiezone Regio Tielt
Deze wettelijke regeling (gemeentelijk bijdrage nieuwe Tielt wat de som is van de
gemeentelijke bijdrage Tielt en gemeentelijke bijdrage Meulebeke) wordt doorgetrokken voor
de ganse legislatuur/MJP 2025-2031.
Het zogenaamde verkeersveiligheidsfonds voor de prestaties die door de politiezone Midow zijn geleverd tot en met 31 december 2024 op de gemeente Meulebeke zullen in rekening worden gebracht teneinde deze over te maken aan de politiezone Midow.
Beide korpschefs engageren zich ertoe om in de gecompenseerde overgangsfase van het jaar 2025, rekening houdende met bovenstaande overwegingen en lopende de structureel-organisatorische aan- en bijpassingen die zich opdringen, zowel op het niveau van de overhead als in de zuiver operationele werking, de kwaliteit van de actuele dienstverlening op het hele zonale territorium te verzekeren zoals deze wettelijk is voorzien ten aanzien van iedere op het Belgisch grondgebied ressorterende burger.
- Overheveling van volgende zaken opgenomen op de lijst roerende goederen :
o functionele kledij
o individuele bewapening
o individuele uitrusting (uniformstukken enz)
o werkstations te Meulebeke (Hilde-netwerk)
o elektrische fiets (2)
o striping voertuig wijkdienst Meulebeke (betreft 1AEZ833, bouwjaar 2010)
o bureelmateriaal en uitrusting van het wijkkantoor te Meulebeke
In relatie met punt 3 (geschillenprocedures) doen beide politiezones betreffende de overheveling van roerende goederen (zoals supra vermeld) afstand van vorderingen van de ene politiezone naar de andere politiezone
- Lopende geschillenprocedures : er zijn geen actueel lopende geschillenprocedures
Art. 3:
Deze beslissingen worden genomen onder voorbehoud van goedkeuring door alle gemeenteraden van de politiezone Midow en van de politiezone Regio Tielt.
Art. 4:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan beide politiezones ter attentie van :
- Kurt.lamerant@police.belgium.eu
- Gunther.vandenabeele@police.belgium.eu
Gelet op de problematiek van zwaar doorgaand vrachtverkeer in de stadskern van Tielt dat dagelijks gebruik maakt van de hoofdas Meulebeeksesteenweg (N399), Kasteelstraat (N399), Vredestraat (N399), Grote Hulststraat (N399), Adolf Loosveldtstraat (N399) en de Felix D’Hoopstraat (N399) om het hoofdwegennet te bereiken, doorkruist deze hoofdas bijkomend een aantal schoolomgevingen. Deze weg is niet uitgerust om zwaar vrachtverkeer te combineren met fiets- en voetgangersverkeer. Om de overlast voor de bewoners en schoolgaande jeugd te beperken en de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruikers te verhogen, werd een studieopdracht uitgeschreven dewelke ondermeer een onderbouwde oplossing diende te bieden om het zwaar doorgaand vrachtverkeer, uitgezonderd plaatselijke leveringen, te weren uit de volledige stadskern van Tielt. Het eindrapport van het verkeersleefbaarheidsplan van 5 april 2023, in het bijzonder de resultaten van de verkeerstellingen uitgevoerd in het voorjaar van 2022, diende als basis voor het ontwerp van aanvullend reglement. De gemeenteraad keurde in zitting van 1 juni 2017 een aanvullend reglement goed betreffende het weren van doorgaand verkeer uit de stadskern met uitzondering van de as Meulebeeksesteenweg (N399), Kasteelstraat (N399), Vredestraat (N399), Grote Hulststraat (N399), Adolf Loosveldtstraat (N399) en de Felix D’Hoopstraat (N399). Gezien dit dossier een gemeentegrensoverschrijdende maatregel betreft werd overleg gepleegd met de gemeente Meulebeke waarbij een omleidingsroute werd vastgelegd op grondgebied Meulebeke vanaf de Randweg (N399) via de Nijverheidsstraat, Meentakstraat, Gentstraat (N305) naar de Wakkensesteenweg (N327). Het schrijven van de gemeente Meulebeke van 5 april 2024 en 2 mei 2024 bevestigt de gevoerde besprekingen en vermeldt uitdrukkelijk dat de omleidingsroute via de Gentstraat (N305) mag ingesteld worden na het plaatsen van de verkeerslichten op het kruispunt Randweg (N399) / Nijverheidsstraat door AWV. Deze werken zullen vermoedelijk eind oktober 2024 voltooid zijn. Het voorstel om zwaar doorgaand verkeer te weren uit de stadskern met omleidingsroute via Meulebeke kreeg gunstig advies van de stedelijke verkeerscommissie dd. 26 oktober 2023. Gezien het voorstel van aanvullend reglement betrekking heeft op zowel gemeente- als gewestwegen dient het aanvullend reglement na goedkeuring door de gemeenteraad ter goedkeuring worden overgemaakt aan het Departement MOW. Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd van het ontwerp van aanvullende politieverordening. Zie dossier.
Voorstel van beslissing: opheffen van de gemeenteraadsbeslissing van 1 juni 2017 en goedkeuren van een aanvullende politieverordening betreffende het weren van doorgaand vrachtverkeer (toegangsverbod voor bestuurders van motorvoertuigen ontworpen voor het vervoer van goederen, waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer) uit de volledige stadskern.
Gelet op de gecoördineerde wetten van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, zoals later gewijzigd;
Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals later gewijzigd;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeersborden;
Gelet op artikel 3 van de ordonnantie van 3 april 2014 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Overwegende de ministeriële omzendbrief van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Gelet op de aanvullende politieverordening betreffende het weren van doorgaand vrachtverkeer uit de stadskern van Tielt, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juni 2017;
Overwegende de problematiek van zwaar doorgaand vrachtverkeer die dagelijks gebruik maakt van het hoofdas Meulebeeksesteenweg (N399), Kasteelstraat (N399), Vredestraat (N399), Grote Hulststraat (N399), Adolf Loosveldtstraat (N399) en de Felix D’Hoopstraat (N399) om het hoofdwegennet te bereiken;
Overwegende dat deze hoofdas, die een aantal schoolomgevingen doorkruist, totaal niet zijn uitgerust om vrachtverkeer te combineren met fiets- en voetgangersverkeer;
Overwegende de overlast voor de bewoners en schoolgaande jeugd te beperken en de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruikers te verhogen;
Gelet op het eindrapport van het verkeersleefbaarheidsplan van 05.04.2023, in het bijzonder de resultaten van de verkeerstellingen uitgevoerd in het voorjaar van 2022;
Overwegende dat het hier een gemeentegrensoverschrijdende maatregel betreft waarbij, de gemaakte afspraken tijdens het overleg met het gemeentebestuur van Meulebeke dd. 5 juni 2023, omtrent het weren van doorgaand vrachtverkeer uit de stadskern van Tielt met omleiding via de Gentstraat (N305 / Meulebeke), duidelijk werden bepaald en opgevolgd;
Gelet op het schrijven van het gemeentebestuur van Meulebeke dd. 5 april 2024 en 2 mei 2024 omtrent de opvolging van de gemaakte afspraken tussen stadsbestuur Meulebeke en gemeentebestuur Tielt omtrent omleiding zwaar doorgaand verkeer via Gentstraat (N305) te Meulebeke;
Overwegende dat het gemeentebestuur van Meulebeke in het schrijven dd. 2 mei 2024 bevestigt dat de omleidingsroute via de Gentstraat (N305) mag ingesteld worden na het plaatsen van de verkeerslichten op het kruispunt Randweg (N399) / Nijverheidsstraat door AWV en dat vermoedelijk eind oktober 2024 de nodige werken zouden voltooid zijn;
Gelet op het gunstig advies van de stedelijke verkeerscommissie dd. 26 oktober 2023;
Overwegende dat dit reglement betrekking heeft op gemeentewegen en gewestwegen;
Art. 1:
De aanvullende politieverordening betreffende het weren van doorgaand vrachtverkeer uit de stadskern van Tielt, met uitzondering van de verkeersas Meulebeeksesteenweg (N399), Kasteelstraat (N399), Vredestraat (N399), Grote Hulststraat (N399), Adolf Loosveldtstraat (N399) en de Felix D’Hoopstraat (N399), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juni 2017 wordt opgeheven vanaf 1 november 2024.
Art. 2:
In de stadskern van Tielt wordt vanaf 1 november 2024 een zonaal toegangsverbod ingevoerd voor bestuurders van motorvoertuigen ontworpen voor het vervoer van goederen, waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer.
Daartoe wordt op de hierna vermelde locaties volgende zonale verbodsbord ‘C23’ met onderborden 3,5 ton, UPV geplaatst:
- Marialoopsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Tenhovestraat, kant centrum;
- Seyntexlaan ter hoogte van het kruispunt met de Wakkensesteenweg;
- Wakkensesteenweg (N327) ter hoogte van het kruispunt met de Seyntexlaan, kant centrum;
- Felix D’Hoopstraat (N399) ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan (N35);
- Sint-Janstraat ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan (N35);
- Afslag Ringlaanparking ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan (N37);
- Bruggestraat ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan (N37);
- Deken Darraslaan (N327) ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan (N37);
- Claerhoutstraat ter hoogte van de gemeentegrens met Pittem;
- Meulebeeksesteenweg (N399) ter hoogte van de gemeentegrens met Meulebeke;
- Sint-Amandstraat ter hoogte van het kruispunt met de Meulebeeksesteenweg (N399), kant Pittem;
- Sint-Amandstraat ter hoogte van het kruispunt met de Abeelstraat;
- Abeelstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Marialoopkouterstraat;
Art. 3:
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement MOW.
Art. 4:
Dit aanvullend reglement wordt, na goedkeuring door MOW, ter kennisgeving en opvolging overgemaakt aan de lokale politie.
Art. 5:
Dit reglement zal, na goedkeuring door MOW, worden bekendgemaakt in overeenstemming met de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur en op de bewuste dag door middel van passende verkeerssignalisatie.
Art. 6:
Afschriften van deze verordening zullen, na goedkeuring door MOW, aan de bevoegde hogere overheden worden toegestuurd.
In tegenstelling tot stad en OCMW, stelt het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt nog steeds afzonderlijke beleidsrapporten op. Het geconsolideerd financieel evenwicht van stad, OCMW en AGB komt tot uiting in de jaarrekening van het Lokaal bestuur.
In zitting van 2 juli 2024 stelde de raad van bestuur van het AGB Tielt de jaarrekening 2023, bestemming resultaat en activiteitenverslag van het AGB Tielt vast. De jaarrekening van het AGB omvat 3 luiken:
- De BBC-jaarrekening
- De interne jaarrekening of jaarrekening voor bedrijven
- De externe jaarrekening of jaarrekening voor neerlegging bij de Nationale Bank Van België
Het activiteitenverslag is opgenomen in de beleidsevaluatie van de BBC-jaarrekening. De bestemming van het resultaat is opgenomen in de interne en externe jaarrekening.
De jaarrekening 2023 sluit af met de volgende cijfers:
- Beschikbaar budgettair resultaat: € 524.191
- Autofinancieringsmarge: € 346.381
- Balanstotaal: € 19.558.974
- Te bestemmen winst van het boekjaar: € 371.961
Conform artikel 43 van de statuten stelt de raad van bestuur aan de algemene vergadering van de aandeelhouders, zijnde de gemeenteraad, voor om het resultaat van het boekjaar als volgt te bestemmen:
- Overgedragen verlies van het vorige boekjaar: € 158.935
- Toevoeging aan de wettelijke reserve: € 10.651
- Toevoeging aan de beschikbare reserve: € 74.559
- Uit te keren winst aan stad Tielt: € 127.815
De jaarrekening 2023, met het activiteitenverslag en de voorgestelde bestemming van het resultaat, wordt overeenkomstig artikel 243 van het Decreet over het Lokaal bestuur en artikel 42 tot 43 van de statuten, voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad van stad Tielt.
Voorstel van beslissing: Verlenen van positief advies over de jaarrekening 2023, bestemming resultaat en activiteitenverslag van het AGB Tielt.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 241 waarbij titel 4 van toepassing verklaard wordt op de autonome gemeentebedrijven en artikel 243;
Gelet op de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 1 september 2011 en gewijzigd in zitting van de gemeenteraad van 16 december 2013 en 5 december 2019, inzonderheid de artikelen 41 tot 43 betreffende de boekhouding, de jaarrekening en de resultaatsbestemming;
Gelet op de beheersovereenkomst tussen het stadsbestuur Tielt en het AGB Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 3 december 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 december 2019, inzonderheid artikel 28 §2 betreffende de jaarlijkse rapportering aan de gemeenteraad;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 2 tot en met 7 en de artikelen 17 tot en met 28 betreffende de jaarrekening;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 22 december 2022 houdende de goedkeuring van Meerjarenplanaanpassing 4 2020-2025 van het Autonoom gemeentebedrijf Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB van 20 december 2022, waarin de kredieten voor 2023 werden vastgesteld;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 7 december 2023 houdende de goedkeuring van Meerjarenplanaanpassing 5 2020-2025 van het Autonoom gemeentebedrijf Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB van 5 december 2023, waarin de kredieten voor 2023 werden aangepast;
Gelet op het besluit van de raad van bestuur van het AGB van 2 juli 2024 houdende de vaststelling van de jaarrekening 2023, bestemming resultaat en activiteitenverslag van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt;
Gelet op de jaarrekening 2023 van het AGB Tielt - inclusief de bestemming van het resultaat en het activiteitenverslag - bestaande uit de BBC-jaarrekening, de interne jaarrekening en de externe jaarrekening;
Gelet op de bijkomende documentatie bij de jaarrekening 2023 van het Autonoom gemeentebedrijf Tielt, die het ontwerp van jaarrekening 2022 verder verduidelijkt;
Overwegende dat het activiteitenverslag opgenomen is in de beleidsevaluatie van de BBC-jaarrekening en dat de bestemming van het resultaat opgenomen is in de interne en externe jaarrekening;
Overwegende dat de jaarrekening 2023 van het AGB Tielt afsluit met een beschikbaar budgettair resultaat van € 524.191 en een autofinancieringsmarge van € 346.381;
Overwegende dat de jaarrekening 2023 van het AGB Tielt afsluit met een te bestemmen winst van het boekjaar van € 371.961,
Overwegende dat dit overschot deels overgedragen dient te worden om gevoegd te worden bij de overgedragen tekorten van de vorige boekjaren van € -158.935;
Overwegende dat de resterende te bestemmen winst daarna nog € 213.025 bedraagt;
Overwegende dat hiervan minimaal 5% of € 10.651 toegevoegd moet worden aan de wettelijke reserve, dat de raad van bestuur voorstelt om 35% of € 74.559 toe te voegen aan de beschikbare reserve en om het saldo van 55% of € 127.815 uit te keren als vergoeding van het kapitaal in de vorm van een dividend aan de stad Tielt als aandeelhouder;
Overwegende dat het geconsolideerd financieel evenwicht van stad, OCMW en AGB Tielt per 31 december 2023 tot uiting wordt gebracht in de jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt, dat het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat € 20.727.673 bedraagt en de geconsolideerde autofinancieringsmarge €°6.718.831;
Overwegende dat de raad van bestuur van het AGB de jaarrekening 2023, bestemming resultaat en activiteitenverslag van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, na vaststelling voor advies voorlegt aan de algemene vergadering van de aandeelhouders, zijnde de gemeenteraad;
Overwegende dat het ontwerp van jaarrekening 2023, bestemming resultaat en activiteitenverslag toegelicht en besproken werd in de gemeenteraadscommissie financiën van 1 juli 2024;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
Positief advies te verlenen over de jaarrekening 2023 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt - inclusief de bestemming van het resultaat en het activiteitenverslag - bestaande uit de BBC-jaarrekening, de interne jaarrekening en de externe jaarrekening, met volgende cijfers:
- Beschikbaar budgettair resultaat: € 524.191
- Autofinancieringsmarge: € 346.381
- Balanstotaal: € 19.558.974
- Te bestemmen winst van het boekjaar: € 371.961
Art. 2:
Het voorstel van de raad van bestuur van het AGB Tielt tot bestemming van het resultaat over het boekjaar 2023, zoals opgenomen in de interne en externe jaarrekening, goed te keuren als volgt:
- Te bestemmen winst van het boekjaar: € 371.961
o Overgedragen verlies van het vorige boekjaar: € 158.935
o Toevoeging aan de wettelijke reserve: € 10.651
o Toevoeging aan de beschikbare reserve: € 74.559
o Uit te keren winst aan stad Tielt: € 127.815
Art. 3:
Kwijting te verlenen aan de bestuurders van het AGB Tielt met betrekking tot het boekjaar 2023.
Art. 4:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van de artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 1:
Positief advies te verlenen over de jaarrekening 2023 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt - inclusief de bestemming van het resultaat en het activiteitenverslag - bestaande uit de BBC-jaarrekening, de interne jaarrekening en de externe jaarrekening, met volgende cijfers:
- Beschikbaar budgettair resultaat: € 524.191
- Autofinancieringsmarge: € 346.381
- Balanstotaal: € 19.558.974
- Te bestemmen winst van het boekjaar: € 371.961
Art. 2:
Het voorstel van de raad van bestuur van het AGB Tielt tot bestemming van het resultaat over het boekjaar 2023, zoals opgenomen in de interne en externe jaarrekening, goed te keuren als volgt:
- Te bestemmen winst van het boekjaar: € 371.961
o Overgedragen verlies van het vorige boekjaar: € 158.935
o Toevoeging aan de wettelijke reserve: € 10.651
o Toevoeging aan de beschikbare reserve: € 74.559
o Uit te keren winst aan stad Tielt: € 127.815
Art. 3:
Kwijting te verlenen aan de bestuurders van het AGB Tielt met betrekking tot het boekjaar 2023.
Art. 4:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van de artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
In uitvoering van het Decreet over het Lokaal bestuur, artikel 234 §3 en van de statuten van het AGB Tielt, artikel 8 §2, evalueert de gemeenteraad jaarlijks de beheersovereenkomst en de uitvoering ervan. De beheersovereenkomst tussen stad Tielt en AGB Tielt regelt de voorwaarden van de werking van het AGB en de samenwerking tussen het stadsbestuur en het AGB. 2023 is het vierde jaar van uitvoering van de huidige beheersovereenkomst, die vastgesteld werd door de raad van bestuur van het AGB op 3 december 2019 en goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 5 december 2019. De raad van bestuur van het AGB maakte het evaluatieverslag op en stelt het vast in zitting van 2 juli 2024. Het komt de gemeenteraad toe om het evaluatieverslag goed te keuren.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het evaluatieverslag 2023 van de beheersovereenkomst tussen stad Tielt en AGB Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 2 juli 2024.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 234 §3 dat bepaalt dat de beheersovereenkomst en de uitvoering ervan tussen stad en AGB jaarlijks geëvalueerd wordt door de gemeenteraad;
Gelet op de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 1 september 2011 en gewijzigd in zitting van de gemeenteraad van 16 december 2013 en 5 december 2019, inzonderheid artikel 8 §2 1e lid betreffende de jaarlijkse evaluatie van de beheersovereenkomst en de uitvoering ervan door de gemeenteraad;
Gelet op de beheersovereenkomst tussen het stadsbestuur Tielt en het AGB Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 3 december 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 december 2019;
Gelet op de dienstverleningsovereenkomst tussen het stadsbestuur Tielt en het AGB Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 3 december 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 december 2019;
Overwegende dat de beheersovereenkomst de voorwaarden van de werking van het AGB Tielt en de samenwerking tussen het stadsbestuur Tielt en het AGB Tielt regelt;
Overwegende dat een nieuwe beheersovereenkomst tussen de stad Tielt en het AGB Tielt werd goedgekeurd voor de periode 2020-2025 en 2023 dus het vierde jaar van uitvoering van de huidige beheersovereenkomst is;
Overwegende dat het jaarlijks evaluatieverslag van de beheersovereenkomst opgemaakt en vastgesteld wordt door de raad van bestuur van het AGB;
Gelet op het evaluatieverslag 2023 van de beheersovereenkomst tussen stad Tielt en AGB Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 2 juli 2024;
Overwegende dat het door de raad van bestuur vastgestelde evaluatieverslag ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad;
Overwegende dat het ontwerp van evaluatieverslag 2023 toegelicht en besproken werd in de gemeenteraadscommissie financiën van 1 juli 2024;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting,
Art. 1:
Het evaluatieverslag 2023 van de beheersovereenkomst tussen stad Tielt en AGB Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 2 juli 2024, goed te keuren.
Art. 2 :
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van de artikelen 285-287 en 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
De vaststelling van de jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt werd voor wat betreft het deel OCMW geagendeerd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De gemeenteraad dient vervolgens de jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt vast te stellen voor wat betreft het deel stadsbestuur. De afzonderlijke kredieten van stad en OCMW komen tot uiting in het schema met realisatie van de kredieten (schema J3).
De voorliggende jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt werd toegelicht en besproken in de gemeenteraadscommissie financiën van 1 juli 2024.
Voorstel van beslissing: Vaststellen van de jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt voor wat betreft het deel Stad Tielt.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 249, 258 en 260 tot 262 betreffende de jaarrekening;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 2 tot en met 7 en de artikelen 17 tot en met 28 betreffende de jaarrekening;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 22 december 2022 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 4 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt – deel Stad, waarin de kredieten voor 2023 werden vastgesteld;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 7 december 2023 tot vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 5 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt – deel Stad, waarin de kredieten voor 2023 werden aangepast;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 februari 2024 tot overdracht naar het volgend boekjaar van de niet-aangewende en niet-gerealiseerde investerings- en financieringskredieten 2023;
Gelet op het ontwerp van jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt, bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting;
Gelet op de bijkomende documentatie bij de jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt, die het ontwerp van jaarrekening 2023 verder verduidelijkt;
Overwegende dat het decreet over het lokaal bestuur een verregaande integratie tussen gemeenten en hun OCMW’s voor ogen heeft, met gezamenlijke beleidsrapporten voor stad en OCMW waarbij de doelstellingen, actieplannen en acties van stad en OCMW opgenomen zijn in één gezamenlijke doelstellingenboom en waarbij ook het financieel evenwicht beoordeeld wordt voor stad en OCMW samen;
Overwegende dat het Lokaal bestuur Tielt derhalve ook één geïntegreerde jaarrekening dient op te maken voor stad en OCMW samen;
Overwegende dat stad en OCMW Tielt niettemin afzonderlijke rechtspersonen gebleven zijn met elk hun eigen verplichtingen en verbintenissen, waardoor in de geïntegreerde jaarrekening toch een duidelijk onderscheid blijft bestaan tussen de kredieten van de stad en de kredieten van het OCMW;
Overwegende dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn de jaarrekening elk voor hun deel vaststellen;
Overwegende dat de gemeenteraad daarna het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn (deel OCMW) goedkeurt, waardoor de jaarrekening in zijn geheel geacht wordt definitief vastgesteld te zijn;
Overwegende dat de niet-aangewende investeringsuitgaven van 2023 voor een bedrag van € 8.807.541 overgedragen werden naar het volgend boekjaar, net als de niet-gerealiseerde investeringsontvangsten van 2023 voor een bedrag van € 3.862 en de niet-gerealiseerde financieringsontvangsten van 2023 voor een bedrag van € 51.812;
Overwegende dat in de resultaatsverwerking van de jaarrekening de tussenkomst van de stad in de financiële verplichtingen van het OCMW geregistreerd wordt, dat ervoor geopteerd wordt om deze tussenkomst te berekenen op basis van het budgettaire resultaat van het OCMW, dat voor 2023 € -3.430.032 bedraagt;
Overwegende dat de jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt afsluit met een beschikbaar budgettair resultaat van € 20.203.482 en een autofinancieringsmarge van € 6.372.450;
Overwegende dat het geconsolideerd financieel evenwicht van stad, OCMW en AGB Tielt per 31 december 2023 tot uiting wordt gebracht in de voorliggende jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt, dat het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat € 20.727.673 bedraagt en de geconsolideerde autofinancieringsmarge € 6.718.831;
Overwegende dat het ontwerp van jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt toegelicht en besproken werd in de gemeenteraadscommissie financiën van 1 juli 2024;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
De jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt, bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting, wordt vastgesteld voor wat het deel Stad betreft.
Art. 2:
De realisatie van de kredieten van het deel Stad in de jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt, wordt vastgesteld als volgt:
Realisatie van de kredieten van de STAD |
Uitgaven 2023 |
Ontvangsten 2023 |
Saldo 2023 |
Exploitatie Investeringen Financiering Leningen en leasings Toegestane leningen en betalingsuitstel
|
24.408.869 6.039.492 2.816.513 2.589.885 226.628 |
36.576.914 910.617 408.978 250.457 158.521 |
12.168.045 -5.128.875 -2.407.535 -2.339.428 -68.107 |
|
33.264.874 |
37.896.509 |
4.631.635 |
Art. 3:
De tussenkomst van stad Tielt in de financiële verplichtingen van het OCMW Tielt wordt jaarlijks bij de resultaatsverwerking berekend op basis van het budgettaire resultaat van het OCMW en wordt voor 2023 vastgesteld op € 3.430.032.
Art. 4:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Nadat de raad voor maatschappelijk welzijn de Jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt vastgesteld heeft voor wat betreft het deel OCMW, komt het de gemeenteraad toe om dit deel goed te keuren. De stad moet immers de financiële gevolgen dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakte.
Door deze goedkeuring, en door de vaststelling van het deel voor het stadsbestuur, wordt de jaarrekening 2023 in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De jaarrekening 2023 sluit af met de volgende gezamenlijke financiële evenwichten, balanstotaal en resultaat:
- Beschikbaar budgettair resultaat: € 20.203.482
- Autofinancieringsmarge: € 6.372.450
- Balanstotaal: € 112.635.948
- Over te dragen overschot van het boekjaar: € 5.718.001
Voorstel van beslissing: Goedkeuren van de jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt, voor wat betreft het deel OCMW Tielt.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 249, 258 en 260 tot 262 betreffende de jaarrekening;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 2 tot en met 7 en de artikelen 17 tot en met 28 betreffende de jaarrekening;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 4 juli 2024 tot vaststelling van de jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt voor wat betreft het deel Stad;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 juli 2024 tot vaststelling van de jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt voor wat betreft het deel OCMW;
Gelet op de jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt, bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting;
Gelet op de bijkomende documentatie bij de jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt, die het ontwerp van jaarrekening 2023 verder verduidelijkt;
Overwegende dat het decreet over het lokaal bestuur een verregaande integratie tussen gemeenten en hun OCMW’s voor ogen heeft, met gezamenlijke beleidsrapporten voor stad en OCMW waarbij de doelstellingen, actieplannen en acties van stad en OCMW opgenomen zijn in één gezamenlijke doelstellingenboom en waarbij ook het financieel evenwicht beoordeeld wordt voor stad en OCMW samen;
Overwegende dat het Lokaal bestuur Tielt derhalve ook één geïntegreerde jaarrekening dient op te maken voor stad en OCMW samen;
Overwegende dat stad en OCMW Tielt niettemin afzonderlijke rechtspersonen gebleven zijn met elk hun eigen verplichtingen en verbintenissen, waardoor in de geïntegreerde jaarrekening toch een duidelijk onderscheid blijft bestaan tussen de kredieten van de stad en de kredieten van het OCMW;
Overwegende dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn de jaarrekening elk voor hun deel vaststellen;
Overwegende dat de gemeenteraad daarna het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn (deel OCMW) goedkeurt, waardoor de jaarrekening in zijn geheel geacht wordt definitief vastgesteld te zijn;
Overwegende dat in de resultaatsverwerking van de jaarrekening de tussenkomst van de stad in de financiële verplichtingen van het OCMW geregistreerd wordt, dat ervoor geopteerd wordt om deze tussenkomst te berekenen op basis van het budgettaire resultaat van het OCMW, dat voor 2023 € -3.430.032 bedraagt;
Overwegende dat de jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt afsluit met een beschikbaar budgettair resultaat van € 20.203.482 en een autofinancieringsmarge van € 6.372.450;
Overwegende dat het geconsolideerd financieel evenwicht van stad, OCMW en AGB Tielt per 31 december 2023 tot uiting wordt gebracht in de voorliggende jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt, dat het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat € 20.727.673 bedraagt en de geconsolideerde autofinancieringsmarge € 6.718.831;
Overwegende dat het ontwerp van jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt toegelicht en besproken werd in de gemeenteraadscommissie financiën van 1 juli 2024;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
De jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt wordt goedgekeurd voor wat het deel OCMW betreft.
Art. 2:
De jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Tielt, bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting, wordt in zijn geheel vastgesteld met volgende financiële evenwichten, balanstotaal en resultaat:
- Beschikbaar budgettair resultaat: € 20.203.482
- Autofinancieringsmarge: € 6.372.450
- Balanstotaal: € 112.635.948
- Over te dragen overschot van het boekjaar: € 5.718.001
Art. 3:
De tussenkomst van stad Tielt in de financiële verplichtingen van het OCMW Tielt wordt jaarlijks bij de resultaatsverwerking berekend op basis van het budgettaire resultaat van het OCMW en wordt voor 2023 vastgesteld op € 3.430.032.
Art. 4:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
In de gemeenteraad van 08.02.2024 werd de principiële aanvaarding van de straatnaam ‘Vogelzangstraat’ voor de nieuwe verkaveling in de Hoogmolenweg voorgelegd. Er werd echter beslist om dit punt uit te stellen na tussenkomst van enkele raadsleden m.b.t. de keuze van de straatnaam en de mogelijke alternatieven. Naar aanleiding hiervan werd aan de Stedelijke Raad voor Cultuurbeleid gevraagd om een nieuw voorstel van straatnaam over te maken. Dit werd besproken in de Koepel dd. 24.04.2024 en de ‘Zuster Christofilastraat’ werd weerhouden. In het kader van de fusie werd beslist om voor toekomstige nieuwe straatnamen geen functie meer te vermelden en na het inwinnen van advies bij de stadsarchivaris omtrent de oorsprong en schrijfwijze wordt door het college van burgemeester en schepenen voorgesteld om navolgende naam aan deze nieuwe straat te geven, meerbepaald Christophilastraat. De raad dient een principiële beslissing te nemen en het college te gelasten over te gaan tot de procedure voor naamgeving.
Voorstelling van beslissing: principiële aanvaarding van de straatnaam voor de nieuwe verkaveling in de Hoogmolenweg.
Gelet op de noodzaak tot het geven van een straatnaam voor de nieuwe verkaveling in de Hoogmolenweg met het oog op een vlotte dienstuitbating;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 08.02.2024 waarin werd voorgesteld om de nieuwe straat in de verkaveling in de Hoogmolenweg te benoemen als ‘Vogelzangstraat en waarbij ter zitting werd beslist om de principiële aanvaarding uit te stellen na tussenkomst van enkele raadsleden m.b.t. de keuze van de straatnaam en de mogelijke alternatieven;
Gelet op het feit dat er advies werd gevraagd aan de Stedelijke Raad voor Cultuurbeleid met de vraag om een nieuw voorstel voor deze nieuwe straat over te maken;
Gelet op het advies van de Stedelijke Raad voor Cultuurbeleid dd. 24.04.2024 waarbij geopteerd wordt om de naam ‘Zuster Christofilastraat’ aan deze straat te geven, verwijzend naar de laatste directrice van de jongensschool verbonden aan het Sint-Antoniusgesticht in Aarsele;
Gelet op het naslagwerk van de stadsarchivaris en waarbij hij voorstelt om in functie van het gedachtenisprentje de schrijfwijze ‘CHRISTOPHILA’ te hanteren;
Gelet op het feit dat er in het kader van de fusie beslist werd om geen functies meer in de straatnaam te vermelden;
Gelet op het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen dd. 28.01.1977 en latere wijzigingen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1:
Tot het nemen van een principiële beslissing om de nieuwe straat gelegen in de nieuwe verkaveling in de Hoogmolenweg als volgt te benoemen: CHRISTOPHILASTRAAT.
Art. 2:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het toepassen van de wettelijke procedure en met de uitvoering van het openbaar onderzoek.
In zitting van de gemeenteraad van 2 mei 2024 besloot de gemeenteraad volgende nieuwe straatnamen vanaf 01.01.2025 principieel te aanvaarden:
Oude naam Nieuwe naam
Na deze principiële aanvaarding van de voorgestelde nieuwe straatnamen werd een openbaar onderzoek georganiseerd dat liep van 09.05.2024 tot 12.06.2024. De betrokken eigenaars, bewoners en bedrijven werden in het kader van dit openbaar onderzoek persoonlijk aangeschreven. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden 3 bezwaren ontvangen.
Er werd eveneens een officiële adviesvraag gericht aan de stedelijke raad voor cultuurbeleid.
De stedelijke raad voor cultuurbeleid gaf bij schrijven van 22 mei 2024 positief advies aan de voorgestelde nieuwe straatnamen. Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om na openbaar onderzoek over te gaan tot de definitieve aanvaarding van de nieuwe straatnamen voor de straten waarvan de naam dient gewijzigd te worden ten gevolge van de fusie tussen Tielt en Meulebeke.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de definitieve aanvaarding van de nieuwe straatnamen voor de straten waarvan de naam dient gewijzigd te worden ten gevolge van de fusie tussen Tielt en Meulebeke.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet dd. 28 januari 1977 tot de bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, en latere wijzigingen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Tielt van 6 juli 2023 houdende de goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de stad Tielt en de gemeente Meulebeke;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Tielt dd. 7 december 2023 houdende de goedkeuring van de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de stad Tielt en de gemeente Meulebeke;
Gelet op de omzendbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken dd. 23.02.2018 waarin een aantal principes werden voorgesteld die moeten leiden tot een logische, transparante en uniforme werkwijze bij het vaststellen van de adressen en de huisnummers en gelet op de omzendbrief FOD Binnenlandse zaken dd. 4 november 2020 – aanpassing van de omzendbrief dd. 23.02.2018;
Gelet op het draaiboek ‘vrijwillige fusies van gemeenten’ van het Agentschap Binnenlands Bestuur in het bijzonder punt 3.13. betreffende de gemeentenaam en adreswijziging;
Gezien in het kader van de fusie tussen Tielt en Meulebeke het verplicht is om de gelijke straatnamen op het grondgebied van de fusiegemeente weg te werken en gezien het aanbevolen is om gelijkaardige straatnamen ook weg te werken om verwarring en onveilige situaties, onder meer naar hulpdiensten toe te vermijden;
Gezien er in Tielt en Meulebeke een aantal gelijke en gelijkaardige straatnamen bestaan;
Overwegende dat er een overzicht werd opgemaakt van de straatnamen waarbij een naamswijziging verplicht of aangewezen is in Tielt en in Meulebeke en dat bij de opmaak van deze lijst en bij de bepaling van in welke gemeente de straatnaam diende te wijzigen, rekening gehouden werd met het aantal inwoners en het aantal bedrijven die in deze straten gevestigd zijn;
Gezien bij de opmaak van het overzicht bleek dat in Tielt de Henri Dunantstraat, de Kapellestraat, de Sint-Amandstraat, de Steenovenstraat, de Steenstraat, de Veldstraat, de Groenestraat en de Marialoopsesteenweg van naam dienen te wijzigen in het kader van de fusie;
Gezien ook de Galgestraat een naamswijziging moet ondergaan omdat de grens tussen Tielt en Ruiselede doorheen deze straat loopt en omdat in Ruiselede deze straat van naam moet wijzigen in het kader van de fusie tussen Ruiselede en Wingene;
Gezien er op 11.12.2023 een eerste infovergadering voor de betrokken bewoners, eigenaars en bedrijven werd georganiseerd;
Gelet op de gevolgde procedure, zoals vastgelegd in de fusiestuurgroep (schepencollege van Tielt en Meulebeke) waarbij burgers tegen 31.12.2023 voorstellen voor een nieuwe straatnaam konden indienen en waarbij de heemkundige kring ‘De Roede van Tielt’ en de cultuurraad tegen 19.01.2024, rekening houdende met de door de burgers ingediende voorstellen, per straat een aantal gemotiveerde suggesties konden doen;
Gelet op de nota van de werkgroep straatnamen betreffende de vanuit de heemkundige kring en cultuurraad ontvangen suggesties;
Gelet op de beoordeling van de ontvangen suggesties en de nota van de werkgroep straatnamen door de fusiestuurgroep, waarbij de finale keuze werd gemaakt van welke suggesties aan de betrokken bewoners, eigenaars en bedrijven zouden worden voorgelegd;
Gelet op het schrijven van het stadsbestuur dd. 28.02.2024 aan de betrokken bewoners, eigenaars en bedrijven met vraag om een keuze te maken uit de voor hun straat weerhouden suggesties tegen uiterlijk 31.03.2024;
Gelet op de resultaten van de stemming zoals opgenomen in de nota van de werkgroep straatnamen;
Gezien de stemming volgende resultaat gaf:
Oude naam Nieuwe naam
Henri Dunantstraat Solferinostraat
Kapellestraat Velodroomstraat
Sint-Amandstraat Maerlestraat
Steenovenstraat Steenbakkerstraat
Veldstraat Derdewijkstraat
Groenestraat Kerkuilstraat
Marialoopsesteenweg Mariënhovestraat
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Ruiselede dd. 21.03.2024, houdende de definitieve goedkeuring van de Stropstraat als nieuwe naam voor de Galgenstraat;
Gezien de naam van de Galgenstraat op het grondgebied van Tielt dezelfde moet zijn als op het grondgebied van Ruiselede;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad dd. 02.05.2024 houdende de principiële aanvaarding van de nieuwe straatnamen voor de straten waarvan de naam dient gewijzigd te worden ten gevolge van de fusie tussen Tielt en Meulebeke;
Gezien deze principiële aanvaarding volgende straatnamen betrof :
Oude naam Nieuwe naam
Henri Dunantstraat Solferinostraat
Kapellestraat Velodroomstraat
Sint-Amandstraat Maerlestraat
Steenovenstraat Steenbakkerstraat
Steenstraat Vakstraat
Veldstraat Derdewijkstraat
Groenestraat Kerkuilstraat
Marialoopsesteenweg Mariënhovestraat
Galgestraat Stropstraat
Gelet op het PV van opening van het onderzoek de commodo et incommodo dd. 03.05.2024;
Gezien het openbaar onderzoek liep van 09.05.2024 tot 12.06.2024;
Gelet op de bekendmaking van het openbaar onderzoek en op de brieven verstuurd in het kader van het openbaar onderzoek aan de betrokken bewoners, eigenaars en bedrijven van eigendommen in de straten waarvoor een straatnaamwijziging nodig is;
Gelet op het schrijven verstuurd aan de stedelijke cultuurraad met vraag tot adviesverlening inzake de voorgestelde straatnaamwijzigingen;
Gelet op het feit dat er 3 bezwaren, zoals in het dossier opgenomen, ontvangen werden:
Bezwaar 1 dd. 20.05.2024 met betrekking tot de naam Mariënhovestraat voor de huidige Marialoopsesteenweg als volgt geformuleerd:
“Gaan jullie uitleggen hoe men die 2 puntjes op die e moeten geplaatst worden. De meeste mensen zullen het niet weten en bpost zal er ook geen weg mee kunnen.”
Bezwaar 2 dd. 26.05.2024 met betrekking tot de naam Vakstraat voor de huidige Steenstraat als volgt geformuleerd:
“Ik vind dat een straatnaam iets volwaardigs moet dragen, bijvoorbeeld een persoon die iets betekend heeft voor de stad of het land, of een familie. Ik teken streng bezwaar aan tegen de naam 'Vakstraat'. Allereerst bevindt de hoofdingang van die school zich zelfs niet in de Steenstraat. Soms vraag ik me af wie ervoor betaald wordt om met zoiets naar voren te komen als 'Vakstraat'. Het is duidelijk dat de personen die dit voorstel hebben gedaan zeker niet in de Steenstraat wonen. Een straatnaam is zeer belangrijk, en 'Vakstraat' is echt geen volwaardige naam als vervanger van de Steenstraat.”
Bezwaar 3 dd. 08.06.2024 met betrekking tot de naam Vakstraat voor de huidige Steenstraat als volgt geformuleerd:
“VTI zit in de Grote Hulststraat en is niet tof een verwijzing van een school als straatnaam”
Gelet op het positief advies van de stedelijke raad voor cultuurbeleid dd. 22.05.2024;
Gelet op het PV van sluiting van het onderzoek de commodo et incommodo dd. 12.06.2024;
Gelet op het voorstel om niet in te gaan op de ingediende bezwaren om volgende redenen:
Weerlegging bezwaar 1:
Er werd maar één opmerking over het trema op de naam Mariënhovestraat gemaakt. Een straatnaam kan altijd foutief geschreven worden maar het plaatsen van een trema in de naam Mariënhovestraat is op zich niet moeilijk. Het foutief plaatsen van het trema zou ook nooit vergaande gevolgen hebben;
Weerlegging bezwaar 2:
Er is geen enkel regel dit stelt dan een straatnaam naar een persoon of familie moet verwijzen. Betrokkene vindt dat omdat de hoofdingang van de school waarnaar Vakstraat verwijst, niet in de huidige Steenstraat ligt en de naam Vakstraat dan ook niet als nieuwe naam aan deze straat zou kunnen worden toegekend. De school ligt wel voor een deel langs de Steenstraat en geeft er ook op uit met een zijingang. De school wordt vaak in de volksmond ‘De Vak’ genoemd, verwijzend naar het feit dat er oorspronkelijk opleiding kon gevolgd worden voor het leren van een vak zoals schoenmaker of wever en dus is de naam wel relevant als straatnaam in de buurt waar deze school gelegen is.
Daarnaast werd de keuze Vakstraat gemaakt door de meerderheid van de betrokkenen die hun stem uitbrachten voor de Steenstraat. De meesten kunnen zich dus wel in deze nieuwe naam vinden. Er wordt dan ook voorgesteld om de keuze van de meerderheid van de betrokkenen te volgen;
Weerlegging bezwaar 3: Betrokkene stelt dat het VTI niet in de Steenstraat ligt. Er is echter wel een zijtoegang aan de Steenstraat naar het VTI (over de parking van De Weerdt). Betrokkene vindt het niet tof dat de straatnaam een verwijzing is naar een school. De keuze voor Vakstraat werd echter gemaakt door een meerderheid van de eigenaars, bewoners en bedrijven die voor de Steenstraat hun Stem hebben uitgebracht. Er wordt dan ook voorgesteld om de keuze van de meerderheid van de betrokkenen te volgen;
Art. 1:
Definitief akkoord te gaan met de toekenning van volgende nieuwe straatnamen en dit vanaf 01.01.2025:
Oude naam Nieuwe naam
Henri Dunantstraat Solferinostraat
Kapellestraat Velodroomstraat
Sint-Amandstraat Maerlestraat
Steenovenstraat Steenbakkerstraat
Steenstraat Vakstraat
Veldstraat Derdewijkstraat
Groenestraat Kerkuilstraat
Marialoopsesteenweg Mariënhovestraat
Galgestraat Stropstraat
Art. 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere communicatie en uitvoering van deze beslissing.
In het kader van de fusie tussen Tielt en Meulebeke dienen de namen van een aantal gelijknamige straten gewijzigd te worden. In zitting van 2 mei 2024 besliste de gemeenteraad tot principiële aanvaarding van de nieuwe straatnamen voor de straten waarvan de naam moet gewijzigd worden. In huidige zitting beslist de gemeenteraad over de definitieve aanvaarding van deze nieuwe straatnamen. Daarnaast zal er onder meer in de nieuwe Stropstraat ook een hernummering moeten doorgevoerd worden. Deze adreswijzigingen hebben een impact op de bewoners, eigenaars en bedrijven gevestigd in een straat waarvan de straatnaam wijzigt. Vanuit Digitaal Vlaanderen worden afspraken gemaakt met diverse organisaties om deze adreswijzigingen automatisch te laten verlopen. Zo wordt getracht om de impact van de adreswijzigingen voor de betrokkenen tot een minimum te beperken. Gezien er voor de betrokkenen toch nog altijd een zeker impact zal zijn wordt voorgesteld om in een beperkte financiële tegemoetkoming te voorzien. Hiertoe werd een reglement financiële tegemoetkoming bij wijziging van de straatnaam en/of het huisnummer in het kader van de fusie tussen de lokale besturen Tielt en Meulebeke opgemaakt. Dit reglement wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het reglement financiële tegemoetkoming bij wijziging van de straatnaam en/of het huisnummer in het kader van de fusie tussen de lokale besturen Tielt en Meulebeke.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet dd. 28 januari 1977 tot de bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, en latere wijzigingen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Tielt van 6 juli 2023 houdende de goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de stad Tielt en de gemeente Meulebeke;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Tielt dd. 7 december 2023 houdende de goedkeuring van de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de stad Tielt en de gemeente Meulebeke;
Gelet op de omzendbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken dd. 23.02.2018 waarin een aantal principes werden voorgesteld die moeten leiden tot een logische, transparante en uniforme werkwijze bij het vaststellen van de adressen en de huisnummers en gelet op de omzendbrief FOD Binnenlandse zaken dd. 4 november 2020 – aanpassing van de omzendbrief dd. 23.02.2018;
Gelet op het draaiboek ‘vrijwillige fusies van gemeenten’ van het Agentschap Binnenlands Bestuur in het bijzonder punt 3.13. betreffende de gemeentenaam en adreswijziging;
Gezien in het kader van de fusie tussen Tielt en Meulebeke het verplicht is om de gelijke straatnamen op het grondgebied van de fusiegemeente weg te werken en gezien het aanbevolen is om gelijkaardige straatnamen ook weg te werken om verwarring en onveilige situaties, onder meer naar hulpdiensten toe te vermijden;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 02.05.2024 houdende de principiële aanvaarding van de nieuwe straatnamen voor de straten waarvan de naam moet gewijzigd worden;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 04.07.2024 houdende de definitieve aanvaarding van de nieuwe straatnamen voor de straten waarvan de naam moet gewijzigd worden;
Gezien er ook nog hernummeringen zullen nodig vanaf 01.01.2025 onder meer voor de Stropstraat;
Gezien de adreswijzigingen een impact zullen hebben op de bewoners, eigenaars en bedrijven gevestigd in een straat waarvan de straatnaam wijzigt en/of waar een hernummering nodig is;
Gezien er vanuit Digitaal Vlaanderen afspraken gemaakt worden met diverse organisaties om de adreswijzigingen automatisch te laten verlopen en zo de impact voor de betrokkenen tot een minimum te beperken;
Gezien er voor de betrokkenen toch nog altijd een zekere impact zal zijn ingevolge de adreswijziging;
Gelet op het voorstel om voor de betrokkenen een beperkte financiële tegemoetkoming te voorzien;
Gelet op het ontwerp reglement financiële tegemoetkoming bij wijziging van de straatnaam en/of het huisnummer in het kader van de fusie tussen de lokale besturen Tielt en Meulebeke en het bijhorende aanvraagformulier;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan het reglement financiële tegemoetkoming bij wijziging van de straatnaam en/of het huisnummer in het kader van de fusie tussen de lokale besturen Tielt en Meulebeke als volgt :
Reglement financiële tegemoetkoming bij wijziging van de straatnaam en/of het huisnummer in het kader van de fusie tussen de lokale besturen Tielt en Meulebeke
Artikel 1 : definities
Bewoner : wie in het bevolkingsregister ingeschreven is op het betreffende adres
Gezinshoofd : wie in het bevolkingsregister aangegeven is als hoofd van het gezin (referentiepersoon)
Rechtspersoon : in dit reglement betreft het de rechtspersoon waarvan de maatschappelijke zetel, exploitatiezetel of vestigingseenheid gevestigd is op het bedoelde adres.
Gemeentelijk cadeaubon : dit kan een Tieltbon of een Meulebekebon zijn naar gelang waar het
betreffende adres gelegen is.
Artikel 2 :
Er wordt een financiële tegemoetkoming toegekend aan de inwoners of rechtspersonen die op 1 januari 2025 gevestigd zijn op een adres waaraan, ingevolge de fusie tussen Tielt en Meulebeke, een nieuwe straatnaam wordt toegekend en/of waar een hernummering wordt doorgevoerd.
Artikel 3 :
De tegemoetkoming voor de bewoners wordt uitbetaald in gemeentelijke cadeaubonnen die kunnen gebruikt worden in de deelnemende handelszaken en bedraagt 25 euro per adres.
De tegemoetkoming voor de rechtspersonen wordt overgeschreven en bedraagt maximum 150 euro aan de hand van bewezen kosten gerelateerd aan de straatnaamwijziging en/of hernummering.
Artikel 4
- De cadeaubonnen voor de bewoners worden overhandigd aan het gezinshoofd van een adres dat onderhevig is aan een straatnaamwijziging en/of hernummering.
- De overschrijving van de financiële tegemoetkoming voor de rechtspersonen gebeurt na voorlegging van het bewijs van een maatschappelijke zetel , exploitatiezetel of vestigingseenheid op een adres dat onderhevig is aan een straatnaamwijziging en/of hernummering en van het bewijs van gemaakte kosten gerelateerd aan de straatnaamwijziging en/of hernummering.
Artikel 5
Er kan slechts éénmaal per adres, onderhevig aan een straatnaamwijziging en/of hernummering, een tegemoetkoming worden toegekend. Indien de gemeente twee aanvragen ontvangt voor een adres dan wordt er voorrang gegeven aan de rechtspersoon die zijn maatschappelijke zetel, exploitatiezetel of vestigingseenheid op het adres heeft dat onderhevig is aan een straatnaamwijziging en/of hernummering.
Artikel 6
De tussenkomst voor de bewoners wordt overhandigd aan het gezinshoofd wanneer hij langskomt op het stadhuis voor aanpassing van het domicilie op zijn identiteitskaart.
De tussenkomst voor rechtspersonen gebeurt na 1 januari 2025, na indiening van een aanvraagformulier met als bijlage het bewijs dat de maatschappelijke zetel, exploitatiezetel of vestigingseenheid gevestigd is op een adres dat onderhevig is aan een straatnaamwijziging en/of hernummering en bij voorlegging van het bewijs van de gemaakte kosten.
Artikel 7
Dit reglement wordt toegepast voor de straatnaamwijzigingen en/of hernummeringen doorgevoerd vanaf 01 januari 2025 en uitsluitend naar aanleiding van de fusie tussen de lokale besturen Tielt en Meulebeke.
Art. 2:
Goedkeuring te verlenen aan het bijhorende aanvraagformulier.
Art. 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere communicatie en uitvoering van deze beslissing.
Deze aanneming omvat herstellingswerken aan wegenis in de volgende straten:
- Kreupelstraat Tielt: nieuwe toplaag asfaltverharding;
- Kroonstraat Tielt: volledige heraanleg van slechte delen en toplaag over de volledige breedte van de weg;
- Lammekensstraat: plaatselijk herstel;
- Wielmakerstraat Tielt: 2 plaatselijke stukken wegenis worden volledig heraangelegd;
- Neringenstraat Kanegem - Aarsele: noodzakelijk plaatselijk herstel van asfalt-verharding van het fietspad in afwachting van definitieve heraanleg;
- Keizerstraat Kanegem: herstel van asfaltstrook tussen rijweg en fietspad;
- Kapelleweg - Waalbosstraat Schuiferskapelle: heraanleg van 2 kruispunten in slechte staat.
Raming: 346.353,83 euro (btw inclusief).
Wijze van gunnen: open procedure.
Budget: 2024/ACT-4.1.2/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-7 en 2024/ACT-4.1.3/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-7.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het bestek herstellingswerken diverse wegenis Tielt, bijhorende raming en wijze van gunnen.
Gelet op het feit dat het noodzakelijk is om over te gaan tot de herstelling van diverse wegen op het grondgebied van Tielt;
Gelet op het feit dat de herstellingswerken aan de wegenis in de volgende straten betreft:
• Kreupelstraat Tielt: nieuwe toplaag asfaltverharding;
• Kroonstraat Tielt: volledige heraanleg van slechte delen en toplaag over de volledige breedte van de weg;
• Lammekensstraat: plaatselijk herstel;
• Wielmakerstraat Tielt: 2 plaatselijke stukken wegenis worden volledig heraangelegd;
• Neringenstraat Kanegem - Aarsele: noodzakelijk plaatselijk herstel van asfaltverharding van het fietspad in afwachting van definitieve heraanleg;
• Keizerstraat Kanegem: herstel van asfaltstrook tussen rijweg en fietspad;
• Kapelleweg - Waalbosstraat Schuiferskapelle: heraanleg van 2 kruispunten in slechte staat;
Gelet op het ontwerp en bestek met nr. 24053 opgemaakt werd door studiebureau Jonckheere BV uit Brugge;
Gelet op het feit dat deze werken geraamd worden op 346.353,83 euro (btw inclusief);
Overwegende dat voorgesteld wordt deze opdracht te gunnen bij wijze van open procedure;
Gezien hiervoor krediet voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025, 2024/ACT-4.1.2/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-7 en 2024/ACT-4.1.3/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-7;
Gelet op het feit dat een visum vereist is en in afwachting van het visum van de financieel directeur;
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen om over te gaan tot het uitvoeren van de opdracht “ herstellingsweken diverse wegenis Tielt”, geraamd op 346.353,83 euro (btw inclusief).
Art. 2:
Goedkeuring te verlenen aan het ontwerp en bestek met nummer 24053, zoals opgemaakt door studiebureau Jonckheere BV uit Brugge en aan de voorgestelde wijze van gunnen.
Art. 3:
Aan de financieel directeur zal voor deze uitgave een visum worden aangevraagd.
Art. 4:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten het nodige te doen voor gunning na open procedure.
Art. 5:
Het krediet voor deze uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, 2024/ACT-4.1.2/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-7 en 2024/ACT-4.1.3/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-7.
Art. 6:
Deze beslissing over te maken aan de financieel directeur en aan de technische dienst van de stad Tielt.
Van 2020 tot 2023 liep in een aantal West-Vlaamse gemeenten het PDPO-project ‘Kruisbestuivers’ waarbij deze gemeenten samen met de provincie werkten aan een betere omgeving voor bestuivers via monitoring, sensibilisering en acties. Bestuivers zijn cruciaal in de natuur voor het voortbestaan van planten, en dus ook voor land- en tuinbouwers onmisbaar. De provincie besliste om in samenwerking met het RLWVH het PDPO-project een vervolg te geven met een specifiek aanbod op maat voor gemeenten die zich engageren om kruisbestuiversgemeente te worden, dit aanbod maakt deel uit van het West-Vlaams Kruisbestuiversplan. Het RLWVH voorziet in expertise en stelde een keuzemenu van diensten op waaruit de kruisbestuiversgemeente kan putten om de biodiversiteit te verhogen. Er wordt nu voorgesteld om in te stappen als kruisbestuiversgemeente en de samenwerkingsovereenkomst ter zake te ondertekenen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Tielt en het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw in het kader van het West-Vlaams Kruisbestuiversplan.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 7 september 2023 houdende goedkeuren van de
toetreding tot de vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart (RLWVH);
Overwegende dat het RLWVH zowel een basisdienstenpakket levert aan de gemeenten als de mogelijkheid tot projectmatige samenwerking en werking op maat op vlak van natuur, landschap, klimaat, erfgoed en recreatie;
Gelet op het PDPO project ‘Kruisbestuivers’ dat liep gedurende de jaren 2020-2023 waarbij een aantal West-Vlaamse gemeenten, samen met de provincie, werkten aan een betere omgeving voor bestuivers via monitoring, sensibilisatie en acties;
Overwegende dat de provincie besliste om in samenwerking met het RLWVH het PDPO-project een vervolg te geven met een specifiek aanbod op maat voor gemeenten die zich engageren om kruisbestuiversgemeente te worden; dat dit aanbod deel uitmaakt van het West-Vlaams Kruisbestuiversplan;
Gelet op het voorstel van samenwerkingsovereenkomst in het kader van het West-Vlaams Kruisbestuiversplan dat werd overgemaakt door het RLWVH;
Overwegende dat een keuzemenu van diensten is opgemaakt waarop de gemeente beroep kan doen
afhankelijk van de lokale noden, zoals bijvoorbeeld: de aanleg en het beheer van zoemrijk grasland, advies voor het natuurvriendelijk inrichten van de begraafplaats, advies rond bloeibogen in borders, uitwerking van sensibilisatie-acties, organisatie van opleidingen (met 50 % korting),…;
Overwegende dat het RLWVH de tewerkstelling voorziet van een expert inzake bestuivers (0,6 VTE); dat 50 % van de personeelskosten van de expert voor de uitvoering van diensten in het kader van deze samenwerkingsovereenkomst gedragen worden door het RLWVH en dat 50 % van de personeelskosten ten laste is van de gemeente; dat de jaarlijkse kost voor de uitvoering van 2 à 3 grote acties of 4 à 5 kleine acties 3.000,00 euro bedraagt;
Overwegende dat de gemeente daarnaast ook een werkingsbudget moet voorzien voor de uitvoering van acties rond bestuivers van 2.000,00 euro;
Overwegende dat dit werkingsbudget momenteel reeds voorzien is in de diverse budgetartikelen rond groen en milieu van diverse diensten;
Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst eindigt op 31 december 2024; dat de verlenging van de samenwerking zal voorgelegd worden aan de nieuwe fusiegemeente;
Art. 1:
De samenwerkingsovereenkomst met het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw in kader van het West-Vlaams Kruisbestuiversplan goed te keuren:
Samenwerkingsovereenkomst in kader van het West-Vlaams Kruisbestuiversplan in stad Tielt
tussen de partijen
De vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart, waarvoor optreden de heer Jurgen Vanlerberghe, voorzitter en de heer Roeland Vanlerberghe, algemeen coördinator, hierna genoemd ‘RLWVH’
en
stadsbestuur Tielt vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen, voor wie optreedt Luc Vannieuwenhuyze, burgemeester en Hendrik Vandenbruwane algemeen directeur, hierna genoemd ‘de stad/de gemeente’.
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1 Algemeen
§1 historiek
Gedurende de jaren ’20-’23 liep een PDPO project onder de titel ‘Kruisbestuivers’. Het project betekende een samenwerking tussen een aantal West-Vlaamse gemeenten en de provincie, waarbij werd gewerkt aan een betere omgeving voor bestuivers via monitoring, sensibilisatie en acties.
De provincie besliste om in samenwerking met het Regionaal Landschap West-Vlaamse hart het PDPO project na afloop een vervolg te geven en om een specifiek aanbod op maat aan te bieden aan steden en gemeenten die het engagement opnemen om Kruisbestuiverstad – of gemeente te worden. Dit aanbod werd uitgewerkt zonder externe projectfinanciering en maakt deel uit van het West-Vlaams Kruisbestuiversplan (zie bijlage 1).
§ 2 voorwerp/kader van de overeenkomst
Deze overeenkomst geeft invulling aan een aanbod op maat voor gemeente/ stad x als Kruisbestuiverstad – of gemeente.
Deze overeenkomst betekent een feitelijke samenwerking tussen de het RLWVH en de stad/gemeente, waarbij het volgende wordt aangeboden:
- Begeleiding en advies op maat door een expert inzake bestuivers van het regionaal landschap aan de hand van de lokale noden en het voorgesteld keuzemenu. Spreiding en timing van de gekozen engagementen worden door het regionaal landschap samen met het lokaal bestuur uitgestippeld.
- Begeleiding en opmaak van subsidiedossiers
- Er wordt een keuzemenu voorgesteld, maar onderwerpen kunnen toegevoegd worden indien gewenst (zie bijlage 2)
o Keuzemenu van diensten door het regionaal landschap (enkele opties):
Analyse kansrijke locaties voor insectenvriendelijk beheer
• Aanleg en beheer zoemrijk grasland
• Advies natuurvriendelijke begraafplaats
• Selectie, advies of monitoring van natuurlijk beheerde bermen
• Advies rond bloeibogen in borders, aanleg groenzones, etc.
• Advies rond bijennestelplaatsen (natuurlijk, bijenhotels, bijenburchten, etc.)
• Doorlichting fytobeleid, informatie en demo’s rond alternatieve methodes van onkruidbestrijding
• Sensibilisering naar verschillende doelgroepen
• Organisatie van een zoemende lunchcauserie zodat ieder bestuurs- en personeelslid bijenambassadeur kan worden
• Organisatie en vormgeving infoavonden en bijen/insectensafari (voor een externe spreker of gids en/of zaalhuur is er mogelijks extra werkingsbudget te voorzien)
• Vormgeving en inhoud infobordjes
• Organisatie workshops voor inwoners (voor een externe spreker of gids en/of zaalhuur is er mogelijks extra werkingsbudget te voorzien)
• Uitwerking sensibilisatie-acties, brochures, etc.
• Kennisopbouw • Overzicht gekende soorten bestuivers en inventarisatiegraad
• Organisatie raamcontract inventarisatie door professionelen (de gemeente staat zelf in voor de werkingskosten om de inventarisatie door professionelen te laten uitvoeren op gemeentelijke gronden)
• Coördinatie monitoring door professionelen en vrijwilligers
• Organisatie jaarlijkse opleidingen (50% korting) en gratis terreinbezoeken op maat met betrokken beheerders
• Mascottesoorten voorstellen op maat van de gemeente of stad en bijhorende acties uitwerken
§3 duur van de overeenkomst
Deze samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op 1 maart 2024 en eindigt op 31 december 2024. Deze overeenkomst wordt opgemaakt voor één jaar met het oog op de nakende fusie. Een verlenging van de samenwerking zal voorgelegd worden aan de nieuwe fusiegemeente.
Deze samenwerkingsovereenkomst is telkens verlengbaar voor de duur van zes jaar. De verlenging van de samenwerkingsovereenkomst wordt door de partijen telkens uitdrukkelijk en schriftelijk bevestigd door de daartoe bevoegde organen.
Artikel 2: Engagementen van RLWVH
Het RLWVH engageert zich tot:
1. Het bekostigen van:
a. 50% van de personeelskosten berekend op ongeveer 0,3 VTE;
b. 100% van de werkingskosten die te maken hebben met het basisaanbod (behalve de onderdelen die betalend zijn zoals opleidingen, inventarisatie, workshops, gidsbeurten door externen).
2. De organisatie van de tewerkstelling, inclusief technische omkadering en noodzakelijke werkuitrusting, van 0,6 VTE ‘expert in zake bestuivers’ met financiële middelen van RLWVH en de stad/gemeente. Deze expert levert de personele capaciteit die noodzakelijk is om de gewenste output te kunnen realiseren binnen een billijke termijn.
3. Begeleiding en advies op maat aan de hand van de noden en het voorgesteld keuzemenu.
4. Uitstippeling van de spreiding en timing van de gekozen engagementen i.s.m. het lokaal bestuur. Jaarlijks kunnen uit het keuzemenu 2 à 3 grote acties of 4 à 5 kleine acties worden uitgewerkt (zie bijlage 2).
5. Dienstverlening aan de hand van de gekozen doelstellingen binnen het keuzemenu en eventuele andere voorstellen.
Artikel 3: Engagementen van de stad/de gemeente
De stad/de gemeente engageert zich tot:
1. Het bekostigen van:
a. 50% van de personeelskosten (indien er 5 steden of gemeenten deelnemen staat dit gelijk aan 0,3 VTE). Er wordt gestreefd naar de deelname van minimum 5 steden of gemeenten om het West-Vlaams Kruisbestuiversplan te kunnen uitrollen;
b. 100% van de werkingskosten voor het specifiek aanbod op maat in de eigen gemeente (te voorzien binnen de eigen begroting).
2. Deze financiering vertaalt zich in de onderstaande kostprijs per Kruisbestuivergemeente of – stad:
a. 3000 EUR per jaar voor personeelsinzet van Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart. Deze financiële bijdrage wordt in het jaar 2024 opgevraagd door het RLWVH aan de stad/de gemeente.
b. 2000 EUR per jaar als werkingsmiddelen (opzij te zetten binnen de gemeentelijke begroting voor acties rond bestuivers)
a. Het aanleveren van alle beschikbare info m.b.t. het gemeentelijke patrimonium en groenzones in beheer van de stad/de gemeente.
b. De organisatie van publieke betrokkenheid bij sensibiliseringsacties
c. De terbeschikkingstelling van personeelsleden en infrastructuur i.f.v. publiekscampagnes en opleidingen (locaties, logistieke en organisatorische samenwerking, …)
3. Het uitwerken van een jaarplanning a.d.h.v. een keuzemenu of eigen voorstellen samen met de medewerker van het RLWVH
4. Alle noodzakelijke ondersteuning m.b.t. de realisatie van de beoogde output, concreet :
5. De terbeschikkingstelling van personeelsleden en gegevens i.f.v de uitrol en de communicatie richting inwoners i.k.v. acties binnen de gemaakte doelstellingen als Kruisbestuiversstad – of gemeente
6. Het formele engagement als Kruisbestuiversstad/gemeente en deelname aan het Kruisbestuiversnetwerk.
7. De maximale toepassing van een bestuiversvriendelijk beleid in de dagdagelijkse werking van de stad/gemeente met als doel het behouden en verbeteren van de leefomgeving van bestuivende insecten, een behoud en toename van het bestuiversbestand en ecosysteemdiensten zoals bestuiving opwaarderen.
Artikel 4: Communicatieve engagementen van RLWVH en de stad/de gemeente
Het RLWVH en de stad/de gemeente communiceren allen over het West-Vlaamse Kruisbestuiversplan als een samenwerking tussen de stad / de gemeente en RLWVH. Er wordt voor de stad/gemeente een specifiek campagnebeeld uitgewerkt met de slagzin ‘stad Tielt zoemt!’. Dit campagnebeeld samen met de logo’s van de twee partners worden altijd samen vermeld.
Opgemaakt in tweevoud te stad Tielt op.............................
Namens het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart
De Voorzitter De algemeen coördinator
Jurgen Vanlerberghe Roeland Vanlerberghe
Namens Stad Tielt
De Algemeen Directeur De Burgemeester
Hendrik Vandenbruwane Luc Vannieuwenhuyze
Art. 2:
De burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur te machtigen tot het ondertekenen van de overeenkomst.
Art.3:
Deze beslissing samen met de overeenkomst over te maken aan het regionaal landschap West-Vlaamse Hart, via roeland.vanlerberghe@west-vlaanderen.be (coördinator).
In de gemeenteraad van 2 februari 2023 werd goedkeuring verleend aan het algemeen kader organisatiebeheersing en er werd kennis genomen van het implementatieplan organisatiebeheersing Tielt. In toepassing van artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur dient de algemeen directeur jaarlijks te rapporteren aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad over de organisatiebeheersing. Het rapport organisatiebeheersing 2023 werd ter kennis genomen in het schepencollege van 19.06.2024. Het rapport wordt nu ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voorstel van beslissing: kennisname rapportage organisatiebeheersing 2023.
Gelet op het decreet over het algemeen bestuur dd. 22.12.2017, in het bijzonder art. 217 tot en met 220;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad dd. 02.02.2023 houdende goedkeuring van het algemeen kader organisatiebeheersing en kennisname van het implementatieplan organisatiebeheersing Tielt;
Overwegende dat de algemeen directeur, ingevolge art. 219 van het decreet over het lokaal bestuur jaarlijks dient te rapporteren aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad over de organisatiebeheersing;
Overwegende dat organisatiebeheersing als volgt wordt gedefinieerd : het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men :
1e de vastgestelde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze doelstellingen te bereiken kent en beheerst;
2e wetgeving en procedures naleeft;
3e over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4e op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5e de activa beschermt en fraude voorkomt;
Gelet op het rapport organisatiebeheersing 2023, zoals opgemaakt door de algemeen directeur;
Gelet op de kennisname van het rapport organisatiebeheersing 2023 door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 19.06.2024;
Art. 1:
Kennis te nemen van het rapport organisatiebeheersing 2023.
In het licht van de preventie en opsporing van zwerfvuil en sluikstort, zet IVIO in overeenstemming met de gemeenten en lokale politie verplaatsbare camera’s in ter hoogte van glasbol- en textielcontainers. Als verantwoordelijke voor het beheer van de camera’s, stellen medewerkers van IVIO de overtredingen vast en bezorgen het bestuurlijk verslag aan de sanctionerend ambtenaar. Door de gewijzigde GAS-wetgeving moeten de GAS-vaststellers niet langer nominatief aangesteld te worden. De goedkeuring van de gemeenteraad volstaat om de afvalintercommunale aan te wijzen hiervoor. De entiteit houdt wel een lijst van namen bij die jaarlijks wordt gerapporteerd. In het kader van de nieuwe wetgeving wordt voorgesteld om de overeenkomst camerabeleid met IVIO eveneens aan te passen.
Voorstel van beslissing: aanstellen van intercommunale IVIO als vaststeller Gemeentelijke Administratieve Sancties.
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2° en latere wijzigingen;
Gelet op het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 01.06.2017, laatst gewijzigd 02.05.2024 tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Overwegende de noodzaak om de intercommunale IVIO aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden zijnde het vaststellen van sluikstort op openbare plaatsen meer bepaald aan glasbol- of textielcontainersites, sorteerstraten, in nabijheid van het recyclagepark of aan ophaalpunten.
Art. 1:
IVIO wordt aangesteld als GAS-vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van stad TIELT voor de vaststelling van overtredingen op gemeentelijk politiereglement Titel IV openbare netheid en gezondheid - artikel 4.1.1.0.2 en artikel 4.1.2.4.2.
Art. 2:
Goedkeuring te verlenen aan de aanpassing van de overeenkomst ‘camerabewaking – overeenkomst databeheer voor ‘vaste’ verplaatsbare camera’s met IVIO en de burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur te gelasten met het ondertekenen van deze overeenkomst.
Art. 3:
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan de Politiezone Regio Tielt en IVIO.
Op de gemeenteraden van zowel mei en juni kwam de problematiek rond verhoogde boordstenen aan bod. Bewoners die moeilijker op hun oprit geraken na de aanleg van nieuwe voetpaden. Dit probleem doet zich bijvoorbeeld voor in de Klijtenstraat en de Huttegemstraat. Er werd hier reeds gevraagd hoe dit kan structureel opgelost worden. Het schriftelijk antwoord na de gemeenteraad van juni luidde als volgt: ‘Op 14 mei werd door de firma ZABO een proefproject affrezen en afschuren van boordstenen uitgevoerd in de Klijtenstraat t.h.v. de woningen met huisnummer 81-A-F. Momenteel wordt dit nu verder geëvalueerd in samenspraak met de technische dienst.’ We zijn ondertussen 4 juli en we hadden graag geweten hoe ver we staan met deze evaluatie. Hoe kan er voor een structurele oplossing gezorgd worden voor deze problematiek?
Voorstel van beslissing: men werkt een structurele oplossing uit voor deze problematiek
De voorzitter sluit de zitting op 04/07/2024 om 21:15.
Namens Gemeenteraad,
Hendrik Vandenbruwane
Algemeen Directeur
Hilde Decoene
Voorzitter