Verleent eenparig goedkeuring aan de notulen van de zitting dd. 22.12.2022.
Via het digitaal loket Binnenlands Bestuur werd volgend besluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen ontvangen:
- dd. 23.12.2022 m.b.t. de klacht tegen de gemeenteraadsbesluiten van 06.10.2022 m.b.t. de subsidiereglementen n.a.v. de sluiting van het zwembad. De gouverneur verklaart de klacht van de indiener ongegrond.
Art. 332 § 1 van het decreet over het lokaal bestuur, bepaalt dat "alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn".
Voorstel van beslissing: kennisname van het besluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen in toepassing van art. 332 § 1 van het decreet over het lokaal bestuur.
Neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen in toepassing van art. 332 § 1 van het decreet over het lokaal bestuur:
- dd. 23.12.2022 m.b.t. de klacht tegen de gemeenteraadsbesluiten van 06.10.2022 m.b.t. de subsidiereglementen n.a.v. de sluiting van het zwembad.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) moet er jaarlijks een inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang van de doelstellingen opgemaakt worden. Bij deze eerste rapportering gaat het over de vooruitgang in 2021 en 2022 binnen het LEKP 1.0, dat in oktober 2021 ondertekend werd. De rapportering is gebaseerd op het LEKP-rapport dat kan gegenereerd worden via het Lokaal Klimaatpactportaal. Via dit klimaatpactportaal houdt de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen uit het LEKP bij. Deze inhoudelijke rapportering dient ter kennisgeving en bespreking voorgelegd te worden aan de gemeenteraad voor 1 maart.
Voorstel van beslissing: kennisname van de rapportering met betrekking tot de voortgang van de doelstellingen in 2021 en 2022 binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017, inzonderheid art. 2;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 07.06.2018 om als Stad Tielt het ‘Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie’ (Burgemeestersconvenant 2030 of Covenant of Mayors 2030) te ondertekenen als deel van de groep van ondertekenaars ‘Klimaatoverleg Midwest’, die zich collectief engageren om de 40% reductiedoelstelling te behalen (optie 2);
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP), goedgekeurd door de Vlaamse Regering dd. 04.06.2021;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 07.10.2021 om goedkeuring te verlenen aan de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2021-2030 (LEKP 1.0) tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 01.12.2022 om goedkeuring te verlenen aan de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse lokale besturen;
Gezien er jaarlijks een inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang van de doelstellingen binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact opgemaakt moet worden;
Overwegende dat er tegen 01.03.2023 moet gerapporteerd worden over de vooruitgang in 2021 en 2022 binnen het LEKP 1.0;
Overwegende dat de rapportering gebaseerd is op het LEKP-rapport dat kan gegenereerd worden via het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen uit het LEKP bijhoudt;
Gezien deze inhoudelijke rapportering ter kennisgeving en bespreking dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad;
Art. 1:
Kennis te nemen van de rapportering met betrekking tot de voortgang van de doelstellingen in 2021 en 2022 binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact, opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Art. 2:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Vlaamse overheid via het Loket voor Lokale Besturen van het Agentschap Binnenlands Bestuur tegen 01.03.2023.
In de gemeenteraad van 4 oktober 2007 werd goedkeuring verleend aan het rapport en de introductienota betreffende het intern controlesysteem. De bepalingen betreffende organisatiebeheersing zijn opgenomen in art. 217 tot en met art. 220 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017. Art. 2019 van het decreet bepaalt dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem moet ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Uit de thema audit omgevingsvergunningen en de ICT-veiligheidsaudit die in ons bestuur werden uitgevoerd bleek dat er nood was aan een nieuw algemeen kader organisatiebeheersing en een nieuw implementatieplan. Er werd voor het jaar 2022 nog een rapport organisatiebeheersing opgemaakt volgens de introductienota van 2007. Dit rapport werd ter kennisgeving voorgelegd in het college van burgemeester en schepenen van 18 januari 2023 en wordt nu ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd. Na het doorlopen van een traject met een studiebureau werd een nieuw kader organisatiebeheersing opgemaakt alsook een implementatieplan. Het kader organisatiebeheersing wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd, het implementatieplan wordt ter kennisgeving geagendeerd.
Voorstel van beslissing: kennisname van het rapport organisatiebeheersing 2022, goedkeuring van het algemeen kader organisatiebeheersing en kennisname van het implementatieplan organisatiebeheersing.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017, inzonderheid art. 217 tot en met art. 220 betreffende organisatiebeheersing;
Gelet op van art. 219 van het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017 waarin bepaald wordt dat het algemeen organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam en dat het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen die daarin raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad onderworpen zijn aan de goedkeuring van de gemeenteraad;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad dd. 04.10.2007 waarbij goedkeuring verleend werd aan het rapport en de introductienota betreffende het intern controlesysteem;
Gezien uit de thema audit omgevingsvergunningen en de ICT-veiligheidsaudit uitgevoerd in het lokaal bestuur in de loop van 2021 blijkt dat er nood is aan een nieuw algemeen kader organisatiebeheersing en een nieuw implementatieplan;
Gezien ervoor geopteerd werd om een studiebureau aan te stellen voor de opmaak van een algemeen kader organisatiebeheersing gebaseerd op de leidraad van audit Vlaanderen en dit voor zowel het Lokaal Bestuur Tielt als voor de Welzijnsvereniging Zorg Tielt;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 23.03.2022 tot gunning van de opdracht ‘opmaak van een kader voor het organisatiebeheersingssysteem van het Lokaal Bestuur Tielt en van de Welzijnsverenging Zorg Tielt via Poolstok aan CC Consult;
Gelet op het met CC Consult gevoerde traject met zelfevaluatie, interviews en diverse overlegmomenten dat resulteerde in een algemeen kader organisatiebeheersing Lokaal Bestuur Tielt en Zorg Tielt en in een implementatieplan;
Gezien het algemeen kader organisatiebeheersing dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad;
Overwegende dat de algemeen directeur éénmaal per jaar dient te rapporteren aan de gemeenteraad over het organisatiebeheersingssysteem;
Gezien er nog een rapport organisatiebeheersing 2022 werd opgemaakt volgens de in 2007 goedgekeurde introductienota en gezien dit rapport ter kennisgeving aan de gemeenteraad wordt voorgelegd om zo de vorige periode betreffende organisatiebeheersing af te sluiten;
Gelet op de kennisname van het rapport organisatiebeheersing 2022 door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 18.01.2023;
Art. 1:
Kennis te nemen van het rapport organisatiebeheersing 2022.
Art. 2:
Het besluit van de gemeenteraad dd. 04.10.2007 houdende goedkeuring aan het rapport en de introductienota betreffende het intern controlesysteem op te heffen.
Art. 3:
Het algemeen kader organisatiebeheersing Lokaal Bestuur Tielt en Zorg Tielt goed te keuren.
Art. 4:
Kennis te nemen van het implementatieplan organisatiebeheersing Tielt.
Artikel 41 12e van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de bevoegdheid tot het definitief aanvaarden van schenkingen bij de gemeenteraad ligt. In toepassing van artikel 4 van het archiefreglement kan de stads- en OCMW-archivaris kleine schenkingen van documenten, foto’s,… aanvaarden die een aanvulling kunnen betekenen voor de bestanden en collecties van het stedelijk archief. Deze schenkingen dienen bekrachtigd te worden door de gemeenteraad. Hiervoor wordt het schenkingsregister van 2022, opgenomen in het dossier, ter goedkeuring voorgelegd.
Voorstel van beslissing: aanvaarden van de schenkingen 2022 zoals opgenomen in het schenkingenregister van het stads- en OCMW archief.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, 12° betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad tot het definitief aanvaarden van schenkingen en het aanvaarden van legaten;
Gelet op artikel 4 van het archiefreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op 3 oktober 2019;
Gelet op bijgevoegd schenkingsregister met nummer 2022_01 t.e.m. 2022_11 van het Stads- en OCMW-archief;
Overwegende dat de schenkingen voor aanvaarding aan de gemeenteraad voorgelegd worden;
Overwegende dat voor de kosteloze schenking door dhr. Paul Bekaert m.b.t. de archiefstukken gevormd door de familie Van Zantvoorde, met betrekking tot diverse lokale openbare en ambten en private functies uit het Ancien Regime in Tielt, voor de periode van ongeveer 1540 tot uiterlijk 1900 omvattende 4 documentmappen met een 120-tal stukken, een afzonderlijke overeenkomst werd afgesloten;
Overwegende dat voor de kosteloze schenking door dhr. Patrick Jonnaert m.b.t. de archivalia gevormd door de familie Impe, met betrekking tot het privéleven van dhr. Franz Impe (1892-1971); zijn rol als ondernemer; zijn functie als brandweercommandant, zijn rol als voorzitter van voetbalploeg FC Tielt en zijn oorlogsverleden tijdens WO I & WO II, een afzonderlijke overeenkomst werd afgesloten;
Art. 1:
De schenkingen aan het stads- en OCMW-archief met nummers 2022_01 t.e.m. 2022_11 uit het schenkingenregister worden aanvaard.
Art. 2:
Goedkeuring te verlenen aan de overeenkomst met dhr. Paul Bekaert m.b.t. de schenking van archiefstukken gevormd door de familie Van Zantvoorde, met betrekking tot diverse lokale openbare en ambten en private functies uit het Ancien Regime in Tielt, voor de periode van ongeveer 1540 tot uiterlijk 1900 omvattende 4 documentmappen met een 120-tal stukken en machtiging van de burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur tot het ondertekenen van de overeenkomst.
Art. 3:
Goedkeuring te verlenen aan de overeenkomst met dhr. Patrick Jonnaert m.b.t. de schenking van archivalia gevormd door de familie Impe, met betrekking tot het privéleven van dhr. Franz Impe (1892-1971); zijn rol als ondernemer; zijn functie als brandweercommandant, zijn rol als voorzitter van voetbalploeg FC Tielt en zijn oorlogsverleden tijdens WO I & WO II en de machtiging van de burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur tot het ondertekenen van de overeenkomst.
Art. 4:
Afschrift van deze beslissing wordt aan de betrokken schenkers, de stads- en OCMW-archivaris en aan de financieel directeur overgemaakt.
Art. 5:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 286-287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Meer en meer wagens rijden tegenwoordig elektrisch. Wat begon met de hybride en plug-in hybridewagens, zal in de toekomst meer en meer volledig elektrisch zijn. Door de elektrificatie van het bedrijfswagenpark zal deze evolutie zich snel verderzetten. Logisch zijn dan ook de vragen van de burgers en ondernemers van waar en hoe ze de batterij van hun wagen of bestelwagen op een gemakkelijke en snelle manier gaan kunnen opladen.
Grosso modo kan je stellen dat de mensen hun wagen kunnen opladen op 3 manieren. Ten eerste kan je thuis een laadpaal installeren, ten tweede kan je een beroep doen een publieke laadpaal op openbaar domein en ten derde zijn er de zogenaamde semi-publieke laadpalen die je bijvoorbeeld ziet op de parkings van supermarkten.
Het is doelstelling van de Vlaamse overheid om tegen 2025 de beschikking te hebben van 35.000 laadequivalenten wat voor alle verstandhouding niet overeenkomt met 35.000 laadpalen. Een trage lader van 11 kW op een parking die na de openingsuren zijn poorten sluit telt maar voor een half, terwijl een ultrasnellader van 300 kW dan alweer telt voor twintig laadequivalenten.
Zo is ook voor iedere gemeente of stad in Vlaanderen de laadpaalbehoefte tegen 2025 in kaart gebracht en dus ook voor Tielt. Het aantal semi-(publieke) laadequivalenten nodig in onze stad tegen 2025 wordt geschat op 137. Momenteel komt men in Tielt aan 51 laadequivalenten, wat een behaald percentage betekent van ongeveer 37 %.
De cijfers leren ons dus dat er wel wat werk aan de winkel is. Daarom is het ook nodig dat het lokaal bestuur aan de slag gaat en werk maakt van een lokaal laadpalenplan in Tielt waarbij verschillende mogelijkheden benut worden.
Ten eerste is er het “Paal volgt wagen” principe waarbij burgers een laadpaal kunnen aanvragen op openbaar domein in hun eigen buurt. Deze worden dan geplaatst door een zogenaamde CPO, voor Tielt zou dit dan TotalEnergies zijn. Dit is vooral handig voor burgers die zelf geen laadpaal kunnen installeren of te ver wonen van een bestaande laadpaal of laadpark.
Ten tweede kan een lokaal bestuur zelf aan de slag om strategische locaties te detecteren voor plaatsing van laadpalen en/of snelle laadhups. Hierbij kan gedacht worden aan schoolomgevingen, station, mobipunten en openbare parkings.
Ook zijn er vanuit de Vlaamse Overheid al een tweetal projectoproepen geweest ter subsidiëring van de plaatsing van semi-publieke laadpunten op privaat domein. Hierbij spreken we van parkings van vb. horecazaken, supermarkten, enz… Hierbij zien we dat er via deze projectoproepen de komende 2 jaar slechts 4 laadpunten gaan bijkomen in Tielt. In omliggende gemeenten ligt dit aantal merkelijk hoger, in Pittem 16, Ardooie 110, Aalter 40 om er maar enkele te noemen. In de komende jaren zullen er nog van deze projectoproepen gebeuren, hierbij is het kwestie om beter in overleg te gaan met bedrijven en winkels die hun privéparking willen openstellen voor buurtbewoners met elektrische wagens.
Voorstel van beslissing: de fractie N-VA/Open Vld vraagt aan het stadsbestuur om werk te maken van een lokaal laadpalenplan voor Stad Tielt en zijn deelgemeenten. Het heeft hierbij oog voor de volgende zaken:
- Meten is weten: eerst wordt de bestaande publieke en semi-publieke laadinfrastructuur in kaart gebracht. Dit laat toe om beter te bepalen waar er publieke en semi-publieke laadinfrastructuur moet bijkomen.
- Zijn er al vragen van burgers en bedrijven ter installatie van een laadpaal in hun buurt volgens het principe “Paal volgt wagen”? Zo ja, hoeveel en hoe worden deze verwerkt? Gaan deze invloed hebben op het aantal parkeerplaatsen?
- Breng enkele strategische locaties in kaart in zowel Tielt als zijn deelgemeenten. We denken hierbij aan de (rand)parkings, stationsomgeving (samenwerking met vervoerregio), schoolomgevingen en accommodaties van sportclubs. Want naast het principe van “Paal volgt wagen” is er ook noodzaak aan grotere laadhubs met meerdere snelladers.
- Burgers die zelf beschikken over laadinfrastructuur de mogelijkheid te bieden op aanschaf van universele laadmatten zodat men niet kan vallen over kabels op het voetpad.
- Ga in overleg met bedrijven en eigenaars van winkels en supermarkten die hun privé-parking willen openstellen voor buurtbewoners met elektrische wagens. Duid hen op de mogelijkheid tot het verkrijgen van Vlaamse subsidies die nog zullen komen via volgende projectoproepen.
- Een betere communicatie over waar Tieltenaars hun elektrische wagen kunnen opladen. Dit kan via de website van Stad Tielt, de StadsApp en de Facebookpagina. Nu wordt op de website enkel slechts gesproken ook de 6 laadpunten van Stad Tielt, echter niet over de beschikbare semi-publieke laadpalen.
- Bij iedere heraanleg van een straat, plein of aanleg van nieuwe gebouwen wordt de voorafgaandelijke oefening gemaakt i.v.m. eventueel nieuwe laadinfrastructuur.
Sinds Corona zijn de diensten van het stadhuis enkel maar bereikbaar op afspraak. Dit is voor bepaalde zaken in bepaalde situaties handig, maar dit is niet altijd zo. Voor andere zaken of vragen, spring je vlug eens binnen en wil je dit meteen regelen. Nu wordt je in dergelijke situaties aan het onthaal staande gehouden en mag je zonder afspraak niet verder. Dit is niet bepaald “burgervriendelijk” en “efficiënt”. We vragen daarom om ook in deze terug te gaan naar de situatie van voor corona, waarbij een afspraak maken kan maar niet moet wanneer je op het stadhuis iets dient te regelen of vragen.
Voorstel van beslissing: er wordt terug voorzien dat burgers de loketdiensten op het stadhuis kunnen bereiken zonder afspraak (zoals voor corona).
Tijdens de spitsuren is het hectisch in de scholenbuurt, zo ook rond het Hulstplein. Veel verkeer neemt het Karnemelkstraatje in beide richtingen. Dit straatje is heel smal en is ingericht met een geschrankte parkeerstrook links en rechts. Deze stroken liggen te dicht waardoor het verkeer zich vaak vast rijdt, terug achteruit moet, over het voetpad rijdt, enz. Is het mogelijk de inrichting met de parkeerstroken te herbekijken zodat het verkeer vlotter door kan in beide richtingen.
Vandaag gebruikt heel wat doorgaand vrachtverkeer de ‘shortcut’ door ons centrum, en meer bepaald de as Kasteelstraat – Grote Hulststraat – Felix D’Hoopstraat.
Voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid van ons centrum en onze schoolomgevingen zou al het overbodige vrachtvervoer uit ons centrum moeten worden geweerd.
Daarbij wordt vaak verwezen naar de voltooiing van de Zuiderring.
Iedereen in Tielt is voorstander van vervollediging van deze zuiderring. We zijn daar evenwel al 40 jaar op aan het wachten.
Nochtans kan ook zonder de vervollediging van de Zuiderring het zwaar doorgaand vrachtverkeer door centrum Tielt al worden geweerd. Vrachtwagens kunnen andere routes volgen via wegen die beter uitgerust zijn om zwaar vervoer te verwerken en verder gelegen industrieterreinen te bereiken.
Zo kan het doorgaand verkeer nu al via de Noorderring N37 Tielt en de Pittemstraat of N50 op bestemming geraken, of via de Zuidoostelijke tangent N35g en Marialoopsesteenweg of Wakkensesteenweg.
En wie vanuit Gent Roeselare wil bereiken, kan dit perfect door de E40 te volgen tot aan de verkeerswisselaar te Brugge en vervolgens de E403 te nemen.
Conform het decreet op de aanvullende reglementen op het wegverkeer is het stadsbestuur bevoegd om ook verkeersreglementen te nemen op de gewestwegen die zich op haar grondgebied bevinden, met inbegrip van het instellen van een verbod op zwaar doorgaand vrachtverkeer.
Vrachtwagens die binnen de zone van ons centrum moeten leveren zijn plaatselijk verkeer en worden uiteraard niet beboet. Enkel doorgaand verkeer wordt geweerd.
Hierbij kan de lokale bedrijvensite Huffesele meegenomen worden binnen de lokale beleveringszone.
Voorstel van beslissing:
Het verbod op zwaar doorgaand verkeer door ons centrum wordt middels een aanvullend reglement op het wegverkeer op korte termijn gerealiseerd.
Het college van burgemeester en schepenen maakt hiertoe een ontwerp van reglement op, en legt dit binnen de drie maanden op de gemeenteraad ter goedkeuring voor.
Namens Gemeenteraad,
Hendrik Vandenbruwane
Algemeen Directeur
Hilde Decoene
Voorzitter