Verleent eenparig goedkeuring aan de notulen van de zitting dd. 02.09.2021.
In uitvoering van het Decreet over het Lokaal bestuur, artikel 263, legde het AGB Tielt een opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2021 voor aan de raad van bestuur van 5 oktober 2021.
Gezien de gemeenteraad het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Tielt goedkeurde, wordt de opvolgingsrapportering 2021 van het AGB Tielt eveneens ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad van stad Tielt.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 241, waarbij titel IV van toepassing verklaard wordt op de autonome gemeentebedrijven, en artikel 263 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen – BBC 2020, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 29 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 5 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 1 september 2011 en gewijzigd in zitting van de gemeenteraad van 16 december 2013 en 5 december 2019, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende het meerjarenplan en de boekhouding;
Gelet op de beheersovereenkomst tussen het stadsbestuur Tielt en het AGB Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 3 december 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 december 2019, inzonderheid artikel 28 betreffende de rapportering;
Gelet op het Meerjarenplan 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 3 december 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 december 2019;
Gelet op de Meerjarenplanaanpassing 1 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 1 december 2020 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 3 december 2020;
Gelet op de opvolgingsrapportering van het AGB Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2021, bestaande uit de beleidsevaluatie van de prioritaire actieplannen, het overzicht van de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en de wijzigingen in de assumpties en financiële risico’s, waarvan kennis genomen werd door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 5 oktober 2021;
Overwegende dat het meerjarenplan en de meerjarenplanaanpassingen van het AGB Tielt vastgesteld worden door de raad van bestuur van het AGB Tielt en goedgekeurd worden door de gemeenteraad van de stad Tielt;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering over de uitvoering van het meerjarenplan van het AGB Tielt tijdens het eerste semester van 2021 derhalve ook ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van de stad Tielt;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering 2021 van het AGB Tielt toegelicht en besproken werd in de gemeenteraadscommissie financiën van 4 oktober 2021;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
Kennis te nemen van de opvolgingsrapportering van het AGB Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2021, bestaande uit de beleidsevaluatie van de prioritaire actieplannen, het overzicht van de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en de wijzigingen in de assumpties en financiële risico’s.
Art. 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van de artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Als afzonderlijke rechtspersoon heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt eigen verplichtingen en verbintenissen en maakt het hiervoor afzonderlijke beleidsrapporten op. De Raad van Bestuur van het AGB stelt het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast en legt deze vervolgens ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
De Raad van Bestuur van het AGB stelde het Meerjarenplan 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt vast in zitting van 3 december 2019, waarna het werd goedgekeurd door de gemeenteraad van Tielt van 5 december 2019. Het meerjarenplan werd een eerste keer aangepast door de Raad van Bestuur van 1 december 2020 en de gemeenteraad van 3 december 2020.
Gezien het vroegere jaarlijkse budget niet meer bestaat als afzonderlijk beleidsrapport maar geïntegreerd is in het meerjarenplan, bevatte deze eerste meerjarenplanaanpassing 2020-2025 ook de kredieten voor de exploitatie, investeringen en financiering voor het boekjaar 2021.
In zitting van 5 oktober 2021 stelde de Raad van bestuur de tweede Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van het AGB Tielt vast. Hierin wordt het resultaat van de jaarrekening 2020 ingeschreven en worden aanpassingen aangebracht aan de ramingen van zowel 2021 als van de daaropvolgende jaren. De kredieten voor boekjaar 2022 werden evenwel nog niet vastgesteld via deze Meerjarenplanaanpassing 2.
Het ontwerp van Meerjarenplanaanpassing 2 van het AGB Tielt werd opgesteld in nauw overleg met het stadsbestuur. De doelstellingenboom is gebaseerd op die van het lokaal bestuur en blijft ongewijzigd. De financiële implicaties van de aanpassingen voor het stadsbestuur zijn verwerkt in het ontwerp van Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt. Hierin wordt ook het geconsolideerd financieel evenwicht van stad, OCMW en AGB Tielt tot uiting gebracht.
De Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het AGB Tielt is financieel in evenwicht. Het beschikbaar budgettair resultaat is voor elk jaar van de planningsperiode positief en bedraagt eind 2025 € 107.270. De autofinancieringsmarge is eveneens elk jaar positief, met uitzondering van de coronajaren 2020 en 2021. In 2025, het laatste jaar van de planningsperiode, bedraagt de autofinancieringsmarge € 14.473.
Het ontwerp van Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt werd toegelicht en besproken in de gemeenteraadscommissie financiën van 4 oktober 2021.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 241 waarbij titel 4 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente en het OCMW van toepassing verklaard wordt op de autonome gemeentebedrijven, artikel 242 en artikel 257;
Gelet op de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 1 september 2011 en gewijzigd in zitting van de gemeenteraad van 16 december 2013 en 5 december 2019, inzonderheid artikel 40 §2 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 2 tot en met 7 en de artikelen 8 tot en met 16 betreffende het meerjarenplan;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 december 2019 tot goedkeuring van het Meerjarenplan 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, zoals vastgesteld door de Raad van Bestuur van het AGB Tielt van 3 december 2019;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 3 december 2020 tot goedkeuring van de Meerjarenplanaanpassing 1 2020-2025 van het Autonoom gemeentebedrijf Tielt, zoals vastgesteld door de Raad van Bestuur van het AGB Tielt van 1 december 2020;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 1 juli 2021 tot goedkeuring van de jaarrekening 2020 van het Autonoom gemeentebedrijf Tielt, de bestemming van het resultaat en het activiteitenverslag, zoals vastgesteld door de Raad van Bestuur van het AGB van 30 juni 2021;
Gelet op het besluit van de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt van 5 oktober 2021 tot vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het AGB Tielt, bestaande uit de wijzigingen van de strategische nota, de aangepaste financiële nota en de toelichting;
Gelet op de bijkomende documentatie bij de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Autonoom gemeentebedrijf Tielt, die de meerjarenplanaanpassing verder verduidelijkt;
Overwegende dat het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt een afzonderlijke rechtspersoon is met eigen verplichtingen en verbintenissen en hiervoor afzonderlijke beleidsrapporten opmaakt;
Overwegende dat het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt het meerjarenplan opmaakt overeenkomstig de regels van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, dat de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vaststelt en ter goedkeuring voorlegt aan de gemeenteraad;
Overwegende dat het vroegere jaarlijkse budget voortaan geïntegreerd is in het meerjarenplan en dat de kredieten voor de exploitatie, de investeringen en de financiering voor het boekjaar 2021 vastgesteld werden in Meerjarenplanaanpassing 1 2020-2025;
Overwegende dat het meerjarenplan minstens één keer per jaar moet worden aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld en waarbij ook de kredieten van het lopende boekjaar kunnen worden aangepast;
Overwegende dat de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het AGB Tielt niet de kredieten voor het boekjaar 2022 vaststelt, maar wel een aantal aanpassingen aanbrengt aan de kredieten van zowel 2021 als van de daaropvolgende jaren en dat het resultaat van de jaarrekening 2020 verwerkt wordt in het meerjarenplan;
Overwegende dat de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het AGB Tielt financieel in evenwicht is en dat de financiële implicaties ervan voor het stadsbestuur verwerkt zijn in het ontwerp van Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt;
Overwegende dat de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt opgesteld werd in nauw overleg met het stadsbestuur, dat de doelstellingenboom gebaseerd is op die van het lokaal bestuur en dat het geconsolideerd financieel evenwicht van stad, OCMW en AGB Tielt tot uiting wordt gebracht in de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt;
Overwegende dat het ontwerp van Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het AGB Tielt toegelicht en besproken werd in de gemeenteraadscommissie financiën van 4 oktober 2021;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
De Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Autonoom gemeentebedrijf Tielt, bestaande uit de wijzigingen van de strategische nota, de aangepaste financiële nota en de toelichting, wordt goedgekeurd met volgende financiële evenwichten:
Meerjarenplan 2020-2025 Aanpassing 2 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Beschikbaar budgettair resultaat |
171.542 |
46.686 |
64.008 |
78.371 |
92.797 |
107.270 |
Autofinancieringsmarge |
-209.962 |
-121.076 |
17.322 |
14.363 |
14.426 |
14.473 |
Art. 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
In uitvoering van het Decreet over het Lokaal bestuur, artikel 263, wordt een opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2021 voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gezien alle actieplannen in het meerjarenplan prioritair werden gesteld, bevat de opvolgingsrapportering ook de evaluatie van elk actieplan.
Vanaf 2021 maken de lokale besturen geïntegreerde beleidsrapporten op. De voorliggende opvolgingsrapportering bevat de actieplannen die betrekking hebben op de stad, op het OCMW of op beide en wordt dus ook ter kennisgeving voorgelegd aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 263 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen – BBC 2020, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 29 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 5 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het Meerjarenplan 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 december 2019;
Gelet op de Meerjarenplanaanpassing 1 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 3 december 2020;
Gelet op de opvolgingsrapportering van het Lokaal bestuur Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2021, bestaande uit de beleidsevaluatie van de prioritaire actieplannen, het overzicht van de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en de wijzigingen in de assumpties en financiële risico’s;
Overwegende dat alle actieplannen in het meerjarenplan prioritair werden gesteld, dat de opvolgingsrapportering 2021 dus een evaluatie van alle actieplannen omvat;
Overwegende dat de lokale besturen vanaf 2020 geïntegreerde beleidsrapporten opmaken, dat het meerjarenplan actieplannen bevat die betrekking hebben op de stad Tielt, op het OCMW Tielt of op beide, dat de voorliggende opvolgingsrapportering 2021 dus ook ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering 2021 van het Lokaal bestuur Tielt toegelicht en besproken werd in de gemeenteraadscommissie financiën van 4 oktober 2021;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
Kennis te nemen van de opvolgingsrapportering van het Lokaal bestuur Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2021, bestaande uit de beleidsevaluatie van de prioritaire actieplannen, het overzicht van de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en de wijzigingen in de assumpties en financiële risico’s.
Art. 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van de artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
De vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt werd voor wat betreft het deel OCMW geagendeerd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De gemeenteraad dient vervolgens de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt vast te stellen voor wat betreft het deel stadsbestuur. Stad en OCMW voeren immers een geïntegreerd beleid met een gezamenlijk meerjarenplan, doelstellingenboom en financieel evenwicht, maar wel nog steeds met afzonderlijke kredieten. Dat laatste komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor stad en OCMW apart zijn opgenomen.
In het voorliggende ontwerp van Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt wordt het resultaat van de jaarrekening 2020 ingeschreven en worden aanpassingen aangebracht aan de ramingen van zowel 2021 als van de daaropvolgende jaren. Ook de aangepaste lijst met nominatieve subsidies is opgenomen in de meerjarenplanaanpassing. De kredieten voor boekjaar 2022 werden evenwel nog niet vastgesteld via deze Meerjarenplanaanpassing 2.
De voorliggende Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt is financieel in evenwicht en werd toegelicht en besproken in de gemeenteraadscommissie financiën van 4 oktober 2021.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 257 betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 14 en 15 betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 december 2019 tot goedkeuring van het Meerjarenplan 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, zoals vastgesteld in dezelfde zitting door de gemeenteraad voor wat betreft het deel Stad en door de raad voor maatschappelijk welzijn voor wat betreft het deel OCMW;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 3 december 2020 tot goedkeuring van de Meerjarenplanaanpassing 1 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, zoals vastgesteld in dezelfde zitting door de gemeenteraad voor wat betreft het deel Stad en door de raad voor maatschappelijk welzijn voor wat betreft het deel OCMW;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 1 juli 2021 tot goedkeuring van de jaarrekening 2020 van het Lokaal bestuur Tielt, zoals vastgesteld in dezelfde zitting door de gemeenteraad voor wat betreft het deel Stad en door de raad voor maatschappelijk welzijn voor wat betreft het deel OCMW;
Gelet op het ontwerp van Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, bestaande uit de wijzigingen van de strategische nota, de aangepaste financiële nota en de toelichting;
Gelet op de bijkomende documentatie bij de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, die het ontwerp van meerjarenplanaanpassing verder verduidelijkt;
Overwegende dat het decreet over het lokaal bestuur een verregaande integratie tussen gemeenten en hun OCMW’s voor ogen heeft, met een gezamenlijk meerjarenplan voor stad en OCMW waarbij de doelstellingen, actieplannen en acties van stad en OCMW opgenomen zijn in één gezamenlijke doelstellingenboom en waarbij ook het financieel evenwicht beoordeeld wordt voor stad en OCMW samen;
Overwegende dat stad en OCMW Tielt niettemin afzonderlijke rechtspersonen gebleven zijn met elk hun eigen verplichtingen en verbintenissen, waardoor in het gezamenlijk meerjarenplan toch een duidelijk onderscheid blijft bestaan tussen de kredieten van de stad en de kredieten van het OCMW;
Overwegende dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het meerjarenplan en de aanpassingen ervan elk voor hun deel vaststellen;
Overwegende dat de gemeenteraad daarna het deel van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goedkeurt, waardoor het meerjarenplan en de aanpassingen ervan in hun geheel geacht worden definitief vastgesteld te zijn;
Overwegende dat het vroegere jaarlijkse budget voortaan geïntegreerd is in het meerjarenplan en dat de kredieten voor de exploitatie, de investeringen en de financiering voor het boekjaar 2021 vastgesteld werden in Meerjarenplanaanpassing 1 2020-2025;
Overwegende dat het meerjarenplan minstens één keer per jaar moet worden aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld en waarbij ook de kredieten van het lopende boekjaar kunnen worden aangepast;
Overwegende dat het voorliggende ontwerp van Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 voor de entiteit Stad niet de kredieten voor het boekjaar 2022 vaststelt, maar wel een aantal aanpassingen aanbrengt aan de kredieten van zowel 2021 als van de daaropvolgende jaren en dat het resultaat van de jaarrekening 2020 verwerkt wordt in het meerjarenplan;
Overwegende dat de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt financieel in evenwicht is, dat ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge elk jaar positief is en dat het geconsolideerd financieel evenwicht van stad, OCMW en AGB Tielt gegarandeerd is;
Overwegende dat het ontwerp van Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt toegelicht en besproken werd in de gemeenteraadscommissie financiën van 4 oktober 2021;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
De Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, bestaande uit de wijzigingen van de strategische nota, de aangepaste financiële nota en de toelichting, wordt vastgesteld voor wat het deel Stadsbestuur betreft, met volgende gezamenlijke financiële evenwichten:
Meerjarenplan 2020-2025 Aanpassing 2 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Beschikbaar budgettair resultaat |
21.593.380 |
10.333.254 |
3.554.561 |
3.421.992 |
2.298.434 |
2.815.002 |
Autofinancieringsmarge |
4.934.862 |
2.335.785 |
1.739.879 |
1.212.389 |
1.311.367 |
1.064.772 |
Art. 2:
De kredieten van het Stadsbestuur Tielt vastgesteld voor het boekjaar 2021 worden gewijzigd overeenkomstig het schema M3 van de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025:
|
2021 |
|
|
Uitgaven |
Ontvangsten |
Exploitatie |
24.078.152 |
31.499.297 |
Investeringen |
12.870.743 |
278.366 |
Financiering |
3.478.819 |
936.244 |
Leningen en leasings |
2.315.844 |
737.749 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel |
1.162.975 |
198.495 |
Overige financieringstransacties |
0 |
0 |
Art. 3:
De nominatieve subsidies van het Stadsbestuur Tielt opgenomen in de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 voor het boekjaar 2021 worden goedgekeurd.
Art. 4:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van de artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
De vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt werd voor wat betreft het deel OCMW geagendeerd op de raad voor maatschappelijk welzijn en voor wat betreft het deel stadsbestuur op de gemeenteraad.
Nadat de raad voor maatschappelijk welzijn de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt vastgesteld heeft voor wat betreft het deel OCMW, komt het de gemeenteraad toe om dit deel goed te keuren. De stad moet immers de financiële gevolgen dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakte.
Door deze goedkeuring, en door de vaststelling van het deel voor het stadsbestuur, wordt het meerjarenplan in zijn geheel geacht goedgekeurd te zijn en is de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt dus definitief vastgesteld.
De voorliggende Meerjarenplanaanpassing 1 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt is in zijn geheel financieel in evenwicht. Het beschikbaar budgettair resultaat is elk jaar van de planningsperiode positief en bedraagt eind 2025 € 2.815.002. De autofinancieringsmarge is eveneens elk jaar positief en bedraagt € 1.064.772 in 2025, het laatste jaar van de planningsperiode.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge, die abstractie maakt van de toegepaste financieringsvormen, is eveneens elk jaar positief.
Ook het geconsolideerde financieel evenwicht van stad, OCMW en AGB Tielt samen is gegarandeerd.
Het voorliggende ontwerp van Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt werd toegelicht en besproken in de gemeenteraadscommissie financiën van 4 oktober 2021.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 257 betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 14 en 15 betreffende de aanpassingen van het meerjarenplan;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 december 2019 tot goedkeuring van het Meerjarenplan 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, zoals vastgesteld in dezelfde zitting door de gemeenteraad voor wat betreft het deel Stad en door de raad voor maatschappelijk welzijn voor wat betreft het deel OCMW;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 3 december 2020 tot goedkeuring van de Meerjarenplanaanpassing 1 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, zoals vastgesteld in dezelfde zitting door de gemeenteraad voor wat betreft het deel Stad en door de raad voor maatschappelijk welzijn voor wat betreft het deel OCMW;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 1 juli 2021 tot goedkeuring van de jaarrekening 2020 van het Lokaal bestuur Tielt, zoals vastgesteld in dezelfde zitting door de gemeenteraad voor wat betreft het deel Stad en door de raad voor maatschappelijk welzijn voor wat betreft het deel OCMW;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 oktober 2021 tot vaststellingen van de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, voor wat betreft het deel OCMW;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 7 oktober 2021 tot vaststellingen van de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, voor wat betreft het deel Stad;
Overwegende dat het decreet over het lokaal bestuur een verregaande integratie tussen gemeenten en hun OCMW’s voor ogen heeft, met een gezamenlijk meerjarenplan voor stad en OCMW waarbij de doelstellingen, actieplannen en acties van stad en OCMW opgenomen zijn in één gezamenlijke doelstellingenboom en waarbij ook het financieel evenwicht beoordeeld wordt voor stad en OCMW samen;
Overwegende dat stad en OCMW Tielt niettemin afzonderlijke rechtspersonen gebleven zijn met elk hun eigen verplichtingen en verbintenissen, waardoor in het gezamenlijk meerjarenplan toch een duidelijk onderscheid blijft bestaan tussen de kredieten van de stad en de kredieten van het OCMW;
Overwegende dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het meerjarenplan en de aanpassingen ervan elk voor hun deel vaststellen;
Overwegende dat de gemeenteraad daarna het deel van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goedkeurt, waardoor het meerjarenplan en de aanpassingen ervan in hun geheel geacht worden definitief vastgesteld te zijn;
Overwegende dat het vroegere jaarlijkse budget voortaan geïntegreerd is in het meerjarenplan en dat de kredieten voor de exploitatie, de investeringen en de financiering voor het boekjaar 2021 vastgesteld werden in Meerjarenplanaanpassing 1 2020-2025;
Overwegende dat het meerjarenplan minstens één keer per jaar moet worden aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld en waarbij ook de kredieten van het lopende boekjaar kunnen worden aangepast;
Overwegende dat de vastgestelde Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 zowel voor de entiteit Stad als voor de entiteit OCMW niet de kredieten voor het boekjaar 2022 vaststelt, maar wel een aantal aanpassingen aanbrengt aan de kredieten van zowel 2021 als van de daaropvolgende jaren en dat het resultaat van de jaarrekening 2020 verwerkt wordt in het meerjarenplan;
Overwegende dat de Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt financieel in evenwicht is, dat ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge elk jaar positief is en dat het geconsolideerd financieel evenwicht van stad, OCMW en AGB Tielt gegarandeerd is;
Overwegende dat het ontwerp van Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt toegelicht en besproken werd in de gemeenteraadscommissie financiën van 4 oktober 2021;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
De Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, wordt goedgekeurd voor wat het deel OCMW betreft, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 oktober 2021.
Art. 2:
De Meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, bestaande uit de wijzigingen van de strategische nota, de aangepaste financiële nota en de toelichting, wordt in zijn geheel vastgesteld met volgende financiële evenwichten:
Meerjarenplan 2020-2025 Aanpassing 2 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Beschikbaar budgettair resultaat |
21.593.380 |
10.333.254 |
3.554.561 |
3.421.992 |
2.298.434 |
2.815.002 |
Autofinancieringsmarge |
4.934.862 |
2.335.785 |
1.739.879 |
1.212.389 |
1.311.367 |
1.064.772 |
Art. 3:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van de artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Hierbij wordt een ondergrondse inname gevestigd in de groenzones van stadsbestuur Tielt:
- Een ondergrondse inname met een oppervlakte van drieëntachtig centiare (83ca), grond, gelegen nabij Hof Te Perremans;
- Een ondergrondse inname met een oppervlakte van twee are tweeëntachtig centiare (2a 82ca), grond, gelegen nabij Fonteinestraat;
- Een ondergrondse inname met een oppervlakte van zestien centiare (16ca) en een bovengrondse inname met een oppervlakte van dertig centiare (30ca), grond, gelegen nabij Ringlaan.
Deze kosteloze overdracht geschiedt met reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder voor het vervangen van een toevoerleiding DN500 van De Watergroep en dit naar aanleiding van verschillende lekken ter hoogte van het kerkhof en Hof te Perremans te Tielt. De nieuwe leiding werd op het openbaar domein aangelegd waarbij een beperkte inname van dit terrein noodzakelijk was. De bestaande toevoerleiding nabij de begraafplaats Tielt werd buiten dienst gesteld.
Gelet op het feit dat over gegaan dient te worden tot ondergrondse innames voor de Watergroep in de groenzones van het stadsbestuur Tielt, meer bepaald:
Gelet op het feit dat deze kosteloze overdracht geschiedt met reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder voor het vervangen van een toevoerleiding DN500 van de Watergroep en dit naar aanleiding van verschillende lekken ter hoogte van het kerkhof en Hof te Perremans;
Gelet op het feit dat de nieuwe leiding op het openbaar domein werd aangelegd waarbij een beperkte inname van dit terrein noodzakelijk was;
Gelet op het feit dat de bestaande toevoerleiding nabij de begraafplaats Tielt buiten dienst werd gesteld;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Tot ondergrondse innames voor de Watergroep van:
Art. 2:
De ondergrondse innames geschieden verder tegen de voorwaarden vervat in de akte en onder voorbehoud van niet-schorsing of niet-vernietiging door de toezichthoudende overheid.
Art. 3:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Vastgoedtransacties, ter attentie van dhr. Dirk Van Buylaere, VAC Virginie Lovelinggebouw, Koningin Maria Hendrikaplein 70 bus 10, 9000 Gent en aan de financieel directeur van de stad Tielt.
Architect Steven De Vrieze uit Tielt stelde het ontwerp op voor aanpassingswerken aan de OLV-kerk, Stationstraat Tielt. Zodoende wordt de kerk geoptimaliseerd voor de huisvesting van verenigingen.
Totale raming: 235.475,44 incl. 21% btw.
Wijze van gunnen: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Budget: 2021/ACT-37.1.1/0790-00/2210707/STAD/IP-29.
Gelet op het feit dat architect Steven De Vrieze een ontwerp opgesteld heeft voor de aanpassingswerken aan de Onze-Lieve-Vrouwkerk, gelegen in de Stationstraat te Tielt;
Gelet op het feit dat zodoende de kerk geoptimaliseerd wordt voor de huisvesting van verenigingen;
Gelet op het feit dat:
Gelet op het feit dat de totale raming 235.475,44 incl. 21% btw is;
Overwegende dat bijgevolg voorgesteld wordt om deze opdracht te gunnen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het feit dat deze uitgave voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025, 2021/ACT-37.1.1/0790-00/2210707/STAD/IP-29;
Gelet op het feit dat een visum vereist is en in afwachting van het visum van de financieel directeur;
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Goedkeuren te verlenen aan het ontwerp en bestek met nr. 21.408-OLV Kerk “aanpassingswerken Onze-Lieve-Vrouwkerk” opgesteld door architect Steven De Vrieze, geraamd op 235.475,44 incl. 21% btw en aan de voorgestelde wijze van gunnen.
Art. 2:
Aan de financieel zal voor deze uitgave een visum worden aangevraagd.
Art. 3:
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten het nodige te doen voor gunnen na vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art. 4:
Het krediet voor deze uitgave te benemen uit het meerjarenplan 2020-2025, 2021/ACT-37.1.1/0790-00/2210707/STAD/IP-29.
Art. 5:
Deze beslissing over te maken aan de financieel directeur en aan de technische dienst van de stad Tielt.
In juni heeft de Vlaamse overheid het Lokaal Energie- en Klimaatpact gelanceerd om samen met de lokale besturen de handen in elkaar te slaan om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid te verwezenlijken. De focus ligt op vier concrete werven:
- Werf 1: ‘Laten we een boom opzetten’ (vergroening)
- Werf 2: ‘Verrijk je wijk’ (renovatie, hernieuwbare energie)
- Werf 3: ‘Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar’ (koolstofvrije (deel)mobiliteit)
- Werf 4: ‘Water. Het nieuwe goud’ (droogteproblematiek)
Per werf zijn er meerdere concrete doelstellingen opgenomen in het Pact. De doelstellingen van de vier werven moeten tegen 2030 op Vlaams niveau gehaald worden en niet per gemeente. De (deelnemende) gemeenten ondernemen actie in de mate dat dit voor hen mogelijk is.
Naast het collectief werken aan de doelen binnen de werven zijn er ook enkele individuele verbintenissen. Lokale besturen die het Pact ondertekenen, engageren zich om:
- Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken;
- Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
- Een reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren;
- Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verledden;
- Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025;
- Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken;
- Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.
Van de Vlaamse overheid wordt verwacht dat zij als aanspreekpunt zal fungeren om de barrières te helpen wegwerken en ondersteuning zal bieden. De Vlaamse Regering geeft ook financiële ondersteuning. In totaal wordt er voor 2021 een subsidie van 24.324.010,00 euro voor klimaatacties van gemeenten voorzien. Elke gemeente, die het Pact ten laatste tegen 29 oktober 2021 ondertekent, kan bijgevolg rekenen op financiële ondersteuning. De middelen worden verdeeld via trekkingsrecht (met 50% cofinanciering). Het doel is dat de middelen voor 2021 zo veel mogelijk in de loop van 2022 zullen besteed worden. Deelnemende gemeenten bepalen zelf waarvoor ze het budget gebruiken, zolang de besteding ervan bijdraagt aan de doelstellingen van het Pact. Indien het Lokaal Bestuur Tielt het pact zou ondertekenen, dan zullen we voor 2021 een subsidie van minimaal 72.847,00 euro ontvangen. Dit is in de veronderstelling dat alle gemeenten het Pact zullen ondertekenen. De exacte financiële ondersteuning zal ten laatste op 1 december 2021 kenbaar gemaakt worden. Er zijn nog geen concrete bedragen gekend voor de volgende jaren. De financiële opvolging zal gebeuren op basis van de informatie in de jaarrekening (BBC-rapportering). De ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het Internationaal Verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op het ondertekenen van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen door de Federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017, inzonderheid art. 2;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad dd. 7.06.2018 om als Stad Tielt het ‘Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie’ (Burgemeestersconvenant 2030 of Covenant of Mayors 2030) te ondertekenen als deel van de groep van ondertekenaars ‘Klimaatoverleg Midwest’, die zich collectief engageren om de 40% reductiedoelstelling te behalen (optie 2);
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad dd. 06.02.2020 om goedkeuring te verlenen aan het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan (SECAP optie 2), inclusief de nulmeting en reductiedoelstelling en de risico- en kwetsbaarheidsanalyse op vlak van klimaat, voor de groep Klimaatoverleg Midwest in het kader van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie;
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024, waarin klimaatdoelstellingen voor Vlaamse en lokale overheden zijn opgenomen;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact, finaal goedgekeurd door de Vlaamse Regering dd. 04.06.2021;
Gelet op de brief van de Vlaamse Regering, bezorgd aan het Lokaal Bestuur op 21.06.2021, met de oproep om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen en de gemeenteraadsbeslissing voor 29.10.2021 op te laden via het Digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur;
Overwegende dat de Vlaamse Overheid met dit Pact samen met de lokale besturen de nodige inspanningen wil leveren om de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid te verwezenlijken;
Overwegende dat de focus binnen het Pact ligt op het realiseren van concrete doelstellingen tegen 2030 op Vlaams niveau m.b.t. vier concrete werven (vergroening, renovatie & hernieuwbare energie, koolstofvrije (deel)mobiliteit en droogteproblematiek);
Overwegende dat er binnen het Pact zowel voor de Vlaamse Overheid als voor de deelnemende lokale besturen engagementen zijn opgenomen;
Overwegende dat lokale besturen, die dit Pact ondertekenen, recht hebben op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid door middel van trekkingsrecht;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Tielt voor 2021 een subsidie van minimaal 72.847,00 euro zal ontvangen, indien het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekend wordt voor 29.10.2021;
Overwegende dat de deelnemende gemeenten zelf bepalen waarvoor ze het budget gebruiken, zolang de besteding ervan bijdraagt aan de doelstellingen van het Pact;
Overwegende dat jaarlijks de nodige middelen zullen voorzien worden voor de uitvoering van acties op grondgebied Tielt in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact;
Gezien de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2021-2030 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten ter goedkeuring dient voorgelegd te worden aan de Gemeenteraad;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2021-2030 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten.
Art. 2:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Vlaamse overheid via het Digitaal Loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur voor 29.10.2021.
De actuele maatschappelijke vraag naar méér bomen/bos is groot. Onder meer de biodiversiteits-crisis, klimaatverandering, maar ook dierenwelzijn (schaduw) en 'zorg voor landschap' duwen de publieke opinie in die richting. Anderzijds is er ook puntsgewijze tegenkanting tegen bomen – “not in my backyard”. Daarnaast is er een noodzaak tot meer planmatige omgang met het bestaand bomenpatrimonium. De opmaak van een boombeheerplan is hierbij de concrete betrachting. De burger moet daarin zijn zeg kunnen hebben. Vanuit de Provincie West-Vlaanderen kwam het voorstel om hieromtrent een PDPO-project uit te werken, waarvoor Stad Tielt uiteindelijk werd geselecteerd. Dit project wil een holistische samenwerking zijn met in totaal 12 gemeenten in West-Vlaanderen. Bedoeling van het project is dus om lokale besturen te helpen met hun ambities tot uitbreiding van het bomenbestand op hun grondgebied. Hiertoe worden kansenkaarten ontwikkeld die aangeven waar op het publieke terrein het lokale bestuur mogelijks zélf aan de slag kan. Daarnaast worden ook twee doelgroepen actief benaderd:
In de overeenkomst worden de concrete engagementen van alle partijen opgenomen. Het komt de Gemeenteraad toe deze overeenkomst goed te keuren.
Gelet op het PDPO-project ‘bomen plannen/beheren/planten’ dat als doel heeft gemeenten te begeleiden bij de ontwikkeling van een planmatige aanpak van het bomenpatrimonium en het uitbreiden van het openbaar en privaat bomenbestand;
Overwegende dat via het regionaal landschap Westhoek mensen en middelen worden voorzien om dit project te begeleiden en uit te werken;
Overwegende dat Stad Tielt geselecteerd werd als één van de gemeenten die kan deelnemen aan het project;
Overwegende dat vanuit het regionaal landschap Westhoek gevraagd wordt een samenwerkingsovereenkomst hieromtrent aan te gaan;
Overwegende dat in deze overeenkomst is opgenomen wat de inbreng van beide partners zal zijn zowel praktisch als financieel;
Art. 1:
De samenwerkingsovereenkomst tussen het regionaal landschap Westhoek en Stad Tielt in het kader van het PDPO project ‘bomen plannen/beheren/planten’ goed te keuren.
Art.2:
De Burgemeester en Algemeen Directeur te machtigen tot het ondertekenen van de overeenkomst.
Art.3:
Deze beslissing samen met de overeenkomst over te maken aan het regionaal landschap Westhoek, Iepersteenweg 56 8600 Diksmuide of via dirk.cuvelier@rlwesthoek.be (coördinator).
In het PRUP “afbakening kleinstedelijk gebied Tielt” is tevens een deelPRUP Stedelijk groen opgenomen. Binnen dit deelPRUP wordt de aanleg van een stadsrandbos vastgelegd. Dit is voorzien tussen de Huffeselestraat/Abeelstraat, de Sint-Amandstraat en de Meulebeeksesteenweg, langsheen de oude spoorwegzate naar Meulebeke. Voor de aanleg van bossen dienen natuurlijk eerst de gronden te worden verworven. Vorig jaar kwam vanuit Departement Omgeving een call voor de subsidieaanvraag voor het aankopen van gronden voor bebossen. Hierop werd door het stadsbestuur ingegaan en er werd een subsidiedossier ingediend. Op 20.10.2020 werd door de Vlaams minister voor Omgeving de subsidie goedgekeurd voor de verwerving van gronden voor de aanleg van een stadsrandbos. Voorwaarde is wel dat binnen de 3 jaar de noodzakelijke aankopen dienen te gebeuren, met mogelijkheid weliswaar voor een gemotiveerd uitstel. Om de aankopen op het terrein te onderhandelen wordt nu voorgesteld om via de VLM te werken via een zogenaamde grondenbank. Het verwerven van gronden is namelijk een complex en langdurig proces waar expertise in de materie en terreinervaring belangrijke succesfactoren zijn. Het aanstellen van de VLM als partner op het terrein zou de aankopen moeten faciliteren, zodat op kortere termijn tot het bebossen van verworven percelen kan worden overgegaan.
Gelet op het PRUP Afbakening kleinstedelijk gebied Tielt, definitief vastgesteld door de provincie West-Vlaanderen op 23 maart 2017;
Overwegende dat de stad Tielt gronden wenst aan te kopen voor de realisatie van het deelplan PRUP Stedelijk Groen, meer bepaald in de ruimtelijke bestemmingen bos en gesloten valleigebied;
Overwegende dat op 20 oktober 2020 de Vlaams minister voor Omgeving een subsidie heeft goedgekeurd voor de verwerving van gronden voor de aanleg van een stadsrandbos, waarbij binnen de 3 jaar de noodzakelijke aankopen dienen te gebeuren;
Overwegende dat de VLM ervaring heeft met het verwerven van gronden en over de mogelijkheid beschikt hiervoor een grondenbank op te richten;
Overwegende dat vanuit de VLM gevraagd wordt een samenwerkingsovereenkomst hieromtrent aan te gaan;
Overwegende dat in deze overeenkomst is opgenomen wat de inbreng van beide partners zal zijn zowel praktisch als financieel;
Overwegende dat budget voorzien is onder ACT-6.1.3/0340-00/2200700/STAD/CBS/IP-10 voor de aankoop, inrichting en beheer van natuur, groen en bos;
Art. 1:
De samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse Landmaatschappij en Stad Tielt voor de oprichting van een grondenbank goed te keuren.
Art.2:
De Burgemeester en Algemeen Directeur te machtigen tot het ondertekenen van de overeenkomst.
Art.3:
Deze beslissing samen met de overeenkomst over te maken aan de VLM, Koning Albert II-laan 15, 1220 Brussel of via frans.pauwels@vlm.be.
De 17 gemeenten en steden uit de referentieregio Midwest formuleerden een gezamenlijke regionale visie op de afbakening van de werkingsgebieden voor de nieuwe woonmaatschappijen, met respect voor de autonomie van elke betrokken gemeente. Deze regionale visie is gevormd na overleg met zowel de betrokken lokale besturen als met de betrokken woonactoren (SHM’s en SVK’s) en de intergemeentelijke samenwerkingen rond wonen werkzaam in de regio Midwest. De gemeenten stellen voor om in de Midwest drie werkingsgebieden te vormen. Twee werkingsgebieden vallen volledig binnen de referentieregio Midwest. Het gaat om een werkingsgebied met de gemeenten Ardooie, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare en Staden en om een werkingsgebied met de gemeenten Meulebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt en Wingene. De gemeenten Dentergem, Oostrozebeke en Wielsbeke sluiten aan bij een werkingsgebied dat afgebakend wordt in de regio Waregem, dat in een andere referentieregio ligt.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 e.v.;
Gelet op het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09/07/2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Gelet op het schrijven van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed d.d. 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021;
Gelet op de diverse besprekingen tussen lokale besturen van de regio Midwest onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren op het niveau van de voorliggende werkingsgebieden;
Gelet op de positieve evaluatie van de intergemeentelijke werkingen rond wonen;
Gelet op bespreking van het voorstel tot afbakening van de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen in de Midwest tijdens het lokaal woonoverleg d.d. 21 september 2021;
Gelet op de beraadslaging van het college van burgemeester en schepenen d.d. 22 september 2021;
Overwegende dat de Vlaamse Regering met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening wenst te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij wenst te verenigen, de transparantie wenst te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur wenst te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen;
Overwegende dat de gemeente een integraal woonbeleid, met aandacht van alle aspecten van het duurzaam, lokaal sociaal woonbeleid nastreven;
Overwegende dat de 17 gemeenten en steden uit de referentieregio Midwest een gezamenlijke regionale visie op de afbakening van werkingsgebieden voor 3 woonmaatschappijen formuleerden, met respect voor de autonomie van elke betrokken gemeente en rekening houdend met de morfologie van de gemeenten, de werking van de huidige woonactoren inclusief de spreiding van hun patrimonium (zie tabel in toelichtende nota) en ook met de huidige intergemeentelijke samenwerkingen rond wonen.
Overwegende dat met het voorliggende voorstel van afbakening in de regio Midwest 3 werkingsgebieden ontstaan, waarbij in het werkingsgebied met de gemeenten Meulebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt en Wingene 1.263 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen en 175 woningen die op de private markt worden ingehuurd - de huidige SVK-woningen (data d.d. 31 december 2020) – gelegen zijn;
Overwegende de opmerkingen en bedenkingen die bij deze regionale visie geformuleerd werden door de woon- en welzijnsactoren in het lokaal woonoverleg;
Overwegende dat de regelgeving voorschrijft dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50 % +1 van de stemrechten beschikken; dat de overige stemrechten (= max. 50%-1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders; dat de gemeenten gevraagd worden om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid;
Art. 1:
Met de stad Tielt wordt aangesloten bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd samen met volgende gemeenten: Meulebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt en Wingene.
Art. 2:
De gemeente gaat akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering en dit volgens de verhouding 40% (aantal sociale huurwoningen) en 60% (aantal huishoudens). Dit voorstel van stemrechtenverdeling zal opgenomen worden in het aanvraagformulier.
Art. 3:
De deelname van de gemeente in de intergemeentelijke samenwerking wordt tijdens de lopende legislatuur behouden.
Art. 4:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be en een kopie aan DVV Midwest.
Art. 5:
Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
De bibliotheek verruimt het aanbod met bordspelen en gezelschapsspellen. De bibliotheek wordt aantrekkelijker voor jonge gezinnen en kan een nieuwe publiek aantrekken dat nu geen gebruik maakt van de huidige bibliotheekdiensten. Het doelpubliek is 0-99 jaar. Het aanbod bevat gezelschapsspellen die de verstandelijke en de sociaal-emotionele ontwikkeling stimuleren naast gezelschapsspellen die gewoon ontspannend zijn. Het nieuwe aanbod biedt ook ecologische en economische voordelen. De wijzigingen in het dienstreglement betreffen de toevoeging van het nieuwe aanbod en het verbod om bordspelen via de inleverbus in te dienen. Dit laatste met het oog op de controle van volledigheid en beschadiging. Deze wijziging werd besproken in de Raad van Bestuur van de openbare bibliotheek van 17.05.2021.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40;
Gelet op de uitbreiding van het aanbod van de openbare bibliotheek met een collectie gezelschapsspellen;
Gelet op het ééngemaakt uitleenreglement van de bibliotheken van het arrondissement Tielt;
Gelet op het dienstreglement van de Openbare bibliotheek, zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 05.03.2020;
Gelet op het positief advies van 17.05.2021 van de Raad van Bestuur van de openbare bibliotheek Tielt betreffende de uitleenvoorwaarden van gezelschapsspellen;
Gelet op de wettelijke beschikkingen terzake;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan het wijzigen van art. 6 en art. 10 van het dienstreglement als volgt:
Artikel 6
U kan de bibliotheekcollectie gratis raadplegen ter plaatse. Alleen op vertoon van uw bibliotheekpas/eID kan u materialen ontlenen. De minimumleeftijd voor het ontlenen van materialen uit de volwassenenafdeling is 12 jaar. In de onderstaande tabel vindt u het aantal werken dat u gelijktijdig kan ontlenen en de uitleentermijn.
Referentiewerken en dagbladen kunnen enkel ter plaatse geraadpleegd worden, alsook het laatst verschenen nummer van de lopende jaargang van elk tijdschrift.
materiaal |
uitleentermijn |
maximum aantal |
verlenging |
gedrukte materialen |
4 weken |
25 |
1 x |
audiovisuele materialen (cd’s en dvd’s) |
4 weken |
10 |
1 x |
audio taalcursus |
13 weken |
3 |
0 |
vertelplaten |
4 weken |
3 |
1 x |
gezelschapsspellen |
4 weken |
3 |
1 x |
Artikel 10
Bibliotheekmaterialen op uitzondering van gezelschapsspellen kunnen buiten de openingsuren ingeleverd worden via de inleverbus. Materialen ingeleverd via de inleverbus worden pas de eerstvolgende openingsdag ingenomen. Het gebruik van de inleverbus gebeurt op eigen verantwoordelijkheid. De gegevens van de bibliotheekadministratie zijn bindend voor de gebruiker.
Art. 2:
De wijziging van dit dienstreglement te laten ingaan wanneer de collectie gezelschapsspellen beschikbaar is.
Art. 3:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur en wordt overgemaakt aan de Stedelijke Raad voor Cultuurbeleid en de Raad van Bestuur van de Openbare Bibliotheek.
In de strijd tegen Covid-19 zijn recent een aantal maatregelen afgebouwd, zoals vb. het niet meer verplicht dragen van mondmaskers in winkels en horecazaken wat voor veel mensen een verademing zal zijn. Dit alles hebben we vooral te danken aan de succesvolle vaccinatiecampagne.
Er wordt wel verder ingezet op goed verluchte binnenruimtes in de sportieve- en evenementensector. Ervoor was dit reeds verplicht in de horeca, en dus alsook vb. in de kantines van de sportclubs. Vele (sport)clubs hebben hierin dus reeds geïnvesteerd in de voorbije zomer. Voor vele verenigingen was dit dus terug een bijkomende kost in een werkjaar of zelfs twee werkjaren waarin het niet altijd makkelijk werken was.
Voorstel van beslissing: N-VA/Open Vld+ stelt voor dat het stadsbestuur voorziet in een tussenkomst voor verenigingen die een CO²-meter aankopen. Hierin kan voorzien worden in een tussenkomst van 80% van de aankoopprijs met een maximum van een bepaald bedrag. Ook de verenigingen die deze reeds hebben aangekocht, kunnen deze tussenkomst met terugwerkende kracht verkrijgen.
Uit een rondvraag van Unizo blijkt dat lokale besturen bij aanbestedingen vaker niet dan wel voor lokale ondernemers kiezen. Zo heeft maar liefst 48 procent, of bijna de helft van de Vlaamse kmo's die in aanmerking komt, de afgelopen vijf jaar aan geen enkele overheidsopdracht deelgenomen.
Hiervoor zijn vier belangrijke redenen, blijkt uit diezelfde rondvraag:
- 24% van de ondernemers zegt niet op de hoogte te zijn van de aanbesteding
- 22% wil wel intekenen, maar weet niet hoe eraan te beginnen
- 19% heeft schrik dat de overheid een trage betaler is
- 15% kijkt op tegen de te grote administratieve lasten
Die bekommernissen blijken in veel gevallen ook gegrond te zijn. Op dit moment organiseert slechts 19 procent van de gemeenten infosessies en niet meer dan 10 procent voorziet specifieke begeleiding voor intekenaars op aanbestedingen.
Wat ook veel lokale ondernemers afschrikt tot slot, is het grote belang dat wordt gehecht aan het criterium van de laagste prijs ten koste van criteria zoals klantenservice, nabijheid en bereikbaarheid.
Met “de lokale reflex” wil minister Bart Somers samen met Unizo lokale besturen daarom oproepen om vaker te kiezen voor lokale handelaars. Lokale handelaars zorgen immers voor kwaliteit, nabijheid en duurzaamheid. Ze spelen een cruciale rol in het sociale weefsel, zorgen voor levendige straten en kernen, voor tewerkstelling en sponsoring van lokale verenigingen. En daarnaast zorgt het uiteraard ook voor een terugverdieneffect. Veel van de middelen vloeien immers rechtstreeks terug naar de plaatselijke samenleving en economie.
Die oproep is des te belangrijker nu de relance van economie en samenleving aan snelheid wint. Zeker aangezien de lokale besturen hierin een centrale rol spelen. De komende jaren zullen zij maar liefst 2 miljard meer uitgeven dan oorspronkelijk geraamd in de meerjarenplannen. Het brengt het totaal op 17,4 miljard euro, goed voor 35% van alle overheidsuitgaven. Als onze lokale besturen de handen in elkaar slaan met hun lokale handelaars, zullen zij en niemand anders de motor worden van het economisch herstel.
Minister Bart Somers heeft daarom alvast een draaiboek uitgeschreven met tips & tricks voor lokale besturen. Hij schuift daarbij vijf heel concrete acties naar voor:
1. Deel een overheidsopdracht op in verschillende opdrachten, zo bereik je meer lokale bedrijven. Of breng verschillende lokale kmo’s samen om een overheidsopdracht binnen te halen.
2. Laat prijscriteria minder doorwegen en leg meer de nadruk op dienstverlening. Lokale ondernemers hebben er immers meer belang bij, omwille van hun nabijheid tot de burger, om een betere dienst na verkoop te garanderen.
3. Zet in op communicatie en sensibilisering. Grote bedrijven zijn georganiseerd om openbare aanbestedingen op de voet te volgen. Kleinere bedrijven niet. Schrijf lokale bedrijven bijvoorbeeld actief aan om mee te dingen naar een aanbesteding. Zorg vervolgens voor begeleiding, ondersteuning en feedback als ze het niet zouden halen. In Gent kunnen lokale kmo’s zich registreren als “stadsleverancier” om uitgenodigd te worden voor overheidsopdrachten die niet voorafgaand bekend moeten worden gemaakt.
4. Vraag als lokaal bestuur geen referenties of hecht hier minder belang aan. Lokale ondernemingen en zeker start-ups hebben geen referenties, terwijl ze wel perfect in staat zijn om de opdracht goed uit te voeren.
5. Verkort waar mogelijk de betalingstermijnen. In tegenstelling tot grotere bedrijven, kunnen lokale kmo’s het zich vaak niet veroorloven om maanden te wachten op de betaling voor hun werk. Het remt hen af om mee te dingen naar een lokale overheidsopdracht.
Voorstel van beslissing: Om ervoor te zorgen dat meer lokale KMO’s de kans krijgen stelt het schepencollege een actieplan op waarin volgende actiepunten vervat zitten:
o Deel overheidsopdracht op in kleinere opdrachten
o Laat prijscriteria minder zwaar doorwegen
o Zet in op communicatie, sensibilisering en begeleiding
o Laat referenties minder zwaar doorwegen
o Verkort de betalingstermijnen
In één op de vier Vlaamse gemeenten is de laatste jaren PFOS of een andere giftige stof uit de PFAS-familie gemeten. Dat blijkt uit onderzoek van Het Laatste Nieuws en VTM Nieuws dat deze week werd gepubliceerd.
HLN publiceerde op zijn site een PFAS-waarden kaart met de maximale waarden die sinds 2009 gemeten zijn in het afvalwater van bedrijfssites, waterlopen en vissen.
In Tielt blijken drie bedrijven PFAS-zuren te lozen.
Het loost zowel PFOS als PFOA-zuren in de beek.
Daar heeft de VMM in 2010 metingen uitgevoerd.
Voor PFOS werd 0,16 µg/l gemeten.
Voor PFOA-zuur werd evenwel 5,28 µg/l gemeten. Balta ITC staat daarmee in de top 10 van de hoogst gemeten PFOA-waarden bij lozing in oppervlaktewater in Vlaanderen.
Volgens het gemeentelijk structuurplan Tielt ligt de Lakenplasbeek in ecologisch waardevol gebied.
Voorstel tot beslissing: Het stadsbestuur informeert zich verder bij de VMM over de drie bedrijfssites, en gaat in overleg met de bevoegde milieu-instanties nieuwe metingen uitvoeren bij de bedrijven die giftige stoffen uit de PFAS-familie lozen.
Voor zover er op vandaag geen recente meetresultaten beschikbaar zouden zijn, worden extra stalen genomen en gecontroleerd zowel bij het loospunt van Balta ITC in de Lakenplasbeek en in het ecologisch waardevol gebied in de omgeving van de Lakenplasbeek.
Er wordt bij de bevoegde milieu-instanties aangedrongen op een regelmatige meting en controle. Bij gebrek hieraan, laat het stadbestuur zelf op regelmatige tijdstippen controlemetingen uitvoeren.
Namens Gemeenteraad,
Hendrik Vandenbruwane
Algemeen Directeur
Hilde Decoene
Voorzitter