Gelet op de gecoördineerde wetten van 16.03.1968 betreffende de politie over het wegverkeer, zoals later gewijzigd;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24.06.1988, artikel 130 bis, ingevoegd door de wet van 12.01.2006;
Gelet op het Decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals later gewijzigd;
Gelet op art. 3 van de ordonnantie van 03.04.2014 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11.10.1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Overwegende de ministeriële omzendbrief van 14.11.1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23.01.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 03.04.2009;
Overwegende dat fietszones / fietsstraten een rol spelen in het fietsvriendelijk maken van de stad, ze maken duidelijk dat in de stadskern de auto niet het meest geschikte vervoermiddel is;
Gelet op de bevindingen uit de verkeersleefbaarheidsstudie van Vectris waarin aanbevolen wordt om de stadskern van Tielt in te richten als één fietszone met fietsstraten vanuit de belangrijkste omliggende woonwijken naar deze centrale fietszone;
Overwegende dat er met de lokale politie duidelijke afspraken werden gemaakt omtrent de handhaving van de regels in de fietszone / zone fietsstraten;
Overwegende dat in eerste fase met een proefperiode gewerkt wordt waarbij, mits gunstige evaluatie en goedkeuring van een aanvullend reglement door de gemeenteraad, de fietszone / zone fietsstraten een permanent karakter kan krijgen;
Gelet op het advies van de stedelijke verkeerscommissie van 14.03.2023;
Gelet op het advies van de Verkeersdienst van de Politiezone Regio Tielt dd. 07.07.2023;
Overwegende dat dit reglement betrekking heeft op gemeentewegen;
Art. 1: Vanaf zaterdag 16.09.2023 tot en met dinsdag 31.12.2024 wordt een fietszone / zone fietsstraat geïmplementeerd in de stadskern:
§1. Het gebied tussen de Ringlaan (N37), Deken Darraslaan (N327), Sint-Michielstraat (N327), Vredestraat (N399), Hulststraat (N399), Hulstplein (N399), Adolf Loosveldtstraat (N399), Europalaan, Pontweg, Sportlaan en de verbindingsweg tussen de rotonde Ringlaanparking en het Generaal Maczekplein vormt één fietszone;
§2. Het traject fietstunnel spooronderdoorgang Driesstraat, Driesstraat tussen de spooronderdoorgang en kruispunt met de Leo D’Hulsterlaan, Leo D’Hulsterlaan tussen het kruispunt met de Driesstraat en de Joris Minnaertlaan, Alfons De Vlamyncklaan en de Julius Hostelaan vormt één zone fietsstraat;
§3. Het traject zijstraat Kasteelstraat, fietspad tussen Joris Lannoostraat en Kasteelstraat, Joris Lannoostraat, Leiaardboomstraat en de Stedemolenstraat tussen Leiaardboomstraat en Sint-Michielstraat (N327) vormt één zone fietsstraat;
§4. Doodlopende zijstraat Kasteelstraat, Wittestraat, Hollebeekstraat tussen fietspad naar Kasteelstraat en Plantinstraat; Plantinstraat, Steenovenstraat, tussen het kruispunt met de Plantinstraat en het kruispunt met de Volderstraat en de Volderstraat vormt één zone fietsstraat;
§5. Het traject Tulpenlaan, Burggraaf Vande Vyverelaan, tussen het kruispunt met de Tulpenlaan en het kruispunt met de zijstraat van de Burggraaf Vande Vyverelaan (verbindingsweg naar Ringlaan (N37)) vormt één zone fietsstraat;
§6. Het traject Oude Stationstraat en de Stoktmolenstraat vormt één zone fietsstraat;
§7. De Huttegemstraat vormt één zone fietsstraat;
§8. De Blekerijstraat vormt één zone fietsstraat;
Art. 2: Deze fietszone / zone fietsstraat worden afgebakend met verkeersborden F111 en F114, beide met zonale geldigheid.
Art. 3: De precieze grootte van de fietszone en zone fietsstraten wordt ter illustratie meegegeven op het als bijlage 1 toegevoegde plan.
Art. 4: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving en opvolging overgemaakt aan de lokale politie.
Art. 5: Dit reglement zal worden bekendgemaakt in overeenstemming met de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur en op de bewuste dag door middel van passende verkeerssignalisatie.
Art. 6: Afschriften van deze verordening zullen aan de bevoegde hogere overheden worden toegestuurd.