Terug
Gepubliceerd op 23/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

do 22/12/2022 - 20:00

05. b) Goedkeuren indexeren van diverse belasting- en retributiereglementen - Indexeren van diverse retributiereglementen.

Aanwezig: Hilde Decoene, Voorzitter
Luc Vannieuwenhuyze, Burgemeester
Pascale Baert, Vincent Byttebier, Grietje Goossens, Hedwig Verdoodt, Joris Vande Vyvere, Klaas Carrette, Schepen(en)
Veerle Vervaeke, Stefaan Ver Eecke, Roos Tack, Simon Bekaert, Christophe Capoen, Bart Biebuyck, Birger De Coninck, Mia Callewaert, Henk Mauws, Jasminka Poppe, Glenn Lambert, Rik Stevens, Davy Rosseel, Simon Germonpré, Joris Tack, Roos Baert, An Vanden Bussche, Gemeenteraadsleden
Hendrik Vandenbruwane, Algemeen Directeur
Afwezig: Marie De Cloet, Hamdi Latifi, Gemeenteraadsleden

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 20 december 2017, inzonderheid art. 40 en art. 41;

Gelet op de omzendbrief KB/ABB/2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;

Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 december 2019 houdende de belastingen en retributies voor de aanslagjaren 2020-2025;

Gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur Tielt;

Overwegende dat de tarieven opgenomen in diverse belasting- en retributiereglementen van de stad Tielt tot op heden niet werden aangepast aan de evolutie van de index;

Overwegende dat de inkomsten van de stad Tielt derhalve niet mee evolueren met de uitgaven, gezien de uitgaven wel stijgen als gevolg van de inflatie en de evolutie van de energieprijzen;

Overwegende dat het niet wenselijk is om een tariefverhoging door te voeren, dat het daarentegen wel wenselijk is dat de tarieven opgenomen in diverse belasting- en retributiereglementen van de stad Tielt mee evolueren met de inflatie en dus jaarlijks aangepast worden aan de evolutie van de index.

Overwegende dat het tarief duidelijk en ondubbelzinnig moet blijken uit het belasting- en retributiereglement en dat bij indexering het reglement moet vermelden welke index en welke referentieperiode gehanteerd wordt;

Overwegende dat het omwille van de uniformiteit aangewezen is om éénzelfde index toe te passen op alle tarieven in de diverse reglementen, dat de gezondheidsindex hiervoor de meest geschikte index is gezien een belangrijk deel van de kosten van het lokaal bestuur onderhevig is aan deze index en de financiële draagkracht van de meeste natuurlijke personen mee evolueert met deze index;

Overwegende dat het aangewezen is de jaarlijkse indexering door te voeren op basis van de gezondheidsindex van de maand september van het jaar voorafgaand aan de indexering, waarbij de aanvangs- of referentie-index die is van de maand september 2021;

Overwegende dat de tarieven bijgevolg op 1 januari 2023 voor de eerste maal aangepast zullen worden aan de evolutie van de gezondheidsindex over de periode september 2021 tot september 2022;

Overwegende dat het aangewezen is de aldus bekomen nieuwe tarieven na indexering naar boven af te ronden op een halve euro, teneinde de duidelijkheid van het tarief en de administratieve eenvoud te behouden;

Overwegende dat bijkomende de indexering van de tarieven niet aangewezen is voor de retributie op het afleveren van E-ID en Kids-ID’s, zoals opgenomen in art. 2 a) en b) van het retributiereglement op de afgifte van diverse administratieve stukken, gezien het jaarlijks geïndexeerd tarief verschuldigd aan de FOD Binnenlandse Zaken reeds voorzien is in het reglement;

Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen tot het indexeren van diverse retributiereglementen goedgekeurd voor de legislatuur 2020-2025, met uitzondering van de reglementen waarbij reeds door hogere overheden een wettelijk tarief werd vastgelegd of waarbij reeds rechtstreeks of onrechtstreeks in een indexering voorzien werd;

Overwegende dat bijgevolg voorgesteld wordt om de tarieven in navolgende retributiereglementen te indexeren:
- Retributie op het voltrekken van huwelijken
- Retributie voor prestaties van de technische dienst
- Retributie op de afgifte van diverse administratieve stukken, met uitzondering van artikel 2a) en b)
- Retributie m.b.t. de opvang, de verzorging, het transport, de voeding, de opsluiting en de bewaring van loslopende en/of verdwaalde dieren
- Retributie inzake begraafplaatsen
- Retributie op de afgifte van afschriften van bestuursdocumenten
- Retributie op opzoekingen in archiefdocumenten
- Retributie op de aanvragen om een omgevingsvergunning

Publieke stemming
Aanwezig: Hilde Decoene, Luc Vannieuwenhuyze, Pascale Baert, Vincent Byttebier, Grietje Goossens, Hedwig Verdoodt, Joris Vande Vyvere, Klaas Carrette, Veerle Vervaeke, Stefaan Ver Eecke, Roos Tack, Simon Bekaert, Christophe Capoen, Bart Biebuyck, Birger De Coninck, Mia Callewaert, Henk Mauws, Jasminka Poppe, Glenn Lambert, Rik Stevens, Davy Rosseel, Simon Germonpré, Joris Tack, Roos Baert, An Vanden Bussche, Hendrik Vandenbruwane
Voorstanders: Hilde Decoene, Luc Vannieuwenhuyze, Pascale Baert, Vincent Byttebier, Grietje Goossens, Hedwig Verdoodt, Joris Vande Vyvere, Klaas Carrette, Stefaan Ver Eecke, Roos Tack, Christophe Capoen, Bart Biebuyck, Jasminka Poppe, Glenn Lambert, Rik Stevens, Davy Rosseel, An Vanden Bussche
Tegenstanders: Veerle Vervaeke, Simon Bekaert, Birger De Coninck, Mia Callewaert, Henk Mauws, Simon Germonpré, Joris Tack, Roos Baert
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 8 stemmen tegen

Art. 1:
Tot het toevoegen van een bijkomend artikel, als laatste artikel in elk van de in artikel 2 vermelde retributiereglementen als volgt:

Art. […]:
De tarieven zoals vermeld in het retributiereglement worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan de evolutie van de gezondheidsindex, waarbij volgende formule wordt toegepast:

Het geïndexeerde nieuwe tarief = basistarief x nieuwe index
                                                       aanvangsindex
Waarbij:
Basistarief = tarief zoals vermeld in het retributiereglement.
Nieuwe index = de verhoogde of verlaagde gezondheidsindex van de maand september van het jaar voorafgaand aan de indexering.
Aanvangsindex = gezondheidsindex van de maand september 2021.

De aldus bekomen nieuwe tarieven worden na indexering afgerond naar boven op een halve euro.

Art. 2:
Het bijkomend artikel zoals vermeld in artikel 1, wordt toegevoegd als laatste artikel in elk van de volgende retributiereglementen:
- Retributie op het voltrekken van huwelijken, goedgekeurd dd. 05.12.2019
- Retributie voor prestaties van de technische dienst, goedgekeurd dd. 05.12.2019
- Retributie op de afgifte van diverse administratieve stukken, goedgekeurd dd. 05.12.2019
- Retributie m.b.t. de opvang, de verzorging, het transport, de voeding, de opsluiting en de bewaring van loslopende en/of verdwaalde dieren, goedgekeurd dd. 05.12.2019
- Retributie inzake begraafplaatsen, goedgekeurd dd. 05.12.2019
- Retributie op de afgifte van afschriften van bestuursdocumenten, goedgekeurd dd. 05.12.2019
- Retributie op opzoekingen in archiefdocumenten, goedgekeurd dd. 05.12.2019
- Retributie op de aanvragen om een omgevingsvergunning, goedgekeurd dd. 05.12.2019

Art. 3:
In afwijking van artikel 1 en 2 wordt de indexering van de tarieven voor de retributie op het afleveren van E-ID en Kids-ID’s, zoals opgenomen in art. 2 a) en b) van het retributiereglement op de afgifte van diverse administratieve stukken, niet opgenomen, gezien het jaarlijks geïndexeerd tarief verschuldigd aan de FOD Binnenlandse Zaken reeds voorzien is in het reglement;

Art. 4:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 tot en met 287 van het decreet over het lokaal bestuur.