Verleent eenparig goedkeuring aan de notulen van de zitting dd. 06.10.2022.
Op 25.10.2022 werd de toezichtsbeslissing van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen ontvangen over de klacht met vraag tot vernietiging van de beslissing ’02. Patrimonium: goedkeuren van de ontwerpakte voor de verwerving van het handelspand Schuiferskapelle-Dorp 4, Schuiferskapelle’, goedgekeurd door de gemeenteraad op 1 september 2022. Op basis van het dossier, beslist de gouverneur dat de klacht niet leidt tot een toezichtsmaatregel. Art. 332 § 1 van het Decreet Lokaal Bestuur, bepaalt dat "alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn".
Voorstel van beslissing: kennisname van het schrijven van de provincie West-Vlaanderen houdende de toezichtsbeslissing van de gouverneur over de klacht met vraag tot vernietiging van de beslissing ’02. Patrimonium: goedkeuren van de ontwerpakte voor de verwerving van het handelspand Schuiferskapelle-Dorp 4, Schuiferskapelle’, goedgekeurd door de gemeenteraad op 1 september 2022.
Neemt kennis van het schrijven van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen houdende de toezichtsbeslissing over de klacht met vraag tot vernietiging van de beslissing ’02. Patrimonium: goedkeuren van de ontwerpakte voor de verwerving van het handelspand Schuiferskapelle-Dorp 4, Schuiferskapelle’, goedgekeurd door de gemeenteraad op 1 september 2022.
Op 18.10.2022 en 20.10.2022 bezorgde het Centraal Kerkbestuur Tielt respectievelijk de meerjarenplanaanpassingen 2020-2025 van de kerkfabrieken Sint-Pieter en Onze-Lieve-Vrouw, en de budgetwijzigingen 2022-1 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Martinus, Sint-Bavo. Naast een aantal technisch-administratieve verschuivingen zijn de aanpassingen vooral ingegeven door de verhoogde energieprijzen waardoor de exploitatiekosten zijn gestegen. Het Bisdom verleende gunstig advies over deze meerjarenplanaanpassingen en budgetwijzigingen. In toepassing van artikelen 43, 49 en 50 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, verleent de gemeenteraad goedkeuring aan de budgetwijzigingen 2022-1 en de meerjarenplanaanpassingen 2020-2025.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de budgetwijziging 2022-1 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Martinus, Sint-Bavo en de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van de kerkfabrieken Sint-Pieter en Onze-Lieve-Vrouw.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 41 t.e.m. 50;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 05.12.2019 houdende de goedkeuring van de meerjarenplannen 2020-2025 van de Tieltse kerkfabrieken; gewijzigd wat betreft de kerkfabriek Sint-Pieter in de gemeenteraad dd. 03.12.2020;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 02.12.2021 houdende de goedkeuring van de budgetten 2022 van de Tieltse kerkfabrieken;
Gelet op het gecoördineerd schrijven van het Centraal Kerkbestuur Tielt, ingediend dd. 18.10.2022 waarbij de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van de kerkfabrieken Sint-Pieter en Onze-Lieve-Vrouw werden ingediend;
Gelet op het gecoördineerd schrijven van het Centraal Kerkbestuur Tielt, ingediend dd. 20.10.2022 waarbij de budgetwijzigingen 2022-1 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Martinus en Sint-Bavo werden ingediend;
Overwegende dat de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Pieter is ingegeven door een verhoging van de exploitatietoelage voor 2022 en 2023 omwille van ondermeer de sterk stijgende energiekosten; dat de budgetwijziging 2022-1 naast het voorzien van extra middelen in de exploitatie een aantal verschuivingen en aanpassingen in de kosten en uitgaven omvat, alsook een aantal aanpassingen in de investeringen; hierdoor stijgt de exploitatietoelage voor 2022 met 5.000,26 euro tot een bedrag van 208.513,00 euro en de investeringstoelage met 3.896,63 euro tot 33.896,63 euro;
Overwegende dat de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw is ingegeven door een aantal aanpassingen n.a.v. meerinkomsten door verhuring, aanpassingen n.a.v. de hoge energiekosten en afschrijving meerkosten renovatie pastorij; dat de budgetwijziging 2022-1 een aantal verschuivingen en aanpassingen in de kosten en uitgaven omvat; hierdoor stijgt de exploitatietoelage voor 2022 met 3.267,27 euro tot 54.228,00 euro; er is geen investeringstoelage;
Overwegende dat de budgetwijziging 2022-1 van de kerkfabriek Sint-Martinus is ingegeven doordat de voorziene investeringswerken nog niet werden uitgevoerd; dat omwille van deze redenen de voorziene investeringskredieten van 2021 overgebracht worden naar 2022; dat er daarnaast regularisaties waren in de kosten voor de woningvergoeding en het aanpassen n.a.v. de verhoogde energieprijzen; hierdoor stijgt de exploitatietoelage voor 2022 met 1.935,87 euro tot 54.140,64 euro; en de investeringstoelage met 16.280,00 euro;
Overwegende dat de budgetwijziging 2022-1 van de kerkfabriek Sint-Bavo voornamelijk is ingegeven door de verhoogde energieprijzen; hierdoor stijgt de exploitatietoelage voor 2022 met 11.059,86 euro tot 13.580,90 euro; er is geen investeringstoelage;
Overwegende dat ondanks de verhogingen in de exploitatietoelagen in vergelijking met de goedgekeurde budgetten, de kerkfabrieken in deze budgetwijzigingen hebben toegewerkt om de exploitatiebijdragen binnen de grenzen van het oorspronkelijke meerjarenplan 2020-2025 te houden;
Gelet op het gunstige adviezen van het Bisdom Brugge aan de meerjarenplanaanpassingen 2020-2025 van de kerkfabrieken Sint-Pieter en Onze Lieve Vrouw;
Gelet op het gunstige adviezen van het Bisdom Brugge aan de budgetwijzigingen 2022-1 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Martinus en Sint-Bavo, mits aanpassing wat betreft de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw cfr. de opmerking van het Bisdom Brugge dd. 18.10.2022;
Gezien het tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort om in toepassing van art. 43, 49 en 50 van het decreet van 07.05.2004 op de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, de meerjarenplanwijzigingen en de budgetwijzingen goed te keuren;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 41 t.e.m. 50;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 05.12.2019 houdende de goedkeuring van de meerjarenplannen 2020-2025 van de Tieltse kerkfabrieken; gewijzigd wat betreft de kerkfabriek Sint-Pieter in de gemeenteraad dd. 03.12.2020;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 02.12.2021 houdende de goedkeuring van de budgetten 2022 van de Tieltse kerkfabrieken;
Gelet op het gecoördineerd schrijven van het Centraal Kerkbestuur Tielt, ingediend dd. 18.10.2022 waarbij de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van de kerkfabrieken Sint-Pieter en Onze-Lieve-Vrouw werden ingediend;
Gelet op het gecoördineerd schrijven van het Centraal Kerkbestuur Tielt, ingediend dd. 20.10.2022 waarbij de budgetwijzigingen 2022-1 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Martinus en Sint-Bavo werden ingediend;
Overwegende dat de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Pieter is ingegeven door een verhoging van de exploitatietoelage voor 2022 en 2023 omwille van ondermeer de sterk stijgende energiekosten; dat de budgetwijziging 2022-1 naast het voorzien van extra middelen in de exploitatie een aantal verschuivingen en aanpassingen in de kosten en uitgaven omvat, alsook een aantal aanpassingen in de investeringen; hierdoor stijgt de exploitatietoelage voor 2022 met 5.000,26 euro tot een bedrag van 208.513,00 euro en de investeringstoelage met 3.896,63 euro tot 33.896,63 euro;
Overwegende dat de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw is ingegeven door een aantal aanpassingen n.a.v. meerinkomsten door verhuring, aanpassingen n.a.v. de hoge energiekosten en afschrijving meerkosten renovatie pastorij; dat de budgetwijziging 2022-1 een aantal verschuivingen en aanpassingen in de kosten en uitgaven omvat; hierdoor stijgt de exploitatietoelage voor 2022 met 3.267,27 euro tot 54.228,00 euro; er is geen investeringstoelage;
Overwegende dat de budgetwijziging 2022-1 van de kerkfabriek Sint-Martinus is ingegeven doordat de voorziene investeringswerken nog niet werden uitgevoerd; dat omwille van deze redenen de voorziene investeringskredieten van 2021 overgebracht worden naar 2022; dat er daarnaast regularisaties waren in de kosten voor de woningvergoeding en het aanpassen n.a.v. de verhoogde energieprijzen; hierdoor stijgt de exploitatietoelage voor 2022 met 1.935,87 euro tot 54.140,64 euro; en de investeringstoelage met 16.280,00 euro;
Overwegende dat de budgetwijziging 2022-1 van de kerkfabriek Sint-Bavo voornamelijk is ingegeven door de verhoogde energieprijzen; hierdoor stijgt de exploitatietoelage voor 2022 met 11.059,86 euro tot 13.580,90 euro; er is geen investeringstoelage;
Overwegende dat ondanks de verhogingen in de exploitatietoelagen in vergelijking met de goedgekeurde budgetten, de kerkfabrieken in deze budgetwijzigingen hebben toegewerkt om de exploitatiebijdragen binnen de grenzen van het oorspronkelijke meerjarenplan 2020-2025 te houden;
Gelet op het gunstige adviezen van het Bisdom Brugge aan de meerjarenplanaanpassingen 2020-2025 van de kerkfabrieken Sint-Pieter en Onze Lieve Vrouw;
Gelet op het gunstige adviezen van het Bisdom Brugge aan de budgetwijzigingen 2022-1 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Martinus en Sint-Bavo, mits aanpassing wat betreft de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw cfr. de opmerking van het Bisdom Brugge dd. 18.10.2022;
Gezien het tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort om in toepassing van art. 43, 49 en 50 van het decreet van 07.05.2004 op de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, de meerjarenplanwijzigingen en de budgetwijzingen goed te keuren;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van de kerkfabrieken Sint-Pieter en Onze-Lieve-Vrouw zoals ingediend bij het lokaal bestuur op 18.10.2022.
Art. 2:
Goedkeuring te verlenen aan de budgetwijziging 2022-1 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Martinus en Sint-Bavo zoals ingediend bij het lokaal bestuur op 20.10.2022, mits aanpassing wat betreft de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw cfr. de opmerking van het Bisdom Brugge dd. 18.10.2022.
Art. 3:
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Provinciegouverneur, het Bisdom Brugge, het Centraal Kerkbestuur en de kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Martinus en Sint-Bavo.
Op 20.10.2022 bezorgde het Centraal Kerkbestuur Tielt de budgetten 2023 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Jozef Werkman, Sint-Bavo, Sint‑Martinus en Onze Lieve Vrouw Geboorte. Het Bisdom verleende gunstig advies over deze budgetten. In het budgetvoorstel, zijn de exploitatie- en investeringstoelagen als volgt opgedeeld:
|
Exploitatietoelage |
Investeringstoelage |
Sint-Pieter |
€ 198.572,00 |
€ 11.000,00 |
O.L.V. Tielt |
€ 55.320,63 |
€ 0,00 |
Sint-Jozef Werkman |
€ 2.790,92 (aandeel Tielt: € 2.483,92) |
€ 0,00 |
Sint-Martinus Aarsele |
€ 53.564,34 |
€ 0,00 |
Sint-Bavo Kanegem |
€ 13.590,90 |
€ 0,00 |
O.L.V. Geboorte |
€ 29.444,36 |
€ 180.000,00 |
In toepassing van de artikelen 45 tot 50 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, behandelt de gemeenteraad de goedkeuring van deze budgetten 2023.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de budgetten 2023 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Jozef Werkman, Sint-Martinus, Sint-Bavo en Onze Lieve Vrouw Geboorte.
Gelet op het decreet lokaal bestuur dd. 22.12.2017;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 45-50;
Gelet op het overleg tussen het Centraal Kerkbestuur Tielt en het Lokaal bestuur Tielt houdende de besprekingen rond de opmaak van de budgetten 2023 dd. 09.09.2022;
Gelet op de goedkeuring door de gemeenteraad van Tielt dd. 05.12.2019 van de meerjarenplannen 2020-2025 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Jozef Werkman, Sint-Martinus, Sint-Bavo en Onze Lieve Vrouw Geboorte en latere wijzigingen;
Gelet op het gecoördineerde indienen door het Centraal Kerkbestuur Tielt op 20.10.2022 bij het lokaal bestuur, van de budgetten 2023 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Jozef Werkman, Sint-Martinus, Sint-Bavo en Onze Lieve Vrouw Geboorte;
Gelet op de gunstige adviezen van het Bisdom Brugge, digitaal ondertekend, met betrekking tot de budgetten 2023 van voormelde kerkfabrieken;
Gezien het bijgevolg tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort om in toepassing van art. 45 tot 50 van het decreet van 07.05.2004 op de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten deze budgetten te behandelen;
Art. 1:
Het budget 2023 van de kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze Lieve Vrouw, Sint-Jozef Werkman, Sint-Bavo, Sint-Martinus en Onze Lieve Vrouw Geboorte goed te keuren waarbij de gemeentelijke bijdragen als volgt worden vastgelegd:
|
Exploitatietoelage |
Investeringstoelage |
Sint-Pieter |
€ 198.572,00 |
€ 11.000,00 |
O.L.V. Tielt |
€ 55.320,63 |
€ 0,00 |
Sint-Jozef Werkman |
€ 2.790,92 (aandeel Tielt: € 2.483,92) |
€ 0,00 |
Sint-Martinus Aarsele |
€ 53.564,34 |
€ 0,00 |
Sint-Bavo Kanegem |
€ 13.590,90 |
€ 0,00 |
O.L.V. Geboorte |
€ 29.444,36 |
€ 180.000,00 |
Art. 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur en worden overgemaakt aan het Centraal Kerkbestuur Tielt, de Kerkfabrieken Sint-Pieter, Onze-Lieve-Vrouw, Sint-Jozef Werkman, Sint-Martinus, Sint-Bavo en Onze Lieve Vrouw Geboorte, het Bisdom Brugge en de gemeente Pittem.
In de gemeenteraadszitting van 06.10.2022 werd goedkeuring verleend aan de ontwerpakte voor de verwerving van een perceel (lot 1) voor de realisatie van een voetgangers- en fietsdoorsteek vanuit Ter Booye nabij huisnummer 9 naar Hazelaarkouter nabij huisnummer 12. Inmiddels werd van de verkopers het bericht ontvangen dat zij afzien van de verkoop van dit stuk grond en de verkoopbelofte bijgevolg wensen te ontbinden. Er wordt voorgesteld om de gemeenteraadsbeslissing van 06.10.2022 in te trekken.
Voorstel van beslissing: intrekken van de gemeenteraadsbeslissing dd. 06.10.2022 m.b.t. het goedkeuren van de ontwerpakte voor de verwerving van een perceel voor de realisatie van een voetgangers- en fietsdoorsteek, gelegen Ter Booye - Hazelaarkouter Tielt – lot 1.
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door de Vlaamse Overheid, Afdeling Vastgoedtransacties, tot de verwerving van twee percelen, voor de realisatie van een voetgangers- en fietsdoorsteek vanuit Ter Booye nabij huisnummer 9 naar Hazelaarkouter nabij huisnummer 12, gelegen te Tielt, uit bestaande kadastrale percelen Tielt, 3de afdeling, sectie I, nummers 128g en 132y, met een oppervlakte van 12 en 82 m²;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 06.10.2022 houdende het goedkeuren van de ontwerpakte voor de verwerving van de voetgangers- en fietsdoorsteek Ter Booye - Hazelaarkouter Tielt voor het lot 1;
Gelet op het schrijven dd. 03.11.2022 van de verkopers, waarbij zij melden te willen afzien van de verkoop van het perceel (lot 1) en de verkoopbelofte bijgevolg wensen te ontbinden;
Gelet op het voorstel om de gemeenteraadsbeslissing dd. 06.10.2022 omwille van deze reden in te trekken;
Art. 1:
Tot het intrekken van de gemeenteraadsbeslissing dd. 06.10.2022 m.b.t. het goedkeuren van de ontwerpakte voor de verwerving van een perceel voor de realisatie van een voetgangers- en fietsdoorsteek, gelegen Ter Booye - Hazelaarkouter Tielt – lot 1.
Art. 2:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Vastgoedtransacties en aan de financieel directeur van de stad Tielt en de betrokken eigenaars van de percelen binnen dit dossier op de hoogte te stellen.
In 2021 heeft de Vlaamse overheid het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0) gelanceerd om samen met de lokale besturen de handen in elkaar te slaan om de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid te verwezenlijken. De ondertekening van dit pact werd goedgekeurd in de Gemeenteraad van 7 oktober 2021.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het LEKP 1.0 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen. Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0, dat ook verder blijft bestaan. Naast het collectief werken aan de doelen binnen vier verschillende werven zijn er ook enkele individuele verbintenissen voor zowel de Vlaamse overheid als voor de lokale besturen. Binnen het LEKP 2.0 dienen beide actoren naast de reeds bestaande engagementen van het LEKP 1.0 verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals opgenomen in het LEKP 2.0. Voor het LEKP 2.0 is een aparte subsidiepot voorzien. Elke gemeente, die dit pact ten laatste tegen 5 december 2022 ondertekent, kan bijgevolg rekenen op bijkomende financiële ondersteuning. Indien het Lokaal Bestuur Tielt het LEKP 2.0 zou ondertekenen, dan zal Tielt hiervoor een subsidie van minimaal 25.879,00 euro ontvangen voor 2022. Dit is in de veronderstelling dat alle gemeenten dit pact zullen ondertekenen. Deze subsidie komt bovenop de subsidie voor het LEKP 1.0, die voor 2022 minimaal 73.556,00 zal bedragen. Deelnemende gemeenten bepalen zelf waarvoor ze het budget gebruiken (met 50% cofinanciering), zolang de besteding ervan bijdraagt aan de doelstellingen van het pact. Ook voor de volgende jaren is er financiële ondersteuning voorzien via beide pacten, maar de exacte bedragen moeten nog bekend gemaakt worden. De ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse lokale besturen.
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het Internationaal Verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op het ondertekenen van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen door de Federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017, inzonderheid art. 2;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad dd. 7.06.2018 om als Stad Tielt het ‘Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie’ (Burgemeestersconvenant 2030 of Covenant of Mayors 2030) te ondertekenen als deel van de groep van ondertekenaars ‘Klimaatoverleg Midwest’, die zich collectief engageren om de 40% reductiedoelstelling te behalen (optie 2);
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad dd. 06.02.2020 om goedkeuring te verlenen aan het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan (SECAP optie 2), inclusief de nulmeting en reductiedoelstelling en de risico- en kwetsbaarheidsanalyse op vlak van klimaat, voor de groep Klimaatoverleg Midwest in het kader van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie;
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024, waarin klimaatdoelstellingen voor Vlaamse en lokale overheden zijn opgenomen;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact, goedgekeurd door de Vlaamse Regering dd. 04.06.2021;
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad dd. 07.10.2021 om goedkeuring te verlenen aan de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2021-2030 (LEKP 1.0) tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten;
Gelet op de aangescherpte Europese Klimaatambities (‘Fit for 55’) waarbij de Vlaamse regering in november 2021 besliste over een pakket extra maatregelen om de CO2-uitstoot sterker te verminderen;
Gelet op de mail van de Vlaamse Overheid, bezorgd aan het Lokaal Bestuur Tielt op 12.07.2022, waarin lokale besturen op de hoogte werden gebracht van de lancering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) en met een oproep om over te gaan tot de ondertekening van dit pact door het opladen van de gemeenteraadsbeslissing via het Loket voor Lokale Besturen tegen 05.12.2022;
Overwegende dat het LEKP 2.0 een vervolg geeft aan het LEKP 1.0 en een aanscherping bevat van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld, in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen;
Overwegende dat het LEKP 2.0 dezelfde principes volgt als het LEKP 1.0, dat ook verder blijft bestaan;
Overwegende dat lokale besturen, die ook het LEKP 2.0 ondertekenen, recht hebben op extra financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid door middel van trekkingsrecht;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Tielt voor 2022 een subsidie van minimaal 25.879,00 euro zal ontvangen bovenop de subsidie van het LEKP 1.0, indien het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekend wordt tegen 05.12.2022;
Overwegende dat de deelnemende gemeenten zelf bepalen waarvoor ze het budget gebruiken, zolang de besteding ervan bijdraagt aan de doelstellingen van het pact;
Overwegende dat jaarlijks de nodige middelen zullen voorzien worden voor de uitvoering van acties op grondgebied Tielt in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 & 2.0;
Gezien de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse lokale besturen ter goedkeuring dient voorgelegd te worden aan de Gemeenteraad;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse lokale besturen.
Art. 2:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Vlaamse overheid via het Loket voor Lokale Besturen van het Agentschap Binnenlands Bestuur tegen 05.12.2022.
Voor de uitwerking van een picknickplan van Westtoer engageert Westtoer zich om in elke aangesloten gemeente een picknickzone te installeren. Na onderling overleg werd het Poelbergbosje, eigendom van Stad Tielt, uitgekozen als locatie van een picknickzone. Er is het voorstel om de huidige picknickbank te vervangen door een picknickbank aangekocht door Westtoer en om aan de rand van het Poelbergbosje drie fietsnietjes te voorzien voor het plaatsen van fietsen van recreanten die wensen gebruik te maken van de picknickbank. Hiervoor dient een samenwerkingsovereenkomst met Westtoer te worden aangegaan. De aankoop en installatie van de picknickbank en fietsnietjes gebeurt door Westtoer, het onderhoud van de bank en fietsnietjes gebeurt door het stadsbestuur. De gestanddoeningstermijn bedraagt 10 jaar met ingang van 1 januari 2023.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van een samenwerkingsovereenkomst Westtoer/Stad Tielt voor de realisatie van een picknickzone te Tielt.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 03.10.2019 m.b.t. de goedkeuring van een samenwerkingsovereenkomst tussen Westtoer en Stad Tielt voor toerisme en recreatie (2020-2025);
Gelet op het feit dat Westtoer zich engageerde een picknickplan uit te rollen bij de aangesloten gemeenten;
Gelet op het voorstel van Westtoer om een picknickzone te installeren aan het Poelbergbosje ter hoogte van de Bergstraat in Tielt;
Gelet op het feit dat de picknickzone bestaat uit de installatie van een picknickbank en bijhorende fietsnietjes;
Gelet op het voorstel hiervoor een samenwerkingsovereenkomst met Westtoer aan te gaan;
Gelet op de wettelijke bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan de samenwerkingsovereenkomst Westtoer/Stad Tielt voor de realisatie van een picknickzone te Tielt, zoals opgenomen in het dossier.
Art. 2:
De burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur te gelasten met de ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst.
Art. 3:
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de verdere uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst.
In het kader van de uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst rond toerisme en recreatie (2020-2025) engageert Westtoer zich om in de provincie nieuwe provinciale fietsroutes te ontwikkelen, gebaseerd op het fietsnetwerk. Voor onze regio gaat het om een fietsroute die de gemeenten Tielt, Wingene en Ruiselede verbindt. Vanuit elke gemeente kan gestart worden. De route is 53 km lang en krijgt de naam ‘Tielts Plateaufietsroute’. Hiervoor dient met Westtoer een samenwerkingsovereenkomst te worden aangegaan. Westtoer engageert zich in de promotie van de route, de bepaling van het traject, alsook voor het plaatsen van een infobord op het Alexianenplein en zeshoekige bewegwijzeringsbordjes met verdere nazorg. Stad Tielt dient in te staan voor het beheer van de fietswegen en – paden en geeft toestemming om de bewegwijzering op haar grondgebied te plaatsen. De gestanddoeningstermijn bedraagt 10 jaar met ingang van 1 januari 2023.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van een samenwerkingsovereenkomst Westtoer/Stad Tielt inzake van de realisatie van de nieuwe ‘Tielts Plateaufietsroute’.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 03.10.2019 m.b.t. de goedkeuring van een samenwerkingsovereenkomst tussen Westtoer en Stad Tielt voor toerisme en recreatie (2020-2025);
Gelet op het feit dat Westtoer zich engageerde nieuwe toeristische producten te ontwikkelen;
Gelet op het voorstel van Westtoer om voor de gemeenten Tielt, Ruiselede en Wingene een ‘Tielts Plateaufietsroute’ te ontwikkelen;
Gelet op het voorstel hiervoor een samenwerkingsovereenkomst met Westtoer aan te gaan voor de ontwikkeling van deze fietsroute;
Gelet op de wettelijke bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan de samenwerkingsovereenkomst Westtoer/Stad Tielt inzake de realisatie van de nieuwe ‘Tielts Plateaufietsroute’, zoals opgenomen in het dossier.
Art. 2:
De burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur te gelasten met de ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst.
Art. 3:
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de verdere uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst.
Overeenkomstig art. 73 van het Decreet van 09.03.2018 betreffende het Deeltijds Kunstonderwijs en met toepassing van de reglementering over overleg en onderhandeling, dient het schoolbestuur te beslissen over de aanwending van de lestijden aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord voor het schooljaar 2022-2023.
Voorstel van beslissing: goedkeuren aanwending lestijdenpakket Stedelijke Academie voor Muziek en Woord schooljaar 2022-2023.
Gelet op het Decreet van 09.03.2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
Gezien, overeenkomstig artikel 73 van bovenvermeld decreet, het schoolbestuur moet beslissen over de aanwending van het lestijdenpakket, met toepassing van de reglementering over overleg en onderhandeling;
Gelet op de dienstbrief ‘Berekening omkadering’ dd. 09.06.2022 van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, AgODi, Scholen Secundair Onderwijs en Deeltijds Kunstonderwijs te Brussel, houdende de toekenning van het lestijdenpakket voor het schooljaar 2022-2023;
Gelet op het PV van raadpleging en het protocol dd. 28.10.2022 van het Bijzonder Onderhandelingscomité;
Gelet op de onderrichtingen en wettelijke beschikkingen terzake;
Art. 1 :
Het lestijdenpakket voor het schooljaar 2022-2023 voor de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord wordt als volgt aangewend:
Buiten pakket toegekend en aangewend:
- directie-uren 20/20
- uren administratief medewerker 52/38
- ICT-coördinatie 05/36 (salarisschaal 301) + 04/36 (salarisschaal 501)
Binnen pakket:
aantal uren leraar toegekend: 676
muziek: 581 - eerste graad muziek 11 uur - tweede graad muziek 193 uur - derde graad muziek 112 uur - vierde graad muziek 231 uur - specialisatie muziek 33 uur - KS muziekgeschiedenis 1 uur |
woordkunst-drama: 95 - tweede graad woord 23 uur - derde graad woord 41 uur - vierde graad woord 26 uur - KS schrijver 5 uur |
- aanvangsbegeleiding 4 uur
- lestijden ‘samen school maken’ 1 uur
- lestijden ondersteuning kerntaak onderwijzend personeel 5 uur
- Overdracht van niet-ingerichte leraarsuren van het schooljaar 2021-2022: 22
- aantal uren leraar aangewend: 686
- aantal uren ‘samen school maken’ aangewend: 1
- Nieuwe overdracht van niet-ingerichte uren naar schooljaar 2023-2024: 21 uur HS
Art. 2:
De lestijden worden als volgt over de graden en vakken verdeeld:
DOMEIN MUZIEK
1ste en 2de GRAAD – 218 LESTIJDEN
vak |
aantal |
Muziekinitiatie |
12 |
Muzikale en culturele vorming |
32 |
Groepsmusiceren |
26 |
Instrument: klassiek: accordeon |
3 |
Instrument: klassiek: altsaxofoon |
5 |
Instrument: klassiek: cello |
5 |
Instrument: klassiek: dwarsfluit |
10 |
Instrument: klassiek: fagot |
2 |
Instrument: klassiek: gitaar |
20 |
Instrument: klassiek: harp |
2 |
Instrument: klassiek: hobo |
1 |
Instrument: klassiek: hoorn |
3 |
Instrument: klassiek: klarinet |
6 |
Instrument: klassiek: orgel |
2 |
Instrument: klassiek: orkestslagwerk |
17 |
Instrument: klassiek: piano |
39 |
Instrument: klassiek: stemvorming |
2 |
Instrument: klassiek: trombone |
1 |
Instrument: klassiek: trompet |
5 |
Instrument: klassiek: viool |
8 |
Instrument: klassiek: zang |
3 |
Instrument: jazz-pop-rock: contrabas |
1 |
Instrument: jazz-pop-rock: elektrische/akoestische gitaar |
7 |
Instrument: jazz-pop-rock: piano |
1 |
Instrument: jazz-pop-rock: trombone |
1 |
Instrument: jazz-pop-rock: zang |
2 |
pedagogische coördinatie |
2 |
3de GRAAD – 103 LESTIJDEN
vak |
aantal |
Muzikale en culturele vorming: klassiek |
10 |
Muziektheorie |
1 |
Instrument: klassiek: accordeon |
1 |
Instrument: klassiek: altsaxofoon |
2 |
Instrument: klassiek: cello |
2 |
Instrument: klassiek: dwarsfluit |
4 |
Instrument: klassiek: fagot |
1 |
Instrument: klassiek: gitaar |
10 |
Instrument: klassiek: harp |
1 |
Instrument: klassiek: hobo |
4 |
Instrument: klassiek: hoorn |
1 |
Instrument: klassiek: klarinet |
6 |
Instrument: klassiek: orkestslagwerk |
1 |
Instrument: klassiek: piano |
17 |
Instrument: klassiek: stemvorming |
1 |
Instrument: klassiek: trompet |
4 |
Instrument: klassiek: viool |
4 |
Instrument: klassiek: zang |
2 |
Groepsmusiceren instrumentaal: klassiek |
14 |
Groepsmusiceren vocaal: klassiek |
1 |
Muzikale en culturele vorming: jazz-pop-rock |
2 |
Groepsmusiceren instrumentaal: jazz-pop-rock |
1 |
Instrument: jazz-pop-rock: altsaxofoon |
1 |
Instrument: jazz-pop-rock: contrabas |
2 |
Instrument: jazz-pop-rock: elektrische/akoestische gitaar |
1 |
Instrument: jazz-pop-rock: piano |
4 |
Instrument: jazz-pop-rock: ritmisch slagwerk |
2 |
Instrument: jazz-pop-rock: trombone |
1 |
Instrument: jazz-pop-rock: zang |
1 |
pedagogische coördinatie (instr. klassiek: hoorn) |
1 |
4de GRAAD + SPECIALISATIE + KORTL. STUDIERICHTING – 273 LESTIJDEN
vak |
aantal |
Groepsmusiceren |
1 |
Improvisatie |
1 |
Live/studio electronics |
2 |
Muziektheorie |
7 |
Muziekgeschiedenis |
3 |
Groepsmusiceren instrumentaal: klassiek |
31 |
Groepsmusiceren instrumentaal: oude muziek |
1 |
Groepsmusiceren vocaal: klassiek |
2 |
Instrument: klassiek: accordeon |
4 |
Instrument: klassiek: altsaxofoon |
1 |
Instrument: klassiek: cello |
4 |
Instrument: klassiek: dwarsfluit |
9 |
Instrument: klassiek: fagot |
2 |
Instrument: klassiek: gitaar |
18 |
Instrument: klassiek: harp |
2 |
Instrument: klassiek: hobo |
2 |
Instrument: klassiek: hoorn |
3 |
Instrument: klassiek: klarinet |
20 |
Instrument: klassiek: piano |
23 |
Instrument: klassiek: orgel |
2 |
Instrument: klassiek: klavierklas (klavecimbel) |
1 |
Instrument: klassiek: klavierklas (orgel) |
1 |
Instrument: klassiek: orkestslagwerk |
10 |
Instrument: klassiek: trombone |
2 |
Instrument: klassiek: trompet |
5 |
Instrument: klassiek: viool |
9 |
Instrument: klassiek: zang |
9 |
Instrument: oude muziek: viool |
1 |
Instrument: oude muziek: historische harp |
1 |
Zang: opera/muziektheater |
5 |
Atelier: opera/muziektheater |
1 |
Groepsmusiceren instrumentaal: jazz-pop-rock |
7 |
Instrument: jazz-pop-rock: altsaxofoon |
3 |
Instrument: jazz-pop-rock: contrabas |
3 |
Instrument: jazz-pop-rock: elektrische/akoestische gitaar |
6 |
Instrument: jazz-pop-rock: piano |
4 |
Instrument: jazz-pop-rock: ritmisch slagwerk |
2 |
Instrument: jazz-pop-rock: trombone |
1 |
Instrument: jazz-pop-rock: zang |
2 |
Begeleidingspraktijk gitaar |
2 |
Begeleidingspraktijk piano |
2 |
Begeleidingspraktijk orgel |
1 |
Begeleiding |
20 |
pedagogische coördinatie |
30 |
Aanvangsbegeleiding (orkestslagwerk) |
3 |
ondersteuning kerntaken leraar (instr. klassiek: orkestslagwerk) |
3 |
ondersteuning kerntaken leraar (groepsm. Instr. klassiek) |
1 |
DOMEIN WOORDKUNST-DRAMA
2de GRAAD – 20 LESTIJDEN
vak |
aantal |
Woordatelier |
20 |
3de GRAAD – 50 LESTIJDEN
vak |
aantal |
Woordlab |
45 |
ped. coördinatie (Woordlab) |
4 |
ondersteuning kerntaken leraar (Woordlab) |
1 |
4de GRAAD + KORTL. STUDIERICHTNG – 23 LESTIJDEN
Vak |
aantal |
Dramalab |
4 |
Theater |
8 |
Verteltheater-stemregie |
2 |
Theater maken |
2 |
Cabaret en comedy |
1 |
Schrijven |
3 |
ped. coördinatie (Theater) |
1 |
ped. coördinatie (Theater maken) |
1 |
Aanvangsbegeleiding (Theater) |
1 |
Art. 3:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, AgODi, Scholen Secundair Onderwijs en Deeltijds Kunstonderwijs te Brussel.
Overeenkomstig art. 73 van het Decreet van 09.03.2018 betreffende het Deeltijds Kunstonderwijs en met toepassing van de reglementering rond overleg en onderhandeling, dient het schoolbestuur te beslissen over de aanwending van de lestijden aan de Stedelijke Kunstacademie voor het schooljaar 2022-2023.
Voorstel van beslissing: goedkeuren aanwending lestijdenpakket Stedelijke Kunstacademie schooljaar 2022-2023.
Gelet op het Decreet van 09.03.2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
Gezien, overeenkomstig artikel 73 van bovenvermeld decreet, het schoolbestuur moet beslissen over de aanwending van het lestijdenpakket, met toepassing van de reglementering over overleg en onderhandeling;
Gelet op de dienstbrief ‘Berekening omkadering’ dd. 09.06.2022 van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, AgODi, Scholen Secundair Onderwijs en Deeltijds Kunstonderwijs te Brussel, houdende de toekenning van het lestijdenpakket voor het schooljaar 2022-2023;
Gelet op het PV van raadpleging en het protocol dd. 28.10.2022 van het Bijzonder Onderhandelingscomité;
Gelet op de onderrichtingen en wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Het lestijdenpakket voor het schooljaar 2022-2023 voor de Stedelijke Kunstacademie wordt als volgt aangewend:
Buiten pakket toegekend en aangewend:
- aantal directie-uren 20/20
- aantal uren administratief medewerker 31/38
- ICT-coördinatie 05/36 (salarisschaal 202) + 03/36 (salarisschaal 301)
Binnen pakket:
aantal uren leraar toegekend :
- eerste en tweede graad 74 uur
- derde graad 38 uur
- vierde graad 84 uur
- specialisatie 14 uur
Totaal 210 uur
- aanvangsbegeleiding 1 uur
- lestijden samen school maken 1 uur
- lestijden ondersteuning kerntaak 2 uur
aantal uren leraar aangewend 213 uur
aantal uren samen school maken aangewend: 2 (omzetting 1 lestijd in 2 administratieve omkaderingseenheden)
Art. 2:
De lestijden worden als volgt verdeeld over de eerste tot vierde graad en Specialisatie:
1ste en 2de GRAAD – 64 lestijden
Vak |
aantal |
KV beeldatelier |
64 |
3de GRAAD – 48 lestijden
vak |
aantal |
KV beeldatelier |
20 |
KV beeldverhaalatelier |
12 |
KV digitaal beeldatelier |
4 |
KV architectuuratelier |
8 |
KV initiatie-atelier |
4 |
4de GRAAD en SPECIALISATIE – 101 lestijden
vak |
aantal |
KV saa keramiek |
28 |
KV saa beeldhouwen en ruimtelijke kunst |
8 |
KV saa grafiekkunst |
8 |
KV saa tekenkunst |
8 |
KV saa levend model |
8 |
KV saa schilderkunst |
24 |
KV saa digitale beeldende kunst |
8 |
ped. coördinatie (saa grafiekkunst) |
6 |
aanvangsbegeleiding (saa grafiekkunst) |
1 |
Ondersteuning kerntaken leraar (saa Grafiekkunst) |
2 |
Art. 3:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, AgODi, Scholen Secundair Onderwijs en Deeltijds Kunstonderwijs te Brussel.
De loonindexaties van afgelopen periode zorgen voor een ontsporing van de meerjarenbegroting van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen Regio Tielt’. De huidige meerjarenbegroting werd immers opgemaakt en goedgekeurd in 2019, een actualisatie van deze begroting dringt zich op. De IGS-stuurgroep heeft intussen een gewijzigde meerjarenbegroting vastgesteld, rekening houdende met de loonstijgingen, alsook met degene die op heden reeds voorspeld worden. Aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten wordt vervolgens gevraagd om finaal de gewijzigde meerjarenbegroting goed te keuren.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de gewijzigde meerjarenbegroting van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen Regio Tielt’ voor de periode 2023 tot en met 2025.
Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017; en later wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering houdende de subsidiëring ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid van 16 november 2018;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 4 juli 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenbudget van de intergemeentelijke samenwerking;
Gezien het beheerscomité IGS Wonen Regio Tielt in zitting van 25 oktober 2022 de gewijzigde meerjarenbegroting voor de werkingsjaren 2023 tot en met 2025 heeft vastgesteld, gelet op de vraag om de gewijzigde meerjarenbegroting ter goedkeuring voor te leggen aan de raden van de deelnemende gemeenten;
Overwegende dat de gemeenteraad volgens de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging “intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt” bevoegd is de begroting van de interlokale vereniging goed te keuren;
Overwegende dat er in de gewijzigde meerjarenbegroting rekening werd gehouden met de indexering van de loonkosten van afgelopen periode; alsook dat er hierin rekening wordt gehouden met de komende stijgingen die we op basis van de gegevens waar we op vandaag over beschikken, mogen verwachten in de periode 2023 – 2025;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Na beraadslaging;
Art. 1:
De gewijzigde meerjarenbegroting 2023 – 2025 van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen Regio Tielt’ zoals opgenomen in het dossier wordt goedgekeurd.
Art. 2:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan het beheerscomité en de coördinator van de intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt.
Per aangetekende brief van 26.10.2022 vraagt WVI de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 14.12.2022. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de buitengewone algemene vergadering van WVI op 14.12.2022 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;
Gelet op het feit dat de stad aangesloten is bij de intercommunale WVI;
Gelet op het feit dat de stad per aangetekend schrijven dd. 26.10.2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van WVI van 14.12.2022 om 18u30;
Gelet op het dossier dat tegelijkertijd aan de stad overgemaakt is;
Overwegende dat het nodig is dat de stad zich uitspreekt ten aanzien van de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierbovenvermelde buitengewone algemene vergadering van WVI van 14.12.2022, zijnde;
1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering dd. 08.06.2022
2. Begroting 2023
3. Kennisneming ontslag van bestuurder Ingrid Vandepitte (Zonnebeke)
4. Benoeming bestuurder
5. Mededelingen
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1:
Zijn goedkeuring te hechten aan de punten die werden aangebracht op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de intercommunale WVI op 14.12.2022 om 18u30, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad, zijnde:
1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering dd. 08.06.2022
2. Begroting 2023
3. Kennisneming ontslag van bestuurder Ingrid Vandepitte (Zonnebeke)
4. Benoeming bestuurder
5. Mededelingen
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van WVI op 14.12.2022 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit.
Art. 3:
Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en ondermeer kennisgeving hiervan te verrichten aan de intercommunale WVI.
Per aangetekende brief van 28.09.2022 vraagt TMVS dv de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 13.12.2022. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 13.12.2022 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het feit dat de stad Tielt aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de oproepingsbrief dd. 27.09.2022 voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv van 13.12.2022, waarin de agenda werd meegedeeld;
Gelet de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv van 13.12.2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Varia
Art. 2:
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 13 december 2022, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3:
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan:
Per bericht van 31.10.2022 vraagt de dienstverlenende vereniging Cipal de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de algemene vergadering van 15.12.2022. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de algemene vergadering van de Cipal dv op 15.12.2022 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de stad deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21.02.2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal,
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Na beraadslaging en stemming;
Art. 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022 goedgekeurd.
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Per aangetekende brief van 18.10.2022 vraagt IVIO de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2022. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVIO op 19.12.2022 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op artikel 454 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen, waarbij bepaald wordt dat minstens één buitengewone algemene vergadering belegd wordt in de loop van het laatste trimester van elk jaar om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgend boekjaar te bespreken en waarbij een door de raad van bestuur opgestelde begroting op de agenda van deze vergadering staat vermeld;
Gelet op het schrijven van I.V.I.O. van 18 oktober 2022 met uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2022 om 18.00 uur, met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:
1. Kennisname van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie in 2023
2. Goedkeuring begroting 2023
3. Ontslag bestuurder en benoeming nieuwe bestuurder
4. Varia
Gelet op de bespreking ter zitting van deze agenda en bijhorende stukken;
Art. 1:
Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met volgende agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IVIO van 19 december 2022
1. Kennisname van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie in 2023
2. Goedkeuring begroting 2023
3. Ontslag bestuurder en benoeming nieuwe bestuurder
4. Varia
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2022 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2022 goedkeuren.
Art. 3:
Deze beslissing over te maken aan I.V.I.O. Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.
Per e-mail van 05.10.2022 vraagt de dienstverlenende vereniging Midwest de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 20.12.2022. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de buitengewone algemene vergadering van de DVV Midwest op 20.12.2022 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het feit dat de stad deel uitmaakt van de Dienstverlenende Vereniging Midwest;
Gelet op de statuten van de DVV Midwest, zoals goedgekeurd in de zitting van de buitengewone algemene vergadering van de DVV Midwest van 18.12.2018;
Gelet op de uitnodiging per e-mail dd. 05.10.2022 vanwege de DVV Midwest voor de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op 20.12.2022 om 18u00;
Overwegende dat volgende agendapunten worden behandeld op deze algemene vergadering:
- Goedkeuren verslag Algemene Vergadering 28 juni 2022
- Benoeming leden van de raad van bestuur 2023-2024
- Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur
- Vaststellen bijdrage gemeenten 2023
- Jaarplanning 2023
- Budget 2023
- Varia
- Volgende Algemene Vergadering
Art. 1:
Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van de DVV Midwest op 20.12.2022:
- Goedkeuren verslag Algemene Vergadering 28 juni 2022
- Benoeming leden van de raad van bestuur 2023-2024
- Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur
- Vaststellen bijdrage gemeenten 2023
- Jaarplanning 2023
- Budget 2023
- Varia
- Volgende Algemene Vergadering
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 20.12.2022 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering goedkeuren.
Art. 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest (via dvv-midwest@midwest.be).
Per aangetekende brief van 20.09.2022 vraagt Gaselwest de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 20.12.2022. In deze buitengewone algemene vergadering worden ondermeer het dossier Tramontana (de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen ingevolge het bindend akkoord tussen Fluvius en Telenet), structuurwijzigingen (betreffen de decretale verplichting in hoofde van elke stad en gemeente om dezelfde distributienetbeheerder te hebben voor elektriciteit en aardgas en de decretale verplichting in hoofde van elke distributienetbeheerder om een aaneensluitend geografisch afgebakend gebied met minstens 200.000 aangesloten afnemers te vormen) en ten gevolge hiervan een bijhorende statutenwijziging. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op 20.12.2022, goedkeuren van de statutenwijziging, goedkeuren van de partiële splitsing en fusieoperatie en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het feit dat de stad momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 12 september 2022;
Gelet op het feit dat de stad per aangetekend schrijven van 20 september 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest die op dinsdag 20 december 2022 plaatsheeft in het Fluvius Auditorium, 8500 Kortrijk, President Kennedypark 12;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana):
In het artikel 3.A.2 van de statuten van Gaselwest wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
Gelet op het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Gaselwest doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
De stad/gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De stad/gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De stad/gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de stad/gemeente aanbelangt. De beslissing van de stad/gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van stedelijk/gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de stad/gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als stad/gemeente te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de stad/gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de stad/gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Gaselwest heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 12 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Gelet op het feit dat het tweede agendapunt de voorgestelde statutenwijzigingen omvat:
Gelet op het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in meerdere domeinen.
De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Gaselwest besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De Opdrachthoudende vereniging Gaselwest ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Gaselwest in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Voor de toekenning van de aandelen en de winstverdeling betreffende de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken wordt een onderscheid gemaakt tussen een deelnemer die reeds aangesloten was voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (heeft recht op vergoeding voor de specifieke en de algemene inbreng) en een deelnemer die dat op heden nog niet is (heeft recht op vergoeding voor de algemene inbreng). Voor de vergoeding van de algemene inbreng zal gevraagd worden om hetzij één aandeel Ak te onderschrijven (voor gemeenten die nog niet aangesloten zijn voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken) hetzij één aandeel Ae dat omgezet zal worden in één aandeel Aek te onderschrijven (voor de gemeente die op heden aangesloten is voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij een andere Opdrachthoudende vereniging van de Fluvius-groep).
Het winstsaldo wordt verdeeld op basis van het aantal EAN’s elektriciteit.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
- de verduidelijking dat het om ‘openbare’ elektronische-communicatienetwerken gaat;
- de omschrijving van de vennootschappen NetCo en HoldCo;
- de Gouden aandelen worden als definitie geschrapt vermits deze deel uitmaken van de inbreng bedrijfstak in Fluvius System Operator cv, maar behouden hun geldende rechten en aandelen Ate in hoofde van de steden/gemeenten van Gaselwest via Fluvius System Operator cv;
- het schrappen van de Fluvius-NET-activiteit vermits deze vervat is in de inbreng van bedrijfstak;
- aanpassingen aan de aandelen(categorieën), winstverdeling en stemrechten voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken zodat de deelnemers vergoed worden voor de algemene inbreng bedrijfstak;
- het uitbreiden van de bevoegdheid in hoofde van de regionale bestuurscomités wat de adviesverlening betreft inzake de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
- de regels die van toepassing zijn bij het beëindigen van de samenwerking voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
- een actualisering van de bijlagen 1 en 1bis.
De wijzigingen met betrekking tot de structuurwijzigingen werden in blauw gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.
In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers[1].
Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders momenteel tot en met 1 januari 2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn. Daarom heeft de Raad van Bestuur van Gaselwest in zitting van 12 september 2022:
i. een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, heden ressorterend onder Gaselwest, overgedragen worden aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo;
ii. een voorstel van fusie door overneming opgesteld van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 1 januari 2025.
De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsing door overneming en de fusie door overneming zijn opgenomen in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing en het fusievoorstel.
Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31 december 2021. Op basis van de definitieve cijfers per 31 december 2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31 december 2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt. Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 1 januari 2025, waarop genoemde partiële splitsing en fusievoorstel binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden.
Door deze partiële splitsing en fusie zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 1 januari 2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier structuurwijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 en betreffen in het bijzonder:
- het invoegen van de definitie ‘synthetisch dividend’, dat van toepassing is op de gemeenten ex-Fluvius West (BTW BE0205.157.176);
- het toevoegen van de nieuwe bijlage 2 met het overzicht van de gemeenten die deel uitmaakten van de ex-kabelmaatschappijen;
- opname van de specifieke bepalingen van de over te nemen entiteit Fluvius West
- wat de stemrechten betreft op de algemene vergadering worden de nieuw gecreëerde aandelen At toegevoegd;
- het aantal leden van de Raad van Bestuur wordt opgetrokken naar het decretaal voorziene aantal van 15. Immers het Decreet (artikel 434) en de statuten voorzien dat ‘in geval van een significante wijziging in het werkingsgebied van de Opdrachthoudende vereniging, of ingeval de Opdrachthoudende vereniging betrokken is bij een fusie met andere Opdrachthoudende of dienstverlenende verenigingen, het maximaal aantal leden vijftien bedraagt’. Naar afvaardiging binnen de Raad van Bestuur van Fluvius West (fusie-distributienetbeheerder) wordt een verhouding van 9 (ex-Gaselwest) en 6 (ex-Fluvius West) voorgesteld als transitiemaatregel voor de eerste legislatuur startende in 2025;
- er worden 5 RBC’s binnen de fusie-distributienetbeheerder voorzien waarvan de indeling is opgenomen in de bijlage 1bis van toepassing vanaf 1 januari 2025;
- de bijlagen 1 en 1bis zijn per 1 januari 2025 te actualiseren ingevolge de partiële splitsing van de gemeente De Haan van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo en de fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
- naamswijziging van ‘Gaselwest’ in ‘Fluvius West’.
De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.
Het betreft meer bepaald:
- een actualisering van de van toepassing zijnde bepalingen van de coöperatieve vennootschap ingevolge het WVV en de omzendbrief KBBJ / ABB 2022 / 1 betreffende de toepassing van artikel 397, 2de lid van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
- de terminologische verfijning door de introductie van de term ‘distributienetwerken’ bij de activiteiten andere dan elektriciteit en gas;
- de invoeging en/of actualisering van een aantal definities;
- een verfijning in de aanhef van het voorwerp;
- de schrapping van de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center ingevolge het intern gevoerde kerntakendebat;
- de schrapping van de openbaredienstverplichting voor de openbare verlichting ingevolge het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021;
- de precisering dat voor de activiteit warmte de onderschrijving van één aandeel Aw volstaat;
- de precisering wat het beslissingsquorum op de algemene vergadering betreft;
- winstverdeling voor de nevenactiviteit voor de aandelen Ae en Ag vanaf 1 januari 2023;
- de conformering aan het artikel 422 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Gelet op het feit dat het vierde agendapunt de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente De Haan van Gaselwest naar Imewo omvat:
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente De Haan een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente De Haan de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Gelet op het feit dat het vijfde agendapunt de realisatie van de fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door Gaselwest (met naamswijziging in ‘Fluvius West’) – ontwerpstatuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West omvat:
Fusievoorstel
De Opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en Fluvius West staan samen in voor een aantal nutsvoorzieningen vnl. in West- en Oost-Vlaanderen en voor een aantal gemeenten in de rand rond Brussel (Vlaams-Brabant) en in de Kempen. Gaselwest is distributienetbeheerder voor elektriciteit en/of gas voor 53 gemeenten die zich situeren in de provincies West- en Oost-Vlaanderen. Fluvius West is distributienetbeheerder voor elektriciteit voor 14 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen en voor gas voor 10 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen. Fluvius West staat daarnaast in voor de kabelactiviteit in 33 gemeenten in West-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant en voor de activiteit riolering in 20 gemeenten uit de provincies West-Vlaanderen en Antwerpen. Het is de bedoeling de gemeentelijke participaties in deze sectoren te bundelen door de twee voornoemde verenigingen te fusioneren.
Gelet op de verplichting van het Energiedecreet (artikel 4.1.1) om tegen 1 januari 2023 als distributienetbeheerder te beschikken over een aaneensluitend geografisch afgebakend gebied (verplichting in hoofde van de Opdrachthoudende verenigingen/distributienetbeheerders) en de verplichting om als gemeente dezelfde distributienetbeheerder te hebben voor de activiteiten elektriciteit en aardgas (verplichting in hoofde van de gemeenten), vormt deze bepaling in het Energiedecreet aldus de basis voor ‘verplichte’ gebiedsuitwisselingen. Het Energiedecreet bepaalt in artikel 4.1.1 tevens dat de distributienetbeheerders moeten voldoen aan een minimumomvang van 200.000 aangesloten afnemers.
Het voorgestelde fusieproject kadert onder meer in de wens van de Vlaamse Regering tot vereenvoudiging van de organisatie van het distributienetbeheer. In de eerste plaats moet een grotere transparantie ten goede komen van de klanten. Tevens wordt een vermindering van het aantal bestuursmandaten nagestreefd.
Het is de bedoeling dat de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West in de toekomst fungeert als één ‘multi-utility’-entiteit, waarin samen met het distributienetbeheer van elektriciteit en gas ook de schaal- en synergievoordelen voor de activiteiten openbare elektronische-communicatienetwerken, riolering en warmte maximaal worden geoptimaliseerd. De fusie van de twee entiteiten zal het uniform werken en de mogelijkheden om nog efficiënter te werken en te organiseren, met alle voordelen van dien, bevorderen doordat er zowel op het terrein als bij de centrale diensten zal kunnen worden gewerkt in één homogeen lokaal geografisch aaneengesloten exploitatiegebied.
Er dient aangestipt dat de voorgenomen fusie door overneming op geen enkele manier afbreuk doet aan de betrokkenheid van elke individuele stad/gemeente bij het lokaal beheer van de huidige activiteiten en de verankering van de operationele werking.
Het gehele vermogen van Fluvius West zal – na de partiële splitsingen van de gemeenten Jabbeke en Vosselaar – ingevolge een ontbinding zonder vereffening overgaan op Gaselwest, en dit vanaf 1 januari 2025. Op het ogenblik van de realisatie van de voorgenomen fusie zal Fluvius West van rechtswege ophouden te bestaan.
De opschortende voorwaarden inzake de fusie door overneming zijn opgenomen in het fusievoorstel.
Ontwerp statuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West
De ontwerpstatuten van de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West hernemen de elementen die doorgevoerd zijn in voornoemde tussentijdse statutenwijzigingen en voegen er met ingang van 1 januari 2025 de wijzigingen aan toe ingevolge de structuurwijzigingen zoals hierboven toegelicht onder het punt 2. DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN.
AANWIJZING FLUVIUS WEST ALS DISTRIBUTIENETBEHEERDER
Door de geplande fusie door overneming van Fluvius West door Gaselwest ontstaat één nieuwe distributienetbeheerder elektriciteit en gas.
Overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet wijst de reguleringsinstantie voor elk distributienet de netbeheerder aan. Indien het distributienet in kwestie geheel of gedeeltelijk eigendom is van een gemeente of van een groep van gemeenten, gebeurt die aanwijzing op voorstel van deze gemeente of groep van gemeenten. Volgens artikel 4.1.4 van het Energiedecreet eindigt de aanwijzing van de bij de fusie betrokken distributienetbeheerders van rechtswege en moet een nieuwe distributienetbeheerder door de VREG worden aangewezen.
In het vooruitzicht van de geplande fusie van Fluvius West en Gaselwest tot ‘Fluvius West’ op 1 januari 2025 hebben de Raden van Bestuur van Fluvius West en Gaselwest respectievelijk in zitting van 5 september 2022 en 12 september 2022 hun goedkeuring gehecht aan het voorstel tot de aanwijzing van de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West als distributienetbeheerder voor elektriciteit en gas voor het volledige grondgebied waarop beide distributienetbeheerders op 1 januari 2025 actief zullen zijn. Zij hebben beslist dit voorstel ter bekrachtiging door de vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten te agenderen op hun respectievelijke buitengewone algemene vergaderingen van 12 en 20 december 2022.
De VREG zal geïnformeerd worden over het standpunt dat de buitengewone algemene vergadering heeft ingenomen.
Gelet op het Energiedecreet van 8 mei 2009;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
[1] Bij Decreet van 15 juli 2022 tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 wat de voorwaarden voor de aanwijzing van distributienetbeheerders betreft (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 26 juli 2022) werd de vereiste inzake het minimaal aangesloten afnemers toegevoegd.
Art. 1 [AGENDA]:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 20 december 2022:
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:25, 12:26 en 12:27 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
Art. 2 [DOSSIER TRAMONTANA]:
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat impliceert dat de stad/gemeente geacht wordt aangesloten te zijn bij Gaselwest voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Door deze goedkeuring verricht de stad/gemeente haar beheersoverdracht met betrekking tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (het aanleggen, exploiteren en het beschikbaar stellen van openbare elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken in het kader van het voorwerp van de Opdrachthoudende vereniging) alsook de hiermee gepaard gaande inbreng overeenkomstig artikel 9 van de statuten.
Deze uitbreiding van de aansluiting van de stad/gemeente tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij de Opdrachthoudende verenging Gaselwest zal ter aanvaarding worden voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
De gemeente zal na aanvaarding door de buitengewone algemene vergadering worden uitgenodigd om één aandeel Ak te onderschrijven ter waarde van 25 euro.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag).
Art. 3 [DOSSIER TRAMONTANA]:
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
Art. 4 [STRUCTUURWIJZIGINGEN]:
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest met betrekking tot de structuurwijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde naamswijziging.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de hiermee verband houdende partiële splitsing en fusie en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
Art. 5 [OVERIGE WIJZIGINGEN]:
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de wijziging in artikel 30 punt 4b en de bijlage 2 die van toepassing blijven tot en met 31 december 2022.
Art. 6 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN GASELWEST NAAR IMEWO VOOR ALLE ACTIVITEITEN VAN DE GEMEENTE DE HAAN]:
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest / Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente De Haan.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden.
Art. 7 [FUSIE DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS WEST DOOR GASELWEST MET NAAMSWIJZIGING IN FLUVIUS WEST]:
Art. 8:
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Art. 9:
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 20 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 8 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Art. 10:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
We zijn ondertussen 5 maand na de melding van het betonrot in de kuip van ons zwembad.
De studie en het onderzoek moeten ondertussen achter de rug zijn, en de herstellingswerken zouden zo snel als mogelijk moeten kunnen aanvatten.
Onze burgers, onze leerlingen en scholen en vooral onze zwembad-sporters hebben het nu heel moeilijk door geen zwembad in eigen stad meer te hebben.
Een duurzame oplossing op lange termijn is nodig, en zou een prioriteit moeten zijn binnen deze legislatuur.
En intussentijd moet een herstelling opgestart worden van ons huidig zwembad zodat iedereen zo snel als mogelijk terug kan zwemmen, trainen of baantjes trekken in eigen bad.
De technische mogelijkheden zijn er, het budget dient voorzien te worden en de werken dienen meteen opgestart te worden.
Daarom de volgende vragen:
Wat is de stand van zaken in dit dossier?
Welke herstellingsstrategie en preventie-maatregel werd geselecteerd?
Hoe snel kan de herstelling of renovatie aangevat worden?
Hoe snel kan het zwembad terug in gebruik genomen worden?
Hoe verloopt de werking van zwemsportverenigingen, de scholen en de andere Tieltenaren in de zwembaden van de omliggende gemeenten?
De Tieltse Koninklijke Harmonie Vermaak na Arbeid is een muziekvereniging die heel goed gekend is. Het is een muziekvereniging die om en bij de 100 leden telt met een jeugdorkest, trommelkorps en de Harmonie zelf. Ze organiseren regelmatig eigen succesvolle concerten zoals vorig jaar het filmmuziekconcert Maestro Morricone en zijn ook de vaste partner bij optredens van Stad Tielt zoals bijvoorbeeld tijdens de Tieltse Feesten.
Hun vaste stek om te repeteren is De Gilde, gelegen in de Oude Stationsstraat. Het is niet alleen hun repetitielokaal, ook hun muziekinstrumenten zijn daar gestockeerd. Echter is het zo dat hun lokaal zal verkocht worden en dus de Harmonie zonder repetitielokaal dreigt te vallen in de loop van 2023.
Het heeft nood aan een repetitielokaal met een grootte van tenminste 100 à 150 m² waar ook hun instrumenten kunnen worden opgeslagen.
Voor de muziekvereniging is het belangrijk om weten waar ze voor staan en ook waar ze naartoe kunnen in de toekomst.
Voorstel van beslissing:
• Het stadsbestuur werkt samen met de Harmonie Vermaak na Arbeid om hiervoor een oplossing te vinden en zoekt hierbij naar indien nodig een tijdelijke of naar een vaste locatie.
• Kan er in overleg gegaan worden met de nieuwe eigenaar om nog tijdelijk de huidige locatie verder te gebruiken?
• In de Onze Lieve Vrouwekerk is er sinds vorig jaar een podium dat kan gebruikt worden voor optredens en culturele evenementen. Kan hierin een stap verder gegaan worden en in de kerk een locatie gebouwd worden met wanden?
• Zijn er leegstaande bedrijfsgebouwen in Tielt die eventueel kunnen gebruikt worden als tijdelijke locatie?
De afgelopen weken en maanden kwam een mogelijke fusie van Tielt met omliggende gemeenten in de lokale media. De nervositeit bij de omliggende gemeenten neemt toe. Zowel in Meulebeke en Pittem wordt bevestigd dat er gesprekken lopen. Volgens de burgemeester van Meulebeke zal er begin 2023 hierover duidelijkheid komen. Het wordt tijd dat we hier vooruitgang boeken want we zijn ondertussen bijna 2023. Een vrijwillige fusie heeft veel voordelen. Denken we maar in de eerste plaats aan een schuldvermindering van 500 euro per inwoner. Indien wordt geopteerd voor een fusie met Pittem en/of Meulebeke zal het aantal gemeenteraadsleden ook niet drastisch stijgen. Wat ook voor een kostenbesparing zorgt. De gemeenten die worden genoemd zijn ideaal qua geografie en inwonersaantal. Ook voor een aantal dossiers is deze fusie interessant. Denken we maar aan de zwembadproblematiek en de Zuiderring. Daarnaast zijn er al een aantal intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zoals Midwest en Ivio. Wat is het standpunt hierin van de meerderheidspartijen? Zijn zij gewonnen voor een fusie? En blijft een eventuele fusie beperkt tot Pittem en Meulebeke of komen er andere gemeenten bij?
Voorstel van beslissing: Tielt maakt snel voorruitgang in de gesprekken en zorgt tegen begin 2023 voor duidelijkheid. De gemeenteraad wordt regelmatig geïnformeerd over de stand van zaken van de gesprekken.
Namens Gemeenteraad,
Hendrik Vandenbruwane
Algemeen Directeur
Hilde Decoene
Voorzitter