De voorzitter opent de zitting op 06/06/2024 om 20:00.
Verleent eenparig goedkeuring aan de notulen van de zitting dd. 02.05.2024.
Voor de Tieltse Feesten van 5, 6, 7 en 8 juli 2024 werd een Bijzonder Nood- en Interventieplan (BNIP) opgemaakt. In toepassing van het Koninklijk besluit dd. 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau, gebeurt dit door de bevoegde overheid (in dit geval de burgemeester) waarna deze de gemeenteraad informeert. Aan de hand van dit plan wordt geprobeerd om zo accuraat mogelijk op te treden mocht er zich tijdens het evenement onverwachts een gebeurtenis voordoen die het karakter aanneemt van een noodsituatie, en dient om het beheer en de opvolging van de nieuw ontstane noodsituatie zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Voorstel van beslissing: kennisname van het bijzonder nood- en interventieplan (BNIP) Tieltse Feesten 2024.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid, op de artikelen 8 en 9, § 1, 2 en 5;
Gelet op het algemeen nood- en interventieplan (ANIP) Tielt, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 2 april 2009;
Gelet op de wet van 29 april 2011 houdende de oprichting van de 112-centra en het agentschap 112;
Gelet op het koninklijk besluit van 31 januari 2003 tot vaststelling van het noodplan voor crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen;
Gelet op het Koninklijk besluit dd. 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, inzonderheid artikel 3, § 2, 2° dat bepaalt dat de bevoegde overheid (in dit geval de burgemeester) een BNIP dient op te stellen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017 inzonderheid artikel 63 dat bepaalt dat de burgemeester de gemeenteraad informeert over de wijze waarop hij zijn bevoegdheid omtrent federale wetgeving (i.c. de wet civiele veiligheid en het KB omtrent de lokale noodplanning) uitoefent;
Overwegende dat de dienst noodplanning een BNIP heeft uitgewerkt voor de Tieltse Europafeesten van 5, 6, 7 en 8 juli 2024 gezien dit een manifestatie betreft met grote volkstoeloop;
Gelet op het veiligheidsoverleg met alle betrokken actoren dat plaatsvond op 07.05.2024;
Gelet op het besluit van de burgemeester dd. 17.05.2024 houdende het goedkeuren van het Bijzonder Nood- en Interventieplan (BNIP) “Tieltse Europafeesten 2024”;
Overwegende dat de burgemeester gelast wordt met de verdere opvolging en uitwerking van dit noodplan;
Art. 1:
Kennis te nemen van het Bijzonder Nood- en Interventieplan (BNIP) “Tieltse Europafeesten 2024”.
Met het oog op het waarborgen van de openbare veiligheid en het garanderen van een vlotte organisatie wordt voor de Tieltse Europafeesten een tijdelijke politieverordening opgemaakt die een aantal regulerende maatregelen treft. Tijdens de Tieltse Europafeesten (op 5, 6, 7 en 8 juli 2024) kunnen maar bijkomende terrassen worden voorzien mits daartoe goedkeuring te hebben verkregen van het college van burgemeester en schepenen. Tevens wordt het organiseren van ambulante activiteiten aan de goedkeuring van de burgemeester onderworpen. Het gebruik van glas wordt gereguleerd, dit teneinde de gevaren van rondslingerend glas op het openbaar domein tegen te gaan. Tijdens de Tieltse Feesten is er eveneens een verbod om muziek te maken, al dan niet elektronisch versterkt, op die tijdstippen in het reglement aangeduid. Enerzijds wordt voorzien dat na bepaalde uren geen muziek wordt gemaakt, anderzijds worden er beperkingen opgelegd naar de momenten overdag waarop straatanimatie en de door de stad ingerichte muziekactiviteiten plaatsvinden. Op grond van de Vlarem II wetgeving kan het college van Burgemeester en Schepenen nog bijkomende maatregelen uitvaardigen t.a.v. uitbaters van een niet-ingedeelde muziekactiviteit. Tot slot geldt een algemeen sluitingsuur tussen 05u00 en 08u00.
Voorstel van beslissing: goedkeuren tijdelijke politieverordening n.a.v. de Tieltse Europafeesten op 5, 6, 7 en 8 juli 2024.
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119 en artikel 135 § 2, zoals herhaaldelijk gewijzigd;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II), inzonderheid hoofdstuk 6.7 aangaande niet-ingedeelde muziekactiviteiten, ingevoegd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 19 januari 1999;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van de stad Tielt van 06.05.2021 houdende de goedkeuring van het terrasreglement voor horecagelegenheden;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van de stad Tielt van 05.12.2019, gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 07.05.2020, 03.12.2020, 06.05.2021 en 22.12.2022, houdende de belasting op terrassen en het privaat gebruik van het openbaar domein;
Overwegende dat de stad Tielt op vrijdag 5 juli, zaterdag 6 juli, zondag 7 juli en maandag 8 juli 2024 naar jaarlijkse gewoonte het totaalevenement “de Tieltse Europafeesten” organiseert;
Overwegende de noodzaak om de openbare orde te vrijwaren en de veiligheid van zowel de bezoekers van de Tieltse Europafeesten, als de buurtbewoners, te waarborgen;
Overwegende dat in het bijzonder tijdens de Tieltse Europafeesten er een grote volkstoeloop wordt verwacht en dat het in het kader van de openbare veiligheid wenselijk is om het gevaar op ongevallen te beperken door het gebruik van glazen recipiënten aan banden te leggen en te beperken tot de bestaande terrasruimtes en in het kader van de Tieltse Feesten door horeca uitbaters opgerichte tijdelijke uitgebreide doch vergunde terrasruimtes;
Artikel 1: Definitie:
1° Tieltse Feesten: de door het stadsbestuur georganiseerde festiviteiten die plaats vinden op vrijdag 5 juli, zaterdag 6 juli, zondag 7 juli en maandag 8 juli 2024.
2° Feestzone: De geografische zone zoals afgebakend in bijgevoegd plan
Artikel 2: Aanvullende terrasruimten
§ 1 Het is verboden terrassen op te stellen buiten de door de Technische Dienst gemarkeerde en door het College van Burgemeester en Schepenen vastgelegde zones. De door het College van Burgemeester en Schepenen vergunde terrassen mogen noch geheel noch gedeeltelijk onderverhuurd worden aan natuurlijke personen, rechtspersonen of verenigingen.
§ 2 De terrasruimten worden enkel vergund aan de aanvrager en de vergunning is niet overdraagbaar aan derden.
§ 3 Gelegenheidsoverkappingen en tenten mogen niet verankerd worden in de grond. Constructies die het zicht op het Marktpodium belemmeren, evenals parasols, paraplu’s of hinderlijke luifels zijn niet toegelaten.
§ 4 De bepalingen van het algemeen terrasreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 06.05.2021 en de belasting op de inname van het openbaar domein goedgekeurd in de gemeenteraad van 05.12.2019 en gewijzigd in de gemeenteraadszitting van 07.05.2020, 03.12.2020, 06.05.2021 en 22.12.2022, zijn in hun totaliteit van toepassing tenzij onderhavig reglement van deze bepalingen afwijkt.
Artikel 3: Ambulante activiteiten
§ 1 Elke uitoefening van ambulante activiteit op de openbare weg is slechts toegelaten na voorafgaande machtiging van de burgemeester.
De burgemeester duidt de zone aan waar ambulante activiteiten kunnen plaats vinden.
§ 2 De burgemeester kan de aanvraag weigeren indien de openbare orde, rust, veiligheid en vlotte doorgang in het gedrang komen.
Artikel 4: Gebruik van glazen recipiënten
§ 1 Tijdens de feestperiode geldt in de op het plan aangeduide afgebakende feestzone een verbod op de verkoop en de bedeling van alcoholhoudende en niet-alcoholhoudende dranken in glazen recipiënten voor onmiddellijke consumptie ter plaatse in de buitenlucht, zelfs gratis en in welke hoeveelheid ook.
§ 2 In afwijking van § 1 kunnen drank- en eetgelegenheden overgaan tot de verkoop van alcoholhoudende en niet-alcoholhoudende dranken in glazen recipiënten voor onmiddellijke consumptie ter plaatse in de buitenlucht indien deze dranken genuttigd worden door het zittend publiek op een bestaand, al dan niet uitgebreid, vergund terras.
§ 3 Tijdens de feestperiode geldt in de afgebakende feestzone een verbod om zich buiten de afgebakende terraszones op het openbaar domein te bevinden of te begeven met glazen recipiënten voor alcoholhoudende of niet-alcoholhoudende dranken voor onmiddellijke consumptie ter plaatse in de buitenlucht.
Artikel 5: Geluidsbeperkende maatregelen
§ 1 Gedurende de feestperiode is het de exploitanten van drank- en eetgelegenheden en openbare inrichtingen, die gebruik maken van het openbaar domein (terras,…):
- verboden aldaar muziek, al dan niet elektronisch versterkt, te maken in openlucht tussen:
a) 3.00 uur en 12.00 uur : op zaterdag 6 juli 2024,
b) 4.00 uur en 12.00 uur : op zondag 7 juli 2024,
c) 1.00 uur en 12.00 uur: op maandag 8 juli 2024,
uitgezonderd de initiatieven uitgaande van het Stadsbestuur Tielt.
- verboden aldaar muziek, al dan niet elektronisch versterkt, te maken in openlucht, die de 70 db overschrijdt en / of muziek te maken die storend is gedurende de straatanimaties en dit zeker tijdens de muziekoptredens, ingericht door het Stadsbestuur Tielt, en de voorbereidingen hiervan. In geval overlast wordt waargenomen tijdens de optredens, behoudt het bestuur zich het recht om op basis van de lijst van afgespeelde decibels te controleren of het decibelniveau werd overschreden en desgevallend het spelen van muziek op de daarop volgende dag te verbieden. In geval de listing van afgespeelde decibels van de vorige nacht niet kan worden voorgelegd, wordt dit eveneens aanzien als een overschrijding van het decibelniveau.
§ 2 De verbodsbepalingen vermeld in § 1 zullen, naast de mogelijkheid tot het opleggen van beperkende maatregelen zoals voorzien in VLAREM II, opgenomen worden in de door het college van burgemeester en schepenen afgeleverde afwijking op de geluidsnormen tot het maken van muziek in openlucht voor de duur van de Tieltse Europafeesten.
Artikel 6:
Omwille van het herstellen van de openbare rust en openbare orde en netheid, werd in samenspraak met de horeca-uitbaters besloten dat de horeca gesloten wordt tussen 05u00 en 08u00 en dit in de nacht van vrijdag op zaterdag 6 juli, zaterdag op zondag 7 juli en zondag op maandag 8 juli.
Artikel 7:
De overtreders van dit reglement zullen gestraft worden met politiestraffen en de inbreuken op het artikel 2 van dit reglement zullen daarbij bestraft worden met ambtshalve verwijdering van het in overtreding bevonden terrasgedeelte en dit op kosten en risico van de overtreder.
Artikel 8:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Overeenkomstig artikel 55 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten werden de rekeningen 2023 van de kerkfabrieken die ressorteren onder het Centraal Kerkbestuur Tielt gezamenlijk toegestuurd op 10.05.2024 aan de gemeentelijke overheid. Het betreft de rekeningen 2023 van de kerkfabrieken: Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Jozef Werkman, Sint-Martinus Aarsele, Sint-Bavo Kanegem en Onze Lieve Vrouw Geboorte Schuiferskapelle. Het behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad om advies uit te brengen betreffende deze jaarrekeningen. Er wordt voorgesteld om de jaarrekeningen gunstig te adviseren.
Voorstel van beslissing: gunstig advies bij de rekeningen 2023 van de kerkfabrieken.
Gelet op het decreet van 07.05.2004 en latere wijzigingen betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 55;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het indienen van het Centraal Kerkbestuur Tielt dd. 10.05.2024 via het digitaal platform Religiopoint, waarbij de jaarrekeningen 2023 van de verschillende kerkfabrieken die ressorteren onder het Centraal Kerkbestuur Tielt gezamenlijk werden ingediend;
Gezien het hier de jaarrekeningen dienstjaar 2023 betreft van volgende kerkfabrieken: Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Jozef Werkman, Sint-Martinus Aarsele, Sint-Bavo Kanegem en Onze Lieve Vrouw Geboorte Schuiferskapelle;
Gezien het ingevolge art. 55§2 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort om advies uit te brengen betreffende deze jaarrekeningen;
Art. 1:
Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekeningen dienstjaar 2023 van volgende kerkfabrieken:
- Sint-Pieter
- Onze-Lieve-Vrouw
- Sint-Jozef Werkman
- Sint-Martinus (Aarsele)
- Sint-Bavo (Kanegem)
- Onze Lieve Vrouw Geboorte (Schuiferskapelle)
Art. 2:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, het Centraal Kerkbestuur van Tielt, de betrokken kerkfabrieken en de gemeente Pittem.
Voor de uitrustingswerken van het bedrijventerrein en de bouw van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen langs de Careelstraat, 8700 Tielt werd een aanvraag tot omgevingsvergunning met als kenmerk OMV_2023128428 (gemeentelijk nummer 2023/247) ingediend. De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op de realisatie van het bedrijventerrein met een ontsluiting voor gemotoriseerd verkeerd enerzijds (geënt op de Careelstraat), en er wordt in de geest van het RUP ook een infrastructurele (her)invulling gegeven aan de buurtweg aan de westzijde van het terrein.De ontsluitingsstructuur voor gemotoriseerd verkeer is tweeledig:
- Een toegangs-/doorgangsweg (6m asfalt + 2x kantstrook of watergreppel 50cm), in de toekomst mogelijk door te trekken voor de verdere ontwikkeling van de westelijke zone volgens het RUP. Deze zone wordt voorzien over te dragen naar het openbaar domein.
- De ontsluitingen op kavelniveau of per cluster KMO-units. Deze interne (privatieve) wegenis wordt bewust ontdubbeld om bvb. geen parkeermanoeuvres met dwarse parkeervakken op de hoofdweg te moeten uitvoeren. Onder de kantstroken tussen rijweg en parkeervakken/opritten wordt een infiltrerende U-koker geplaatst, die vanuit de infiltratiekolken onderling verbonden en vermaasd worden – zowel met alle interne als openbare infiltratiemogelijkheden.
Het project voorziet naast al die infiltratievoorzieningen voor het hemelwater ook in een afvoerstelsel voor het afvalwater: een grès-leiding diameter 250mm, met een helling van overal minimaal 5mm/m, op voldoende aanlegdiepte om alle aansluitingen te kunnen waarborgen onder de infiltratiesystemen door. Tenslotte voorziet de aanvraag in de omgevingsaanleg, incl. de aanplant van de groenbuffer cfr. het RUP. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden 9 bezwaarschiften ingediend. Deze bezwaren werden behandeld door het schepencollege in zitting van 22.05.2024. Het dossier omvat volgende 3 punten:
- Omgevingsaanvraag O/2023/247 (OMV_2023128428) - Uitrustingswerken bedrijventerrein en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen in de Careelstraat: goedkeuring rooilijnplan nieuwe wegenis
- Omgevingsaanvraag O/2023/247 (OMV_2023128428) - Uitrustingswerken bedrijventerrein en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen in de Careelstraat: goedkeuring van de basisovereenkomst
- Omgevingsaanvraag O/2023/247 (OMV_2023128428) - Uitrustingswerken bedrijventerrein en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen in de Careelstraat: goedkeuring bestek en raming.
De ontwikkelaar voorziet in de uitvoering van de werken en de aanleg van de nutsleidingen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het rooilijnplan van de omgevingsaanvraag O/2023/247 (OMV_2023128428) - uitrustingswerken bedrijventerrein en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen in de Careelstraat.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22.12.2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 03.05.2019;
Gelet op het decreet houdende de vaststelling en realisatie van de rooilijnen dd. 08.05.2009;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening en bijhorende besluiten;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25.04.2014;
Gelet op het uitvoeringsbesluit omgevingsvergunning dd. 27.11.2015 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 8 van het gemeentewegendecreet waarbij niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad;
Gelet op artikel 12§2 van het gemeentewegendecreet waarbij de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet wordt opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden;
Gelet op artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet dat bepaalt dat de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft over de zaak van de wegen;
Gelet op de ingediende aanvraag tot omgevingsvergunning met als kenmerk OMV_2023128428 (gemeentelijk nummer O/2023/247) op naam van de ontwikkelaar BV Hercull Holding, Baliestraat(Mar) 3 bus 9, 8510 Kortrijk, vertegenwoordigd door BV Allijns Development, gedelegeerd bestuurder, met als vaste vertegenwoordiger Maarten Allijns, voor de gronden gelegen langs de Careelstraat, 8700 Tielt, kadastraal gekend als TIELT 3 AFD, sectie I, 0944 A TIELT 3 AFD, sectie I, 0944 B;
Overwegende dat de aanvraag ingediend bij de gemeente op 29.12.2023 volledig en ontvankelijk verklaard werd;
Overwegende dat het project grotendeels gelegen is in woonuitbreidingsgebied en een klein stukje in gebied voor milieubelastende industrieën volgens het gewestplan en gelegen is in het goedgekeurde PRUP “Afbakening kleinstedelijk gebied Tielt” binnen het deelPRUP Huffeseele;
Gelet op de voorliggende aanvraag tot de uitrustingswerken van het bedrijventerrein en de bouw van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen;
Overwegende dat de voorgestelde werken met betrekking tot de wegenis betrekking hebben op nieuw aan te leggen wegenis;
Gezien de omgevingsaanvraag onderworpen werd aan een openbaar onderzoek van 08.01.2024 tot en met 06.02.2024 waarbij 9 bezwaren werden ingediend;
Gelet op de beslissing van het schepencollege dd. 22.05.2024 met betrekking tot de bezwaren;
Gelet op het verleende advies door Riopact dd. 06.05.2024;
Gelet op het verleende advies van de Dienst Integraal Waterbeleid van de provincie West-Vlaanderen dd. 03.05.2024;
Overwegende dat de aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken betrekking hebben op de realisatie van het bedrijventerrein met een ontsluiting voor gemotoriseerd verkeerd enerzijds (geënt op de Careelstraat), en dat er in de geest van het RUP ook een infrastructurele (her)invulling wordt gegeven aan de buurtweg aan de westzijde van het terrein;
Overwegende dat de ontsluitingsstructuur voor gemotoriseerd verkeer tweeledig is:
• Een toegangs-/doorgangsweg (6m asfalt + 2x kantstrook of watergreppel 50cm), in de toekomst mogelijk door te trekken voor de verdere ontwikkeling van de westelijke zone volgens het RUP. Deze zone wordt voorzien over te dragen naar het openbaar domein.
• De ontsluitingen op kavelniveau of per cluster KMO-units. Deze interne (privatieve) wegenis wordt bewust ontdubbeld om bvb. geen parkeermanoeuvres met dwarse parkeervakken op de hoofdweg te moeten uitvoeren. Onder de kantstroken tussen rijweg en parkeervakken/opritten wordt een infiltrerende U-koker geplaatst, die vanuit de infiltratiekolken onderling verbonden en vermaasd worden – zowel met alle interne als openbare infiltratiemogelijkheden.
Overwegende dat naast al die infiltratievoorzieningen voor het hemelwater het project ook voorziet in een afvoerstelsel voor het afvalwater: een grès-leiding diameter 250mm, met een helling van overal minimaal 5mm/m, op voldoende aanlegdiepte om alle aansluitingen te kunnen waarborgen onder de infiltratiesystemen door;
Overwegende dat de aanvraag tenslotte voorziet in de omgevingsaanleg, incl. de aanplant van de groenbuffer cfr. het RUP;
Gelet op het bijgevoegde rooilijnplan opgemaakt door landmeter-expert Melis Xavier (LAN211901) met de weergave van de ontworpen rooilijn (rode kleur), de weergave van de bestaande te behouden rooilijn (groene kleur) en de weergave van de bestaande af te schaffen rooilijn (blauwe lijn);
Art. 1:
Het rooilijnplan ‘Uitrustingswerken voor de bedrijfsverzamelgebouwen - rooilijnplan’, opgemaakt en ondertekend door landmeter-expert Melis Xavier (LAN211901) dd. 13.05.2024, wordt goedgekeurd.
Art. 2:
Het aangeduide openbaar domein (gele kleur), vermeld op het grondplan grondoverdracht ‘Uitrustingswerken voor de bedrijfsverzamelgebouwen - grondoverdrachtsplan’’, met een totale oppervlakte van 12.042 m² wordt opgenomen in het openbaar domein.
Art. 3:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen, in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing, een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Voor de uitrustingswerken van het bedrijventerrein en de bouw van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen langs de Careelstraat, 8700 Tielt werd een aanvraag tot omgevingsvergunning met als kenmerk OMV_2023128428 (gemeentelijk nummer 2023/247) ingediend. De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op de realisatie van het bedrijventerrein met een ontsluiting voor gemotoriseerd verkeerd enerzijds (geënt op de Careelstraat), en er wordt in de geest van het RUP ook een infrastructurele (her)invulling gegeven aan de buurtweg aan de westzijde van het terrein.De ontsluitingsstructuur voor gemotoriseerd verkeer is tweeledig:
- Een toegangs-/doorgangsweg (6m asfalt + 2x kantstrook of watergreppel 50cm), in de toekomst mogelijk door te trekken voor de verdere ontwikkeling van de westelijke zone volgens het RUP. Deze zone wordt voorzien over te dragen naar het openbaar domein.
- De ontsluitingen op kavelniveau of per cluster KMO-units. Deze interne (privatieve) wegenis wordt bewust ontdubbeld om bvb. geen parkeermanoeuvres met dwarse parkeervakken op de hoofdweg te moeten uitvoeren. Onder de kantstroken tussen rijweg en parkeervakken/opritten wordt een infiltrerende U-koker geplaatst, die vanuit de infiltratiekolken onderling verbonden en vermaasd worden – zowel met alle interne als openbare infiltratiemogelijkheden.
Het project voorziet naast al die infiltratievoorzieningen voor het hemelwater ook in een afvoerstelsel voor het afvalwater: een grès-leiding diameter 250mm, met een helling van overal minimaal 5mm/m, op voldoende aanlegdiepte om alle aansluitingen te kunnen waarborgen onder de infiltratiesystemen door. Tenslotte voorziet de aanvraag in de omgevingsaanleg, incl. de aanplant van de groenbuffer cfr. het RUP. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden 9 bezwaarschiften ingediend. Deze bezwaren werden behandeld door het schepencollege in zitting van 22.05.2024. Het dossier omvat volgende 3 punten:
- Omgevingsaanvraag O/2023/247 (OMV_2023128428) - Uitrustingswerken bedrijventerrein en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen in de Careelstraat: goedkeuring rooilijnplan nieuwe wegenis
- Omgevingsaanvraag O/2023/247 (OMV_2023128428) - Uitrustingswerken bedrijventerrein en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen in de Careelstraat: goedkeuring van de basisovereenkomst
- Omgevingsaanvraag O/2023/247 (OMV_2023128428) - Uitrustingswerken bedrijventerrein en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen in de Careelstraat: goedkeuring bestek en raming.
De ontwikkelaar voorziet in de uitvoering van de werken en de aanleg van de nutsleidingen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de basisovereenkomst van de omgevingsaanvraag O/2023/247 (OMV_2023128428) - uitrustingswerken bedrijventerrein en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen in de Careelstraat.
Gelet op de aanvraag van de ontwikkelaar BV Hercull Holding, Baliestraat(Mar) 3 bus 9, 8510 Kortrijk, vertegenwoordigd door BV Allijns Development, gedelegeerd bestuurder, met als vaste vertegenwoordiger Maarten Allijns; tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor uitrustingswerken en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen, gelegen Careelstraat, 8700 Tielt; kadastraal bekend: TIELT 3 AFD, sectie I, 0944 A TIELT 3 AFD, sectie I, 0944 B;
Gelet op de aanvraag die het bouwrijp maken van het huidige terrein omvat, uitrustingswerken en de bouw van twee bedrijfsverzamelgebouwen met in totaal 22 units en daarnaast ook nog 8 bedrijfsgebouwen (per 2 gekoppeld);
Overwegende dat voor het ontwikkelen van de site met bedrijfsgebouwen voorzien wordt in de aanleg van nieuwe wegenis, inclusief de omgevingswerken, de aanleg van de riolering en de aanleg van de nutsleidingen;
Gelet op de laatste versie van de plannen en documenten voor de uitvoering van deze werken, aangeduid op het omgevingsloket met versie projectinhoud V7;
Gezien het de gemeenteraad toekomt alle voorwaarden inzake wegenis, groenvoorzieningen en nutsvoorzieningen vast te stellen;
Gezien al deze voorwaarden vervat zijn in de onderstaande basisovereenkomst;
Gelet op de onderrichtingen en beschikkingen ter zake;
Art. 1:
Tot het goedkeuren van onderstaande overeenkomst, af te sluiten met de ontwikkelaar, waarin de voorwaarden inzake infrastructuurwerken en nutsvoorzieningen vastgesteld zijn.
BASISOVEREENKOMST
Tussen het STADSBESTUUR TIELT, vertegenwoordigd door VANNIEUWENHUYZE Luc en VANDENBRUWANE Hendrik, respectievelijk Burgemeester en Algemeen Directeur, handelend namens het College van Burgemeester en Schepenen, enerzijds,
En BV Hercull Holding, Baliestraat(Mar) 3 bus 9, 8510 Kortrijk, vertegenwoordigd door BV Allijns Development, gedelegeerd bestuurder, met als vaste vertegenwoordiger Maarten Allijns,
hierna genoemd ‘de ontwikkelaar’ anderzijds:
IS VOLGENDE OVEREENKOMST AFGESLOTEN:
Art. 1
De hierboven genoemde ontwikkelaar verbindt zich hierdoor kosteloos aan de stad Tielt, die hierbij aanvaardt, af te staan om in het gemeentedomein ingelijfd te worden :
a. De beddingen van de ontworpen straten, infiltratiebekkens, groenzones, zones voor openbaar nut en fietstpad, en dit op de percelen Careelstraat , 8700 Tielt; en kadastraal bekend als: Afdeling TIELT 3 AFD, sectie I, 0944 A Afdeling TIELT 3 AFD, sectie I, 0944 B, en zoals aangegeven op bijgevoegd plannen:
- TIE2321_I_B.pdf
- TIE2321_I_N.pdf
- TIE2321infra_P_N.pdf
- BA_Groenplan_I_N_nieuwe toestand.PDF
- TIE2321_ROOILIJNPLAN.pdf
- TIE2321_GRONDOVERDRACHTSPLAN.pdf
b. De wegen- en nutsuitrustingen en groenaanleg die zij zich solidair verbinden uit te voeren met verloren fondsen.
c. De erfdienstbaarheden zullen gevestigd worden ten kosteloze titel en op kosten (aktekosten) van de ontwikkelaar.
Art. 2
De ontwikkelaar verbindt zich tot:
a. Het aanleggen van de wegenisverharding, de boordstenen, de voetpaden waar deze geëist worden door het bestuur, de riolering in alle vermelde straten, voetwegen, fietspaden, pleintjes enz. gelegen in de ontworpen straten.
b. Het aanleggen van de drinkwaterleiding in de ontworpen straten van het bouwproject waarvan met de goedkeuring door het schepencollege, het ontwerp dient opgemaakt te worden door De Watergroep, exploitatiecentrum Kortrijk, tevens belast met de uitvoering dezer werken. De aanvoerleidingen tot het bouwproject zijn eveneens ten laste van de ontwikkelaar. Ze moeten voldoende ruim opgevat worden zodat ze kunnen dienen voor de verdere fasering van het bouwproject.
c. Het aanleggen van het net voor openbare verlichting (bestaande uit ondergronds OV-net, aluminiumsierpalen, armaturen en ledlampen zoals gewoonlijk opgesteld in de stad Tielt), waarvan met de goedkeuring door het schepencollege het ontwerp dient opgemaakt door Fluvius, tevens belast met de uitvoering der werken.
Het aanleggen van het ondergronds laagspanningsverdelingsnet en eventueel kabines voor elektriciteit in alle gezegde straten, waarvan met de goedkeuring door het schepencollege het ontwerp dient opgemaakt door Fluvius, Kortrijk, tevens belast met de uitvoering der werken, alsmede tot de aanleg van de toevoerleidingen tot het bouwproject.
d. Het aanleggen van de nodige TV- en FM- distributie volgens de plannen en bestekken op te maken door TELENET, tevens de uitvoerder der werken. Dit ontwerp dient vóór de aanvang der werken goedgekeurd door het schepencollege. De eventuele noodzakelijke toevoerleidingen zijn eveneens ten laste van de ontwikkelaar.
e. Het aanleggen van een glasvezelnetwerk volgens de plannen en bestekken op te maken door WYRE, tevens de uitvoerder der werken. Dit ontwerp dient vóór de aanvang der werken goedgekeurd door het schepencollege. De eventuele noodzakelijke toevoerleidingen zijn eveneens ten laste van de ontwikkelaar.
f. Het aanleggen van de nodige telefoonleidingen volgens de plannen en bestekken op te maken door Proximus, tevens de uitvoerder der werken. Dit ontwerp dient vóór de aanvang der werken goedgekeurd door het schepencollege. De eventuele noodzakelijke toevoerleidingen zijn eveneens ten laste van de ontwikkelaar.
g. De ontwikkelaar staat in voor de aanleg en het onderhoud van de beplantingen en het vervangen van afgestorven planten gedurende 3 jaar na voorlopige overname van deze beplantingen.
De ontwikkelaar verbindt er zich toe in de koopakte aan de kopers van een kavel te vermelden dat de koper na de onderhoudsperiode van 3 jaar de beplantingen in de zone tussen de weg en de rooilijn zelf dient te onderhouden.
De onbebouwde vrijliggende kavels dienen ingezaaid te worden met gras of bodembedekker en dienen onderhouden te worden om onkruid en distels te vermijden.
h. Overeenkomstig de gemeenteraadsbeslissing dd. 06.01.2005 met betrekking tot toepassing van de reglementering van Fluvius, inzonderheid de reglementen voor projecten (verkavelingen en bouwprojecten), dient de ontwikkelaar deze reglementering toe te passen. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.
Art. 3
De ontwikkelaar is meester van het werk, zodat zij alleen tegenover de aannemer en leveranciers dezer werken gebonden zijn. Hij is aansprakelijk voor alle ongevallen en alle schadelijke gevolgen wat zij ook zijn en ten overstaan van wie ook, veroorzaakt tijdens de aanleg der werken.
Art. 4
Alle wegen- en uitrustingswerken worden uitgevoerd onder leiding en toezicht van het stadsbestuur.
De lijst der uitgenodigde aannemers tot de aanbesteding, de prijsofferten en voorstel tot toewijs, dient goedgekeurd te worden door het stadsbestuur.
De voorlopige en definitieve oplevering van de werken dienen eveneens plaats te hebben in overleg met het bestuur en op de wijze zoals werken welke de stad zelf laat uitvoeren.
Art.5
Na uitvoering van alle werken en op voorwaarde dat deze definitief overgenomen en goedgekeurd zijn door het Schepencollege, zal de eigendomsoverdracht van de nodige gronden en werken gebeuren aan de stad Tielt bij authentieke akte te verlijden voor het ambt van de Burgemeester.
Art.6
Het verkoopattest zal pas afgeleverd worden nadat alle in het bouwproject opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of nadat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort. Tevens dient er in beide gevallen steeds voldaan te zijn aan de (financiële) verplichtingen tegenover de nutsmaatschappijen.
Elke bouwtoelating van derden (andere dan de ontwikkelaar) op één der percelen der projectzone langs de ontworpen wegen zal geweigerd worden vóór de voorlopige oplevering der werken.
Art.7
De ontwikkelaar neemt te zijner laste alle vergoedingen van prijzen, pachtersrechten en pachtvergoedingen waarop de gebruikers van de alhier kosteloos af te stane gronden zouden kunnen aanspraak maken.
De gronden en werken moeten vrij, zuiver en onbelast aan de stad afgestaan worden.
De erfdienstbaarheden zullen gevestigd worden ten kosteloze titel en op kosten (aktekosten) van de ontwikkelaar.
Art. 8
De ontwikkelaar verbindt zich tot het betalen van de gebruikelijke erelonen en kosten van ontwerp voor het opmaken van de wegenis- en uitrustingsontwerpen en beplantingsplannen, welke door de stad besteld worden namens de ontwikkelaar zowel bij de uitvoering der werken als bij niet-uitvoering der werken.
Art. 9
Alle metingen van de te voorziene wegen, pleintjes, groenzones, evenals van de percelen welke zullen verkocht worden, hetzij in blok, hetzij individueel, zullen gebeuren door een meetkundig schatter van onroerende goederen aanvaard door de stad, die tevens alle nodige stukken en metingsplannen zal opmaken voor de overname door de stad, lastens de ontwikkelaar.
Deze bepalingen gelden eveneens voor de te vestigen erfdienstbaarheid.
Art. 10
Mocht een eigendomsverandering zich voordoen vooraleer tot de definitieve aanvaarding van de werken door de stad Tielt wordt overgegaan, dan verbindt de ontwikkelaar zich al de verplichtingen die hem door de huidige overeenkomst worden opgelegd, en die hij nog niet zou hebben ingelost, op te nemen in de akte van eigendomsoverdracht, zonder dat hij zichzelf kan doen ontlasten van de hierbij door hem zelf aangegane contractuele verplichtingen.
Art. 11
Indien de ontwikkelaar of hun rechthebbende hun verplichtingen niet nakomen, behoudt de stad Tielt zich het recht voor bij de bevoegde rechtbank een eis in te stellen tot betaling van schadevergoeding.
Art. 12
De ontwikkelaar verbindt zich tegenover de stad Tielt om de nodige gelden te storten in de stadskas voor de gedeelten van de uitrusting welke nog niet konden uitgevoerd worden of die slechts later uit te voeren zijn (opmaak en aanleg van voetpaden, toe-ritten, verhardingen, beplantingen,…) conform het plan met het tracé der wegen en het bestek. Deze gelden dienen gestort te worden vóór de goedkeuring van de voorlopige overname van de riolerings- en wegeniswerken.
Deze kosten bedragen:
- ereloon ontwerpen, enkel indien deze niet is uitgevoerd
- raming aanleg voetpaden, enkel indien deze niet is uitgevoerd
- raming nog aan te leggen verhardingen, enkel indien deze niet is uitgevoerd
- raming beplantingen, enkel indien deze niet is uitgevoerd
De raming wordt verhoogd met 1% proefkosten, 10% voor prijsherzieningen, 7% voor studiekosten en de BTW.
De uitvoering van deze openstaande werken gebeurt door Stad Tielt.
Art. 13
De ontwikkelaar verbindt zich tegenover de stad vooraleer de werken uit te voeren, tot de nodige financiële waarborgen en zal een bank- of kredietmaatschappij machtigen tot het verstrekken aan de stad van de nodige gelden ter vereffening van de kosten verbonden aan de uitvoering van het bouwproject en dit op eenvoudige aanvraag van de stad.
Art. 14
Alle bepalingen vervat in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning welke niet zouden vermeld zijn in huidige overeenkomst, blijven van kracht en van toepassing op het bouwproject.
Art. 15
De ontwikkelaar dient na de uitvoering der werken en vóór de voorlopige oplevering een as-builtplan op te maken van de nieuwe toestand conform de GRB-specificaties (MB 11 maart 2005). De bepalingen in verband met het GRB zijn terug te vinden op de website van het Agentschap Informatie Vlaanderen (https://overheid.vlaanderen.be/). Per uitvoeringsfase dient er een afzonderlijk as-builtplan opgemaakt te worden. De opdrachtnemer is eveneens verplicht om de geplaatste wachtkokers in te tekenen op het as-builtplan.
Het voorleggen van een door Informatie Vlaanderen goedgekeurd as-builtplan is tevens een voorwaarde voor de definitieve oplevering van de Werken en de volledige vrijgave van de waarborg (onverminderd de bepalingen van artikel 11 inzake afbouw van de waarborg).
Art. 16
De ontwikkelaar verbindt er zich middels een engagementsverklaring toe om de overstroombare kelder op privaat terrein ten allen tijde en op eigen kosten, te onderhouden.
Art. 2:
Deze overeenkomst voor akkoord te laten ondertekenen door de verkavelaars.
Art. 3:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan de ontwikkelaar en toe te voegen aan de aanvraag tot omgevingsvergunning O/2023/247 (OMV_2023128428).
Voor de uitrustingswerken van het bedrijventerrein en de bouw van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen langs de Careelstraat, 8700 Tielt werd een aanvraag tot omgevingsvergunning met als kenmerk OMV_2023128428 (gemeentelijk nummer 2023/247) ingediend. De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op de realisatie van het bedrijventerrein met een ontsluiting voor gemotoriseerd verkeerd enerzijds (geënt op de Careelstraat), en er wordt in de geest van het RUP ook een infrastructurele (her)invulling gegeven aan de buurtweg aan de westzijde van het terrein.De ontsluitingsstructuur voor gemotoriseerd verkeer is tweeledig:
- Een toegangs-/doorgangsweg (6m asfalt + 2x kantstrook of watergreppel 50cm), in de toekomst mogelijk door te trekken voor de verdere ontwikkeling van de westelijke zone volgens het RUP. Deze zone wordt voorzien over te dragen naar het openbaar domein.
- De ontsluitingen op kavelniveau of per cluster KMO-units. Deze interne (privatieve) wegenis wordt bewust ontdubbeld om bvb. geen parkeermanoeuvres met dwarse parkeervakken op de hoofdweg te moeten uitvoeren. Onder de kantstroken tussen rijweg en parkeervakken/opritten wordt een infiltrerende U-koker geplaatst, die vanuit de infiltratiekolken onderling verbonden en vermaasd worden – zowel met alle interne als openbare infiltratiemogelijkheden.
Het project voorziet naast al die infiltratievoorzieningen voor het hemelwater ook in een afvoerstelsel voor het afvalwater: een grès-leiding diameter 250mm, met een helling van overal minimaal 5mm/m, op voldoende aanlegdiepte om alle aansluitingen te kunnen waarborgen onder de infiltratiesystemen door. Tenslotte voorziet de aanvraag in de omgevingsaanleg, incl. de aanplant van de groenbuffer cfr. het RUP. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden 9 bezwaarschiften ingediend. Deze bezwaren werden behandeld door het schepencollege in zitting van 22.05.2024. Het dossier omvat volgende 3 punten:
- Omgevingsaanvraag O/2023/247 (OMV_2023128428) - Uitrustingswerken bedrijventerrein en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen in de Careelstraat: goedkeuring rooilijnplan nieuwe wegenis
- Omgevingsaanvraag O/2023/247 (OMV_2023128428) - Uitrustingswerken bedrijventerrein en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen in de Careelstraat: goedkeuring van de basisovereenkomst
- Omgevingsaanvraag O/2023/247 (OMV_2023128428) - Uitrustingswerken bedrijventerrein en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen in de Careelstraat: goedkeuring bestek en raming.
De ontwikkelaar voorziet in de uitvoering van de werken en de aanleg van de nutsleidingen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het bestek en de raming van de omgevingsaanvraag O/2023/247 (OMV_2023128428) - uitrustingswerken bedrijventerrein en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen in de Careelstraat.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22.12.2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening en bijhorende besluiten;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25.04.2014;
Gelet op het uitvoeringsbesluit omgevingsvergunning dd. 27.11.2015 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen;
Gelet op de aanvraag van de ontwikkelaar BV Hercull Holding, Baliestraat(Mar) 3 bus 9, 8510 Kortrijk, vertegenwoordigd door BV Allijns Development, gedelegeerd bestuurder, met als vaste vertegenwoordiger Maarten Allijns; tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor uitrustingswerken en ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen, gelegen Careelstraat, 8700 Tielt; kadastraal bekend: TIELT 3 AFD, sectie I, 0944 A TIELT 3 AFD, sectie I, 0944 B;
Overwegende dat de aanvraag werd ingediend bij het stadsbestuur en op 29.12.2023 volledig en ontvankelijk werd verklaard;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies door Riopact dd. 06.05.2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de Dienst Integraal Waterbeleid van de provincie West-Vlaanderen dd. 03.05.2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de hulpverleningszone Midwest dd. 12.02.2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de Infrabel dd. 17.01.2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de NMBS dd. 22.01.2024;
Gelet op het gunstig advies met voorwaarden van De Watergroep dd. 15.02.2024;
Gelet op het gunstig advies met voorwaarden van Proximus dd. 05.01.2024;
Gelet op het gunstig advies met voorwaarden van Fluvius dd. 17.01.2024;
Gelet op het gunstig advies met voorwaarden van Wyre/Telenet dd. 02.01.2024;
Gelet op het gunstig advies met opmerkingen van ASTRID dd. 09.01.2024;
Gelet op de goedkeuring van het rooilijnplan van de nieuwe wegenis door de gemeenteraad in zitting van 06.06.2024;
Gelet op de goedkeuring van de basisovereenkomst door de gemeenteraad in zitting van 06.06.2024;
Overwegende dat de nutsmaatschappijen slechts studies en offertes opmaken na het verlenen van de vergunning;
Overwegende dat de ontwikkelaar deze studies dienen aan te vragen bij de nutsmaatschappijen na goedkeuring van de omgevingsvergunning;
Overwegende dat nog niet alle nutsmaatschappijen een raming hebben opgemaakt;
Gelet op het bijgevoegde bestek, de bijhorende uitvoeringsplannen en de raming van de werken:
1. Infrastructuurwerken openbaar domein
1.337.881,88 € (incl. 21% btw)
2. Nutsleidingen
Niet door alle nutsmaatschappijen wordt nog voorafgaandelijk een ontwerp en raming opgemaakt.
Men doet dit pas bij goedkeuring van de omgevingsaanvraag.
Deze ramingen, behalve van Fluvius, zijn dan ook nog niet ter beschikking.
- Waterleiding (De Watergroep) geen raming gekend
- Elektriciteit en openbare verlichting (FLUVIUS) 157.730,15 € (incl. btw)
- Wyre/Telenet geen raming gekend
- Proximus geen raming gekend
Gelet op de onderrichtingen en beschikkingen ter zake;
Art. 1:
Het ontwerp voor de uitrustingswerken van het bedrijventerrein en de bouw van bedrijfsverzamelgebouwen en verschillende bedrijfsgebouwen langs de Careelstraat, 8700 Tielt, aangevraagd door de ontwikkelaar BV Hercull Holding, Baliestraat(Mar) 3 bus 9, 8510 Kortrijk, en overeenkomstig het bijhorende bestek en plannen, opgemaakt door Infrabureau Demey, Beversesteenweg 314, 8800 Roeselare, wordt goedgekeurd.
Art. 2:
De plannen en de raming van de nutsmaatschappijen die werken dienen uit te voeren, dienen voorafgaandelijk aan de aanvang van de werken ter goedkeuring aan het schepencollege te worden voorgelegd.
Art. 3:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan de ontwikkelaar en toe te voegen aan de aanvraag tot omgevingsvergunning O/2023/247 (OMV_2023128428).
Art. 4:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen, in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing, een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
In het PRUP “Afbakening Kleinstedelijk gebied”, definitief vastgesteld door de provincie West-Vlaanderen op 23 maart 2017, werd tevens een deelPRUP Stedelijk Groen afgebakend. Stad Tielt wenst in de ruimtelijke bestemmingen “bos” en “gesloten valleigebied” van dit deelPRUP een stadsrandbos aan te leggen. Hiertoe dienen in de eerste plaats gronden te worden verworven. Om dit te faciliteren werd in de gemeenteraadszitting van 07.10.2021 reeds de beslissing genomen om de VLM aan te stellen voor het opzetten van een grondenbank. De VLM kon een eenzijdige belofte van verkoop afsluiten voor 2 percelen:
1/ Een perceel weiland, gelegen Huffesele, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie I nummer 266 P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van zesenveertig are zestig centiare (46a 60ca). KI: vierendertig euro (€ 34,00).
2/ Een perceel weiland, gelegen Huffesele, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie I nummer 267 P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van één hectare negen are tachtig centiare (1ha 9a 80ca). KI: tachtig euro (€ 80,00).
De totale aankoopprijs werd bepaald op € 168.653,13.
De percelen worden momenteel nog verpacht. Deze pacht dient ingevolge de aankoop te worden beëindigd. Hiervoor wordt een aparte akte opgesteld. De vergoeding aan de pachter werd vastgelegd op € 10.000,00. Het college van burgemeester en schepenen heeft navolgend opdracht gegeven aan Afdeling Vastgoedtansacties om een ontwerp van akten op te stellen. Deze worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de ontwerpakten voor de minnelijke verwerving en voor de pachtbeëindiging.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, inzonderheid artikel 41, tweede lid, 11°;
Gelet op het PRUP “Afbakening Kleinstedelijk gebied”, definitief vastgesteld door de provincie West-Vlaanderen op 23 maart 2017, waarin tevens een deelPRUP Stedelijk Groen werd afgebakend;
Overwegende dat het Stadsbestuur in de bestemmingen “bos” en “gesloten valleigebied” van dit deelPRUP een stadsrandbos wil ontwikkelen;
Overwegende dat hiervoor gronden dienen te worden verworven;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad dd. 7.10.2021 waarbij de VLM werd aangesteld om een grondenbank op te zetten;
Gelet op de eenzijde verkoopsbelofte die de VLM heeft afgesloten met
1. De heer DERUYCK Eddy René Gustaaf Dominicus, geboren te Tielt op 18 februari 1960, rijksregisternummer 60.02.18-087.65, echtgenoot van mevrouw DEVOLDER Dorine Carine, wonende te 8720 Dentergem, Wontergemstraat 117.
Hij verklaart gehuwd te zijn te Dentergem op 4 april 1986 onder het wettelijk stelsel bij gebrek aan een huwelijkscontract, ongewijzigd tot op heden.
2. De heer DERUYCK Danny Jacky Eddy, geboren te Tielt op 28 februari 1961, rijksregisternummer 61.02.28-061.06, thans ongehuwd, wonende te 8760 Meulebeke, Spoorweglaan 3.
3. De heer DERUYCK Ronny Luc Bernard, geboren te Tielt op 6 september 1962, rijksregisternummer 62.09.06-077.41, echtgenoot van mevrouw DECLERCQ Marijke Josepha, wonende te 8700 Tielt, Abeelstraat 3.;
Gelet op het feit dat 2 percelen kunnen worden aangekocht, met name:
1/Een perceel weiland, gelegen Huffesele, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie I nummer 266 P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van zesenveertig are zestig centiare (46a 60ca).
KI: vierendertig euro (€ 34,00)
2/ Een perceel weiland, gelegen Huffesele, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie I nummer 267 P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van één hectare negen are tachtig centiare (1ha 9a 80ca).
KI: tachtig euro (€ 80,00)
Overwegende dat de goedkeuring van de verwerving van de percelen, ingevolge artikel 41, tweede lid, 11° van het Decreet Lokaal Bestuur onder de bevoegdheid van de gemeenteraad valt;
Gelet op de ontwerpakte voor de verwerving van de gronden opgesteld door de Afdeling Vastgoedtransacties, Clintonpark – Ter Reigerie 9 bus 9, 8800 Roeselare;
Gezien de aankoopsom van bovengenoemde percelen € 168.653,13 bedraagt;
Gelet op het feit dat momenteel de percelen nog verpacht worden;
Overwegende dat door de verkoop een einde wordt gesteld aan de pacht, en dat de pachter voor deze pachtbeëindiging recht heeft op een vergoeding;
Gelet op de ontwerpakte voor de pachtbeëindiging opgesteld door de Afdeling Vastgoedtransacties, Clintonpark – Ter Reigerie 9 bus 9, 8800 Roeselare;
Overwegende dat voor deze verwerving en pachtbeëindiging krediet voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025, op 2024/ACT-11.2.2/0500-00/2210807/STAD/CBS/IP-14;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan de ontwerpakte opgemaakt door de Afdeling Vastgoedtransacties, Clintonpark – Ter Reigerie 9 bus 9, 8800 Roeselare, voor de verwerving van 2 percelen grond ten aanzien van
1. De heer DERUYCK Eddy René Gustaaf Dominicus, geboren te Tielt op 18 februari 1960, rijksregisternummer 60.02.18-087.65, echtgenoot van mevrouw DEVOLDER Dorine Carine, wonende te 8720 Dentergem, Wontergemstraat 117.
2. De heer DERUYCK Danny Jacky Eddy, geboren te Tielt op 28 februari 1961, rijksregisternummer 61.02.28-061.06, thans ongehuwd, wonende te 8760 Meulebeke, Spoorweglaan 3.
3. De heer DERUYCK Ronny Luc Bernard, geboren te Tielt op 6 september 1962, rijksregisternummer 62.09.06-077.41, echtgenoot van mevrouw DECLERCQ Marijke Josepha, wonende te 8700 Tielt, Abeelstraat 3,
met name:
1/Een perceel weiland, gelegen Huffesele, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie I nummer 266 P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van zesenveertig are zestig centiare (46a 60ca).
KI: vierendertig euro (€ 34,00)
2/ Een perceel weiland, gelegen Huffesele, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie I nummer 267 P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van één hectare negen are tachtig centiare (1ha 9a 80ca).
KI: tachtig euro (€ 80,00)
voor een totaal bedrag van 168.653,13 euro.
Art. 2:
Goedkeuring te verlenen aan de ontwerpakte opgemaakt door de Afdeling Vastgoedtransacties, Clintonpark – Ter Reigerie 9 bus 9, 8800 Roeselare, voor de pachtbeëindiging ten aanzien van De heer DERUYCK Ronny Luc Bernard, geboren te Tielt op 6 september 1962, rijksregisternummer 62.09.06-077.41, echtgenoot van mevrouw DECLERCQ Marijke Josepha, wonende te 8700 Tielt, Abeelstraat 3
tegen betaling aan de pachter van 10.000 euro.
Art. 3:
Machtiging te verlenen aan de Afdeling Vastgoedtransacties om de aktes te verlijden en daarbij de Stad te vertegenwoordigen en om over te gaan tot de ondertekening van de akte.
Art. 4:
Voor de aankoop en vergoeding is krediet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op 2024/ACT-6.1.3/0340-00/2200700/STAD/CBS/IP-10.
Art. 5:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan de financieel directeur van de stad Tielt.
In zitting van 4 november 1999 keurde de gemeenteraad een reglement goed voor het gebruik van de gemeentelijke jeugdlokalen. In de loop der jaren werd het reglement aangevuld met tal van recentere richtlijnen, regels en aanpassingen,… Naar aanleiding van de ingebruikname van de jeugdlokalen van De Kommel en de nieuwe jeugdlokalen te Kanegem, bestaat de nood aan een nieuw hedendaags reglement en bijgevolg werd een nieuw ontwerp gefinaliseerd. Het reglement werd opgevat als een update van de vorige versie met verwerking van de diverse huidige richtlijnen, waarbij het geheel in een logische opbouw werd gegoten om tot een volledig, transparant en leesbaar geheel te komen. Een belangrijke toevoeging is de gebruiksovereenkomst en sleutelovereenkomst, waar op niveau van zowel de vereniging als de individuele gebruikers duidelijke afspraken gemaakt worden. Het ontwerpreglement werd inmiddels aan alle jeugdverenigingen apart voorgesteld en overlopen in november 2023. De jeugdraad verleende op 15 maart 2024 eensluidend positief advies.
Voorstel van beslissing: opheffen en hervaststellen van een reglement voor het gebruik van de gemeentelijke jeugdlokalen.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 20 december 2017, inzonderheid art. 40 en art. 41;
Gelet op het reglement voor het gebruik van de gemeentelijke jeugdlokalen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 4 november 1999;
Gelet op het huidige aanbod van gemeentelijke jeugdlokalen in Tielt;
Overwegende dat met het aanbieden van gemeentelijke jeugdlokalen, gelegen te Tielt en de verschillende deelgemeenten de ondersteuning van het particulier jeugdwerk beoogd wordt;
Gelet op de noodzaak te beschikken over een reglement voor het gebruik van de jeugdlokalen om een goede werking en uitbating te kunnen waarborgen;
Gelet op de bijzondere noodzaak om, gezien de recente jeugdlokalen zijnde de Kommel en de nieuwe jeugdlokalen in Kanegem, het reglement aan te passen aan de huidige context en noden;
Gelet op het ontwerp van reglement voor het gebruik van de gemeentelijke jeugdlokalen;
Gelet op het gunstig advies dd. 18.03.2024 vanwege de stedelijke jeugdraad;
Gelet op de beleidsdoelstelling 28 in het meerjarenplan 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
Tot het opheffen van het reglement voor het gebruik van de gemeentelijke jeugdlokalen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 4 november.
Art. 2:
Goedkeuring te verlenen aan het nieuwe reglement voor het gebruik van de gemeentelijke jeugdlokalen zoals opgenomen in het gemeenteraadsdossier, waarbij het reglement vanaf heden in werking zal treden.
Art. 3:
Dit reglement ruim bekend te maken bij de gebruikers van de gemeentelijke jeugdlokalen en alle belanghebbenden.
Art. 4:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 tot en met 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
In zitting van de Tieltse gemeenteraad van 05.12.2019 werd de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging SAMW Tielt’ goedgekeurd. Het Beheerscomité stelde in haar vergadering van 25.04.2024 de jaarrekening van het vierde werkingsjaar 2023 vast. Zoals voorzien in de overeenkomst is de gemeenteraad bevoegd om de jaarrekening van IV SAMW Tielt goed te keuren. Op verzoek van het Beheerscomité wordt de jaarrekening van het werkingsjaar 2023 ook ter goedkeuring voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten Pittem, Meulebeke en Wingene.
Voorstel van beslissing: goedkeuring jaarrekening 2023 IV SAMW Tielt.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 05.12.2019 houdende goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging SAMW Tielt’;
waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Meulebeke, Pittem en Wingene als deelnemende gemeenten;
Gelet op de vergadering van het Beheerscomité van 25.04.2024 waarin, volgens art. 7 van de overeenkomst, het ontwerp van de jaarrekening 2023 vastgesteld werd;
Gezien de jaarrekening van de interlokale vereniging aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten moet voorgelegd worden;
Overwegende dat de jaarrekening pas goedgekeurd is indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt;
Art. 1:
De jaarrekening 2023 van de Interlokale Vereniging SAMW Tielt wordt goedgekeurd.
Art. 2:
Afschrift van deze beslissing wordt aan Stedelijke Academie voor Muziek en Woord overgemaakt.
In zitting van de Tieltse gemeenteraad van 05.12.2019 werd de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging Stedelijke Kunstacademie Tielt’ goedgekeurd. Het Beheerscomité stelde in haar vergadering van 25.04.2024 de jaarrekening van het vierde werkingsjaar 2023 vast. Zoals voorzien in de overeenkomst is de gemeenteraad bevoegd om de jaarrekening van IV Stedelijke Kunstacademie Tielt goed te keuren. Op verzoek van het Beheerscomité wordt de jaarrekening van het werkingsjaar 2023 ook ter goedkeuring voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten Dentergem, Ingelmunster en Wingene.
Voorstel van beslissing: goedkeuring jaarrekening 2023 IV Stedelijke Kunstacademie Tielt.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 05.12.2019 houdende goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging Stedelijke Kunstacademie Tielt’;
waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Dentergem, Ingelmunster en Wingene als deelnemende gemeenten;
Gelet op de vergadering van het Beheerscomité van 25.04.2024 waarin, volgens art. 7 van de overeenkomst, het ontwerp van de jaarrekening 2023 vastgesteld werd;
Gezien de jaarrekening van de interlokale vereniging aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten moet voorgelegd worden;
Overwegende dat de jaarrekening pas goedgekeurd is indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt;
Art. 1:
De jaarrekening 2023 van de Interlokale Vereniging Stedelijke Kunstacademie Tielt wordt goedgekeurd.
Art. 2:
Afschrift van deze beslissing wordt aan Stedelijke Kunstacademie overgemaakt.
Per aangetekende brief van 18.04.2024 vraagt Creat Services dv (voorheen TMVS dv) de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de algemene vergadering van 18.06.2024. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de algemene vergadering van Creat Services dv op 18.06.2024 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het feit dat het Lokaal bestuur Tielt aangesloten is bij Creat Services dv (voorheen TMVS dv);
Gelet op de statuten van Creat Services dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;
Gelet de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
5. b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Art. 2:
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Art. 3:
Een afschrift van dit besluit zal:
• hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1
te 9000 Gent,
• hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20240618AV@farys.be.
Per aangetekende brief van 29.03.2024 vraagt Gaselwest de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de algemene vergadering van 18.06.2024. Op deze agenda staat de realisatie van een partiële splitsing geagendeerd. Door de fusie tussen de gemeenten De Pinte en Nazareth, heeft de gemeente Nazareth beslist om alle activiteiten die momenteel aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, toe te wijzen aan Imewo; daarom stellen de Raden van Bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken uit Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij Imewo. Daarnaast wordt op de agenda de oprichting van een onthaalstructuur voorgesteld, o.a. voor het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas). Tot slot vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de algemene vergadering van Gaselwest op 18.06.2024, goedkeuring van de partiële splitsing, oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het feit dat de stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 19 maart 2024;
Gelet op het feit dat de stad per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 18 juni 2024 plaatsheeft in Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6 te 9690 Kluisbergen;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de stad per brief van 29 maart 2024 overgemaakt werd;
Gelet op het voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth met ingangsdatum 1 januari 2025, heeft de gemeente Nazareth bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023, na een vergelijkend onderzoek, beslist om alle activiteiten die momenteel aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2025 – zijnde de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente – toe te vertrouwen aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo; daarom stellen de Raden van Bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de fusiegemeente Nazareth-De Pinte per 1 januari 2025 de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet, kunnen respecteren;
Overeenkomstig het artikel 422 alinea 2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan;
Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Gaselwest in zijn zitting van 19 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (EUR 2.000,00), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 18 juni 2024;
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden; de Raad van Bestuur van Gaselwest keurde in voormelde zitting van 19 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Gaselwest of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Gaselwest recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen); ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur);
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Art. 1 [agenda]:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest dd. 18 juni 2024:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV)
met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Art. 2 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN GASELWEST NAAR IMEWO VOOR ALLE ACTIVITEITEN VAN DE GEMEENTE NAZARETH]:
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth.
De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Art. 3 [VOORSTEL OPRICHTING ONTHAALSTRUCTUUR VOOR BELANGEN IN PUBLI-T EN PUBLIGAS]:
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Gaselwest.
De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Art. 4:
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.
Art. 5:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Per bericht van 03.05.2024 vraagt de dienstverlenende vereniging Cipal de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de algemene vergadering van 20.06.2024. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de algemene vergadering van de Cipal dv op 20.06.2024 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21.02.2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 met de volgende agendapunten:
1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023 met bestemming van het resultaat
3. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
4. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2023
6. Vervanging bestuurder
7. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Na beraadslaging en stemming;
Art. 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Zowel tijdens de commissie infrastructuur als in het infoblad Op de Hoogte lazen we dat het de bedoeling is dat de cafetaria polyvalent zou kunnen worden gebruikt. Dus niet alleen door de voetbalclub, maar ook bij evenementen georganiseerd door andere verenigingen. We denken hierbij aan AV Molenland, wieler- en wandelclubs,...
Echter lijkt dit niet te stroken met hetgeen de voetbalclub voor ogen heeft. Zij gaan uit van een eigen cafetaria waar hun dranken, koffiezetmachine, snoep, chips maar ook voetbalgerelateerde accessoires zoals bekers en truitjes een permanente plaats kunnen krijgen.
“Goede afspraken maken goede vrienden” luidt het spreekwoord. Naar wat ik verneem zijn de afspraken met de mogelijke gebruikers echter niet zeer duidelijk, met alle mogelijke gevolgen vandien. Ook op gebied van inrichting van de cafetaria kunnen de verschillende scenario’s een impact hebben. Moeten er 2 toogs worden voorzien? Hoe en waar zal men bij polyvalent gebruik de eigen dranken enzomeer kunnen opbergen?
Ik vermeld in de kantlijn ook dat er in het artikel in het infoblad wellicht een rekenkundige fout werd gemaakt. Daar wordt gesproken over 3 miljoen euro terwijl voordien toch al gewag werd gemaakt van 3,6 miljoen en daar nog een bedrag moet worden bijgerekend voor inboedel en afwerking.
Voorstel van beslissing: het stadsbestuur maakt nu reeds meer concrete afspraken met de hoofdgebruiker rond het gebruik van de cafetaria van de buiteninfrastructuur. Afhankelijk van de uitkomst kijkt men met de architect om de gemaakte afspraken ook in de praktijk te kunnen garanderen met oog op tooginrichting, opbergruimte en dergelijke meer. Op die manier worden ongenoegen en conceptuele vergissingen bij de realisatie vermeden.
Voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid van ons centrum en onze schoolomgevingen moet het overbodige vrachtvervoer uit ons centrum worden geweerd.
Onze fractie heeft de voorbije jaren al 5 keer het voorstel hiertoe op de gemeenteraad gebracht.
Vorig jaar stelde de bestuursmeerderheid dan eindelijk in het vooruitzicht dat zij dit verbod in het najaar van 2023 daadwerkelijk zou invoeren.
In een daaropvolgende gemeenteraad werd daar vervolgens deels op terug gekomen met als uitleg dat de werken in de Gentstraat in Meulebeke eerst nog moesten worden voltooid. Van zodra daar weer vrachtverkeer door kon rijden, zou het verbod door centrum Tielt ingevoerd worden.
De werken in de Gentstraat in Meulebeke zijn intussen voltooid.
Voorstel van beslissing:
Het zwaar doorgaand verkeer door ons centrum wordt met onmiddellijke ingang verboden.
Het college van burgemeester en schepenen neemt hiertoe de nodige maatregelen, en maakt hiertoe ook een ontwerp van aanvullend reglement op, en legt dit op de gemeenteraad ter goedkeuring voor.
De voorzitter sluit de zitting op 06/06/2024 om 21:30.
Namens Gemeenteraad,
Hendrik Vandenbruwane
Algemeen Directeur
Hilde Decoene
Voorzitter