Gelet op de gecoördineerde wetten van 16.03.1968 betreffende de politie over het wegverkeer, zoals later gewijzigd;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24.06.1988, artikel 130bis, ingevoegd door de wet van 12.01.2006;
Gelet op het Decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals later gewijzigd;
Gelet op art. 3 van de ordonnantie van 03.04.2014 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11.10.1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Overwegende de ministeriële omzendbrief van 14.11.1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23.01.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 03.04.2009;
Overwegende de doelstellingen van de verkeersleefbaarheidsplan van 05.04.2023 waarbij Tielt wenst te evolueren naar een fietsvriendelijke stad, waarbij de fiets het stedelijk vervoermiddel wordt voor korte en middellange verplaatsingen;
Gelet op de resultaten van het herkomst-bestemmingsonderzoek met ANPR-camera’s tijdens de week van 21.04.2022 waaruit blijkt dat er een duidelijke stroom van doorgaand verkeer (53 motorvoertuigen per uur) vanaf Kasteelstraat, ‘Conventieweg (N399)’ naar de Sint-Janstraat rijdt en omgekeerd 34 motorvoertuigen per uur vanaf de Beneluxlaan naar de ‘Conventieweg (N399)’ richting Meulebeke rijdt, wat van het loskoppelen van de Beneluxlaan / Europalaan van de Felix D’Hoopstraat (N399) een logische beslissing maakt om doorgaand gemotoriseerd verkeer te weren uit de stadskern;
Overwegende dat het complexe kruispunt Beneluxlaan, Europalaan, F. D’Hoopstraat, Adolf Loosveldtstraat een belangrijk knelpunt is naar oversteekbaarheid voor de talrijke fietsers, wat van het loskoppelen van de Beneluxlaan / Europalaan van de Felix D’Hoopstraat (N399) een logische beslissing maakt om de veiligheid van de fietsers te verhogen en het kruispunt een fietsvriendelijker karakter te geven;
Overwegende dat in eerste fase met een proefperiode gewerkt wordt waarbij, mits gunstige evaluatie en goedkeuring van een aanvullend reglement door de gemeenteraad, het plaatselijk afsluiten van de Beneluxlaan, een permanent karakter kan krijgen;
Gelet op het advies van de stedelijke verkeerscommissie van 14.03.2023;
Gelet op het advies van de Verkeersdienst van de Politiezone Regio Tielt van 07.07.2023;
Overwegende dat dit reglement betrekking heeft op gemeentewegen;
Art. 1: Vanaf zaterdag 16.09.2023 tot en met dinsdag 31.12.2024 wordt de Beneluxlaan, wegvak tussen het kruispunt met de Felix D’Hoopstraat (N399) en het kruispunt met de Europalaan, afgesloten voor alle verkeer uitgezonderd fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen en bestuurders van speed pedelecs.
Art. 2: De beschikking van art. 1 wordt ter kennis gebracht van de weggebruiker door middel van volgende verkeerstekens:
§1. Op de Adolf Loosveldtstraat (N399), ter hoogte van het kruispunt met de Beneluxlaan, het verbodsbord ‘C31a’ en het onderbord ‘M11’ te plaatsen;
§2. Op de Felix D’Hoopstraat (N399), ter hoogte het kruispunt met de Beneluxlaan, het verbodsbord ‘C31b’ en het onderbord ‘M11’ te plaatsen;
§3. Voor fietsers uit de richting N399 met bestemming Beneluxlaan / Europalaan wordt op het kruispunt van het afgesloten gedeelte van de Beneluxlaan met de Beneluxlaan het voorrangsbord ‘B1’ geplaatst;
§4. Voor fietsers uit de richting Beneluxlaan / Europalaan met bestemming N399 wordt op het kruispunt van het afgesloten gedeelte van de Beneluxlaan met de N399 het voorrangsbord ‘B1’ geplaatst;
Art. 3: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving en opvolging overgemaakt aan de lokale politie.
Art. 4: Dit reglement zal worden bekendgemaakt in overeenstemming met de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur en op de bewuste dag door middel van passende verkeerssignalisatie.
Art. 5: Afschriften van deze verordening zullen aan de bevoegde hogere overheden worden toegestuurd.