Gelet op de gecoördineerde wetten van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, zoals later gewijzigd;
Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals later gewijzigd;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeersborden;
Gelet op artikel 3 van de ordonnantie van 3 april 2014 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Overwegende de ministeriële omzendbrief van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Gelet op de aanvullende politieverordening betreffende het weren van doorgaand vrachtverkeer uit de stadskern van Tielt, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juni 2017;
Overwegende de problematiek van zwaar doorgaand vrachtverkeer die dagelijks gebruik maakt van het hoofdas Meulebeeksesteenweg (N399), Kasteelstraat (N399), Vredestraat (N399), Grote Hulststraat (N399), Adolf Loosveldtstraat (N399) en de Felix D’Hoopstraat (N399) om het hoofdwegennet te bereiken;
Overwegende dat deze hoofdas, die een aantal schoolomgevingen doorkruist, totaal niet zijn uitgerust om vrachtverkeer te combineren met fiets- en voetgangersverkeer;
Overwegende de overlast voor de bewoners en schoolgaande jeugd te beperken en de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruikers te verhogen;
Gelet op het eindrapport van het verkeersleefbaarheidsplan van 05.04.2023, in het bijzonder de resultaten van de verkeerstellingen uitgevoerd in het voorjaar van 2022;
Overwegende dat het hier een gemeentegrensoverschrijdende maatregel betreft waarbij, de gemaakte afspraken tijdens het overleg met het gemeentebestuur van Meulebeke dd. 5 juni 2023, omtrent het weren van doorgaand vrachtverkeer uit de stadskern van Tielt met omleiding via de Gentstraat (N305 / Meulebeke), duidelijk werden bepaald en opgevolgd;
Gelet op het schrijven van het gemeentebestuur van Meulebeke dd. 5 april 2024 en 2 mei 2024 omtrent de opvolging van de gemaakte afspraken tussen stadsbestuur Meulebeke en gemeentebestuur Tielt omtrent omleiding zwaar doorgaand verkeer via Gentstraat (N305) te Meulebeke;
Overwegende dat het gemeentebestuur van Meulebeke in het schrijven dd. 2 mei 2024 bevestigt dat de omleidingsroute via de Gentstraat (N305) mag ingesteld worden na het plaatsen van de verkeerslichten op het kruispunt Randweg (N399) / Nijverheidsstraat door AWV en dat vermoedelijk eind oktober 2024 de nodige werken zouden voltooid zijn;
Gelet op het gunstig advies van de stedelijke verkeerscommissie dd. 26 oktober 2023;
Overwegende dat dit reglement betrekking heeft op gemeentewegen en gewestwegen;
Art. 1:
De aanvullende politieverordening betreffende het weren van doorgaand vrachtverkeer uit de stadskern van Tielt, met uitzondering van de verkeersas Meulebeeksesteenweg (N399), Kasteelstraat (N399), Vredestraat (N399), Grote Hulststraat (N399), Adolf Loosveldtstraat (N399) en de Felix D’Hoopstraat (N399), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 juni 2017 wordt opgeheven vanaf 1 november 2024.
Art. 2:
In de stadskern van Tielt wordt vanaf 1 november 2024 een zonaal toegangsverbod ingevoerd voor bestuurders van motorvoertuigen ontworpen voor het vervoer van goederen, waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer.
Daartoe wordt op de hierna vermelde locaties volgende zonale verbodsbord ‘C23’ met onderborden 3,5 ton, UPV geplaatst:
- Marialoopsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Tenhovestraat, kant centrum;
- Seyntexlaan ter hoogte van het kruispunt met de Wakkensesteenweg;
- Wakkensesteenweg (N327) ter hoogte van het kruispunt met de Seyntexlaan, kant centrum;
- Felix D’Hoopstraat (N399) ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan (N35);
- Sint-Janstraat ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan (N35);
- Afslag Ringlaanparking ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan (N37);
- Bruggestraat ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan (N37);
- Deken Darraslaan (N327) ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan (N37);
- Claerhoutstraat ter hoogte van de gemeentegrens met Pittem;
- Meulebeeksesteenweg (N399) ter hoogte van de gemeentegrens met Meulebeke;
- Sint-Amandstraat ter hoogte van het kruispunt met de Meulebeeksesteenweg (N399), kant Pittem;
- Sint-Amandstraat ter hoogte van het kruispunt met de Abeelstraat;
- Abeelstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Marialoopkouterstraat;
Art. 3:
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement MOW.
Art. 4:
Dit aanvullend reglement wordt, na goedkeuring door MOW, ter kennisgeving en opvolging overgemaakt aan de lokale politie.
Art. 5:
Dit reglement zal, na goedkeuring door MOW, worden bekendgemaakt in overeenstemming met de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur en op de bewuste dag door middel van passende verkeerssignalisatie.
Art. 6:
Afschriften van deze verordening zullen, na goedkeuring door MOW, aan de bevoegde hogere overheden worden toegestuurd.