Terug
Gepubliceerd op 09/09/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

wo 01/09/2021 - 13:30

Verlenging tijdelijk politiereglement weren van doorgaand vrachtverkeer uit de stadskern van Tielt - 01.09.2021 t.e.m. 01.09.2022

Aanwezig: Luc Vannieuwenhuyze, Voorzitter
Pascale Baert, Vincent Byttebier, Grietje Goossens, Joris Vande Vyvere, Roos Tack, Schepen(en)
Hendrik Vandenbruwane, Algemeen Directeur
Afwezig: Hedwig Verdoodt, Vierde schepen

Gelet op de gecoördineerde wetten van 16.03.1968 betreffende de politie over het wegverkeer, zoals later gewijzigd;

Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24.06.1988, art. 130bis, ingevoegd door de wet van 12.01.2006;

Gelet op het Vlaams Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;

Gelet op het decreet van 16.05.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals later gewijzigd;

Gelet op het ministerieel besluit van 11.10.1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23.01.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 03.04.2009;

Overwegende dat dit reglement betrekking heeft op gemeentewegen en gewestwegen en dat bedoeld reglement dan ook ter goedkeuring dient overgemaakt te worden aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid;

Overwegende dat in afwachting van de realisatie van de zuidwestelijke tangent het stadsbestuur opteert om een tijdelijk aanvullend politiereglement op te maken die doorgaand vrachtverkeer weert uit de stadskern van Tielt, waardoor de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid in de stadskern sterk zal verbeteren;

Overwegende dat bedrijventerrein Huffesele bereikbaar dient te blijven vanaf het hoofdwegennet en dat in afwachting van de realisatie van de zuidwestelijke tangent op de as Meulebeeksesteenweg, Kasteelstraat, Vredestraat, Hulstplein, Adolf Loosveldtstraat, Felix D’Hoopstraat voorlopig nog doorgaand vrachtverkeer gedoogd zal worden;

Gelet op het gunstig advies van de stedelijke verkeerscommissie dd. 22.02.2016;

Gelet op het gunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 17.05.2016;

Gelet op het gunstig advies van de lokale politie dd. 03.06.2016;

Gelet op het tijdelijke reglement, goedgekeurd door het schepencollege in zitting van 27.05.2020, betreffende het weren van doorgaand vrachtverkeer uit de stadskern van Tielt van 01.06.2020 tot en met 01.06.2021;

Overwegende dat er met een proefperiode gewerkt wordt waarbij, mits gunstige evaluatie en goedkeuring van een aanvullend reglement door de gemeenteraad, de nieuwe verkeerscirculatie een permanent karakter kan krijgen;

Gelet op de verkeersleefbaarheidsstudie die momenteel in opmaak is, waarbij het voorzien is om voor de stadskern een verkeerscirculatieplan op te maken met bijzondere aandacht voor de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid;

Overwegende dat het om voormelde reden wenselijk is het tijdelijk reglement betreffende het weren van doorgaand vrachtverkeer uit de stadskern van Tielt van 01.06.2020 tot en met 01.06.2021 te verlengen tot de resultaten van de verkeersleefbaarheidsstudie gekend zijn;

Overwegende de veiligheid van de bewoners in de straat en de weggebruikers in het algemeen te waarborgen;

Art. 1: Vanaf woensdag 01.09.2021 tot en met donderdag 01.09.2022 wordt:

  • In de stadskern van Tielt een tonnagebeperking , uitgezonderd plaatselijk verkeer, ingevoerd door middel van de verkeersborden ‘C23’ met onderbord ‘3,5 ton’, uitgezonderd op de verkeersas Meulebeeksesteenweg, Kasteelstraat, Vredestraat, Hulstplein, Adolf Loosveldtstraat, Felix D’Hoopstraat

    Daartoe wordt op hierna vermelde locaties volgende specifieke verkeerssignalisatie geplaatst:

    • Marialoopsesteenweg ter hoogte                   C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV, 1200m

    van het kruispunt met de Tenhovestraat,

    kant centrum.

    • Begin Seyntexlaan, kant                                C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    Marialoopsesteenweg.

    • Begin Seyntexlaan, kant                                C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    Wakkensesteenweg.

    • Begin Gruuthusestraat (N327),                     C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV, 900m

    kant Zuiderring.

    • Stationsplein (N327) ter hoogte                    C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    van kruispunt met de Klijtenstraat.

    • Begin Klijtenstraat kant                                C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    Stationsplein.

    • Begin Oude Stationstraat kant                      C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    Stationsplein.

    • Begin Stationstraat (N327) kant                   C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    Stationsplein.

    • Begin Oude Stationstraat kant                      C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    Vredestraat.

    • Begin Beernegemstraat kant                         C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    Hulstplein.

    • Begin Europalaan kant                                  C21 + 3,5 ton

    Adolf Loosveldtstraat.

    • Begin Wittestraat kant                                  C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    Kasteelstraat.

    • Begin Plantinstraat kant                                C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    Kasteelstraat.

    • Begin Holdestraat kant                                 C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    Meulebeeksesteenweg.

    • Begin Oude Pittemstraat                               C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    kant Pittemsesteenweg.

    • Begin Deken Darraslaan (N327)                   C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    kant Ringlaan.

    • Bruggestraat kant Ringlaan.                          C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV
    • Begin afslag Ringlaanparking                       C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV

    kant Ringlaan.

    • Begin Sint-Janstraat kant Ringlaan               C23 + onderborden: 3,5 ton, UPV
    • Pittemsesteenweg (N37) juist vóór               C31b + onderborden ‘pictogram

    kruispunt met de Oude                                  vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.

    Pittemstraat, ter hoogte van de

    Woning met huisnummer 32.

    • Pittemsesteenweg (N37) juist vóór               C31a + onderborden ‘pictogram

    kruispunt met de Oude                                  vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.

    Pittemstraat, ter hoogte van de

    woning met huisnummer 39.

    • Pittemsesteenweg (N37) juist vóór               C31b + onderborden ‘pictogram

    kruispunt met de Deken                                vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.

    Darraslaan, ter hoogte van de

    woning met huisnummer 1.

    • Ringlaan (N37) juist vóór                              C31a + onderborden ‘pictogram

    kruispunt met de Deken                                vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.

    Darraslaan, straatzijde

    winkelcomplex Fonteinestraat.

    • Ringlaan (N37) juist vóór                              C31b + onderborden ‘pictogram

    kruispunt met de Bruggestraat,                     vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.

    straatzijde Sint-Andriesziekenhuis.

    • Ringlaan (N37) juist vóór                              C31a + onderborden ‘pictogram

    kruispunt met de Bruggestraat,                     vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.

    straatzijde bufferbekken

    Stokerijstraat.

    • Ringlaan (N37) juist vóór afslag                   C31b + onderborden ‘pictogram

    naar Ringlaanparking, straatzijde                 vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.

    Bruggestraat.

    • Ringlaan (N37) juist vóór                              C31b + onderborden ‘pictogram

    kruispunt met de Sint-Janstraat                     vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.

    ter hoogte van de woning met

    huisnummer 142 (Sint-Janstraat).

    • Ringlaan (N37) juist vóór                              C31a + onderborden ‘pictogram

    kruispunt met de Sint-Janstraat                     vrachtwagen + 3,5 ton’ en UPV.

    ter hoogte van de handelszaak met

    huisnummer 3 (Ruiseleedsesteenweg).

    • Vanaf de Vredestraat/Kasteelstraat (N399) een inrijverbod ingesteld naar de Sint‑Michielstraat/Stationstraat (N327) voor bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, landing inbegrepen, hoger is dan 3.00 m.

    Daartoe wordt op hierna vermelde locaties volgende specifieke verkeerssignalisatie geplaatst:

    • Begin Stationstraat (N327) kant                   C29 / 3.00m + onderbord ‘uitgezonderd

    Kasteelstraat.                                                   bus’

    • Begin Sint-Michielstraat (N327)                   C29 / 3.00m + onderbord ‘uitgezonderd

    kant Kasteelstraat.                                         bus’

Art. 2: In het geval om redenen van algemeen en dwingend openbaar belang diensten moeten geleverd en/of uitgevoerd worden die de veiligheid van het wegennet en de weggebruiker garanderen dan kunnen de uitvoerders, mits voorafgaande verwittiging aan de stedelijke dienst op mobiliteit@tielt.be, eenmalig het opgelegde verbod negeren

Art. 3: Overtreders van dit reglement zullen gestraft worden met politiestraffen.

Art. 4.: Dit reglement zal worden bekendgemaakt in overeenstemming met de voorschriften van het decreet lokaal bestuur en op de bewuste dag door middel van passende verkeerssignalisatie.

Art. 5: Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:

  • De korpschef van de Politiezone Regio Tielt, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt.
  • Agentschap Wegen & Verkeer, District 316 Pittem, Nijverheidsstraat 11, 8740 Pittem.

Art. 6: Afschriften van deze verordening zullen aan de bevoegde overheden worden toegestuurd.