Verleent eenparig goedkeuring aan de notulen van de zitting dd. 24.03.2022.
Overeenkomstig artikel 55 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten werden de rekeningen 2021 van de kerkfabrieken die ressorteren onder het Centraal Kerkbestuur Tielt gezamenlijk toegestuurd op 03.04.2022 aan de gemeentelijke overheid. Het betreft de rekeningen 2021 van de kerkfabrieken: Sint-Pieter, Onze Lieve Vrouw, Sint-Jozef Werkman, Sint-Martinus Aarsele, Sint-Bavo Kanegem en Onze Lieve Vrouw Geboorte Schuiferskapelle. Het behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad om advies uit te brengen betreffende deze jaarrekeningen. Er wordt voorgesteld om de jaarrekeningen gunstig te adviseren.
Voorstel van beslissing: gunstig advies bij de rekeningen 2021 van de kerkfabrieken.
Gelet op het decreet van 07.05.2004 en latere wijzigingen betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 55;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017;
Gelet op het indienen van het Centraal Kerkbestuur Tielt dd. 03.04.2022 via het digitaal platform Religiopoint, waarbij de jaarrekeningen 2021 van de verschillende kerkfabrieken die ressorteren onder het Centraal Kerkbestuur Tielt gezamenlijk werden ingediend;
Gezien het hier de jaarrekeningen dienstjaar 2021 betreft van volgende kerkfabrieken: Sint-Pieter, Onze Lieve Vrouw, Sint-Jozef Werkman, Sint-Martinus Aarsele, Sint-Bavo Kanegem en Onze Lieve Vrouw Geboorte Schuiferskapelle (deze laatste ingediend op 26.04.2022);
Gezien het ingevolge art. 55§2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort om advies uit te brengen betreffende deze jaarrekeningen;
Art. 1:
Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekeningen dienstjaar 2021 van volgende kerkfabrieken:
- Sint-Pieter
- Onze Lieve Vrouw
- Sint-Jozef Werkman
- Sint-Martinus (Aarsele)
- Sint-Bavo (Kanegem)
- Onze Lieve Vrouw Geboorte (Schuiferskapelle)
Art. 2:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, het Centraal Kerkbestuur van Tielt, de betrokken kerkfabrieken en de gemeente Pittem.
In het kader van de ‘PPS stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat’ en met het oog op de realisatie van het project is het aangewezen dat alle percelen/panden die deel uitmaken van de projectsite in private eigendom zijn van de stad Tielt. Hiervoor dienen nog een aantal percelen, die op vandaag deel uitmaken van het openbaar domein, te worden overgeheveld naar het privaat domein van de stad Tielt. Een goed dat tot het openbaar domein behoort komt niet in aanmerking om te worden verkaveld aangezien het openbaar domein onvervreemdbaar is en openbare domein goederen uit de handel zijn zolang de openbare bestemming duurt. Een goed dat tot het openbaar domein behoort, kan enkel door een beslissing van de overheid zijn status als openbaar goed verliezen. Het behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad om de desaffectatiebeslissing te nemen en het perceel zijn openbare bestemming te ontnemen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de desaffectatie uit het openbaar domein van het Minderbroedersplein in het kader van de PPS stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat.
Gelet op het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen, dd. 02.07.2020, tot gunning
van de opdracht “PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat” aan THV Kortrijkstraat, Sint-Janstraat 185 te 8700 Tielt;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad, dd. 01.07.2021, tot goedkeuring ontwerp PPS-overeenkomst m.b.t. de overheidsopdracht “PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat”;
Gezien een goed dat tot het openbaar domein behoort niet in aanmerking komt om te worden verkaveld aangezien het openbaar domein onvervreemdbaar is en openbare domein goederen uit de handel zijn zolang de openbare bestemming duurt; een goed dat tot het openbaar domein behoort, kan enkel door een beslissing van de overheid zijn status als openbaar goed verliezen; het behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad om de desaffectatiebeslissing te nemen en het perceel zijn openbare bestemming te ontnemen;
Gelet op het feit dat het perceel gelegen aan de Patersdreef/het Minderbroedersplein, kadastraal gekend is als eerste afdeling, sectie K, zonder kadastraal nummer, met een oppervlakte van 3.319 m2, zoals aangeduid op het afbakeningsplan van Infrabureau Demey dd. 22.11.2021;
Gezien het betrokken perceel vandaag als publieke parking wordt gebruikt, gekend als Minderbroedersplein, waardoor het deel uitmaakt van het openbaar domein;
Gezien een stuk van het perceel met een oppervlakte van 3.319 m2 zal moeten worden afgesplitst en worden overgeheveld naar het privaat domein van de stad Tielt, waarbij het resterende gedeelte van het perceel openbaar domein zal blijven;
Overwegende dat tijdens de archeologie, aanleg- en afbraakfase van het project deze parkeerplaatsen buiten gebruik zullen gesteld worden en tijdelijk op het maaiveld van de projectsite opgevangen worden; na realisatie van het project wordt deze parkeerbehoefte in de ondergrondse parking van het project opgevangen; de parking op -1 zal publiek toegankelijk zijn en door de stad worden uitgebaat; door het ondergronds opvangen van de parkeerbehoefte, kan de vrijgekomen ruimte in het project geïntegreerd worden en kwalitatief voor de bewoners ingericht worden;
Overwegende dat het Minderbroedersplein en de Patersdreef voorzien in een ontsluiting van de parking van het Huis Tabor en van het Handelsinstituut Regina Pacis; het verleent tevens een aansluiting naar het gemengd fiets- en voetpad dat door het Patersbos loopt en op de Ontvangerstraat uitkomt en het gemengd fiets- en voetpad dat op de Ieperstraat uitkomt; voormelde ontsluitingen blijven in het nieuwe project behouden; de eventuele tijdelijke hinder tijdens de afbraak- en aanlegfase van het project zullen door de projectontwikkelaar zoveel als mogelijk beperkt worden;
Overwegende dat het Minderbroedersplein en de Patersdreef tevens voorzien in een doorsteek naar de Kortrijkstraat; ook in het nieuwe project zal op de site een doorsteek aangelegd worden die publiek toegankelijk zal zijn en die toelaat een verbinding tussen de Patersdreef en de Kortrijkstraat te realiseren;
Gezien het Minderbroedersplein niet langer dienstig is voor het publiek ingevolge de realisatie van het stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat, is het verantwoord het perceel te desaffecteren en het over te hevelen naar het privaat domein van de stad Tielt;
Overwegende dat de desaffectatie van het perceel, het (tijdelijk) openbaar gebruik ervan niet in de weg staat;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen tot desaffectatie van een perceel gelegen aan de Patersdreef/het Minderbroedersplein, dat kadastraal gekend is als eerste afdeling, sectie K, zonder kadastraal nummer met een oppervlakte van 3.319 m2.
Art. 2:
Het aangeduide gedeelte met gele arcering op het afbakeningsplan van Infrabureau Demey dd. 22.11.2021 wordt opgenomen in het privaat domein.
Art. 3:
De burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur te machtigen de akte namens de stad Tielt te ondertekenen.
Art. 4:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan Nele Droesbeke, Commissaris bij de Vlaamse Overheid, Afdeling Vastgoedtransacties, Koningin Maria Hendrikaplein 70 bus 10, 9000 Gent en aan de financieel directeur van de stad Tielt.
In uitvoering van de realisatie van een verkaveling gelegen tussen de Georges Pannemaekerstraat en de Azalealaan Tielt, dient het volgende perceel kosteloos aan het stadsbestuur overgedragen te worden om opgenomen te worden in het openbaar domein:
Lot A: kadastraal gekend te Tielt, eerste afdeling, sectie A, nummer 37015-A-1051C-P0000, met een oppervlakte volgens metingsplan van 14a 29ca.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de ontwerpakte voor kosteloze verwerving van een perceel grond gelegen in de Azalealaan te Tielt.
Gelet op het feit dat in uitvoering van de realisatie van de verkaveling gelegen tussen de Georges Pannemaekerstraat en de Azalealaan het volgende perceel kosteloos dient overgedragen te worden om opgenomen te worden in het openbaar domein: lot A, kadastraal gekend te Tielt, eerste afdeling, sectie A, nummer 37015-A-1051C-P0000, met een oppervlakte volgens metingsplan van 14a 29 ca;
Gelet op het feit dat de overdracht toegestaan en aanvaard wordt zonder beding van prijs;
Gelet op het feit dat aan de gemeenteraad gevraagd wordt de akte goed te keuren;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Tot kosteloze verwerving van volgend perceel voor de realisatie van de verkaveling, gelegen tussen de Georges Pannemaekerstraat en de Azalealaan: lot A, kadastraal gekend te Tielt, eerste afdeling, sectie A, nummer 37015-A-1051C-P0000, met een oppervlakte volgens metingsplan van 14a 29 ca.
Art. 2:
De verwerving geschiedt verder tegen de voorwaarden vervat in de akte en onder voorbehoud van niet-schorsing of niet-vernietiging door de toezichthoudende overheid.
Art. 3:
De burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur te machtigen de akte namens de stad Tielt te ondertekenen.
Art. 4:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan notaris Bart Cluyse, Tieltstraat 47, 8740 Pittem en aan de financieel directeur van de stad Tielt.
De gemeenteraad besliste in zitting van 07.10.2010 tot het invoeren van een aanvullend pensioenstelsel voor het contractueel personeel. Het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG en op basis van een overheidsopdracht gevoerd door de RSZPPO, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Op 23.06.2021 heeft het bestuur een schrijven ontvangen van Ethias en Belfius waarbij zij de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd. Via VVSG wordt nu een alternatief aangeboden waarbij het stadsbestuur kan toetreden tot OFP Prolocus. Het toetreden bij OFP Prolocus samen met de bijhorende documenten zoals o.m. het kaderreglement, het bijzonder pensioenreglement en de toetredingsakte werden besproken op het bijzonder onderhandelingscomité van 21.04.2022. In het schepencollege van 27.04.2022 werd goedkeuring verleend aan de intentieverklaring tot het toetreden bij OFP Prolocus, aan het kaderreglement en aan het bijzonder pensioenreglement. Zie dossier.
De gemeenteraad dient:
- goedkeuring te verlenen aan de toetredingsakte, de beheersovereenkomst en het financieringsplan en aan het vormen van een MIPS (multi-inrichterspensioenstelsel) samen met het OCMW Tielt en de welzijnsvereniging Zorg Tielt
- Een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden in de algemene vergadering van OFP Prolocus
- Kennis te nemen van het kaderreglement, het bijzonder pensioenreglement, de statuten van OFP Prolocus en de verklaring inzake beleggingsbeginselen.
Voorstel van beslissing: goedkeuring van de toetredingsakte samen met de beheersovereenkomst en het financieringsplan voor de toetreding tot OFP Prolocus, goedkeuring van het vormen van een MIPS met het OCMW en de welzijnsvereniging Zorg Tielt, kennisname van het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de statuten en de verklaring inzake beleggingsbeginselen en aanduiden van een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Dhr. Vincent Byttebier (vertegenwoordiger) en dhr. Klaas Carrette (plaatsvervanger) worden aangeduid.
Overwegende dat het stadsbestuur Tielt de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen en dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 18.02.2010 houdende goedkeuring van de intentieverklaring betreffende een aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden en de aanstelling van de RSZPPO als opdrachtencentrale;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 07.10.2010 houdende het invoeren van een aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden en goedkeuring van het bestek opgemaakt door de RZSPPO;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 16.12.2013 houdende het goedkeuren van een addendum bij de tweede pensioenpijler betreffende de VIA-diensten;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 02.09.2020 houdende het verhogen van de tweede pensioenpijler voor het niet VIA personeel;
Overwegende dat ingevolge voorgaande beslissingen van de gemeenteraad het bestuur tot eind 2021 was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance;
Gelet op het schrijven van Ethias en Belfius dd. 23.06.2021 waarbij zij de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 01.01.2022 hebben opgezegd;
Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten; overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21-verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten;
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen;
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement;
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden;
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW, Welzijnsverenigingen) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000,00 euro per jaar per werkgever en 10,00 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Gelet op het protocol van het bijzonder onderhandelingscomité dd. 21.04.2022;
Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;
Overwegende de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27.04.2022 betreffende de intentieverklaring om met ingang van 01.01.2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en betreffende het vastleggen van de daaraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Gelet op het voorstel om een MIPS-groep te vormen met het OCMW Tielt en met de welzijnsvereniging Zorg Tielt om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het college van burgemeester en schepenen van 27.04.2022 en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 21.04.2022 besproken werden;
Gelet op het niet bindend advies van de vakorganisaties en het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27.04.2022 om aan dit advies geen gevolg te geven met de in het besluit van het college van burgemeester en schepenen opgenomen motivering;
Overwegende dat er een vertegenwoordiger en een vervangend vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Gelet op de kandidaturen ontvangen van:
- Dhr. Vincent Byttebier, schepen, als kandidaat-vertegenwoordiger in de algemene vergadering
- Dhr. Klaas Carrette, schepen, als kandidaat-plaatsvervanger in de algemene vergadering
Gezien de gemeenteraad is overgegaan tot het aanduiden van een vertegenwoordiger en een vervangend vertegenwoordiger voor de resterende duurtijd van de legislatuur 2019-2024 in de algemene vergadering van OFP Prolocus;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;
Art. 1:
Kennis te nemen van en in te stemmen met:
Art. 2:
Kennis te nemen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten van OFP Prolocus.
Art. 3:
Om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Art. 4:
In te stemmen met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Art. 5:
Het bestuur vormt samen met het OCMW Tielt en met de welzijnsvereniging Zorg Tielt een zogenaamde MIPS-groep.
Art. 6:
De heer Vincent Byttebier, schepen, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Klaas Carrette, schepen, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij/ zij niet aanwezig kan zijn.
Art. 7:
De burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur te machtigen om de toetredingsakte en alle onderliggende documenten namens de stad Tielt te ondertekenen en om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Op 04.07.2019 besliste de gemeenteraad tot goedkeuring van de overeenkomst betreffende de verlenging van de interlokale vereniging “intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt“ met meerjarenbegroting en tevens tot goedkeuring van de statuten. Het beheerscomité stelde in haar vergadering, dd. 08.03.2022, de rekening van het werkingsjaar 2021 vast. Zoals voorzien in de oprichtingsovereenkomst met statuten zijn de raden van de deelnemende gemeenten bevoegd om de rekening van de interlokale vereniging “IGS Wonen Regio Tielt” goed te keuren. Bijgevolg stelde het beheerscomité de vraag om de rekening ter goedkeuring voor te leggen aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de rekening van het werkingsjaar 2021 van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen regio Tielt’ met vastgestelde uitgaven ten bedrage ten bedrage van € 376.821,00 en vastgestelde inkomsten ten bedrage van € 376.821,00.
Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017; zoals later gewijzigd;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering houdende de subsidiëring ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid van 16 november 2018;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 4 juli 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenbudget van de intergemeentelijke samenwerking;
Gezien het beheerscomité IGS Wonen Regio Tielt in zitting van 8 maart 2022 de rekening van het werkingsjaar 2021 heeft vastgesteld en gelet op de vraag om de rekening ter goedkeuring voor te leggen aan de raden van de deelnemende gemeenten;
Overwegende dat de gemeenteraad volgens de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging “intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt” bevoegd is de rekening van de interlokale vereniging goed te keuren;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Na beraadslaging;
Art. 1:
De rekening van het werkingsjaar 2021 van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen regio Tielt’ – periode januari t.e.m. december 2021 – met vastgestelde uitgaven ten bedrage van € 376.821,00 en vastgestelde inkomsten ten bedrage van € 376.821,00 wordt goedgekeurd.
Art. 2:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan het beheerscomité en de coördinator van de intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt.
Per aangetekende brief van 22.03.2022 vraagt IVIO de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de algemene vergadering van 16.05.2022. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de algemene vergadering van IVIO op 16.05.2022 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het feit dat de gemeente werd opgeroepen per aangetekend schrijven van 22.03.2022 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van I.V.I.O. van 16.05.2022;
Gelet op artikel 454 van het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen;
Gelet op het schrijven van I.V.I.O. van 22.03.2022 met uitnodiging tot de algemene vergadering van 16.05.2022 om 18.00 uur, met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:
1. goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2021
2. kennisname verslag van de heer Commissarisrevisor
3. goedkeuring jaarrekening per 31 december 2021
4. kwijting verlenen aan de bestuurders en commissaris revisor voor het boekjaar 2021
5. ontslag en benoeming nieuwe bestuurders
6. bekrachtiging houders van volmachten
7. varia
Gelet op de bespreking ter zitting van deze agenda en bijhorende stukken;
Art. 1:
Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met volgende agendapunten van de algemene vergadering van 16.05.2022:
1. goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2021
2. kennisname verslag van de heer Commissarisrevisor
3. goedkeuring jaarrekening per 31 december 2021
4. kwijting verlenen aan de bestuurders en commissaris revisor voor het boekjaar 2021
5. ontslag en benoeming nieuwe bestuurders
6. bekrachtiging houders van volmachten
7. varia
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 16 mei 2022 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 16 mei 2022 goedkeuren.
Art. 3:
Deze beslissing over te maken aan I.V.I.O. Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.
Op woensdag 20 april was het in Vlaanderen terug buitenspeeldag, en organiseerden verschillende steden en gemeenten activiteiten.
Tielt nam dit jaar spijtig genoeg niet deel aan de buitenspeeldag
De buitenspeeldag is nochthans een ideale dag voor kinderen om met hun vrienden, buren, broers en zussen te spelen en te sporten.
De markt en het Alexianenplein zijn een ideale plek om een namiddag te spelen, floorballen, springen op een springkasteel, op ludieke fietsen rijden, boogschieten, hoepelen en nog veel meer. Een namiddag waar iedereen welkom is te komen ravotten op een unieke locatie.
Voorstel tot beslissing: volgend jaar organiseert het stadsbestuur terug een buitenspeeldag.
Op 25 april kondigden de burgemeesters van Wingene en Ruiselede aan te zullen fusioneren.
De bevolking van beide gemeenten werd hierover niet geconsulteerd.
In Wingene zullen er allicht weinig mensen er hun slaap voor laten. In Ruiselede horen we toch ook andere geluiden.
De meeste inwoners van Ruiselede zijn hetzij op Aalter, hetzij op Tielt gericht.
Ook het stadhuis van Tielt èn het gemeentehuis van Aalter liggen een stuk dichter bij centrum Ruiselede, dan dat van Wingene. Niet onbelangrijk wanneer men voor administratieve documenten of aanvragen allerhande naar het gemeentehuis moet.
Ook de aanvullende personenbelasting ligt in Wingene hoger dan in Tielt of Aalter. Dat een fusie met Wingene voor de Ruiseleedse inwoner een belastingsverhoging impliceert, lijkt men daar nog niet aan de bevolking te hebben gecommuniceerd.
Intussen blijkt de expansiedrang van Wingene daar niet te eindigen, en heeft het Wingense gemeentebestuur ook al zijn oog op Pittem laten vallen.
De gevreesde donutconstructie, waarbij de buurgemeenten van Tielt fusioneren en territoriaal een ring rond Tielt gaan vormen – met Tielt als verloren gat in het midden – krijgt hierdoor daadwerkelijk vorm.
Voorts wordt vanuit bepaalde politieke hoek uit sommige buurgemeenten ook bewust het onterechte beeld opgehangen alsof Tielt gemeenten zou willen “inlijven” of een “grootstad” zou zijn die te weinig voeling heeft met het dorpsleven. En dat terwijl Tielt ten aanzien van de omliggende gemeenten altijd uitgegaan is van samenwerking op basis van gelijkwaardigheid en respect. Met 20.000 inwoners heeft Tielt bovendien zelf ook niet de omvang van een doorsnee stad, maar dat van een dorp, weliswaar gezegend met een aantal stadsfaciliteiten zoals een regionaal ziekenhuis, middelbare scholen, cultureel centrum, kunst- en muziekacademie, enzovoort. Het beste van twee werelden.
Voorstel tot beslissing: Stad Tielt doet het aanbod aan het gemeentebestuur van Ruiselede om ook met Tielt gesprekken aan te gaan.
Namens Gemeenteraad,
Hendrik Vandenbruwane
Algemeen Directeur
Hilde Decoene
Voorzitter