Verleent eenparig goedkeuring aan de notulen van de zitting dd. 01.09.2022.
In uitvoering van het Decreet over het Lokaal bestuur, artikel 263, legde het AGB Tielt een opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2022 voor aan de raad van bestuur van het AGB van 29 september 2022.
Gezien de gemeenteraad het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Tielt goedkeurde, wordt de opvolgingsrapportering 2022 van het AGB Tielt eveneens ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad van stad Tielt.
Voorstel van beslissing: kennisname van de opvolgingsrapportering van het AGB Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2022.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 241, waarbij titel IV van toepassing verklaard wordt op de autonome gemeentebedrijven, en artikel 263 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen – BBC 2020, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 29 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 5 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 1 september 2011 en gewijzigd in zitting van de gemeenteraad van 16 december 2013 en 5 december 2019, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende het meerjarenplan en de boekhouding;
Gelet op de beheersovereenkomst tussen het stadsbestuur Tielt en het AGB Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 3 december 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 december 2019, inzonderheid artikel 28 betreffende de rapportering;
Gelet op het Meerjarenplan 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 3 december 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 december 2019, en latere aanpassingen;
Gelet op de Meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 30 november 2021 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 2 december 2021, waarbij de kredieten voor boekjaar 2022 werden vastgesteld;
Gelet op de opvolgingsrapportering van het AGB Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2022, bestaande uit de beleidsevaluatie van de prioritaire actieplannen, het overzicht van de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en de wijzigingen in de assumpties en financiële risico’s, waarvan kennis genomen werd door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 29 september 2022;
Overwegende dat het meerjarenplan en de meerjarenplanaanpassingen van het AGB Tielt vastgesteld worden door de raad van bestuur van het AGB Tielt en goedgekeurd worden door de gemeenteraad van de stad Tielt;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering over de uitvoering van het meerjarenplan van het AGB Tielt tijdens het eerste semester van 2022 derhalve ook ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van de stad Tielt;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
Kennis te nemen van de opvolgingsrapportering van het AGB Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2022, bestaande uit de beleidsevaluatie van de prioritaire actieplannen, het overzicht van de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en de wijzigingen in de assumpties en financiële risico’s.
Art. 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van de artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
In uitvoering van het Decreet over het Lokaal bestuur, artikel 263, wordt een opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2022 voorgelegd aan de gemeenteraad.
Deze opvolgingsrapportering bevat de volgende elementen:
o Een stand van zaken van de prioritaire actieplannen van het meerjarenplan;
o Een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar, zoals blijkt uit de schema’s J1 en T2;
o De wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan;
o De wijzigingen in de financiële risico’s.
Gezien alle actieplannen in het meerjarenplan prioritair werden gesteld, bevat de opvolgingsrapportering ook de evaluatie van elk actieplan.
Voorstel van beslissing: kennisname van de opvolgingsrapportering van het Lokaal Bestuur Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2022.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 263 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen – BBC 2020, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 29 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 5 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het Meerjarenplan 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 december 2019, zoals aangepast door de gemeenteraad van 3 december 2020 en 7 oktober 2021;
Gelet op de Meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 2 december 2021, waarin de kredieten voor het boekjaar 2022 werden vastgesteld;
Gelet op de opvolgingsrapportering van het Lokaal bestuur Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2022, bestaande uit de beleidsevaluatie van de prioritaire actieplannen, het overzicht van de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en de wijzigingen in de assumpties en financiële risico’s;
Overwegende dat alle actieplannen in het meerjarenplan prioritair werden gesteld, dat de opvolgingsrapportering 2022 dus een evaluatie van alle actieplannen omvat;
Overwegende dat de lokale besturen vanaf 2020 geïntegreerde beleidsrapporten opmaken, dat het meerjarenplan actieplannen bevat die betrekking hebben op de stad Tielt, op het OCMW Tielt of op beide, dat de voorliggende opvolgingsrapportering 2022 dus ook ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
Kennis te nemen van de opvolgingsrapportering van het Lokaal bestuur Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2022, bestaande uit de beleidsevaluatie van de prioritaire actieplannen, het overzicht van de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en de wijzigingen in de assumpties en financiële risico’s.
Art. 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van de artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het is aangewezen 2 percelen te verwerven voor de realisatie van een voetgangers- en fietsdoorsteek vanuit Ter Booye nabij huisnummer 9 naar Hazelaarkouter nabij huisnummer 12. Het betreft 2 percelen, gelegen Tielt, uit bestaande kadastrale percelen Tielt, 3de afdeling, sectie I, nummers 128g en 132y, met een oppervlakte van 12 en 82 m². Budget: 2022/ACT-3.4.2/0200-03/2200900/STAD/CBS/IP-5.
Deze ontwerpakte omvat lot 1 met een oppervlakte van 12m².
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de ontwerpakte voor de verwerving van de voetgangers- en fietsdoorsteek Ter Booye - Hazelaarkouter Tielt – lot 1.
Gelet op het feit dat het aangewezen is om twee percelen te verwerven voor de realisatie van een voetgangers- en fietsdoorsteek vanuit Ter Booye nabij huisnummer 9 naar Hazelaarkouter nabij huisnummer12;
Gelet op het feit dat het twee percelen betreft, gelegen te Tielt, uit bestaande kadastrale percelen Tielt, 3de afdeling, sectie I, nummers 128g en 132y, met een oppervlakte van 12 en 82 m²;
Gelet op de ontwerpakte voor de verwerving van de twee percelen, gelegen te Tielt, uit bestaande kadastrale percelen Tielt, 3de afdeling, sectie I, nummers 128g en 132y, met een oppervlakte van 12 en 82 m², opgemaakt door de Vlaamse Overheid, Afdeling Vastgoedtransacties;
Gezien de aankoopsom van bovengenoemde percelen 2.760,00 euro bedraagt;
Gezien de dossierkost voor het schrappen van de hypotheek 200,00 euro bedraagt;
Gelet op de ontwerpakte voor lot 1;
Gelet op het feit dat hiervoor budget voorzien is in het meerjarenplan 2022-2025,
Gelet op het feit dat de akte verleden wordt onder voorbehoud van goedkeuring van de verwerving door de gemeenteraad;
Gelet op het feit dat aan de gemeenteraad gevraagd wordt de akte goed te keuren;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan de ontwerpakte tot de verwerving van twee percelen, voor de realisatie van een voetgangers- en fietsdoorsteek vanuit Ter Booye nabij huisnummer 9 naar Hazelaarkouter nabij huisnummer12, gelegen te Tielt, uit bestaande kadastrale percelen Tielt, 3de afdeling, sectie I, nummers 128g en 132y, met een oppervlakte van 12 en 82 m², opgemaakt door de Vlaamse Overheid, Afdeling Vastgoedtransacties voor een totaal bedrag van 2.760,00 euro voor lot 1.
Art. 2:
De dossierkosten voor het schrappen van de hypotheek op dit over te dragen deelperceel omvat 200,00 euro en is tevens ten laste van het stadsbestuur Tielt.
Art. 3:
De verwerving geschiedt verder tegen de voorwaarden vervat in de akte en onder voorbehoud van goedkeuring van de gemeenteraad en van niet-schorsing of niet-vernietiging door de toezichthoudende overheid.
Art. 4:
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt namens de stad gemachtigd om de authentieke akte te verlijden en de stad te vertegenwoordigen bij de ondertekening van de authentieke akte.
Art. 5:
Voor de verwerving is krediet voorzien in het meerjarenplan 2022-2025,
Art. 6:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Vastgoedtransacties en aan de financieel directeur van de stad Tielt.
In uitvoering van de realisatie van een verkaveling gelegen in Hoogmolenweg Aarsele, dient het volgende perceel kosteloos aan het stadsbestuur overgedragen te worden om opgenomen te worden in het openbaar domein: een perceel grond, gelegen te 8700 Tielt, Hoogmolenweg, gekadastreerd sectie A, volgens titel en huidig kadaster deel van nummer 600 P 2 P0000, met een gemeten oppervlakte van honderdnegenentien vierkante meter (119 m²).
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de ontwerpakte voor kosteloze verwerving van een perceel grond Hoogmolenweg Aarsele.
Gelet op het feit dat in uitvoering van de realisatie van een verkaveling gelegen in de Hoogmolenweg Aarsele, het volgende perceel kosteloos aan het stadsbestuur dient overgedragen te worden om opgenomen te worden in het openbaar domein: “Een perceel grond, gelegen te 8700 Tielt, Hoogmolenweg, gekadastreerd sectie A, volgens titel en huidig kadaster deel van nummer 600 P 2 P0000, met een gemeten oppervlakte van honderdnegentien vierkante meter (119 m²);
Gelet op het feit dat de overdracht toegestaan en aanvaard wordt, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad, zonder beding van prijs;
Gelet op het feit dat de akte verleden wordt onder voorbehoud van goedkeuring van de verwerving door de gemeenteraad;
Gelet op het feit dat aan de gemeenteraad gevraagd wordt de akte goed te keuren;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Tot kosteloze verwerving van volgend perceel voor de realisatie van de verkaveling, gelegen in de Hoogmolenweg Aarsele: gekadastreerd sectie A, volgens titel en huidig kadaster deel van nummer 600 P 2 P0000, met een gemeten oppervlakte van honderdnegentien vierkante meter (119 m²).
Art. 2:
De verwerving geschiedt verder tegen de voorwaarden vervat in de akte en onder voorbehoud van goedkeuring van de gemeenteraad en van niet-schorsing of niet-vernietiging door de toezichthoudende overheid.
Art. 3:
De burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur te machtigen de akte namens de stad Tielt te ondertekenen.
Art. 4:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan notaris Stijn Verhamme en aan de financieel directeur van de stad Tielt.
Riopact heeft het hemelwater- en droogteplan Tielt 2022 opgemaakt, in samenwerking met de stad Tielt. In dit plan werd een integrale, gedragen en gebiedsdekkende visie op het watersysteem binnen de stad ontwikkeld. Door het volledige watersysteem met alle betrokken partners te bekijken, kunnen wateroverlast en droogte op een duurzame en doordachte manier worden aangepakt, beperkt en vermeden worden. De visie die werd uitgewerkt werd vertaald naar maatregelen op het terrein. Hierbij werd getracht om een visie voorop te stellen die verder gaat dan de klassieke watergerelateerde knelpunten, en die ook kijkt naar het verhogen van biodiversiteit, belevingswaarde, waterkwaliteit en watervoorzieningszekerheid. Het hemelwater- en droogteplan van Tielt is opgemaakt volgens de blauwdruk voorgesteld door de Commissie Integraal Waterbeheer en werd goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen dd. 14/09/2022.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het rapport hemelwater- en droogteplan Tielt 2022.
Gelet op het feit dat Riopact het hemelwater- en droogteplan Tielt 2022 heeft opgemaakt, in samenwerking met de stad;
Gelet op het feit dat in dit plan een integrale, gedragen en gebiedsdekkende visie op het watersysteem binnen de stad Tielt werd ontwikkeld;
Gelet op het feit dat door het volledige watersysteem, met alle betrokken partners te bekijken, wateroverlast en droogte op een duurzame en doordachte manier kunnen aangepakt worden, beperkt en vermeden worden;
Gelet op het feit dat de visie die uitgewerkt werd, vertaald werd naar maatregelen op het terrein;
Gelet op het feit dat hierbij getracht werd om een visie voorop te stellen die verder gaat dan de klassieke watergerelateerde knelpunten, en die ook kijkt naar het verhogen van biodiversiteit, belevingswaarde, waterkwaliteit en watervoorzieningszekerheid;
Gelet op het feit dat het hemelwater- en droogteplan van Tielt opgemaakt is volgens de blauwdruk voorgesteld door de Commissie Integraal Waterbeheer en goedgekeurd werd door het College van Burgemeester en Schepenen dd. 14.09.2022;
Gelet op de bespreking van dit dossier op de gemeenteraadscommissie Infrastructuur en Economie dd. 03.10.2022;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Goedkeuren te verlenen aan het hemelwater- en droogteplan Tielt 2022, met bijhorend addenda, zijnde de prioriteringstabel en de niet-technische samenvatting, opgemaakt door Riopact.
Art. 2:
Deze beslissing ter kennis te geven aan Riopact en aan de betrokken instanties.
Het lokaal bestuur wenst de ondersteuning van busvervoer voor Tieltse basisscholen verder te ondersteunen alsook een extra inspanning te doen voor het extra busvervoer omwille van de sluiting van het Tieltse zwembad. Hiervoor wordt voorgesteld om het reeds op 03.07.2008 goedgekeurde subsidiereglement aan te passen zodat een extra tussenkomst mogelijk wordt voor het busvervoer noodzakelijk voor de zwembeurten in andere zwembaden (voor de groepen die anders regulier in Tielt kwamen zwemmen).
Voorstel van beslissing: wijzigen van het subsidiereglement ‘betoelaging intern vervoer van en naar activiteiten georganiseerd door het stadbestuur Tielt en/of naar schoolactiviteiten georganiseerd in de voor het publiek toegankelijke gemeentelijke infrastructuur en/of vervoer naar zwembad’.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 03.07.2008 houdende de goedkeuring van het reglement ‘betoelaging intern vervoer van en naar activiteiten georganiseerd door het stadbestuur Tielt en/of naar schoolactiviteiten georganiseerd in de voor het publiek toegankelijke gemeentelijke infrastructuur’;
Overwegende dat de Tieltse basisscholen geconfronteerd worden met de bepalingen inzake de maximumfactuur en voornoemd subsidiereglement de gemaakte kosten voor het busvervoer deels compenseert;
Overwegende dat door de sluiting van het Tieltse zwembad de kosten voor de Tieltse basisscholen voor het voorzien van vervoer van en naar de zwembaden in andere gemeenten verhogen;
Gelet op het voorstel om hiervoor een bijkomende tussenkomst te voorzien voor het intern vervoer van de basisscholen;
Na bespreking;
Art. 1:
Tot het wijzigen van het reglement ‘betoelaging intern vervoer van en naar activiteiten georganiseerd door het stadbestuur Tielt en/of naar schoolactiviteiten georganiseerd in de voor het publiek toegankelijke gemeentelijke infrastructuur en/of voor vervoer naar zwembad tijdens sluiting Tielts zwembad’ als volgt:
Reglement ‘betoelaging intern vervoer van en naar activiteiten georganiseerd door het stadbestuur Tielt en/of naar schoolactiviteiten georganiseerd in de voor het publiek toegankelijke gemeentelijke infrastructuur EN/OF VOOR VERVOER NAAR HET ZWEMBAD’.
Hoofdstuk I: Algemene bepalingen
Artikel 1:
In dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 2:
Voorliggend reglement heeft tot doel te voorzien in een tegemoetkoming voor het intern vervoer en zwembadvervoer georganiseerd door de Tieltse basisscholen.
Artikel 3:
Voor betoelaging komt in aanmerking het intern vervoer per bus georganiseerd door de Tieltse basisscholen over een afstand vanaf 1 km.
Artikel 4:
Indien de basisscholen een tegemoetkoming ontvangen van het stadsbestuur, wordt gevraagd dit aan de ouders bekend te maken.
Artikel 5:
Activiteiten waarbij door het stadbestuur reeds in enigerlei tussenkomst bij het vervoer voorzien wordt, komen niet in aanmerking voor betoelaging volgens onderhavig reglement.
Hoofdstuk II: financiering en betoelaging
Artikel 6:
Per dienstjaar wordt in het budget van stad Tielt krediet voorzien voor deze toelage.
Artikel 7:
De Tieltse basisscholen leggen per semester een lijst voor van de activiteiten waarvoor intern vervoer werd georganiseerd dat in aanmerking komt voor betoelaging. Deze lijst wordt ingediend in de loop van de maand volgend op het semester waarop ze betrekking heeft. De lijst wordt gericht aan het College van Burgemeester en Schepenen en wordt vergezeld van de nodige bewijsstukken. Wanneer gebruik gemaakt werd van een eigen bus, wordt een verklaring op eer toegevoegd.
Artikel 8:
Per busrit (heen en terug) wordt een toelage voorzien van maximum € 60.
Per busrit (heen en terug) naar een zwembad tijdens de sluiting van het Tielts zwembad en dit voor zwembeurten ter vervanging van de reguliere beurten in Tielt wordt een toelage voorzien van maximum € 120.
Artikel 9:
Per semester wordt een afrekening gemaakt. Indien het totale bedrag van de aanvragen hoger is dan het voorziene budget, zal het uit te keren bedrag proportioneel verdeeld worden over de Tieltse basisscholen die een aanvraag indienden. Het totaal uitgekeerde bedrag kan het voorziene budget niet overschrijden.
Hoofdstuk III: slotbepalingen
Artikel 10:
Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 september 2022.
Art. 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het lokaal bestuur wenst zowel voor de clubs, scholen als inwoners een tussenkomst te voorzien in de tarieven voor zwembeurten in zwembaden buiten Tielt als volgt:
- Tieltse scholen: voor het vervangen van de reguliere zwembeurten die in Tielt gepland stonden wordt door het stadsbestuur bijgepast zodat de kinderen niet meer betalen dan een schoolkind van de desbetreffende gemeente.
- Tieltse clubs: het stadbestuur past bij zodat Tieltse clubs hun tarief cfr. het reglement van het zwembad Tielt behouden.
- Tieltse inwoners: het stadsbestuur past bij zodat Tieltse inwoners zowel in het zwembad van Meulebeke als in het zwembad van Wingene aan inwonerstarief van de beide gemeenten kunnen zwemmen.
Daarnaast wenst het lokaal bestuur ook voor de jeugdleden van de clubs een ondersteuning te voorzien bij de verplaatsingskosten naar de andere zwembaden. Per jeugdlid jonger dan 18 jaar (t.e.m. jaar van 18 worden) dat wekelijks traint wordt een toelage voorzien van 5,00 euro per maand voor maximaal 10 maanden.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van een reglement voor het voorzien van een tussenkomst naar Tieltse clubs, scholen en inwoners m.b.t. tarieven en naar Tieltse clubs m.b.t. vervoer jeugdleden naar zwembaden buiten Tielt tijdens sluiting zwembad Tielt.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat door de sluiting van het Tieltse zwembad de kosten voor het vervoer naar andere zwembaden buiten Tielt voor de Tieltse sportclubs verhogen en scholen, clubs en inwoners eveneens geconfronteerd worden met een verhoogd zwembadtarief;
Gelet op het voorstel van het lokaal bestuur om zowel voor de clubs, scholen als inwoners een tussenkomst te voorzien in de tarieven voor zwembeurten in zwembaden buiten Tielt;
Na bespreking;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan het reglement voor het voorzien van een tussenkomst naar Tieltse clubs, scholen en inwoners m.b.t. tarieven en naar Tieltse clubs m.b.t. vervoer jeugdleden naar zwembaden buiten tielt tijdens de sluiting zwembad Tielt als volgt:
Reglement TUSSENKOMST NAAR TIELTSE CLUBS, SCHOLEN EN INWONERS m.b.t. tarieven en naar tieltse clubs m.b.t. vervoer jeugdleden naar zwembaden buiten tielt tijdens sluiting tielste zwembad.
Hoofdstuk I: Algemene bepalingen
Artikel 1:
In dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 2:
Voorliggend reglement heeft tot doel te voorzien in een tegemoetkoming voor het vervoer naar andere zwembaden georganiseerd door de Tieltse sportclubs en een stuk bij te passen aan scholen, clubs en inwoners bij tarief van andere zwembaden buiten Tielt.
Artikel 3:
Voor tussenkomst tarief komen in aanmerking:
- Tieltse scholen: voor het vervangen van de reguliere zwembeurten die in Tielt gepland stonden wordt door het stadsbestuur bijgepast zodat de kinderen niet meer betalen dan een schoolkind van de desbetreffende gemeente.
- Tieltse clubs: het stadbestuur past bij zodat Tieltse clubs hun tarief cfr. het bestaande reglement zwembad Tielt behouden.
- Tieltse inwoners: het stadsbestuur past bij zodat Tieltse inwoners zowel in het zwembad van Meulebeke als in het zwembad van Wingene aan inwonerstarief van de respectievelijke gemeente kunnen zwemmen.
Artikel 4:
Indien de Tieltse clubs en scholen een tegemoetkoming ontvangen van het stadsbestuur, wordt gevraagd dit aan de ouders/leden bekend te maken.
Artikel 5:
Activiteiten waarbij door het stadbestuur reeds in enigerlei tussenkomst (bij het vervoer) voorzien wordt, komen niet in aanmerking voor betoelaging volgens onderhavig reglement.
Hoofdstuk II: financiering en betoelaging
Artikel 6:
Er wordt in het budget van stad Tielt krediet voorzien voor deze toelage.
Artikel 7:
De Tieltse clubs leggen per semester een lijst voor van de activiteiten waarvoor vervoer werd georganiseerd dat in aanmerking komt voor betoelaging. Deze lijst wordt ingediend in de loop van de maand volgend op het semester waarop ze betrekking heeft. De lijst wordt gericht aan het College van Burgemeester en Schepenen en wordt vergezeld van de nodige bewijsstukken. Wanneer gebruik gemaakt werd van eigen vervoer (bv. met auto’s), wordt een verklaring op eer toegevoegd.
Artikel 8:
Voor betoelaging vervoer komen alle jeugdleden van de erkende Tieltse sportclubs in aanmerking die minimum wekelijks de verplaatsing maken naar een zwembad buiten Tielt voor reguliere trainingsmomenten die anders in Tielt gepland stonden.
Per jeugdlid jonger dan 18 jaar (t.e.m. jaar van 18 worden) dat wekelijks traint wordt een toelage voorzien van 5 euro per maand voor maximaal 10 maanden.
Artikel 9:
Per semester wordt een afrekening gemaakt voor vervoersonkosten. Indien de aanvraag niet tijdig wordt bezorgd, kan de uitbetaling niet plaatsvinden.
Hoofdstuk III: slotbepalingen
Artikel 10:
Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 augustus 2022 en blijft van kracht zolang het zwembad te Tielt gesloten is.
Art. 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Tegenwoordig wordt er in winkels en horeca meer en meer met de bankkaart betaald of via andere apps zoals Payconic. Zo is het sinds kort ook verplicht voor handelszaken een tenminste één elektronisch betaalsysteem aan te bieden. Een tendens die op zich dus niet meer te stoppen is en in de toekomst nog zal toenemen.
Toch kan iedereen wel eens wat cash gebruiken. Contant geld blijft voor veel mensen een handig betaalmiddel. De laatste jaren zien we echter dat door de digitalisering het aantal bankkantoren fel is geslonken. Een bijkomend gevolg hiervan is dat ook het aantal bankautomaten in aantal is afgenomen.
Ook in Aarsele is eind augustus het laatste cashautomaat verdwenen. Niet alleen inwoners van Aarsele worden hierdoor getroffen, ook inwoners van Kanegem kwamen hiervoor regelmatig naar Aarsele om zelfs daarna vb. naar een plaatselijke winkel te gaan. En dus stelt zich een probleem om in de nabijheid cash geld af te halen en dit al zeker voor bepaalde groepen in onze samenleving zoals vb. ouderen.
Daarom hebben de 4 Belgische grootbanken het samenwerkingsverband Batopin opgezet voor de uitrol van neutrale cashautomaten met als doel een gelijkmatige verdeling over het grondgebied. Batopin is met dit project is in 2021 van start gegaan en wil het volledig uitrollen tegen eind 2024. Op hun website kun je zelfs een formulier invullen met info over een geschikte locatie.
Voorstel van beslissing: de fractie NVA/Open Vld+ vraagt hierbij dat het stadsbestuur de mogelijkheid bekijkt om in Aarsele een neutrale bankautomaat te installeren en gaat hiervoor in overleg met Batopin. Samen kan gezocht worden naar een goed gelegen locatie. Zodoende kan de bevolking terug beroep doen op stuk noodzakelijke dienstverlening.
Veel steden en gemeenten kiezen er voor om hun centrum fietsvriendelijk te maken. Eén van de maatregelen die hieraan bijdragen, is het inrichten van fietsstraten. Daarbij zijn auto’s nog steeds welkom, maar krijgen fietsers voorrang: auto’s mogen fietsers niet voorbijsteken. Het spreekt voor zich dat dit best ingevoerd wordt in zones waar al een snelheidsregime van 30 km/h geldt en waar het straatbeeld hiervoor ingericht is. Nu er beslist is om van de Oude Stationsstraat een fietsstraat te maken, is het de logica zelve dat de twee belangrijkste centrumstraten met zone 30 – de Kortrijkstraat en de Bruggestraat – ook fietsstraten worden. Aangezien fietsers in de Bruggestraat in twee richtingen mogen rijden, zou de invoering van een fietsstraat voor bijkomende veiligheid zorgen. In de Kortrijkstraat is tweerichtingsverkeer voor fietsers grotendeels niet toegelaten. Met de invoering van een fietsstraat zou tweerichtingsverkeer voor fietsers zeker moeten kunnen ingevoerd worden tussen het kruispunt met de Ramestraat (Rameplein) en dat met de Steenstraat, waardoor een ‘missing link’ in het fietsnetwerk in ons centrum meteen weggewerkt wordt.
Deze beslissing moet ook niet afhankelijk gemaakt worden van een studiebureau, maar kan op de normale manier ingevoerd worden: het voorstel wordt aan de verkeerscommissie voorgelegd en na positief advies (al dan niet met omkaderende maatregelen) door de gemeenteraad ingevoerd.
Voorstel van beslissing: De gemeenteraad stelt voor om van de Kortrijkstraat en Bruggestraat fietsstraten te maken en tweerichtingsverkeer voor fietsers toe te laten tussen het kruispunt van de Kortrijkstraat met de Ramestraat (Rameplein) en dat met de Steenstraat. Dit voorstel wordt op de eerstvolgende verkeerscommissie ter advies voorgelegd en na positief advies ter goedkeuring geagendeerd op de gemeenteraad.
De energiecrisis treft de samenleving in al zijn geledingen. Ook dit lokaal bestuur voelt ongetwijfeld de stijgende energiefactuur, niet enkel voor het eigen gemeentelijke energiegebruik, maar zeker ook bij haar inwoners. De groep die moeite heeft met het betalen van de energiekosten wordt steeds groter. Hoog tijd dus voor dit gemeentebestuur om in te grijpen, niet enkel om de eigen factuur te verlagen, maar ook om haar inwoners te helpen bij hetzelfde probleem.
Daarom volgende vragen:
1. Welke stappen heeft dit gemeentebestuur reeds ondernomen in het reduceren van de eigen energiefactuur?
2. Welke stappen heeft dit gemeentebestuur reeds ondernomen in het reduceren van de energiefactuur van haar inwoners?
3. Welke extra stappen zal het gemeentebestuur ondernemen in het reduceren van zowel de gemeentelijke energiefactuur als die van haar inwoners?
Voorstel van beslissing:
1. Het gemeentebestuur van Tielt voert een pakket aan energiebesparende maatregelen in voor de gemeentelijke infrastructuur:
a. De ombouw van onze openbare verlichting naar LED-verlichting (voorzien tegen 2030) wordt versneld doorgevoerd in samenwerking met Fluvius, zodat de straatverlichting sneller kan worden gedimd tijdens de nachtelijke uren;
b. De verlichting van monumenten en openbare gebouwen wordt ’s nachts gedoofd;
c. De vraag van Fluvius om in samenspraak met buurgemeenten de verlichting ’s nachts te doven, wordt onderzocht en met de betrokken buurgemeenten besproken;
d. Installeren van timers en slimme thermostaten in publieke gebouwen;
e. In samenspraak met het personeel worden duidelijke richtlijnen opgemaakt rond verlichting en verwarming van de werkruimtes;
2. Het gemeentebestuur van Tielt voert een pakket aan energiebesparende maatregelen in voor de factuur van de inwoners:
a. De Woonwinkel en het Sociaal Huis worden de komende maanden ook als ‘energiewinkel’ gepromoot, zodat inwoners er terecht kunnen met al hun vragen over de energiefactuur (overstap naar een andere energieleverancier, energiebesparing, intekenen op groepsaankopen, woningrenovatie, zoektocht naar financiële tegemoetkomingen, advies rond voorschotten, enz.);
b. Informeer de inwoners proactief rond energie via mobiele energiepunten (bv. standje op de wekelijkse markt, zitdagen in wijken en deelgemeenten,…);
c. Drijf het aantal gratis energiescans voor inwoners, ondernemingen en verenigingen op en promoot ze;
d. Gebruik de gemeentelijke communicatiekanalen frequenter om tips te geven om de energiefactuur te verlagen (stadsmagazine, website, facebook, stadsapp,…);
e. Creëer co-workplaatsen in de gemeentelijke gebouwen voor thuiswerkende werknemers of zelfstandigen, zodat zij op hun energie kunnen besparen, zoals de bibliotheek haar deuren openzet voor blokkende studenten. Er zijn verschillende gemeentelijke gebouwen die hiervoor in aanmerking kunnen komen;
f. Investeer als gemeentebestuur maximaal in zonnepanelen en onderzoek de piste van een eigen zonnepark;
g. Gebruik de formule van energiedelen om energie van publieke gebouwen onderling te delen en om energie van publieke gebouwen aan goedkoop tarief of gratis te delen met (de meest kwetsbare) inwoners van de gemeente. Stimuleer ook de inwoners om aan energiedelen te doen, bv. door een premie hiervoor te voorzien en er campagne rond te voeren;
h. Zorg voor een tussenkomst in de energiefactuur van verenigingen actief in de gemeente;
i. Bied medewerkers die in contact komen met energiedossiers (bv. Woonwinkel en Sociaal Huis) minstens jaarlijks een opleiding aan over de veranderende energiemarkt;
j. Maak bepaalde fondsen zoals het Energiefonds bekender, zodat mensen die niet beseffen dat ze recht op ondersteuning hebben de weg naar het Sociaal Huis of Welzijn Tielt vinden;
Namens Gemeenteraad,
Hendrik Vandenbruwane
Algemeen Directeur
Hilde Decoene
Voorzitter