Gelet op de gecoördineerde wetten van 16.03.1968 betreffende de politie over het wegverkeer, zoals later gewijzigd;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24.06.1988, art. 130bis, ingevoegd door de wet van 12.01.2006;
Gelet op het Vlaams Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;
Gelet op het decreet van 16.05.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals later gewijzigd;
Gelet op het ministerieel besluit van 11.10.1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23.01.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 03.04.2009;
Overwegende dat dit reglement betrekking heeft op gemeentewegen en gewestwegen en dat bedoeld reglement dan ook ter goedkeuring dient overgemaakt te worden aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid;
Overwegende dat in afwachting van de realisatie van de zuidwestelijke tangent het stadsbestuur opteert om een tijdelijk aanvullend politiereglement op te maken die doorgaand vrachtverkeer weert uit de stadskern van Tielt, waardoor de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid in de stadskern sterk zal verbeteren;
Overwegende dat bedrijventerrein Huffesele bereikbaar dient te blijven vanaf het hoofdwegennet en dat in afwachting van de realisatie van de zuidwestelijke tangent op de as Meulebeeksesteenweg, Kasteelstraat, Vredestraat, Hulstplein, Adolf Loosveldtstraat, Felix D’Hoopstraat voorlopig nog doorgaand vrachtverkeer gedoogd zal worden;
Gelet op het gunstig advies van de stedelijke verkeerscommissie dd. 22.02.2016;
Gelet op het gunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 17.05.2016;
Gelet op het gunstig advies van de lokale politie dd. 03.06.2016;
Gelet op het tijdelijke reglement, goedgekeurd door het schepencollege in zitting van 27.05.2020, betreffende het weren van doorgaand vrachtverkeer uit de stadskern van Tielt van 01.06.2020 tot en met 01.06.2021;
Overwegende dat er met een proefperiode gewerkt wordt waarbij, mits gunstige evaluatie en goedkeuring van een aanvullend reglement door de gemeenteraad, de nieuwe verkeerscirculatie een permanent karakter kan krijgen;
Gelet op de verkeersleefbaarheidsstudie die momenteel in opmaak is, waarbij het voorzien is om voor de stadskern een verkeerscirculatieplan op te maken met bijzondere aandacht voor de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid;
Overwegende dat het om voormelde reden wenselijk is het tijdelijk reglement betreffende het weren van doorgaand vrachtverkeer uit de stadskern van Tielt van 01.06.2020 tot en met 01.06.2021 te verlengen tot de resultaten van de verkeersleefbaarheidsstudie gekend zijn;
Overwegende de veiligheid van de bewoners in de straat en de weggebruikers in het algemeen te waarborgen;
Art. 1: Vanaf woensdag 01.09.2021 tot en met donderdag 01.09.2022 wordt:
Daartoe wordt op hierna vermelde locaties volgende specifieke verkeerssignalisatie geplaatst:
van het kruispunt met de Tenhovestraat,
kant centrum.
Marialoopsesteenweg.
Wakkensesteenweg.
kant Zuiderring.
van kruispunt met de Klijtenstraat.
Stationsplein.
Stationsplein.
Stationsplein.
Vredestraat.
Hulstplein.
Adolf Loosveldtstraat.
Kasteelstraat.
Kasteelstraat.
Meulebeeksesteenweg.
kant Pittemsesteenweg.
kant Ringlaan.
kant Ringlaan.
kruispunt met de Oude vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.
Pittemstraat, ter hoogte van de
Woning met huisnummer 32.
kruispunt met de Oude vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.
Pittemstraat, ter hoogte van de
woning met huisnummer 39.
kruispunt met de Deken vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.
Darraslaan, ter hoogte van de
woning met huisnummer 1.
kruispunt met de Deken vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.
Darraslaan, straatzijde
winkelcomplex Fonteinestraat.
kruispunt met de Bruggestraat, vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.
straatzijde Sint-Andriesziekenhuis.
kruispunt met de Bruggestraat, vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.
straatzijde bufferbekken
Stokerijstraat.
naar Ringlaanparking, straatzijde vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.
Bruggestraat.
kruispunt met de Sint-Janstraat vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.
ter hoogte van de woning met
huisnummer 142 (Sint-Janstraat).
kruispunt met de Sint-Janstraat vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.
ter hoogte van de handelszaak met
huisnummer 3 (Ruiseleedsesteenweg).
Daartoe wordt op hierna vermelde locaties volgende specifieke verkeerssignalisatie geplaatst:
Kasteelstraat. bus’
kant Kasteelstraat. bus’
Art. 2: In het geval om redenen van algemeen en dwingend openbaar belang diensten moeten geleverd en/of uitgevoerd worden die de veiligheid van het wegennet en de weggebruiker garanderen dan kunnen de uitvoerders, mits voorafgaande verwittiging aan de stedelijke dienst op mobiliteit@tielt.be, eenmalig het opgelegde verbod negeren
Art. 3: Overtreders van dit reglement zullen gestraft worden met politiestraffen.
Art. 4.: Dit reglement zal worden bekendgemaakt in overeenstemming met de voorschriften van het decreet lokaal bestuur en op de bewuste dag door middel van passende verkeerssignalisatie.
Art. 5: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:
Art. 6: Afschriften van deze verordening zullen aan de bevoegde overheden worden toegestuurd.