Op 28.12.2021 werd het Ministerieel Besluit houdende de verlening van de eretitel van het ambt van burgemeester aan mevrouw Els De Rammelaere ontvangen. In toepassing van artikel 148 van het decreet lokaal bestuur kan de Vlaamse Regering deze eretitel toekennen onder de voorwaarden die ze bepaalt. Art. 332 § 1 van het Decreet Lokaal Bestuur, bepaalt dat "alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn".
Voorstel van beslissing: kennisname van het Ministerieel Besluit houdende de verlening van de eretitel van het ambt van burgemeester.
Het voorliggende gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Wonen Oost (Kleine Weg) beoogt uitvoering te geven aan het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Tielt en de collegebeslissing met betrekking tot de verdeling van de wooninvulling vastgelegd in de afbakening van het kleinstedelijk gebied Tielt. Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan werd voorlopig aanvaard in de gemeenteraad van 03.06.2021. Door het schepencollege werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 30.06.2021 tot en met 28.08.2021. Er werden 10 bezwaren en 4 adviezen ontvangen. De ontvangen bezwaren en adviezen werden behandeld door de Gecoro in zitting van 17.11.2021. Door de Gecoro werd een gunstig advies verleend om het dossier verder te zetten mits rekening gehouden wordt met de voorgestelde aanpassingen naar aanleiding van de ontvangen bezwaren en adviezen. Het schepencollege stelt voor om het dossier verder te zetten en enkel gemotiveerd af te wijken van het advies van de Gecoro met betrekking tot de voorgestelde normering voor de waterproblematiek en voor deze projectzone meteen de zwaardere buffereis van 410 m³/ha alsook vertraagde afvoer van 5 l/s/ha op te leggen. Overeenkomstig de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening komt het de gemeenteraad toe het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vast te stellen.
Voorstel van beslissing: definitieve vaststelling van het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan Wonen Oost (Kleine Weg) – Tielt.
Voor de ontwikkeling van een verkaveling werd een omgevingsaanvraag met als kenmerk OMV_2021140429 (gemeentelijknummer 2021/344) ingediend. De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking de aanleg van nieuwe wegenis. Het dossier omvat de aanleg van de weg voor gemotoriseerd verkeer en aansluitende groenzone en bufferbekken dienstig voor de ontsluiting van de nieuwe woonpercelen. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschriften ingediend. Deze bezwaren werden behandeld door het schepencollege in zitting van 05.01.2022. De aanvraag werd meerdere malen aangepast op het Omgevingsloket om tegemoet te komen aan de vermelde adviezen en opmerkingen. Voorliggende aanvraag betreft projectinhoud Versie 7.
Het dossier omvat volgende 3 punten:
De ontwikkelaar voorziet in de uitvoering van de werken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen.
De lasten voor de aanleg van de infrastructuur belopen:
Infrastructuurwerken ten laste van de verkavelaar
397.343,80 excl. 21% btw of 480.786,00 euro, incl. btw
Nutsleidingen
Door de nutsmaatschappijen wordt voorafgaandelijk geen ontwerp en raming opgemaakt. Men doet dit pas bij goedkeuring van de omgevingsaanvraag. Deze ramingen zijn dan ook nog niet ter beschikking.
- Waterleiding (De Watergroep): geen raming gekend
- Elektriciteit, openbare verlichting en gasbedeling (FLUVIUS): geen raming gekend
- Telenet: geen raming gekend
- Proximus: geen raming gekend
Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad; overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden; overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren omgevingsaanvraag O/2021/344 - Verkaveling Magdalena Huysstraat: goedkeuring rooilijnplan, basisovereenkomst en bestek en raming.
Voor de ontwikkeling van een verkaveling werd een omgevingsaanvraag met als kenmerk OMV_2021140429 (gemeentelijknummer 2021/344) ingediend. De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking de aanleg van nieuwe wegenis. Het dossier omvat de aanleg van de weg voor gemotoriseerd verkeer en aansluitende groenzone en bufferbekken dienstig voor de ontsluiting van de nieuwe woonpercelen. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschriften ingediend. Deze bezwaren werden behandeld door het schepencollege in zitting van 05.01.2022. De aanvraag werd meerdere malen aangepast op het Omgevingsloket om tegemoet te komen aan de vermelde adviezen en opmerkingen. Voorliggende aanvraag betreft projectinhoud Versie 7.
Het dossier omvat volgende 3 punten:
De ontwikkelaar voorziet in de uitvoering van de werken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen.
De lasten voor de aanleg van de infrastructuur belopen:
Infrastructuurwerken ten laste van de verkavelaar
397.343,80 excl. 21% btw of 480.786,00 euro, incl. btw
Nutsleidingen
Door de nutsmaatschappijen wordt voorafgaandelijk geen ontwerp en raming opgemaakt. Men doet dit pas bij goedkeuring van de omgevingsaanvraag. Deze ramingen zijn dan ook nog niet ter beschikking.
- Waterleiding (De Watergroep): geen raming gekend
- Elektriciteit, openbare verlichting en gasbedeling (FLUVIUS): geen raming gekend
- Telenet: geen raming gekend
- Proximus: geen raming gekend
Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad; overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden; overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren omgevingsaanvraag O/2021/344 - Verkaveling Magdalena Huysstraat: goedkeuring rooilijnplan, basisovereenkomst en bestek en raming.
Voor de ontwikkeling van een verkaveling werd een omgevingsaanvraag met als kenmerk OMV_2021140429 (gemeentelijknummer 2021/344) ingediend. De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking de aanleg van nieuwe wegenis. Het dossier omvat de aanleg van de weg voor gemotoriseerd verkeer en aansluitende groenzone en bufferbekken dienstig voor de ontsluiting van de nieuwe woonpercelen. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan. Tijdens het openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschriften ingediend. Deze bezwaren werden behandeld door het schepencollege in zitting van 05.01.2022. De aanvraag werd meerdere malen aangepast op het Omgevingsloket om tegemoet te komen aan de vermelde adviezen en opmerkingen. Voorliggende aanvraag betreft projectinhoud Versie 7.
Het dossier omvat volgende 3 punten:
De ontwikkelaar voorziet in de uitvoering van de werken en de aanleg van de nutsleidingen. Na uitvoering worden de werken en de gronden waarop deze zich bevinden overgedragen.
De lasten voor de aanleg van de infrastructuur belopen:
Infrastructuurwerken ten laste van de verkavelaar
397.343,80 excl. 21% btw of 480.786,00 euro, incl. btw
Nutsleidingen
Door de nutsmaatschappijen wordt voorafgaandelijk geen ontwerp en raming opgemaakt. Men doet dit pas bij goedkeuring van de omgevingsaanvraag. Deze ramingen zijn dan ook nog niet ter beschikking.
- Waterleiding (De Watergroep): geen raming gekend
- Elektriciteit, openbare verlichting en gasbedeling (FLUVIUS): geen raming gekend
- Telenet: geen raming gekend
- Proximus: geen raming gekend
Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad; overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden; overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren omgevingsaanvraag O/2021/344 - Verkaveling Magdalena Huysstraat: goedkeuring rooilijnplan, basisovereenkomst en bestek en raming.
Cipal dv treedt overeenkomstig artikel 47 van de wet van 17.06.2016 op als aankoopcentrale en heeft als dusdanig een raamovereenkomst afgesloten voor de aankoop van ICT-infrastructuur, zijnde hardware onder besteknr. CSMRTINFRA19. De uitgave voor ICT-infrastructuur voor het stadsbestuur Tielt wordt voor de jaren 2022 tot en met 2025 geraamd op 530.000 euro, incl. btw. Voor deze uitgaven is krediet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op ACT-43.1.2/0119-01/241000/STAD/CBS/IP-30. Er wordt voorgesteld om voor de aankoop van ICT infrastructuur toe te treden tot de aankoopcentrale van Cipal dv aangeboden via de raamovereenkomst “Aankoop van ICT-infrastructuur”-bestek nr. CSMRTINFRA19 en dit voor de jaren 2022 tot en met 2025.
Voorstel van beslissing: goedkeuring van de toetreding tot de aankoopcentrale Cipal dv voor de aankoop van ICT-infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Aankoop van ICT infrastructuur” – bestek nr. CSMRTINFRA19 voor de jaren 2022 tot en met 2025.
Artikel 41 12e van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de bevoegdheid tot het definitief aanvaarden van schenkingen bij de gemeenteraad ligt. In toepassing van artikel 4 van het archiefreglement kan de stads- en OCMW-archivaris kleine schenkingen van documenten, foto’s,… aanvaarden die een aanvulling kunnen betekenen voor de bestanden en collecties van het stedelijk archief. Deze schenkingen dienen bekrachtigd te worden door de gemeenteraad. Hiervoor wordt het schenkingsregister van 2021, opgenomen in het dossier, ter goedkeuring voorgelegd.
Voorstel van beslissing: aanvaarden van de schenkingen 2021 zoals opgenomen in het schenkingenregister van het stads- en OCMW‑archief.
Jaarlijks gaan veel gezinnen met hun kinderen naar de kermis in hun gemeente of stad om te kunnen genieten van een portie kermisplezier.
Echter is het zo dat voor een aantal kinderen met een autismestoornis en ook volwassenen met een beperking een uitstap naar een kermis niet altijd evident is. Ze kunnen moeilijker om met het lawaai, de vele lichtflitsen en de snelheid van sommige attracties en hebben dus een rustiger omgeving met wat meer structuur nodig.
Voor deze groep kan een nieuw concept soelaas bieden, namelijk de prikkelarme kermis. Tijdens deze prikkelarme kermis wordt de muziek wat stiller gezet, zijn er minder lichtflitsen, draaien attracties minder snel en is er extra tijd om op een molen of attractie te klimmen.
Hiervoor heeft men twee keuzes. Ofwel kiest men bijvoorbeeld voor een prikkelarme halve kermisdag ofwel voor prikkelarme momenten tijdens de kermis.
Met dit voorstel willen we de toegankelijkheid tot de kermis verhogen, zodat uiteindelijk iedereen kan genieten van een uitstap naar de kermis.
Voorstel van beslissing: het stadsbestuur onderzoekt de mogelijkheid tot het opzetten van een prikkelarme kermis of prikkelarme momenten tijdens de kermis. Het vraagt hierbij info op bij anderen gemeenten die deze vorm reeds aanbieden en gaat hiervoor ook in overleg met de foorreizigers. We hopen hierbij dat reeds in 2022 al een eerste prikkelarme kermis kan doorgaan in Tielt.
Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 deden wij met onze fractie reeds een voorstel om in te tekenen op het project WiFi4EU. Men kon hierop intekenen om zo 15.000 euro te besteden voor de installatie van een breed WiFi-netwerk. Dit werd uiteindelijk niet gedaan gezien er al WiFi was voorzien. Men vond dit niet nodig. Op verschillende openbare plaatsen werkt de WiFi niet naar behoren. De verbinding valt weg of men kan soms zelfs geen verbinding maken. Dit initiatief dat vanuit de Europese Unie werd gelanceerd is ondertussen afgelopen. Daarom is het jammer dat hierop niet ingetekend werd om de kwaliteit van WiFi in Tielt te verbeteren. Vanuit Europa worden de volgende jaren initiatieven gelanceerd voor de uitrol van 5G. Het zal dus zeker de moeite zijn om dit op te volgen en eventueel te voorzien in Tielt.
De digitalisering valt niet meer tegen te houden. Andere gemeenten hebben hier wel op ingetekend en konden een volledig nieuw WiFi-netwerk voorzien. Daarom is het jammer dat Tielt deze kans heeft gemist. Daarom is het aan te raden om de kwaliteit van WiFi te analyseren en te verbeteren.
Voorstel van beslissing: men doet een analyse van het WiFi-netwerk in Tielt. Op basis hiervan bekijkt men om dit te optimaliseren.
De energieprijzen swingen de pan uit: alle gezinnen worden erdoor getroffen omdat elektriciteit een basisbehoefte is, maar de vele gezinnen die op gas verwarmen zien hun centen het meest in rook opgaan en door de schoorsteen verdwijnen.
De beste manier om de energiefactuur te drukken, is natuurlijk het verbruik verminderen: energie die je niet verbruikt, is de beste besparing. Als eigenaar van een woning heb je dat deels zelf in de hand: als je het financieel aankunt, kan je je eigen woning beter isoleren of overschakelen op een zuiniger verbrandingstoestel of een andere energiebron. Maar als huurder heb je dat niet in de hand.
In Tielt hebben wij een ouder woningbestand. Daar zitten vaak ook oude huurwoningen bij op de private markt. In principe moeten huurwoningen voldoen aan de Vlaamse woningkwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen. Die ‘woonnorm’ legt veiligheidseisen op (bv. verplichte rookmelders, de veiligheid van de elektrische installatie en verbrandingstoestellen,…), kwaliteitseisen (bv. ruimte, verlichting, verluchting,…), maar ook energienormen (isolatie, dubbele beglazing,…). Sinds 1 januari 2020 kan een woning zonder geïsoleerd dak zelfs ongeschikt verklaard worden en vanaf 1 januari 2023 geldt hetzelfde voor woningen zonder dubbele beglazing[1].
Hoewel de Vlaamse ‘woonnormen’ dus wettelijk vastliggen, zijn er in de praktijk nog veel woningen die er niet aan voldoen. Gemeenten kunnen op dit vlak echter een sturende rol vervullen door het conformiteitsattest voor huurwoningen verplicht te maken. Dat conformiteitsattest wordt verkregen na inspectie door een woningcontroleur van de gemeente[2]. Heel wat gemeenten hebben zo’n conformiteitsattest de voorbije jaren via een verordening verplicht gemaakt voor nieuwe huurcontracten voor oudere woningen[3]. Een recent voorbeeld is Brugge: daar is sinds 1 januari 2022 een conformiteitsattest verplicht voor nieuwe huurcontracten voor woningen ouder dan 20 jaar. Op de officiële website van Stad Brugge vindt men de verordening, maar ook een duidelijke checklist met de normen waaraan de woningen moeten voldoen om een conformiteitsattest te verkrijgen[4]. Sommige gemeenten kiezen voor gefaseerde verplichting op basis van het bouwjaar van de woning.
Voorstel van beslissing: de gemeenteraad beslist principieel om een verordening op te stellen om een conformiteitsattest te verplichten voor nieuwe huurcontracten voor oudere woningen en vraagt het College van Burgemeester en Schepenen om een voorstel van verordening uit te werken met concrete modaliteiten (bv. al dan niet gefaseerde invoering) en dit voorstel ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.
[1] Zie: https://www.wonenvlaanderen.be/woningkwaliteit/welke-zijn-de-woningkwaliteitsnormen
[2] Zie: https://www.wonenvlaanderen.be/woningkwaliteit/wat-een-conformiteitsattest
[3] Zie: https://www.wonenvlaanderen.be/sites/wvl/files/wysiwyg/ca_verplicht_13.pdf
[4] Zie: https://www.brugge.be/conformiteitsattest-voor-huurwoningen
Namens Gemeenteraad,
Hendrik Vandenbruwane
Algemeen Directeur
Hilde Decoene
Voorzitter