Terug
Gepubliceerd op 14/09/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

wo 06/09/2023 - 13:30

Tijdelijke politieverordening met verkeersreglementering n.a.v. het invoeren van beperkt éénrichtingsverkeer in diverse centrumstraten van Tielt

Aanwezig: Luc Vannieuwenhuyze, Voorzitter
Pascale Baert, Vincent Byttebier, Grietje Goossens, Hedwig Verdoodt, Joris Vande Vyvere, Klaas Carrette, Schepen(en)
Hendrik Vandenbruwane, Algemeen Directeur

Gelet op de gecoördineerde wetten van 16.03.1968 betreffende de politie over het wegverkeer, zoals later gewijzigd;

Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24.06.1988, art. 130bis, ingevoegd door de wet van 12.01.2006;

Gelet op het Decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals later gewijzigd;

Gelet op art. 3 van de ordonnantie van 03.04.2014 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op het ministerieel besluit van 11.10.1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Overwegende de ministeriële omzendbrief van 14.11.1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van verkeerstekens;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23.01.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 03.04.2009;

Gelet op het principe in de verkeersleefbaarheidsstudie van Vectris om de stadskern te verdelen in leefbare kamers waarbinnen er circulatiemaatregelen worden genomen voor het gemotoriseerde verkeer met als doel het weren van sluipverkeer uit deze kamers en af te leiden naar een aantal ontsluitingsassen;

Overwegende dat het circulatieplan werd opgemaakt op basis van de uitgebreide verkeerstellingen in april 2022;

Overwegende dat het invoeren van beperkt éénrichtingsverkeer in een aantal centrumstraten onderdeel vormt van een pakket van verkeerstechnische maatregelen die voortvloeien uit de conclusies van de verkeersleefbaarheidsstudie van Vectris;

Overwegende dat met de lokale politie duidelijke afspraken werden gemaakt omtrent de handhaving van het beperkt éénrichtingsverkeer;

Overwegende dat in eerste fase met een proefperiode gewerkt wordt waarbij, mits gunstige evaluatie en goedkeuring van een aanvullend reglement door de gemeenteraad, de maatregelen een permanent karakter kunnen krijgen;

Gelet op het advies van de stedelijke verkeerscommissie van 14.03.2023;

Gelet op het advies van de Verkeersdienst van de PZ Regio Tielt van 07.07.2023;

Overwegende dat dit reglement betrekking heeft op gemeentewegen;

Art. 1: Vanaf zaterdag 16.09.2023 tot en met dinsdag 31.12.2024 worden in volgende centrumstraten beperkt éénrichtingsverkeer ingevoerd waarbij fietsers en bestuurders van speed pedelecs mogen in de beide rijrichtingen rijden:

  • Krommewalstraat, het deel gelegen tussen het kruispunt met de Ieperstraat en het kruispunt met de kerkomtrek Sint-Pieterkerk, de toegelaten rijrichting is deze van de Ieperstraat naar de Krommewalstraat;
  • Kortrijkstraat, het deel gelegen tussen het kruispunt met de Ramestraat en het kruispunt met de Steenstraat, de toegelaten rijrichting is deze naar het centrum;
  • Generaal Maczekplein, het deel gelegen tussen het kruispunt met de Sportlaan en het kruispunt met de inrij naar de lager gelegen parking Generaal Maczekplein, de toegelaten rijrichting is deze van de Lakenmarkt naar de Sportlaan;
  • Markt, het deel gelegen tussen het kruispunt met de Nieuwstraat en het kruispunt met de Sint-Janstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Nieuwstraat naar de Hoogstraat;
  • Hoogstraat, de toegelaten rijrichting is deze van het Rameplein naar de Markt;
  • Vijverstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Hoogstraat naar het Rameplein;
  • Karnemelkstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Hoogstraat naar de Adolf Loosveldtstraat (N399);
  • Ramestraat, de toegelaten rijrichting is deze van het Rameplein naar de Kortrijkstraat;
  • Steenstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Grote Hulststraat (N399) naar de Kortrijkstraat;
  • Oude Stationstraat, het deel gelegen tussen de Kortrijkstraat en de Grote Hulststraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Kortrijkstraat naar de Grote Hulststraat;
  • Oude Stationstraat, het deel gelegen tussen het Stationsplein en het kruispunt met de zijstraat van de Oude Stationstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de zijstraat Oude Stationstraat naar het Stationsplein;
  • Oude Stationstraat, het deel gelegen tussen het kruispunt met de Dwangstraat en het kruispunt met de Stoktmolenstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Dwangstraat naar de Stoktmolenstraat;
  • Volderstraat, het deel gelegen tussen het kruispunt met de Deken Darraslaan (N327) en het kruispunt met de Stedemolenstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Deken Darraslaan (N327) naar de Stedemolenstraat;
  • Volderstraat, het deel gelegen tussen het kruispunt met de Stedemolenstraat en het kruispunt met de Steenovenstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Stedemolenstraat naar de Steenovenstraat;
  • Oude Pittemstraat, gedeelte tussen de rotonde Holdestraat en het kruispunt met de Stedemolenstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Stedemolenstraat naar de Holdestraat;
  • Stedemolenstraat, gedeelte tussen het kruispunt met de Leiaardboomstraat en het kruispunt met de Oude Pittemstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Leiaardboomstraat naar de Oude Pittemstraat;
  • Leiaardboomstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Papenholwegel naar de Stedemolenstraat;
  • Feestewegel, gedeelte tussen het kruispunt met de Stationsstraat (N327) en het kruispunt met de Pieter Simonsstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Stationsstraat (N327) naar de Pieter Simonsstraat.

Art. 2: Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruiker gebracht door het plaatsen van de volgende verkeerssignalisatie:

  • Verkeersbord ‘C1’ (verboden richting) met onderbord ‘M11’ (uitgezonderd fietsers en speed pedelecs) bij het einde van een eenrichtingsstraat;
  • Verkeersbord ‘F19’ (openbare weg met éénrichtingsverkeer) met onderbord ‘M17’ (fietsers en speed pedelecs mogen in beide richtingen fietsen) bij het begin van een eenrichtingsstraat.

Art. 3: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving en opvolging overgemaakt aan de lokale politie.

Art. 4: Dit reglement zal worden bekendgemaakt in overeenstemming met de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur en op de bewuste dag door middel van passende verkeerssignalisatie.

Art. 5: Afschriften van deze verordening zullen aan de bevoegde hogere overheden worden toegestuurd.