Gelet op de gecoördineerde wetten van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, zoals later gewijzigd;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 130bis, ingevoegd door de wet van 12.01.2006;
Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals later gewijzigd;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals later gewijzigd;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009;
Gelet op de wegeniswerken met filevorming op de Ruiseleedsesteenweg (N37) waarbij sluipverkeer ontstaat op een aantal aanpalende landelijke wegen;
Gezien het om de verkeersveiligheid te waarborgen en het stukrijden van bermen tegen te gaan aangewezen is om in de Ondankstraat, Boekboomstraat en de Groenestraat beperkt éénrichtingsverkeer, in combinatie met tonnagebeperking (+ 3,5 ton), uitgezonderd plaatselijk verkeer, in te voeren;
Overwegende de veiligheid van de bewoners in de straat en de weggebruikers in het algemeen te waarborgen;
Overwegende dat dit reglement enkel betrekking heeft op gemeentewegen.
Art. 1: Vanaf donderdag 03.10.2024 vanaf 07.00 uur tot en met donderdag 31.10.2024 om 17.00 uur wordt in volgende straten beperkt éénrichtingsverkeer in combinatie met tonnagebeperking 3,5 ton (uitgezonderd plaatselijk verkeer) ingevoerd:
- Ondankstraat, met verplichte rijrichting richting Ruiseleedsesteenweg (N37);
- Boekboomstraat, met verplichte rijrichting richting Kanegemstraat;
- Groenestraat, met verplichte rijrichting richting Ruiseleedsesteenweg (N37);
Art. 2: Deze maatregelen worden ter plaatse aangeduid met, in de verplichte rijrichting, het aanwijzingsbord ‘F19’ met onderbord ‘M4’ en het verbodsbord ‘C21’ met aangeduide massa ‘3,5 t.’ met onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’, en in de verboden rijrichting, het verbodsbord ‘C1’ met onderbord ‘M2’.
Art. 3: Dit reglement zal worden bekendgemaakt in overeenstemming met de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur en op de bewuste dag door middel van passende verkeerssignalisatie.
Art. 4: Afschriften van deze verordening zullen aan de bevoegde hogere overheden worden toegestuurd.