De voorzitter opent de zitting op 07/09/2023 om 20:00.
Verleent eenparig goedkeuring aan de notulen van de zitting dd. 06.07.2023.
Aquafin voorziet in de rioleringswerken in de Vinkstraat in Aarsele. Hierbij is het aangewezen om over te gaan tot de verwerving van 16 m² voortuinstrook van de woning met adres Vinktstraat 81, Aarsele en dit meer bepaald voor de verkeersafwikkeling op het kruispunt Vinktstraat – Poekestraat - Molenweg. Een uittreksel van het voorontwerpplan van de wegenis is in het dossier opgenomen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de verkoopbelofte voor de verwerving van het deelperceel Vinktstraat 81, Aarsele.
Gelet op het feit dat Aquafin voorziet in de rioleringswerken in de Vinkstraat in Aarsele;
Gelet op het feit dat het hierbij aangewezen is om over te gaan tot verwerving van 16 m² voortuinstrook van de woning met adres Vinktstraat 81 Aarsele en dit meer bepaald voor de verkeersafwikkeling op het kruispunt Vinktstraat – Poekestraat – Molenweg (zie uittreksel van het voorontwerpplan wegenis);
Gelet op het schattingsverslag “Schatting bouwgrond Tielt, 6e afdeling, sectie B, deel van nr. 286w”, opgemaakt door Lic. Landmeter-expert, dhr. Kris Audenaert, dd. 23.11.2022;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Goedkeuren van de verkoopbelofte voor de verwerving van deelperceel Vinktstraat 81 Aarsele en dit meer bepaald voor de verkeersafwikkeling op kruispunt Vinktstraat – Poekestraat – Molenweg.
Art. 2:
Deze beslissing kenbaar te maken aan Aquafin en aan alle betrokken instanties.
Het stadsbestuur heeft het initiatief genomen voor de heraanleg van de voetpaden in de Gruuthusestraat Tielt. Voorafgaand zullen de nutsmaatschappijen hun leidingen vernieuwen of aanvullen met nieuwe kabels. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal in synergie voorzien in de heraanleg van de rijweg, fietspaden en parkeerplaatsen in de Gruuthusestraat Tielt. De uitvoering gebeurt door de reeds aangestelde aannemer en ontwerper van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Raming: 266.998,55 euro inclusief btw (inclusief ereloon en geraamde herziening).
Budget: 2023/ACT-3.5.2/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-6.
Wijze van gunnen: open procedure via het Agentschap Wegen en Verkeer.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het ontwerp en bestek voor de wegeniswerken in de Gruuthusestraat Tielt: aandeel stadsbestuur Tielt - heraanleg voetpaden.
Gelet op de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder art. 36;
Gelet op het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur in het bijzonder art. 56 §3 4e en 5e betreffende het voeren en vaststellen van de plaatsingsprocedure, het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten en art. 265 tot en met 272 betreffende de uitgavencyclus;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18.04.2017 inzake plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, in het bijzonder art. 77 tot en met 89;
Gelet op het feit dat het stadsbestuur het initiatief genomen heeft voor de heraanleg van de voetpaden in de Gruuthusestraat Tielt;
Gelet op het feit dat voorafgaand de nutsmaatschappijen hun leidingen zullen vernieuwen of aanvullen met nieuwe kabels;
Gelet op het feit dat het Agentschap Wegen en Verkeer in synergie zal voorzien in de heraanleg van de rijweg, fietspaden en parkeerplaatsen in de Gruuthusestraat Tielt;
Gelet op het feit dat de uitvoering gebeurt door de reeds aangestelde aannemer en ontwerper van het Agentschap Wegen en Verkeer;
Gelet op het feit dat deze werken geraamd worden op 266.998,55 euro inclusief btw (inclusief ereloon en geraamde herziening);
Overwegende dat voorgesteld wordt om deze opdracht te gunnen bij wijze van open procedure;
Gezien hiervoor krediet voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025, 2023/ACT-3.5.2/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-6;
Gelet op het feit dat een visum vereist is en in afwachting van het visum van de financieel directeur;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen om over te gaan tot het uitvoeren van de opdracht “wegeniswerken Gruuthusestraat Tielt: aandeel stadsbestuur Tielt - heraanleg voetpaden”, geraamd op 266.998,55 euro inclusief btw (inclusief ereloon en geraamde herziening).
Art. 2:
Goedkeuring te verlenen aan het ontwerp, raming en bestek, zoals opgemaakt door studiebureau Jonckheere BV en aan de voorgestelde wijze van gunnen, zijnde openbare procedure.
Art. 3:
Aan de financieel directeur zal voor deze uitgave een visum worden aangevraagd.
Art. 4:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten het nodige te doen voor gunning na open procedure.
Art. 5:
Het krediet voor deze uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op 2023/ACT-3.5.2/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-6.
Art. 6:
Deze beslissing over te maken aan de financieel directeur en aan de technische dienst van het Lokaal bestuur Tielt.
Het Agentschap Wegen en Verkeer voorziet in de heraanleg van de wegenis van de gewestweg Gruuthusestraat Tielt. Het stadsbestuur voorziet in de heraanleg van de voetpaden. AWV verzoekt het stadsbestuur om het beheer van het gedeelte van de N327 Gruuthusestraat, zoals aangeduid op het plan 1M3D8J G 123081 00 tussen kmpt 9,250 en 9,700, na uitvoering van de wegeniswerken N327 over te nemen. De goedkeuring van het ontwerp en bestek van de wegeniswerken, vormt onderwerp van een afzonderlijke gemeenteraadsbeslissing.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de overdracht van het beheer van het gedeelte van de N327 Gruuthusestraat, zoals aangeduid op het plan 1M3D8J G 123081 00 tussen kmpt 9,250 en 9,700, na uitvoering van de wegeniswerken.
Gelet op het feit dat het Agentschap Wegen en Verkeer voorziet in de heraanleg van de wegenis van de gewestweg Gruuthusestraat Tielt;
Gelet op het feit dat het stadsbestuur voorziet in de heraanleg van de voetpaden;
Gelet op het feit dat het Agentschap Wegen en Verkeer het stadsbestuur verzoekt om het beheer van het gedeelte N327 Gruuthusestraat, zoals aangeduid op het plan 1M3D8J G 123081 00, tussen kmpt 9,250 en 9,700, na uitvoering van de wegeniswerken N327 over te nemen;
Gelet op het feit dat de goedkeuring van het ontwerp en bestek van de wegeniswerken zelf, onderwerp vormt van een afzonderlijke gemeenteraadsbeslissing;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen van de overdracht van het beheer van het gedeelte N327 Gruuthusestraat, zoals aangeduid op het plan 1M3D8J G 123081 00, tussen kmpt 9,250 en 9,700, na uitvoering van de wegeniswerken N327.
Art. 2:
Deze beslissing kenbaar te maken aan het Agentschap Wegen en Verkeer en aan alle betrokken instanties.
De Watergroep heeft de toevoer-waterleiding in de Ringlaan - Wingensesteenweg - Stokerijstraat Tielt vernieuwd. Deze leiding ligt gedeeltelijk onder de percelen "groenzone Ringlaan" van het stadsbestuur. De Watergroep verzoekt het stadsbestuur om deze erfdienstbaarheid voor deze waterleiding goed te keuren.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de erfdienstbaarheid van de waterleiding Ringlaan - Wingensesteenweg- Stokerijstraat Tielt.
Gelet op het feit dat De Watergroep de toevoer-waterleiding in de Ringlaan – Wingensesteenweg – Stokerijstraat vernieuwd heeft;
Gelet op het feit dat deze leiding gedeeltelijk onder de percelen “groenzone Ringlaan” van het stadsbestuur ligt;
Gelet op het feit dat De Watergroep stad Tielt verzoekt om deze erfdienstbaarheid voor deze waterleiding goed te keuren;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan de erfdienstbaarheid waterleiding Ringlaan – Wingensesteenweg – Stokerijstraat.
Art. 2:
Deze beslissing kenbaar te maken aan de Watergroep en aan alle betrokken instanties.
Gestroomd.be is een initiatief van de streekintercommunales om gezamenlijk elektrische voertuigen aan te kopen. IGEMO (Intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het Gewest Mechelen en Omgeving) treedt hierbij op als de aankoopcentrale voor www.gestroomd.be. Hierbij wordt dan ook de instap in de aankoopcentrale IGEMO ter goedkeuring voorgesteld voor de aankoop en levering van:
- 1 elektrische personenwagen voor werfopvolging voor de technische dienst
- 2 elektrische bestelwagens voor flexibele inzet door de technische dienst voor kleine interventies
- 1 elektrische voertuig met open laadbak voor inzet door de groendienst voor onderhoud in groenzones.
Raming: 166.426,26 euro inclusief btw en inclusief administratieve kost aankoopcentrale
Budget: GBB-MAG/0119-05/2430100/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN
Wijze van gunnen: afname van raamovereenkomst IGEMO.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de instap in de raamovereenkomst IGEMO voor het leveren van elektrische voertuigen.
Gelet op het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder art. 41, tweede lid, 10e;
Gelet op de wet op de van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 2 (6e en 8e) en artikel 47;
Gelet op het feit dat Gestroomd.be een initiatief is van de streekintercommunales om gezamenlijk elektrische voertuigen aan te kopen;
Gelet op het feit dat IGEMO (Intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het Gewest Mechelen en Omgeving) overeenkomstig artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 optreedt als aankoopcentrale voor www.gestroomd.be en als dusdanig raamovereenkomsten heeft afgesloten volgens besteknummer GUBES2100005;
Gelet op het feit dat de raad van bestuur van IGEMO de opdracht met betrekking tot de raamovereenkomst voor duurzame voertuigen gegund heeft aan diverse partijen in functie van de percelen, het volledige gunningsverslag is beschikbaar op de website www.gestroomd.be onder juridische info;
Gelet op het feit dat hierbij dan ook de instap in de aankoopcentrale IGEMO ter goedkeuring wordt voorgesteld voor de levering van:
- 1 elektrische personenwagen voor werfopvolging door de technische dienst;
- 2 elektrische bestelwagens voor flexibele inzet door de technische dienst voor kleine interventies;
- 1 elektrisch voertuig met open laadbak voor inzet door de groendienst voor onderhoud in groenzones;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht geraamd wordt op 166.426,26 euro inclusief btw en inclusief de administratieve kost van de aankoopcentrale;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 05.12.2019 houdende de vaststelling van wat onder het begrip dagelijks bestuur wordt verstaan inzake de bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen in het kader van de overheidsopdrachten;
Gezien bijgevolg het vaststellen van de voorwaarden evenals het vaststellen van de wijze van gunnen voor deze opdracht tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen behoort;
Overwegende dat voorgesteld wordt om in te schrijven op de voorliggende raamovereenkomsten;
Gezien hiervoor krediet voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025, op 2023/GBB-MAG/0119-05/2430100/STAD/CBS/IP-GEEN en 2023/GBB-MAG/0680-00/2430200/STAD/CBS/IP-GEEN;
Gelet op het feit dat een visum vereist is en in afwachting van het visum van de financieel directeur van de stad Tielt;
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan de opdracht “aankoop duurzame voertuigen” door in te schrijven in op de raamovereenkomsten van IGEMO volgens vastgelegde raming, zijnde 166.426,26 euro inclusief btw en inclusief administratieve kost aankoopcentrale voor het leveren van:
- 1 elektrische personenwagen voor werfopvolging door de technische dienst;
- 2 elektrische bestelwagens voor flexibele inzet door de technische dienst voor kleine interventies;
- 1 elektrisch voertuig met open laadbak voor inzet door de groendienst voor onderhoud in groenzones.
Art. 2:
Aan de financieel directeur zal voor deze uitgave een visum worden aangevraagd.
Art. 3:
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025, op 2023/GBB-MAG/0119-05/2430100/STAD/CBS/IP-GEEN en 2023/GBB-MAG/0680-00/2430200/STAD/CBS/IP-GEEN.
Art. 4:
Deze beslissing over te maken aan IGEMO, aan de financieel directeur en aan de technische dienst van de stad Tielt.
In het college van burgemeester en schepenen van 21.06.2023 werd beslist om de procedure voor het geven van een nieuwe straatnaam voor de nieuwe verkaveling in de Dosseweg op te starten. Het college van burgemeester en schepenen heeft na advies van de Heemkundige Kring De Roede van Tielt en de Stedelijke Raad voor Cultuurbeleid, gekozen om navolgende naam aan deze nieuwe straat te geven: de Juffrouw Elzastraat. De raad dient een principiële beslissing te nemen en het college te gelasten over te gaan tot de procedure voor naamgeving.
Voorstelling van beslissing: principiële aanvaarding van de straatnaam voor de nieuwe verkaveling in de Dosseweg.
Gelet op de noodzaak tot het geven van een straatnaam voor de nieuwe verkaveling in de Dosseweg met het oog op een vlotte dienstuitbating;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na het inwinnen van advies bij de Heemkundige Kring De Roede van Tielt waarbij geopteerd wordt om navolgende naam te geven: JUFFROUW ELZASTRAAT (zie plan);
Gelet op het decreet van 28.01.1977 en wijzigingen tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen;
Na bespreking;
Art. 1:
Tot het nemen van een principiële beslissing om de nieuwe straat gelegen in de nieuwe verkaveling in de Dosseweg als volgt te benoemen: JUFFROUW ELZASTRAAT.
Art. 2:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het toepassen van de wettelijke procedure.
In toepassing van de Wet op het Politieambt (WPA) wenst de Politiezone Regio Tielt gebruik te maken van verschillende camerasystemen. Hiervoor vraagt de Politiezone principiële goedkeuring aan de gemeenteraden waarin zij operationeel is. Voor Tielt betreft het:
• Vaste en tijdelijk vaste camerabewaking in het kader van politionele opdrachten (bestuurlijk en gerechtelijk) op grondgebied van de politiezone;
• Specifieke plaatsen: Stationsomgeving, Patersbos, Mulle de Terscheuren, omgeving sportcomplex, winkelstraten, Alexianenplein, omgeving Europahal, industrieterreinen;
• Vaste camerabewaking in de politiegebouwen en omgeving (besloten plaatsen waarvan de politie beheerder is);
• Vaste camerabewaking cellencomplex politie Regio Tielt (besloten plaatsen waarvan de politie beheerder is);
• Vaste camera’s op het grondgebied van de stad Tielt (niet-besloten plaats);
• Toegang tot de beelden: bewakingscamera’s Stad Tielt (geen beheer door de PZ, enkel toegang);
• ANPR-voertuigen (mobiele camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn);
• Mobiele camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn: ANPR, dashcam, bodycams, drones, enz.;
• ANPR-cameranetwerk grondgebied politie Regio Tielt
Een uitbreiding van dit netwerk is mogelijk. Daarnaast wordt ook toestemming gevraagd voor het gebruik van bodycams. De doeleinden waarvoor de camera’s zullen worden gebruikt betreffen opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie zoals voorzien in de wet op het politieambt en mits de beperkingen die de wet op het politieambt oplegt.
Voorstel van beslissing: principiële goedkeuring aan de Politiezone Regio Tielt tot het plaatsen en gebruiken van camera’s overeenkomstig artikel 25/3 WPA, of op zichtbare wijze gebruik te maken van camera’s geplaatst door derden zoals bedoeld in artikel 25/1,&2 WPA, op het grondgebied van Tielt.
Gelet op het schrijven van de Politiezone Regio Tielt dd. 14.07.2023 houdende de aanvraag tot principiële toestemming conform de richtlijnen vermeld in de wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera’s door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de camerawet van 21 maart 2007;
Gelet op het feit dat artikel 8 van de wet van 21 maart 2018 de toevoeging van artikel 25/3 van de WPA bepaalt met name artikel 25/3 § 1 - in het kader van hun opdrachten kunnen de politiediensten camera’s op zichtbare wijze gebruiken, onder de volgende voorwaarden:
1° in de niet-besloten plaatsen en de besloten plaatsen waarvan zij de beheerder zijn:
vaste, tijdelijk vaste of mobiele camera's, die in voorkomend geval intelligent zijn;
2° in voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen, waarvan zij niet de beheerder zijn:
a) mobiele camera's, die in voorkomend geval intelligent zijn, tijdens de duur van een interventie;
b) vaste en tijdelijk vaste camera's, die in voorkomend geval intelligent zijn, mits het akkoord van de beheerder van de plaats, in de luchthavens, havenfaciliteiten zoals bedoeld in artikel 5, 6°, van de wet van 5 februari 2007 betreffende de maritieme beveiliging, stations van het openbaar vervoer, en plaatsen die door hun aard aan een bijzonder veiligheidsrisico onderhevig zijn, aangeduid bij koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, waarvan het ontwerp voor advies wordt voorgelegd aan de bevoegde toezichthoudende autoriteit voor de verwerking van persoonsgegevens;
c) tijdelijk vaste camera's, die in voorkomend geval intelligent zijn, in het kader van de uitvoering van gespecialiseerde opdrachten van bescherming van personen, tijdens de duur van de operatie;
d) tijdelijk vaste camera's, die in voorkomend geval intelligent zijn, in het kader van de uitvoering van gespecialiseerde opdrachten van bescherming van goederen, voor zover de beheerder van de plaats zich hiertegen niet heeft verzet, tijdens de duur van de operatie;
3° in niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen, waarvan zij niet de beheerders zijn:
a) mobiele camera's, die in voorkomend geval intelligent zijn, tijdens de duur van een interventie;
b) tijdelijk vaste camera's, die in voorkomend geval intelligent zijn, in het kader van de uitvoering van gespecialiseerde opdrachten van bescherming van personen, tijdens de duur van de operatie;
c) tijdelijk vaste camera's, die in voorkomend geval intelligent zijn, in het kader van de uitvoering van gespecialiseerde opdrachten van bescherming van goederen, voor zover de beheerder van de plaats zich hiertegen niet heeft verzet, tijdens de duur van de operatie;
Overwegende dat het zichtbare gebruik van camera’s voor het inwinnen van informatie van bestuurlijke politie bovendien aan een aantal gebruiksvoorwaarden verbonden is (art. 25/3 §2 WPA);
Overwegende dat camera’s noch beelden mogen opleveren die de intimiteit van een persoon schenden, noch gericht zijn op het inwinnen van informatie over de raciale of etnische oorsprong van een persoon, zijn religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, zijn politieke opvattingen, zijn vakbondslidmaatschap, zijn gezondheidstoestand, zijn seksleven of zijn seksuele geaardheid (art. 25/3 §3 WPA);
Overwegende dat er eveneens een artikel 25/4 werd ingevoegd luidende:
Een politiedienst kan camera’s plaatsen en gebruiken overeenkomstig artikel 25/3, of op zichtbare wijze gebruik maken van camera’s geplaatst door derden zoals bedoeld in artikel 25/1, §2, op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de respectievelijke gemeenteraden, als het gaat om een politiezone (§1). De in paragraaf 1 bedoelde toestemming wordt niet gevraagd, als het gaat om het plaatsen en het gebruik van camera’s in besloten plaatsen waarvan de politiediensten de beheerders zijn (§5).
Gelet op het feit dat elke beslissing tot toestemming ter kennis dient te worden gebracht aan de procureur des Konings; de toestemming wordt openbaar gemaakt wanneer zij betrekking heeft op opdrachten van bestuurlijke politie (§4);
Overwegende dat wanneer andere personen dan de leden van de politiediensten in real time toegang hebben tot de beelden van de camera’s waarvan de plaatsing en het gebruik door deze wet worden geregeld, in het kader van de uitvoering van de bevoegdheden die hen worden toevertrouwd door of krachtens de wet die hun opdrachten regelt, gebeurt het bekijken van deze beelden in real time onder toezicht van de politiediensten, behoudens in de gevallen waarin de wet voorziet;
Gelet op het feit dat de politiezone Regio Tielt een beeldverwerkingsregister zal bijhouden met alle gebruiken van camera’s en deze op digitale wijze bewaren;
Gelet op het feit dat de aanvraag door de Politiezone Regio Tielt werd ingediend omdat de politiezone wenst gebruik te maken van verschillende camerasystemen; hiervoor vraagt zijn zij principiële toestemming aan de respectievelijke gemeenteraden;
Gelet op het feit dat dit voor de stad Tielt meer bepaald gaat om:
• Vaste en tijdelijk vaste camerabewaking in het kader van politionele opdrachten (bestuurlijk en gerechtelijk) op grondgebied van de politiezone;
• Specifieke plaatsen: Stationsomgeving, Patersbos, Mulle de Terscheuren, omgeving sportcomplex, winkelstraten, Alexianenplein, omgeving Europahal, industrieterreinen;
• Vaste camerabewaking in de politiegebouwen en omgeving (besloten plaatsen waarvan de politie beheerder is);
• Vaste camerabewaking cellencomplex politie Regio Tielt (besloten plaatsen waarvan de politie beheerder is);
• Vaste camera’s op het grondgebied van de stad Tielt (niet-besloten plaats);
• Toegang tot de beelden: bewakingscamera’s Stad Tielt (geen beheer door de PZ, enkel toegang);
• ANPR-voertuigen (mobiele camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn);
• Mobiele camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn: ANPR, dashcam, bodycams, drones, enz.;
• ANPR-cameranetwerk grondgebied politie Regio Tielt;
Gelet op het feit dat een uitbreiding van dit netwerk mogelijk is;
Gelet op het feit dat de Politiezone Regio Tielt eveneens de toestemming vraagt tot het zichtbaar gebruik van de bodycams; enkel leden van het operationeel kader in uniform of met een interventiearmband mogen een bodycam dragen; de bodycam wordt in principe boven de kogelwerende vest gedragen en wordt bevestigd met de door de firma geleverde bevestigingsmiddelen; deze richtlijnen gelden voor alle leden van de geïntegreerde politie die actief zijn op het grondgebied van de politiezone:
Plaats Toelichting Gebruiksduur
Niet besloten plaatsen Openbare weg Altijd
Besloten plaatsen waar de politie beheerder is Politiegebouwen Altijd
Publiek toegankelijk besloten plaatsen Stations, horeca, instellingen Tijdens de duur van een interventie
Niet voor publiek toegankelijk besloten plaatsen Private woningen Tijdens de duur van een interventie
Gelet op het feit dat de doeleinden waarvoor de camera’s zullen worden geïnstalleerd of gebruikt:
- Opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie zoals voorzien in de wet op het politieambt en mits de beperkingen die de wet op het politieambt oplegt;
- Voor opdrachten van gerechtelijke politie, gedefinieerd in art. 15 WPA, geldt geen beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s;
- Voor opdrachten van bestuurlijke politie, gedefinieerd in art. 14 WPA, geldt volgende beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s:
“Art. 25/3 § 2. Het zichtbare gebruik van camera's voor het inwinnen van informatie van bestuurlijke politie bedoeld in artikel 44/5, §1, is uitsluitend toegelaten in de gevallen bedoeld in artikel 44/5, §1, eerste lid, 2° tot 6°. Wat artikel 44/5, §1, eerste lid, 5°, betreft, kan dat gebruik bovendien alleen worden toegelaten ten aanzien van de categorieën van personen bedoeld in artikelen 18, 19 en 20 WPA".
- Om deze doelen te kunnen realiseren wenst de politiezone gebruik te maken van het centrale beheerssysteem van de federale politie, die dienstdoet als technische gegevensbank voor het nationale A.N.P.R.-netwerk. Dit conform de modaliteiten beschreven onder Art. 44/11/3septies en 44/11/3decies WPA;
- Doeleinden in het kader van het algemeen personeelsbeheer;
Gelet op volgende gebruikersmodaliteiten:
- Preventieve maatregelen nemen om een verstoring van de openbare orde te vermijden;
- Beveiliging in en rond de politiegebouwen;
- bewijzen verzamelen van feiten die een misdrijf opleveren of een aantasting van de openbare orde opleveren;
- bewijzen verzamelen van feiten die schade of overlast veroorzaken;
- een dader, een verstoorder van de openbare orde, getuigen of slachtoffers opsporen en identificeren.
- Beschermen van de integriteit van de aanwezige personen en goederen;
- Behandeling van klachten in het juridische en/of bestuurlijke en disciplinaire kader;
Er zijn voldoende elementen die erop wijzen dat er veiligheids- en overlastproblemen bestaan die de inzet van bovenvermelde camerasystemen verantwoorden; het geweld tegen en door politiemensen neemt toe; de inzet van camera’s kan ter zake een ontradend effect hebben;
Gelet op de impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau (wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken):
Genomen maatregelen:
- technische maatregelen om de risico’s te beperken tot een minimum (beveiligd netwerk, beperkte toegang, geen opslag in de camera’s);
- interne richtlijnen en wettelijke bepalingen gekoppeld aan een opleiding van het personeel;
- veiligheidsbeleid;
- analyse en inschatting van de risico's;
- classificatie van de informatie;
- informatie aan het personeel;
- disciplinaire opvolging in geval van niet-naleving van de richtlijnen;
- beveiliging van de fysieke toegang;
- back-up-systemen voorzien;
- beveiliging van de netwerken;
- lijst van de betrokken personeelsleden die toegang hebben tot de systemen;
- machtigingssysteem;
- logging, opsporing en analyse van de toegang;
- toezicht, nazicht en onderhoud;
- vertrouwelijkheidsverklaring personeel.
De informatie van persoonsgegevens die verzameld worden door middel van camera’s kunnen worden geregistreerd en bewaard voor een duur van niet meer dan 12 maanden, te rekenen vanaf de registratie ervan, tenzij in een andere termijn voorzien. De toegang tot deze persoonsgegevens en informatie wordt toegelaten gedurende een periode van een maand, te rekenen vanaf de registratie ervan, op voorwaarde dat het operationeel gemotiveerd is en dat het noodzakelijk is voor de uitoefening van een welbepaalde opdracht. Na de eerste bewaarmaand is de toegang tot die persoonsgegevens en informatie enkel voor doeleinden van gerechtelijke politie mogelijk mits een schriftelijke en met redenen omklede beslissing van de Procureur des Konings. De toegang tot deze persoonsgegevens en informatie is beveiligd, alle toegangen worden dagelijks bijgewerkt en de concrete redenen van de bevragingen worden geregistreerd.
Gelet op de subsidiariteit van het gebruik van camera’s:
Cameratoezicht kan enkel een meerwaarde bieden indien het deel uitmaakt van een breder pakket van maatregelen. Het gebruik van vaste camera’s is een bijkomend hulpmiddel waardoor de politie efficiënter kan worden ingezet.
Gelet op de proportionaliteit van het gebruik van camera’s:
De plaatsing en het gebruik van vaste camera’s kan fundamenteel bijdragen tot het verhogen van de veiligheid en de leefbaarheid in onze gemeenten. Garanties zullen moeten worden ingebouwd om de privacy van de omwonenden te garanderen (geen inkijk).
Er moet steeds een evenwicht zijn tussen het cameratoezicht en het respect voor de persoonlijke levenssfeer. Er moet dus duidelijk gecommuniceerd worden over de aanwezigheid van camera’s.
Het voorstel inzake cameratoezicht voldoet aan de privacy-beginselen.
Art. 1:
Principiële goedkeuring te verlenen aan de Politiezone Regio Tielt tot het plaatsen en gebruiken van camera’s overeenkomstig artikel 25/3 WPA, of op zichtbare wijze gebruik te maken van camera’s geplaatst door derden zoals bedoeld in artikel 25/1,&2 WPA, op het grondgebied van Tielt.
Art. 2:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de Procureur des Konings en de Politiezone Regio Tielt.
Per bericht van 14.07.2023 vraagt de dienstverlenende vereniging Cipal de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de algemene vergadering van 12.10.2023, alsook de goedkeuring van de bijhorende statutenwijziging. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de algemene vergadering van de Cipal dv op 12.10.2023, goedkeuren van de statutenwijziging en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de huidige statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21.02.2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023, zowel digitaal als per aangetekende brief verstuurd op 14 juli 2023, met de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering en met digitale link naar het ontwerp van statutenwijziging van Cipal;
Gelet op het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023;
Overwegende dat de statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB;
Overwegende dat voormeld ontwerp van statutenwijziging ook het voorstel omvat om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen;
Overwegende dat voormeld ontwerp van statutenwijziging tevens het voorstel omvat om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen;
Gelet op art. 427 van het DLB;
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Gelet op het voorstel van de raad van bestuur van Cipal, om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren;
Overwegende dat de gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Na beraadslaging en stemming;
Art. 1:
De wijzigingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed te keuren.
Art. 2:
De wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed te keuren.
Art. 3:
De overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed te keuren.
Art. 4:
Het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed te keuren.
Art. 5:
Het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed te keuren.
Art. 6:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 7:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Het lokaal bestuur is momenteel lid van het Stadlandschap West-Vlaamse hart. Gezien de nieuwe evoluties op Vlaams niveau is de transitie van het Stadlandschap West-Vlaamse hart naar Regionaal Landschap West-Vlaamse hart een logische beslissing. Op deze manier kan het Stadlandschap een beroep doen op extra Vlaamse en Europese middelen. Deze transitie betekent enkel een wijziging in de structuur. De partners binnen het Regionaal Landschap blijven in de toekomst op eenzelfde constructieve manier samenwerken om in overleg en rekening houdend met de lokale economische dynamiek en landschappelijke context een wervend verhaal voor het West-Vlaamse hart te schrijven en uit te voeren.
Voorstel van beslissing: goedkeuren statuten en toetreding tot het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw.
Gelet op het wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
Gelet op artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;
Gelet op de publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023;
Gezien het lokaal bestuur momenteel lid is van het Stadlandschap West-Vlaamse hart; dit samenwerkingsverband brengt de provincie West-Vlaanderen, de 17 gemeenten van de arrondissementen Roeselare en Tielt, middenveldorganisaties en inwoners samen om in overleg een wervend verhaal voor het West-Vlaamse hart te schrijven en uit te voeren; het Stadlandschap West-Vlaamse hart focust hierbij op het verfraaien en beheren van het landschap, het verhogen van de biodiversiteit, informeren en sensibiliseren over de eigen leefomgeving via omgevings-, natuur- en milieueducatie, landschaps- en natuurbeleving via omgevingsrecreatie en verspreiden van kennis over waardevol landschappelijk erfgoed; in West-Vlaanderen zijn er om historische redenen enerzijds stadlandschappen (zoals West-Vlaamse hart) en anderzijds regionale landschappen actief; beide organen doen in essentie hetzelfde; de stadlandschappen opereren echter onder de provinciale koepel, terwijl de regionale landschappen zelfstandig functioneren onder de vorm van een vzw; zolang de kosten van de transitie van de stadlandschappen naar een afzonderlijke entiteit met rechtspersoonlijkheid groter waren dan de baten, leek het niet opportuun om een transitietraject richting een regionaal landschap op te starten;
Gezien eind 2022 nieuwe evoluties er echter voor zorgden dat de weegschaal naar de andere kant doorsloeg:
• met het ontwerp van decreet houdende de Vlaamse parken en algemene landschapszorg (verder: ontwerp van landschapsdecreet) geeft de Vlaamse regering te kennen de erkenning en opvolging van regionale landschappen opnieuw naar zich toe te willen trekken. Hieraan hangt de belofte van middelenstromen richting de regionale landschappen;
• een deel van de huidige (project)werking van het Stadlandschap wordt gefinancierd via Leader-projecten. In de volgende periode zal het provinciebestuur geen projecten meer kunnen indienen;
• recent lanceerde de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) het houtkantenplan. In dit plan staan diverse acties met regionale landschappen als geprefereerde partner, zoals de oprichting van een Loket Onderhoud Buitengebied in elk regionaal landschap;
• binnenkort worden er Vlaamse middelen vrijgemaakt voor 1VTE per regionaal landschap in functie van het aanwerven van een ‘wateranimator’;
• door de erkenning kan het Regionaal Landschap West-Vlaamse hart opgenomen worden in het netwerk van het VORL wat kennisuitwisseling en -opbouw stimuleert, samenwerking mogelijk maakt en er efficiëntiewinsten geboekt kunnen worden.
Overeenkomstig artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu (verder: natuurdecreet) waren de provincies in april 2023 bevoegd voor de erkenning van de regionale landschappen; daarnaast legt artikel 54 van het natuurdecreet ook enkele voorwaarden op om als regionaal landschap erkend te kunnen worden; één van die voorwaarden is het statuut aannemen van een private rechtspersoon, onder de vorm van een vzw;
Gelet op het feit dat de Initiatiefgroep van het Stadlandschap in zitting van 14 december 2022 op basis van bovenstaande evoluties besliste om het transitietraject richting regionaal landschap als verzelfstandigde entiteit met rechtspersoonlijkheid op te starten; om snel te kunnen schakelen werd afgesproken om de vzw in eerste instantie met een beperkt aantal partners op te richten en te laten erkennen als regionaal landschap; daarna kunnen alle andere gemeenten en partners toetreden tot de vzw;
Gelet op volgende ondernomen stappen:
• Op 23 maart 2023 verleende de provincieraad goedkeuring aan de oprichting van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart.
• Op 27 maart 2023 verleende de gemeenteraad van Lichtervelde goedkeuring aan de oprichting van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart.
• Op 30 maart 2023 verleende de gemeenteraad van Staden goedkeuring aan de oprichting van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart.
• Op 31 maart 2023 vond de oprichtingsvergadering van vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart plaats.
• Aangezien de vzw voldeed aan de voorwaarden opgenomen in artikel 54, § 1 en 2, van het natuurdecreet, besliste de provincieraad in zitting van 20 april 2023 om vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart te erkennen als regionaal landschap.
• Op 7 april werd de oprichtingsakte van het Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.
Gelet op de vraag dd. 22.06.2023 aan het lokaal bestuur om toe te treden tot de vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan de statuten en de toetreding tot het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw.
Art. 2:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw, p/a Provincie West-Vlaanderen, Streekhuis Midden-West-Vlaanderen, Spanjestraat 141/2, Roeselare.
Ingevolgde de toetreding tot de vzw Regionaal Stadlandschap West-Vlaamse Hart, dient de gemeenteraad over te gaan tot het aanduiden van een kandidaat-bestuurder vanaf heden tot einde 2024, alsook tot het aanduiden van een vertegenwoordiger (en plaatsvervanger) voor de algemene vergadering.
Voorstel van beslissing: aanduiden van een kandidaat-bestuurder en aanduiden van een vertegenwoordiger (en plaatsvervanger) voor de algemene vergadering van het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw.
Dhr. Klaas Carrette wordt aangeduid als kandidaat-bestuurder.
Dhr. Stefaan Ver Eecke wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Dhr. Rik Stevens wordt aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergadering.
Gelet op het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
Gelet op artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;
Gelet op de publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw in het
Belgisch Staatsblad op 7 april 2023;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad dd. 07.09.2023 houdende toetreding tot het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw;
Gelet op artikel 14 van de statuten dat bepaalt dat de gemeente een kandidaat-bestuurder kan aanduiden;
Gelet op artikel 10 van de statuten dat bepaalt dat de gemeente een vertegenwoordiger (en een plaatsvervanger) in de algemene vergadering kan aanduiden;
Gelet op volgende ingediende kandidaturen als kandidaat-bestuurder:
- Dhr. Klaas Carrette
Gelet op volgende ingediende kandidaturen als vertegenwoordiger (en plaatsvervanger) in de algemene vergadering:
- Dhr. Stefaan Ver Eecke (dhr. Rik Stevens als plaatsvervanger)
Gelet op het feit dat de gemeenteraad is overgegaan tot de geheime stemming:
- voor het aanduiden van een kandidaat-bestuurder met volgend stemresultaat;
o 26 stemmen voor dhr. Klaas Carrette
- voor het aanduiden van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering met volgend stemresultaat;
o 26 stemmen voor dhr. Stefaan Ver Eecke
- voor het aanduiden van een plaatsvervanger voor de algemene vergadering met volgend stemresultaat;
o 25 stemmen en 1 onthouding voor dhr. Rik Stevens
Art. 1:
Dhr. Klaas Carrette, aan te duiden als kandidaat-bestuurder namens het stadsbestuur Tielt voor het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw.
Art. 2:
Dhr. Stefaan Ver Eecke, aan te duiden als vertegenwoordiger (dhr. Rik Stevens als plaatsvervanger) namens het stadsbestuur Tielt voor het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw.
Art. 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw, p/a Provincie West-Vlaanderen, Streekhuis Midden-West-Vlaanderen, Spanjestraat 141/2, Roeselare.
treekhuis Midden-West-Vlaanderen, Spanjestraat 141/2, Roeselare.
De waterkwaliteit van de Poekebeek blijft slecht. In 2022 werden herhaalde overschrijdingen genoteerd voor meerdere pesticides. Bovendien blijkt de hoge verontreiniging een jaarlijks fenomeen. Vooral de hoge concentraties aan dichloorvos zijn zorgwekkend, want dat product is potentieel kankerverwekkend, en is bovendien al verboden sinds 2007, met uitdoofscenario tegen eind 2008!
De input van stikstof en fosfaten in het stroomgebied van de Poekebeek is nog steeds veel te groot. Zowel inspanningen vanuit de landbouwsector als vanuit de huishoudens zijn noodzakelijk om de normen te halen. Er zijn in het stroomgebied van de Poekebeek heel wat landelijk gelegen woningen die niet op het rioleringsnet kunnen aangesloten worden.
Ook het aantal milieu-incidenten in het stroomgebied is zeer groot. In 2022 waren er zelfs 7 milieu-incidenten. Het gaat dan onder meer over de lozing van mest of erfsappen.
Dergelijke ernstige verontreiniging van het water van de Poekebeek - die nota bene in drinkwaterwinningsgebied ligt - is in de eerste plaats een probleem dat de Volksgezondheid aanbelangt, maar ook de individuele landbouwer en zijn gezin, die gezondheidsrisico’s lopen bij het gebruik van deze stoffen.
Bovendien brengen de overmaat aan pesticiden, stikstof en fosfaten de basis van het ecosysteem en de biodiversiteit in gevaar.
Concreet vraagt GROEN Tielt aan de stad :
- Hoeveel woningen in Tielt kunnen niet op het rioleringsnet aangesloten worden?
- Conform het gebied dekkend GUP dienden er
- 95 IBA-projecten met prioriteit 1 geplaatst te worden tegen eind 2017
- 8 IBA-projecten met prioriteit 2 geplaatst te worden tegen eind 2021
Hoeveel zijn er daarvan effectief geplaatst?
- Hoeveel woningen dienen nog een IBA te plaatsen?
- Welke maatregelen zal de stad nemen om een volledige dekking van het grondgebied te verkrijgen?
Voorstel van beslissing:
- Wij vragen dat de stad een concreet plan uitwerkt om de betrokken inwoners te stimuleren en begeleiden om een IBA te plaatsen.
- Wij vragen dat er in het drinkwaterwinningsgebied geen pesticiden meer worden gebruikt, en dat geen illegale lozingen meer worden uitgevoerd. Controle daarop is een taak van de Vlaamse overheid, maar de stad kan de landbouwers daarin begeleiden, en wij vragen dat daarvoor actie wordt ondernomen, in het belang van hun eigen gezondheid, van de algemene volksgezondheid, en van het milieu.
De voorzitter sluit de zitting op 07/09/2023 om 21:15.
Namens Gemeenteraad,
Hendrik Vandenbruwane
Algemeen Directeur
Hilde Decoene
Voorzitter