Terug
Gepubliceerd op 03/10/2022

Bijkomende agenda  Gemeenteraad

do 06/10/2022 - 20:00 Gemeenteraadszaal
  • Openbaar

    • 8.a) Bankneutrale geldautomaat in Aarsele. Punt van raadslid J. Tack (N-VA/Open Vld).

      Tegenwoordig wordt er in winkels en horeca meer en meer met de bankkaart betaald of via andere apps zoals Payconic. Zo is het sinds kort ook verplicht voor handelszaken een tenminste één elektronisch betaalsysteem aan te bieden. Een tendens die op zich dus niet meer te stoppen is en in de toekomst nog zal toenemen.
      Toch kan iedereen wel eens wat cash gebruiken. Contant geld blijft voor veel mensen een handig betaalmiddel. De laatste jaren zien we echter dat door de digitalisering het aantal bankkantoren fel is geslonken. Een bijkomend gevolg hiervan is dat ook het aantal bankautomaten in aantal is afgenomen.
      Ook in Aarsele is eind augustus het laatste cashautomaat verdwenen. Niet alleen inwoners van Aarsele worden hierdoor getroffen, ook inwoners van Kanegem kwamen hiervoor regelmatig naar Aarsele om zelfs daarna vb. naar een plaatselijke winkel te gaan. En dus stelt zich een probleem om in de nabijheid cash geld af te halen en dit al zeker voor bepaalde groepen in onze samenleving zoals vb. ouderen.
      Daarom hebben de 4 Belgische grootbanken het samenwerkingsverband Batopin opgezet voor de uitrol van neutrale cashautomaten met als doel een gelijkmatige verdeling over het grondgebied. Batopin is met dit project is in 2021 van start gegaan en wil het volledig uitrollen tegen eind 2024. Op hun website kun je zelfs een formulier invullen met info over een geschikte locatie.

      Voorstel van beslissing: de fractie NVA/Open Vld+ vraagt hierbij dat het stadsbestuur de mogelijkheid bekijkt om in Aarsele een neutrale bankautomaat te installeren en gaat hiervoor in overleg met Batopin. Samen kan gezocht worden naar een goed gelegen locatie. Zodoende kan de bevolking terug beroep doen op stuk noodzakelijke dienstverlening.

    • 8.b) Fietsstraten in Kortrijkstraat en Bruggestraat. Punt van raadslid De Coninck (Vooruit).

      Veel steden en gemeenten kiezen er voor om hun centrum fietsvriendelijk te maken. Eén van de maatregelen die hieraan bijdragen, is het inrichten van fietsstraten. Daarbij zijn auto’s nog steeds welkom, maar krijgen fietsers voorrang: auto’s mogen fietsers niet voorbijsteken. Het spreekt voor zich dat dit best ingevoerd wordt in zones waar al een snelheidsregime van 30 km/h geldt en waar het straatbeeld hiervoor ingericht is. Nu er beslist is om van de Oude Stationsstraat een fietsstraat te maken, is het de logica zelve dat de twee belangrijkste centrumstraten met zone 30 – de Kortrijkstraat en de Bruggestraat – ook fietsstraten worden. Aangezien fietsers in de Bruggestraat in twee richtingen mogen rijden, zou de invoering van een fietsstraat voor bijkomende veiligheid zorgen. In de Kortrijkstraat is tweerichtingsverkeer voor fietsers grotendeels niet toegelaten. Met de invoering van een fietsstraat zou tweerichtingsverkeer voor fietsers zeker moeten kunnen ingevoerd worden tussen het kruispunt met de Ramestraat (Rameplein) en dat met de Steenstraat, waardoor een ‘missing link’ in het fietsnetwerk in ons centrum meteen weggewerkt wordt.
      Deze beslissing moet ook niet afhankelijk gemaakt worden van een studiebureau, maar kan op de normale manier ingevoerd worden: het voorstel wordt aan de verkeerscommissie voorgelegd en na positief advies (al dan niet met omkaderende maatregelen) door de gemeenteraad ingevoerd.

      Voorstel van beslissing: De gemeenteraad stelt voor om van de Kortrijkstraat en Bruggestraat fietsstraten te maken en tweerichtingsverkeer voor fietsers toe te laten tussen het kruispunt van de Kortrijkstraat met de Ramestraat (Rameplein) en dat met de Steenstraat. Dit voorstel wordt op de eerstvolgende verkeerscommissie ter advies voorgelegd en na positief advies ter goedkeuring geagendeerd op de gemeenteraad.

    • 8.c) Energiebesparende maatregelen. Punt van raadslid De Coninck (Vooruit).

      De energiecrisis treft de samenleving in al zijn geledingen. Ook dit lokaal bestuur voelt ongetwijfeld de stijgende energiefactuur, niet enkel voor het eigen gemeentelijke energiegebruik, maar zeker ook bij haar inwoners. De groep die moeite heeft met het betalen van de energiekosten wordt steeds groter. Hoog tijd dus voor dit gemeentebestuur om in te grijpen, niet enkel om de eigen factuur te verlagen, maar ook om haar inwoners te helpen bij hetzelfde probleem.

      Daarom volgende vragen:
      1. Welke stappen heeft dit gemeentebestuur reeds ondernomen in het reduceren van de eigen energiefactuur?
      2. Welke stappen heeft dit gemeentebestuur reeds ondernomen in het reduceren van de energiefactuur van haar inwoners?
      3. Welke extra stappen zal het gemeentebestuur ondernemen in het reduceren van zowel de gemeentelijke energiefactuur als die van haar inwoners?

      Voorstel van beslissing:
      1. Het gemeentebestuur van Tielt voert een pakket aan energiebesparende maatregelen in voor de gemeentelijke infrastructuur:
      a. De ombouw van onze openbare verlichting naar LED-verlichting (voorzien tegen 2030) wordt versneld doorgevoerd in samenwerking met Fluvius, zodat de straatverlichting sneller kan worden gedimd tijdens de nachtelijke uren;
      b. De verlichting van monumenten en openbare gebouwen wordt ’s nachts gedoofd;
      c. De vraag van Fluvius om in samenspraak met buurgemeenten de verlichting ’s nachts te doven, wordt onderzocht en met de betrokken buurgemeenten besproken;
      d. Installeren van timers en slimme thermostaten in publieke gebouwen;
      e. In samenspraak met het personeel worden duidelijke richtlijnen opgemaakt rond verlichting en verwarming van de werkruimtes;
      2. Het gemeentebestuur van Tielt voert een pakket aan energiebesparende maatregelen in voor de factuur van de inwoners:
      a. De Woonwinkel en het Sociaal Huis worden de komende maanden ook als ‘energiewinkel’ gepromoot, zodat inwoners er terecht kunnen met al hun vragen over de energiefactuur (overstap naar een andere energieleverancier, energiebesparing, intekenen op groepsaankopen, woningrenovatie, zoektocht naar financiële tegemoetkomingen, advies rond voorschotten, enz.);
      b. Informeer de inwoners proactief rond energie via mobiele energiepunten (bv. standje op de wekelijkse markt, zitdagen in wijken en deelgemeenten,…);
      c. Drijf het aantal gratis energiescans voor inwoners, ondernemingen en verenigingen op en promoot ze;
      d. Gebruik de gemeentelijke communicatiekanalen frequenter om tips te geven om de energiefactuur te verlagen (stadsmagazine, website, facebook, stadsapp,…);
      e. Creëer co-workplaatsen in de gemeentelijke gebouwen voor thuiswerkende werknemers of zelfstandigen, zodat zij op hun energie kunnen besparen, zoals de bibliotheek haar deuren openzet voor blokkende studenten. Er zijn verschillende gemeentelijke gebouwen die hiervoor in aanmerking kunnen komen;
      f. Investeer als gemeentebestuur maximaal in zonnepanelen en onderzoek de piste van een eigen zonnepark;
      g. Gebruik de formule van energiedelen om energie van publieke gebouwen onderling te delen en om energie van publieke gebouwen aan goedkoop tarief of gratis te delen met (de meest kwetsbare) inwoners van de gemeente. Stimuleer ook de inwoners om aan energiedelen te doen, bv. door een premie hiervoor te voorzien en er campagne rond te voeren;
      h. Zorg voor een tussenkomst in de energiefactuur van verenigingen actief in de gemeente;
      i. Bied medewerkers die in contact komen met energiedossiers (bv. Woonwinkel en Sociaal Huis) minstens jaarlijks een opleiding aan over de veranderende energiemarkt;
      j. Maak bepaalde fondsen zoals het Energiefonds bekender, zodat mensen die niet beseffen dat ze recht op ondersteuning hebben de weg naar het Sociaal Huis of Welzijn Tielt vinden;