De voorzitter opent de zitting op 05/10/2023 om 20:00.
Verleent eenparig goedkeuring aan de notulen van de zitting dd. 07.09.2023.
In uitvoering van het Decreet over het Lokaal bestuur, artikel 263, legde het AGB Tielt een opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2023 voor aan het directiecomité van het AGB van 27 september 2023, dat ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de eerstvolgende Raad van bestuur. Gezien de gemeenteraad het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB Tielt goedkeurde, wordt de opvolgingsrapportering 2023 van het AGB Tielt eveneens ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad van stad Tielt.
Voorstel van beslissing: kennisname van de opvolgingsrapportering van het AGB Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2023.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 241, waarbij titel IV van toepassing verklaard wordt op de autonome gemeentebedrijven, en artikel 263 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen – BBC 2020, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 29 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 5 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 1 september 2011 en gewijzigd in zitting van de gemeenteraad van 16 december 2013 en 5 december 2019, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende het meerjarenplan en de boekhouding;
Gelet op de beheersovereenkomst tussen het stadsbestuur Tielt en het AGB Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 3 december 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 december 2019, inzonderheid artikel 28 betreffende de rapportering;
Gelet op het Meerjarenplan 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 3 december 2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 december 2019, en latere aanpassingen;
Gelet op de Meerjarenplanaanpassing 4 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tielt van 20 december 2022 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 december 2022, waarbij de kredieten voor boekjaar 2023 werden vastgesteld;
Gelet op de opvolgingsrapportering van het AGB Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2023, bestaande uit de beleidsevaluatie van de prioritaire actieplannen, het overzicht van de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en de wijzigingen in de assumpties en financiële risico’s, zoals voorgelegd aan het directiecomité van het AGB van 27 september 2023 en dat ter kennisgeving wordt geagendeerd op de eerstvolgende Raad van bestuur;
Overwegende dat het meerjarenplan en de meerjarenplanaanpassingen van het AGB Tielt vastgesteld worden door de raad van bestuur van het AGB Tielt en goedgekeurd worden door de gemeenteraad van de stad Tielt;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering over de uitvoering van het meerjarenplan van het AGB Tielt tijdens het eerste semester van 2023 derhalve ook ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van de stad Tielt;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
Kennis te nemen van de opvolgingsrapportering van het AGB Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2023, bestaande uit de beleidsevaluatie van de prioritaire actieplannen, het overzicht van de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en de wijzigingen in de assumpties en financiële risico’s.
Art. 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van de artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
In uitvoering van het Decreet over het Lokaal bestuur, artikel 263, wordt een opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2023 voorgelegd aan de gemeenteraad.
Deze opvolgingsrapportering bevat de volgende elementen:
o Een stand van zaken van de prioritaire actieplannen van het meerjarenplan;
o Een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar, zoals blijkt uit de schema’s J1 en T2;
o De wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan;
o De wijzigingen in de financiële risico’s.
Gezien alle actieplannen in het meerjarenplan prioritair werden gesteld, bevat de opvolgingsrapportering ook de evaluatie van elk actieplan.
Voorstel van beslissing: kennisname van de opvolgingsrapportering van het Lokaal Bestuur Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2023.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 263 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen – BBC 2020, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 29 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 5 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het Meerjarenplan 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 december 2019, zoals aangepast door de gemeenteraad van 3 december 2020, 7 oktober 2021 en 2 december 2021;
Gelet op de Meerjarenplanaanpassing 4 2020-2025 van het Lokaal bestuur Tielt, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 december 2022, waarin de kredieten voor het boekjaar 2023 werden vastgesteld;
Gelet op de opvolgingsrapportering van het Lokaal bestuur Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2023, bestaande uit de beleidsevaluatie van de prioritaire actieplannen, het overzicht van de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en de wijzigingen in de assumpties en financiële risico’s;
Overwegende dat alle actieplannen in het meerjarenplan prioritair werden gesteld, dat de opvolgingsrapportering 2023 dus een evaluatie van alle actieplannen omvat;
Overwegende dat de lokale besturen vanaf 2020 geïntegreerde beleidsrapporten opmaken, dat het meerjarenplan actieplannen bevat die betrekking hebben op de stad Tielt, op het OCMW Tielt of op beide, dat de voorliggende opvolgingsrapportering 2023 dus ook ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
Kennis te nemen van de opvolgingsrapportering van het Lokaal bestuur Tielt over de uitvoering van het meerjarenplan tijdens het eerste semester van 2023, bestaande uit de beleidsevaluatie van de prioritaire actieplannen, het overzicht van de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en de wijzigingen in de assumpties en financiële risico’s.
Art. 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van de artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad heeft op 25.04.2013 een initiële concessieovereenkomst met de NMBS voor het gebruik van de voormelde site voor 9 jaar goedgekeurd. Dit omvat de voormalige goederenkoer in de Blekerijstraat te Tielt om te gebruiken als gratis openbare parking voor personenwagens. Hierbij verzoekt de NMBS tot ondertekening van een contractverlenging tot 30.04.2024.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de verlenging van het concessiecontract met de NMBS voor de voormalige goederenkoer in de Blekerijstraat Tielt.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 25.04.2013 m.b.t. de goedkeuring van de hernieuwing van de bezettingsovereenkomst met nr. 03890/52697 met de nv NMBS-Holding, Koningin Maria-Hendrikaplein 2 te 9000 Gent, houdende gratis bezetting van percelen 3,9 en 10 en een deel van 11 met een totale oppervlakte van 8.141m² gelegen te Tielt volgens aangehecht plan voor een periode van 9 jaar ingaande op 01.05.2013 tot 30.04.2022;
Gelet op het feit dat de NMBS verzoekt tot ondertekening van een contractverlenging met 2 jaar tot 30.04.2024;
Gelet op het feit dat de voormalige goederenkoer Blekerijstraat Tielt gebruikt wordt als gratis openbare parking voor personenwagens;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Tot het goedkeuren van de hernieuwing van de bezettingsovereenkomst met nr. 03890/52697 met de nv NMBS-Holding, Koningin Maria-Hendrikaplein 2 te 9000 Gent, houdende gratis bezetting van percelen 3,9 en 10 en een deel van 11 met een totale oppervlakte van 8.141m² gelegen te Tielt volgens aangehecht plan voor een periode van 2 jaar, tot 30 april 2024.
Art. 2:
De burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur te gelasten om de overeenkomst namens de stad te ondertekenen.
Art. 3:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan de nv NMBS-Holding, Koningin Maria-Hendrikaplein 2 te 9000 Gent en aan de financieel directeur van de stad Tielt.
Voor het uitvoeren van infrastructuurwerken in opdracht van Aquafin NV werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend met als kenmerk OMV_2022141291 (gemeentelijk nummer: O/2023/7). De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op het vernieuwen van de wegenis met nieuwe aan- en vrijliggende fietspaden, het vellen van bomen en het wijzigen van het rooilijnplan Kanegemstraat. Het doel van de werken is om het waterbeheer op het bedrijventerrein Tielt-Noord te optimaliseren door de creatie van lokale, slimme waternetwerken. Het huidig rioleringsstelsel wordt behouden om dienst te blijven doen als DWA-riolering en een nieuwe bufferleiding zal instaan voor de buffering van het af te koppelen zuiver hemelwater van de bedrijven. Ter hoogte van het kruispunt Galgenveldstraat/Kanegemstraat wordt een pompput, uitsluitend voor hemelwater, voorzien waardoor er maximaal ingezet kan worden op hergebruik van hemelwater vanuit de nieuw aan te leggen bufferleiding. De plaatsing van een centrale regenwaterafvoer (RWA) impliceert een heraanleg van de bovenbouw op het openbaar domein. Bij de herinrichting van het openbaar domein wordt de aanleg van een aan- en vrijliggend fietspad langs weerszijden van de Kanegemstraat voorzien. Er wordt bij de opbouw van de wegenis gekozen om het regenwater afkomstig van de rijbaan via U-vormige kanalen te laten infiltreren in de (onder)fundering. Het regenwater afkomstig van het fietspad kan infiltreren in de naastliggende groenberm of schrikstrook. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan.
Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend. Dit bezwaarschrift werd behandeld door het schepencollege in zitting van 20 september 2023. Het dossier omvat volgende 2 punten:
1. Omgevingsaanvraag O/2023/7 – vernieuwen van de wegenis met nieuwe vrijliggende fietspaden, vellen van bomen en wijzigen rooilijnplan Kanegemstraat: goedkeuring rooilijnplan nieuwe wegenis
2. Omgevingsaanvraag O/2023/7 – vernieuwen van de wegenis met nieuwe vrijliggende fietspaden, vellen van bomen en wijzigen rooilijnplan Kanegemstraat: goedkeuring bestek en ramingen.
Aquafin NV voorziet in de uitvoering van de werken. De lasten voor de aanleg van de infrastructuur belopen infrastructuurwerken en nutsleidingen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het rooilijnplan van de omgevingsaanvraag O/2023/7 - vernieuwen van de wegenis met nieuwe vrijliggende fietspaden, vellen van bomen en wijzigen rooilijnplan Kanegemstraat.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22.12.2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 03.05.2019;
Gelet op het decreet houdende de vaststelling en realisatie van de rooilijnen dd. 08.05.2009;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening en bijhorende besluiten;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25.04.2014;
Gelet op het uitvoeringsbesluit omgevingsvergunning dd. 27.11.2015 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 8 van het gemeentewegendecreet waarbij niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad;
Gelet op artikel 12§2 van het gemeentewegendecreet waarbij de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden;
Gelet op artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet dat bepaalt dat de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft over de zaak van de wegen;
Gelet op de ingediende aanvraag tot omgevingsvergunning met als kenmerk OMV_2022141291 (gemeentelijk nummer O/2023/7) op naam van NV Aquafin, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar, voor de gronden gelegen aan de Kanegemstraat, 8700 Tielt, kadastraal gekend als openbaar domein;
Overwegende dat de aanvraag werd ingediend bij het stadsbestuur en op 08.05.2023 volledig en ontvankelijk verklaard werd;
Overwegende dat het project gelegen is in gebied voor milieubelastende industrieën, in regionaal en lokaal bedrijventerrein met openbaar karakter en in agrarisch gebied volgens het gewestplan en gelegen is binnen het deelPRUP Gemengd Regionaal Bedrijventerrein Tielt Noord;
Overwegende dat de voorgestelde werken met betrekking tot de wegenis betrekking hebben op het vernieuwen van de wegenis met aanleg van nieuwe aan- en vrijliggende fietspaden;
Overwegende dat het doel van de werken is om het waterbeheer op het bedrijventerrein Tielt-Noord te optimaliseren door de creatie van lokale, slimme waternetwerken;
Overwegende dat het huidig rioleringsstelsel wordt behouden om dienst te blijven doen als DWA-riolering en dat een nieuwe bufferleiding zal instaan voor de buffering van het af te koppelen zuiver hemelwater van de bedrijven;
Overwegende dat ter hoogte van het kruispunt Galgenveldstraat/Kanegemstraat een pompput, uitsluitend voor hemelwater, wordt voorzien waardoor er maximaal ingezet kan worden op hergebruik van hemelwater vanuit de nieuw aan te leggen bufferleiding;
Overwegende dat de plaatsing van een centrale regenwaterafvoer (RWA) een heraanleg van de bovenbouw op het openbaar domein impliceert;
Overwegende dat bij de herinrichting van het openbaar domein de aanleg van een aan- en vrijliggend fietspad langs weerszijden van de Kanegemstraat wordt voorzien;
Overwegende dat er bij de opbouw van de wegenis wordt gekozen om het regenwater afkomstig van de rijbaan via U-vormige kanalen te laten infiltreren in de (onder)fundering en dat het regenwater afkomstig van het fietspad kan infiltreren in de naastliggende groenberm of schrikstrook;
Gelet op de voorziene grondoverdracht, om te voegen bij het openbaar domein, van die delen aangeduid als ‘Overdracht nieuw openbaar domein aan gemeentebestuur Tielt-voorwerp zaak der wegen’ op het plan Zaak der wegen en dit voor een totale oppervlakte van 371 m²;
Gelet op het bijhorende bestek en uitvoeringsdossier;
Gezien de omgevingsaanvraag onderworpen werd aan een openbaar onderzoek van 18.05.2023 tot en met 16.06.2023 waarbij 1 analoog bezwaar werd ingediend;
Gelet op de beslissing van het schepencollege dd. 20.09.2023 met betrekking tot dit bezwaarschrift;
Gelet op het verleende advies van de Dienst Waterlopen van de provincie West-Vlaanderen dd. 23.06.2023;
Overwegende dat de voorziene nieuwe rooilijnen noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de nieuwe wegenis met nieuwe aan- en vrijliggende fietspaden;
Gelet op het bijgevoegde rooilijnplan opgemaakt door landmeter Els Malfroy (LAN141586) met de weergave van de nieuwe verplaatste rooilijn (rode kleur), de weergave van de te behouden rooilijn (groene kleur) en de weergave van de af te schaffen rooilijn(blauwe kleur);
Art. 1:
Het rooilijnplan ‘Plan Zaak der wegen Kanegemstraat’ (projectnummer: VIT3001), opgemaakt door Studiebureau VK Architects & Engineers, Guldensporenpark (gebouw A) 4, 9820 Merelbeke (landmeter Els -LAN211901), wordt goedgekeurd.
Art. 2:
Het aangeduide weggedeelte ‘Overdracht nieuw openbaar domein aan gemeentebestuur Tielt-voorwerp zaak der wegen’ van het vermelde plan in artikel 1, met een totale oppervlakte van 371 m², wordt opgenomen in het openbaar domein.
Art. 3:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen, in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing, een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Voor het uitvoeren van infrastructuurwerken in opdracht van Aquafin NV werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend met als kenmerk OMV_2022141291 (gemeentelijk nummer: O/2023/7). De aanvraag en voorgestelde infrastructuurwerken hebben betrekking op het vernieuwen van de wegenis met nieuwe aan- en vrijliggende fietspaden, het vellen van bomen en het wijzigen van het rooilijnplan Kanegemstraat. Het doel van de werken is om het waterbeheer op het bedrijventerrein Tielt-Noord te optimaliseren door de creatie van lokale, slimme waternetwerken. Het huidig rioleringsstelsel wordt behouden om dienst te blijven doen als DWA-riolering en een nieuwe bufferleiding zal instaan voor de buffering van het af te koppelen zuiver hemelwater van de bedrijven. Ter hoogte van het kruispunt Galgenveldstraat/Kanegemstraat wordt een pompput, uitsluitend voor hemelwater, voorzien waardoor er maximaal ingezet kan worden op hergebruik van hemelwater vanuit de nieuw aan te leggen bufferleiding. De plaatsing van een centrale regenwaterafvoer (RWA) impliceert een heraanleg van de bovenbouw op het openbaar domein. Bij de herinrichting van het openbaar domein wordt de aanleg van een aan- en vrijliggend fietspad langs weerszijden van de Kanegemstraat voorzien. Er wordt bij de opbouw van de wegenis gekozen om het regenwater afkomstig van de rijbaan via U-vormige kanalen te laten infiltreren in de (onder)fundering. Het regenwater afkomstig van het fietspad kan infiltreren in de naastliggende groenberm of schrikstrook. Het dossier bevat een voorstel van rooilijnplan.
Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend. Dit bezwaarschrift werd behandeld door het schepencollege in zitting van 20 september 2023. Het dossier omvat volgende 2 punten:
1. Omgevingsaanvraag O/2023/7 – vernieuwen van de wegenis met nieuwe vrijliggende fietspaden, vellen van bomen en wijzigen rooilijnplan Kanegemstraat: goedkeuring rooilijnplan nieuwe wegenis
2. Omgevingsaanvraag O/2023/7 – vernieuwen van de wegenis met nieuwe vrijliggende fietspaden, vellen van bomen en wijzigen rooilijnplan Kanegemstraat: goedkeuring bestek en ramingen.
Aquafin NV voorziet in de uitvoering van de werken. De lasten voor de aanleg van de infrastructuur belopen infrastructuurwerken en nutsleidingen. Overeenkomstig artikel 8 van het gemeentewegendecreet kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de gronden. Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de infrastructuur van de omgevingsaanvraag O/2023/7 - vernieuwen van de wegenis met nieuwe vrijliggende fietspaden, vellen van bomen en wijzigen rooilijnplan Kanegemstraat.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22.12.2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening en bijhorende besluiten;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25.04.2014;
Gelet op het uitvoeringsbesluit omgevingsvergunning dd. 27.11.2015 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid over de zaak van de wegen;
Gelet op de aanvraag van NV Aquafin, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar; tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor het vernieuwen van de wegenis met nieuwe vrijliggende fietspaden, vellen van bomen en wijzigen rooilijnplan Kanegemstraat; gelegen Kanegemstraat , 8700 Tielt en kadastraal gekend als openbaar domein;
Overwegende dat de aanvraag werd ingediend bij het stadsbestuur en op 08.05.2023 volledig en ontvankelijk werd verklaard;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de Dienst Waterlopen van de provincie West-Vlaanderen dd. 23.06.2023;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de Vlaamse Milieumaatschappij dd. 26.06.2023;
Gelet op de goedkeuring van het rooilijnplan van de nieuwe wegenis door de gemeenteraad in zitting van 05.10.2023;
Overwegende dat alle nutsmaatschappijen nog geen raming hebben opgemaakt;
Overwegende dat de nutsmaatschappijen slechts studies en offertes opmaken na het verlenen van de vergunning;
Overwegende dat de aanvragers/opdrachtgevers deze studies dienen aan te vragen bij de nutsmaatschappijen na goedkeuring van de omgevingsvergunning van de infrastructuurwerken;
Gelet op het bijgevoegde bestek, de bijhorende uitvoeringsplannen en de raming van de werken:
1. Infrastructuurwerken (excl. btw)
Aandeel Aquafin 2.388.008,82 euro, incl. btw
Aandeel Provincie 437.284,10 euro, incl. btw
Algemeen totaal 2.825.292,92 euro, incl. btw
2. Nutsleidingen
Door de nutsmaatschappijen wordt voorafgaandelijk nog geen ontwerp en raming opgemaakt.
Men doet dit pas bij goedkeuring van de omgevingsaanvraag.
Deze ramingen zijn dan ook nog niet ter beschikking.
Gelet op de onderrichtingen en beschikkingen ter zake;
Art. 1:
Het ontwerp voor de infrastructuurwerken inzake het vernieuwen van de wegenis met nieuwe vrijliggende fietspaden, vellen van bomen en wijzigen rooilijnplan Kanegemstraat, aangevraagd door NV Aquafin, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar, en overeenkomstig het bijhorende bestek en plannen, opgemaakt door Studiebureau VK Architects & Engineers, Guldensporenpark (gebouw A) 4, 9820 Merelbeke, wordt goedgekeurd.
Art. 2:
De plannen en de raming van de nutsmaatschappijen die werken dienen uit te voeren, dienen voorafgaandelijk aan de aanvang van de werken ter goedkeuring aan het schepencollege te worden voorgelegd.
Art. 3:
Afschrift van deze beslissing over te maken aan de aanvragers en toe te voegen aan de aanvraag tot omgevingsvergunning O/2023/7 (OMV_2022141291).
Art. 4:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen, in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing, een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het Omgevingsdecreet.
In de gemeenteraadszitting van 03.10.2019 werd goedkeuring verleend aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de dienst 112, het Sint-Andriesziekenhuis en de omliggende gemeenten m.b.t. het dringend ziekentransport. In het kader van de verdere organisatie van het dringend ziekenvervoer, werden in samenwerking met het ziekenhuis en het Rode Kruis op het burgemeestersoverleg nieuwe engagementen besproken. De initiële overeenkomst die liep tot 31.05.2025 dient opgeheven te worden, er wordt voorgesteld een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met de nieuwe voorwaarden goed te keuren.
Voorstel van beslissing: goedkeuren samenwerkingsovereenkomst tussen de dienst 112 en het Sint-Andriesziekenhuis m.b.t. het dringend ziekentransport.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017;
Gelet op de wet van 08.07.1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening en haar uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het koninklijk besluit dd. 10.08.1998 tot oprichting van de commissies voor dringende geneeskundige hulpverlening;
Gelet op het koninklijk besluit dd. 14.12.1998 houdende bepaling van de regels en de inhoud van de registratie door de ambulancediensten en hun jaarverslagen;
Overwegende dat Het Belgische Rode Kruis/Rode Kruis Vlaanderen (RKV) licentiehouder is van de standplaats 112, de kennis en ervaring bezit m.b.t. dringend en niet-dringend ziekenvervoer en rampenparaatheid en vrijwilligers inzet voor 112-ziekenvervoer;
Overwegende dat het Sint-Andriesziekenhuis Tielt bereid is beroepskrachten in te zetten voor 112-ziekenvervoer in de mate en onder de voorwaarden van navolgende overeenkomst;
Overwegende dat het lokaal bestuur van Tielt zich engageert het Sint-Andriesziekenhuis financieel te ondersteunen gedurende de duur van onderstaande overeenkomst;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen de dienst 112, het Sint-Andriesziekenhuis m.b.t. het dringend ziekentransport zoals goedgekeurd in de gemeenteraad dd. 03.10.2019 en lopende tot 31.05.2025;
Gelet op de besprekingen binnen het burgemeestersoverleg van de Midwest m.b.t. de verdere organisatie van het dringend ziekenhuisvervoer;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen om de samenwerkingsovereenkomst tussen de dienst 112, het Sint-Andriesziekenhuis m.b.t. het dringend ziekentransport zoals goedgekeurd in de gemeenteraad dd. 03.10.2019 en lopende tot 31.05.2025 stop te zetten.
Art. 2:
Onder voorbehoud van goedkeuring door de andere gemeentebesturen, goedkeuring te verlenen aan de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur van Tielt, het Belgische Rode Kruis/Rode Kruis Vlaanderen en het Sint-Andriesziekenhuis inzake het dringend ziekentransport als volgt:
Samenwerkingsovereenkomst
TUSSEN ONDERGETEKENDEN:
hierna genoemd "RKV';
en
hierna genoemd "SAT".
en
- Aalter, met adres te Europalaan 22, 9880, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Pieter De Crem.
- Ardooie met adres te Polenplein 15, 8850 Ardooie, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Karlos Callens.
- Dentergem, met adres te Kerkstraat 1, 8720 Dentergem, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Koenraad Degroote.
- Ingelmunster, met adres te Oostrozebekestraat 4, 8770 Ingelmunster, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Kurt Windels.
- Meulebeke, met adres te Markt 1, 8760 Meulebeke, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Dirk Verwilst.
- Oostrozebeke, met adres te Ernest Brengierstraat 6, 8780 Oostrozebeke, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Luc Derudder.
- Pittem, met adres te Markt 1, 8740 Pittem, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Denis Fraeyman.
- Ruislede, met adres te Markt 1, 8755 Ruiselede, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Greet De Roo.
- Tielt, met adres te Markt 13, 8700 Tielt, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Luc Vannieuwenhuyze.
- Wielsbeke, met adres te Rijksweg 314, 8710 Wielsbeke, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Jan Stevens.
- Wingene, met adres te Oude Bruggestraat 13, 8750 Wingene, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Lieven Huys.
hierna gezamenlijk genoemd de "stadsbesturen"
worden hierna gezamenlijk de "Partijen" genoemd.
WORDT VOORAFGAAND UITEENGEZET HETGEEN VOLGT:
RKV is licentiehouder van de standplaats 112, bezit kennis en ervaring m.b.t. dringend en niet-dringend ziekenvervoer en rampenparaatheid en zet vrijwilligers in voor 112-ziekenvervoer.
SAT is bereid beroepskrachten in te zetten voor 112-ziekenvervoer in de mate en onder de voorwaarden beschreven in deze overeenkomst.
De stadsbesturen engageren zich ertoe SAT financieel te ondersteunen gedurende de duur van onderhavige overeenkomst.
WORDT OVEREENGEKOMEN HETGEEN VOLGT:
In deze overeenkomst zullen de volgende woorden de volgende betekenis hebben, tenzij anders bepaald:
- "Hulpverlener": vrijwilliger van RKV of beroepsmedewerker van SAT die wordt ingezet bij de invulling van het dringend ziekenvervoer in het kader van deze overeenkomst.
- "Overeenkomst": deze samenwerkingsovereenkomst met inbegrip van alle bijlagen.
- "Ziekenwagen": de door RKV voorziene ziekenwagen die voldoet aan de normen door de overheid vastgelegd.
- "Dringend Ziekenvervoer": alle dringende oproepen/interventies die onder toepassing vallen van de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening en haar uitvoeringsbesluiten.
- "Interventiezone": de geografische zone, toegewezen aan RKV als licentiehouder van een standplaats 112 te Tielt bij toepassing van het koninklijk besluit van 10 augustus 1998 tot oprichting van de Commissies voor dringende geneeskundige hulpverlening
- "Wet dringend Ziekenvervoer': de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening en haar uitvoeringsbesluiten;
- "AVG": de verordening 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EC;
- "KB Ambureg": het Koninklijk Besluit houdende bepaling van de regels en de inhoud van de registratie door de ambulancediensten en hun jaarverslagen van 14 december 2018.
De overeenkomst legt de modaliteiten vast van de samenwerking tussen RKV en SAT in het kader van de uitbating van een PIT (paramedisch interventie team) in de interventiezone en de bijdrage in de financiering hiervan door de stadsbesturen.
De overeenkomst wordt gesloten voor een bepaalde duur van 1 augustus 2023 tot 31 december 2025 en vervangt de vorige overeenkomst die in werking is getreden op 1 juni 2019 en vroegtijdig wordt beëindigd op 31 juli 2023.
De Overeenkomst zal worden uitgevoerd vanuit SAT, Bruggestraat 84, 8700 Tielt.
SAT verzorgt de PIT uitbating in de interventiezone als volgt:
- de continue inzet van één verpleegkundige (24 op 7);
- tijdens de week van 07:00 tot 18:00 de inzet van één ambulancier;
- de helft van het aantal weekends en feestdagen van 07:00 tot 18:00 één ambulancier.
- SAT garandeert steeds dat bovenvermelde bezetting zal gerespecteerd worden. Het personeelslid van het SAT zal in bepaalde gevallen samenwerken met een vrijwilliger van het Rode Kruis.
SAT stelt 2 kamers ter hoogte van de spoedgevallendienst ter beschikking als permanentieruimte voor de hulpverleners.
De vrijwilligers van RKV krijgen door SAT een maaltijd aangeboden, die door RKV wordt betaald aan de overeengekomen prijs (tarief van toepassing voor de personeelsleden van SAT).
SAT garandeert dat elk personeelslid dat wordt ingeschakeld voor de uitbating van de PIT zoals geregeld door de overeenkomst over de vereiste kwalificaties beschikt in het kader van de Wet Dringend Ziekenvervoer en de PIT uitbating en handelt volgens de regels van de kunst.
Tevens garandeert SAT dat geen enkel personeelslid dat zij inschakelt zich schuldig heeft gemaakt aan handelingen of houdingen die strijdig zijn met het algemeen belang, die schade toebrengen aan de doeltreffendheid van de dienst of het leven in gevaar brengt van de in artikel I van de Wet Dringend Ziekenvervoer bedoelde personen.
Ritgegevens moeten vanaf 1 juli 2019 digitaal geregistreerd worden met behulp van AmbuWeb-applicatie in overeenstemming met de bepalingen van het KB Ambureg.
Alle personeelsleden van SAT die worden ingezet in het Dringend Ziekenvervoer in het kader van deze Overeenkomst krijgen een persoonlijk ID om in te loggen. Hiermee kunnen ze zich herkenbaar maken in de applicatie in overeenstemming met het KB Ambureg. Na elke interventie wordt het ritverslag digitaal geregistreerd in AmbuWeb.
Na iedere interventie staat hetzelfde team dat de interventie heeft uitgevoerd, in voor het schoonmaken van de ziekenwagen. Eventueel verbruikte medicatie en gebruikt medisch materiaal uit de ziekenwagen zoals infuusoplossingen, tubes enz. kunnen voor naar het SAT vervoerde patiënten via de spoedgevallendienst worden gerecupereerd. Andere gebruiks- en verbruiksmaterialen zoals flesjes water, scharen, zuurstofflessen enz. worden door het Rode Kruis Tielt aangekocht en vernieuwd.
In geval van schade aan de ziekenwagen toegebracht of opgelopen tijdens een interventie uitgevoerd door SAT, die niet gedekt wordt door de verzekering van RKV, zal SAT deze schade aan RKV vergoeden.
RKV verzorgt het dringend ziekenvervoer in de interventiezone als volgt:
- Tijdens de nacht (van 18.00 tot 7.00 uur) door 1 vrijwilliger van RKV die zal samenwerken met 1 personeelslid van SAT.
- De helft van het aantal weekends en feestdagen van 07:00 tot 18:00 uur schakelt RKV 1 vrijwilliger in die zal samenwerken met 1 personeelslid van SAT.
In het kader van de organisatie van de PIT interventiezone, staat RKV in voor de invulling en coördinatie van de PIT uitbating. RKV en SAT stellen een coördinator aan die als enige contactpersoon geldt voor hun respectievelijke organisatie voor overleg, meldingen of klachten.
In het kader van de overeenkomst voorziet RKV in de ziekenwagen, die beantwoordt aan de door de overheid voorgeschreven uitrustingsnormen, inclusief IPad/tablet met AMBUWEB-applicatie. RKV blijft eigenaar van deze IPad/tablet en de zich daarop bevindende software.
RKV staat in voor de verzekering van de ziekenwagen (omniumverzekering).
- RKV factureert de ritten verricht in het kader van de Overeenkomst aan de patiënt en staat in voor de inning van de gelden bij de patiënt voor eigen rekening.
- RKV betaalt jaarlijks een vergoeding van 100.000,00 euro aan SAT. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd op 1 januari aan de hand van de gezondheidsindex, waarbij de gezondheidsindex van de maand december 2022 als basisindex wordt genomen en vervolgens de index van de maand december voorafgaand aan de indexatie wordt genomen.
- Partijen komen overeen dat indien de inkomsten van RKV met betrekking tot de gefactureerde ritten met meer dan 15% zou dalen in vergelijking met het voorgaande jaar, dan wordt de vergoeding die RKV dient te betalen dienovereenkomstig aangepast (met eenzelfde percentage). Onder inkomsten wordt begrepen: de bedragen die gefactureerd worden door RKV voor de uitgevoerde interventies en alle andere vormen van subsidiëring door de overheden voor de ziekenwagendienst. RKV bezorgt hiertoe jaarlijks voor 31 maart een overzicht van de inkomsten met betrekking tot de gefactureerde ritten van het voorbije jaar en indien van toepassing het aangepast bedrag van de vergoeding voor dat jaar.
- Indien de toekomstige inkomsten van het Rode Kruis nominaal het geïndexeerde bedrag van de inkomsten voor het Rode Kruis die direct of indirect gelinkt zijn aan de PIT ritten in de interventiezone van 2022 overschrijden wordt de nominale overschrijding volledig gestort aan SAT ter delging van het jaarlijks tekort van SAT voor de uitbating van de PIT (een uitbatingskost die bij het opstellen van de overeenkomst geraamd wordt op € 300.000,00).
- De vergoeding wordt door RKV in twee schijven betaald aan het ziekenhuis, eenmaal eind juni en eenmaal eind december, telkens voor de helft van het totale bedrag door storting op rekeningnummer BE59 7995 5025 4326 van het Sint Andriesziekenhuis.
- De stadsbesturen betalen jaarlijks een bijdrage van 200.000,00 euro aan het SAT als tussenkomst in de gemaakte personeelskosten. De verdeling van dat bedrag over de stadsbesturen wordt voor de periode 2020-2025 berekend op basis van het aantal uitgevoerde ritten in de periode van 2014 tot en met 2018.
- De stadsbesturen zullen volgende bedragen betalen:
tot en met31.03.2023 | vanaf01.04.2023 | |
Aalter | € 1.108,01 | € 2.015,00 |
Ardooie | € 3.190,53 | € 5.807,00 |
Dentergem | € 5.259,71 | € 9.609,00 |
Ingelmunster | € 627,43 | € 1.142,00 |
Meulebeke | € 13.069,17 | € 23.786,00 |
Oostrozebeke | € 1.134,71 | € 2.065,00 |
Pittem | € 13.763,35 | € 25.049,00 |
Ruiselede | € 8.516,99 | € 15.501,00 |
Tielt | € 48.138,35 | € 87.612,00 |
Wielsbeke | € 204,95 | € 373,00 |
Wingene | € 14.858,01 | € 27.041,00 |
- Voor de overeenkomst vanaf 2026 zal de berekening opnieuw gebeuren op basis van het aantal uitgevoerde ritten in 2023-2024.
- Het ziekenhuis rekent de bijdrage voor de MUG niet langer aan vanaf 2023 voor gemeenten en steden die de nieuwe overeenkomst onderschrijven.
- Indien ingevolge artikel 6.1. de inkomsten van het ziekenhuis zouden stijgen waarna het geraamd jaarlijks tekort van € 300.000 (geïndexeerd ten opzichte van december 2022) volledig wordt weggewerkt zal de bijdrage van alle partners pro rata verminderd worden met de winst op de PIT uitbating van SAT.
- RKV kan nooit aansprakelijk gesteld worden door SAT voor indirecte schade, zoals onder meer maar niet beperkt tot reputatieschade, commercieel verlies of winstdervingen, vorderingen van derden, uitwijk- of vervangingskosten in hoofde van SAT.
- De aansprakelijkheid van RKV is ten allen tijde beperkt tot het bedrag van de dekking onder de verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid.
- SAT stelt RKV volledig schadeloos voor alle schade geleden als gevolg van het door SAT niet naleven van de bepalingen van deze overeenkomst en vrijwaart RKV voor alle mogelijke vorderingen van derden in dit kader.
- SAT kan nooit aansprakelijk gesteld worden door RKV voor indirecte schade, zoals onder meer maar niet beperkt tot reputatieschade, commercieel verlies of winstdervingen, vorderingen van derden, uitwijk- of vervangingskosten in hoofde van RKV.
- De aansprakelijkheid van SAT is ten allen tijde beperkt tot het bedrag van de dekking onder de verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid.
- SAT zorgt voor afdoende verzekering om alle claims, eisen, verliezen, schade en aansprakelijkheden te dekken, zonder beperkingen, die veroorzaakt zijn, resulteren uit 0f verband houden met de uitvoering door SAT van deze Overeenkomst.
- Op eerste verzoek van RKV bezorgt SAT een kopie van de betreffende verzekeringspolis — met een attest waarin de verzekerde kapitalen en onderschreven waarborgen worden vermeld — evenals de bevestiging dat de premies tijdig en volledig werden betaald.
- SAT zal in het kader van onderhavige overeenkomst persoonsgegevens in de zin van de AVG verwerken als sub verwerker van RKV, die deze gegevens verwerkt namens en in opdracht van de Belgische Staat, Volksgezondheid, verwerkingsverantwoordelijke.
- SAT verbindt zich ertoe om alle bepalingen in het kader van de verwerking van persoonsgegevens zoals opgenomen in de AVG en het KB Ambureg na te leven en zal in het bijzonder in overeenstemming met artikel 28 AVG en artikel 14 51 en 52 van het KB Ambureg de volgende verplichtingen naleven:
- SAT neemt de nodige maatregelen op dat persoonsgegevens adequaat beschermd worden. De meest recente versie van de minimale normen informatieveiligheid en privacy van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, en met name de hierin opgenomen verplichtingen inzake gegevensbescherming dienen hierbij als minimale richtlijnen.
- Deze maatregelen omvatten voor zover van toepassing:
- SAT verwerkt de persoonsgegevens uitsluitend op basis van schriftelijke instructies van RKV. Doorgifte van persoonsgegevens aan een derde land of een internationale organisatie zijn niet toegelaten, tenzij een op SAT van toepassing zijnde Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling haar tot verwerking verplicht; in dat geval stelt SAT RKV, voorafgaand aan de verwerking, in kennis van dat wettelijk voorschrift, tenzij die wetgeving deze kennisgeving om gewichtige redenen van algemeen belang verbiedt.
- Het inschakelen van sub verwerkers is niet toegelaten, tenzij mits schriftelijke voorafgaandelijke goedkeuring door RKV en mits naleving van de artikelen 28, 2de lid en 28, 4de lid van de AVG.
- SAT stelt RKV alle informatie ter beschikking die nodig is om de nakoming van de in dit artikel neergelegde verplichtingen aan te tonen en audits, waaronder inspecties, door RKV of de Belgische Staat of een door RKV of de Belgische Staat gemachtigde controleur mogelijk maakt en eraan bijdraagt.
- Deze overeenkomst is op ieder ogenblik door iedere partij te beëindigen per aangetekend schrijven, mits opzegtermijn van twaalf maanden, zonder betaling van enige (schade)vergoeding. Het aangetekend schrijven heeft uitwerking op de eerste werkdag van de week volgend op de week van verzending.
- Partijen hebben het recht om onderhavige overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder vergoeding en zonder tussenkomst van een rechter deze Overeenkomst te ontbinden ingeval (niet limitatieve lijst):
- de andere partij in gebreke blijft bij de uitvoering van deze overeenkomst binnen 10 kalenderdagen na ingebrekestelling per aangetekende brief hieromtrent;
- van intrekking of stopzetting door de Belgische Staat, Volksgezondheid van de licentie standplaats 112 voor de standplaats te Spoed Sint-Andriesziekenhuis, Bruggestraat 84, 8700 Tielt gehouden in hoofde van RKV.
Geen van de partijen zal verantwoordelijk kunnen worden gesteld ten aanzien van de andere partij indien deze overeenkomst tijdelijk niet kan worden uitgevoerd omwille van overmacht. Indien dergelijke situatie van overmacht langer dan zestig (60) dagen, zou aanhouden, zal de partij die schade lijdt door deze situatie van overmacht, de overeenkomst met onmiddellijke ingang kunnen beëindigen.
Indien een of meer artikelen van deze overeenkomst of de bijlagen niet verbindend/nietig zou(den) blijken te zijn, tast dit de geldigheid van de overige artikelen en/of bijlagen niet aan. Partijen zullen alsdan in de geest van deze overeenkomst, voor zover nodig, aanpassingen doorvoeren zodanig dat de niet-verbindende/nietige artikelen worden vervangen door bepalingen die wel zijn toegestaan en die zo min mogelijk afwijken van de betreffende niet-verbindende artikelen.
Geen enkele nalatigheid of uitstel in de uitoefening van enig recht, bevoegdheid of rechtsmiddel onder deze overeenkomst noch enige afzonderlijke of gedeeltelijke uitoefening door enige partij van enig recht, bevoegdheid of rechtsmiddel zal als een afstand van dat recht worden beschouwd.
Deze overeenkomst met haar bijlagen bevat alle afspraken tussen partijen en vervangt alle vroegere brieven, verklaringen, waarborgen of overeenkomsten betreffende het voorwerp van deze overeenkomst.
In geval van tegenstrijdigheden tussen de bepalingen van deze overeenkomst en de bijlagen, primeren de bepalingen uit deze overeenkomst.
Deze overeenkomst kan alleen worden gewijzigd bij een schriftelijk en door beide partijen ondertekend addendum aan deze overeenkomst.
Deze Overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.
Betwistingen en geschillen die voortvloeien uit deze Overeenkomst behoren tot de bevoegdheid van de hoven en rechtbanken van het arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen.
Opgemaakt te Tielt op 1 augustus 2023.
Prof. Dr. Phillipe Vandekerckhove Dhr. C. Botterman
gedelegeerd bestuurder Rode Kruis-Vlaanderen voorzitter raad van bestuur SAT
Dhr. Christophe Lahousse Dhr. P. Lauwyck
voorzitter Rode Kruis Tielt algemeen directeur SAT
Hendrik Vandenbruwane Luc Vannieuwenhuyze
Algemeen directeur Burgemeester Tielt
Art. 3:
De burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur te gelasten met het ondertekenen van deze samenwerkingsovereenkomst namens het lokaal bestuur van Tielt.
Art. 4:
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan het Belgische Rode Kruis/Rode Kruis Vlaanderen en het Sint-Andriesziekenhuis.
Het lokaal bestuur wenst zowel voor de clubs, scholen als inwoners een tussenkomst te voorzien in de tarieven voor zwembeurten in zwembaden buiten Tielt. Hiervoor werd in oktober 2022 een reglement goedgekeurd, maar omwille van de overeenkomst met Meulebeke (waar Tieltse clubs en Tieltse scholen voorrang krijgen) moet het reglement voor bepaalde zaken aangepast worden. De tussenkomst voor de Tieltse inwoners in het zwembad van Meulebeke en Wingene blijft behouden. Voor de clubs blijft het Tieltse tarief toegepast bij alle zwembeurten. Bij de scholen zijn volgende aanpassingen:
- Tieltse scholen: er wordt voor alle (niet enkel de reguliere zwembeurten die in Tielt gepland stonden) zwembeurten van de Tieltse scholen door het stadsbestuur bijgepast zodat de kinderen niet meer betalen dan een schoolkind van de desbetreffende gemeente. Omwille van de overeenkomst kunnen we deze tussenkomst ook voorzien voor secundaire scholen (omdat de tussenkomst reeds in de overeenkomst vervat zit).
Daarnaast blijft de ondersteuning voor de jeugdleden van de clubs bij de verplaatsingskosten naar de andere zwembaden. Per jeugdlid jonger dan 18 jaar (t.e.m. jaar van 18 worden) dat wekelijks traint wordt een toelage voorzien van 5 euro per maand voor maximaal 10 maanden.
Voorstel van beslissing: wijzigingen van het reglement voor het voorzien van een tussenkomst naar Tieltse club, scholen en inwoners m.b.t. tarieven en naar Tieltse clubs m.b.t. vervoer jeugdleden naar zwembaden buiten tielt tijdens sluiting zwembad Tielt zoals goedgekeurd op 06.10.2022.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22.12.2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat door de sluiting van het Tieltse zwembad de kosten voor het vervoer naar andere zwembaden buiten Tielt voor de Tieltse sportclubs verhogen en scholen, clubs en inwoners eveneens geconfronteerd worden met een verhoogd zwembadtarief;
Gelet op het voorstel van het lokaal bestuur om zowel voor de clubs, scholen als inwoners een tussenkomst te voorzien in de tarieven voor zwembeurten in zwembaden buiten Tielt;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd. 06.10.2022 houdende het goedkeuren van een reglement voor het voorzien van een tussenkomst naar Tieltse clubs, scholen en inwoners m.b.t. tarieven en naar Tieltse clubs m.b.t. vervoer jeugdleden naar zwembaden buiten tielt tijdens de sluiting zwembad Tielt;
Gelet op de overeenkomst met gemeente Meulebeke (waar Tieltse clubs en Tieltse scholen voorrang krijgen) waardoor het reglement voor bepaalde zaken moet aangepast worden;
Overwegende dat de tussenkomst voor de Tieltse inwoners in het zwembad van Meulebeke en Wingene behouden blijft;
Overwegende dat voor de clubs het Tieltse tarief toegepast blijft bij alle zwembeurten;
Overwegende dat bij de scholen zijn volgende aanpassingen voorgesteld worden:
- Tieltse scholen: er wordt voor alle (niet enkel de reguliere zwembeurten die in Tielt gepland stonden) zwembeurten van de Tieltse scholen door het stadsbestuur bijgepast zodat de kinderen niet meer betalen dan een schoolkind van de desbetreffende gemeente; omwille van de overeenkomst kan deze tussenkomst ook voorzien worden voor secundaire scholen (omdat de tussenkomst reeds in de overeenkomst vervat zit);
Overwegende dat daarnaast ook de ondersteuning voor de jeugdleden van de clubs bij de verplaatsingskosten naar de andere zwembaden blijft; per jeugdlid jonger dan 18 jaar (t.e.m. jaar van 18 worden) dat wekelijks traint wordt een toelage voorzien van 5,00 euro per maand voor maximaal 10 maanden;
Gelet op het voorstel om omwille van bovenstaande redenen de gemeenteraadsbeslissing dd. 06.10.2022 houdende de goedkeuring van het reglement voor het voorzien van een tussenkomst naar Tieltse clubs, scholen en inwoners m.b.t. tarieven en naar Tieltse clubs m.b.t. vervoer jeugdleden naar zwembaden buiten Tielt tijdens de sluiting zwembad Tielt, te wijzigen;
Na bespreking;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan het wijzigen van het reglement voor het voorzien van een tussenkomst naar Tieltse clubs, scholen en inwoners m.b.t. tarieven en naar Tieltse clubs m.b.t. vervoer jeugdleden naar zwembaden buiten Tielt tijdens de sluiting zwembad Tielt, waarbij het reglement na wijzigingen goedgekeurd wordt als volgt:
Reglement TUSSENKOMST NAAR TIELTSE CLUBS, SCHOLEN EN INWONERS m.b.t. tarieven en naar tieltse clubs m.b.t. vervoer jeugdleden naar zwembaden buiten tielt tijdens sluiting tielste zwembad.
Hoofdstuk I: Algemene bepalingen
Artikel 1:
In dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 2:
Voorliggend reglement heeft tot doel te voorzien in een tegemoetkoming voor het vervoer naar andere zwembaden georganiseerd door de Tieltse sportclubs en een stuk bij te passen aan scholen, clubs en inwoners bij tarief van andere zwembaden buiten Tielt.
Artikel 3:
Voor tussenkomst tarief komen in aanmerking:
- Tieltse scholen: voor alle schoolzwembeurten wordt door het stadsbestuur bijgepast zodat de kinderen niet meer betalen dan een schoolkind van de desbetreffende gemeente.
- Tieltse clubs: het stadbestuur past bij zodat Tieltse clubs hun tarief cfr. het bestaande reglement zwembad Tielt behouden.
- Tieltse inwoners: het stadsbestuur past bij zodat Tieltse inwoners zowel in het zwembad van Meulebeke als in het zwembad van Wingene aan inwonerstarief van de respectievelijke gemeente kunnen zwemmen.
Artikel 4:
Indien de Tieltse clubs en scholen een tegemoetkoming ontvangen van het stadsbestuur, wordt gevraagd dit aan de ouders/leden bekend te maken.
Artikel 5:
Activiteiten waarbij door het stadbestuur reeds in enigerlei tussenkomst (bij het vervoer) voorzien wordt, komen niet in aanmerking voor betoelaging volgens onderhavig reglement.
Hoofdstuk II: financiering en betoelaging
Artikel 6:
Er wordt in het budget van stad Tielt krediet voorzien voor deze toelage.
Artikel 7:
De Tieltse clubs leggen per semester een lijst voor van de activiteiten waarvoor vervoer werd georganiseerd dat in aanmerking komt voor betoelaging. Deze lijst wordt ingediend in de loop van de maand volgend op het semester waarop ze betrekking heeft. De lijst wordt gericht aan het College van Burgemeester en Schepenen en wordt vergezeld van de nodige bewijsstukken. Wanneer gebruik gemaakt werd van eigen vervoer (bv. met auto’s), wordt een verklaring op eer toegevoegd.
Artikel 8:
Voor betoelaging vervoer komen alle jeugdleden van de erkende Tieltse sportclubs in aanmerking die minimum wekelijks de verplaatsing maken naar een zwembad buiten Tielt voor reguliere trainingsmomenten die anders in Tielt gepland stonden.
Per jeugdlid jonger dan 18 jaar (t.e.m. jaar van 18 worden) dat wekelijks traint wordt een toelage voorzien van 5 euro per maand voor maximaal 10 maanden.
Artikel 9:
Per semester wordt een afrekening gemaakt voor vervoersonkosten. Indien de aanvraag niet tijdig wordt bezorgd, kan de uitbetaling niet plaatsvinden.
Hoofdstuk III: slotbepalingen
Artikel 10:
Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 oktober 2023 en blijft van kracht zolang het zwembad te Tielt gesloten is.
Art. 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Er is een principiële overeenkomst tussen de stad Tielt en de Judoclub Tielt om de opstal van het judolokaal te verlengen. De huidige overeenkomst eindigt in 2029. Er ligt een ontwerp van akte op tafel om deze overeenkomst met 25 jaar te verlengen.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het ontwerp van akte 'verlenging opstal judo'.
Gelet op het decreet lokaal bestuur dd. 22.12.2017;
Gelet op de onderhandse opstalovereenkomst dd. 08.01.1979 tussen de stad Tielt en Judoclub Tielt voor de duur van 50 jaar en bijgevolg de beëindiging ervan dd. 07.01.2029;
Gelet op de overeenkomst tussen de stad Tielt en Judoclub Tielt m.b.t. een verlenging van de opstal voor het sportgebouw gelegen te Tielt, Generaal Maczekplein 1 voor 25 jaar;
Gelet op het akkoord van het Autonoom Gemeentebedrijf Tielt, als erfpachter van het perceel grond, met uitzondering van het judolokaal zelf waarvan Judoclub Tielt eigenaar is;
Gelet op het ontwerp van akte ‘verlenging opstal judo’ opgemaakt door “Van Hove, Wittesaele en Verhamme, geassiocieerde notarissen”, afgekort “Notabelius”;
Gelet op de kennisname van het ontwerp van de akte ‘verlenging opstal judo’ door Judoclub Tielt in het college van burgemeester en schepenen in de zitting van dd. 13.09.2023;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan het ontwerp van akte ‘verlenging opstal judo’ opgemaakt door “Van Hove, Wittesaele en Verhamme, geassiocieerde notarissen”, afgekort “Notabelius” zoals opgenomen in het dossier.
Art. 2:
De burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur te machtigen de akte namens de stad Tielt te ondertekenen.
Art. 3:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Er zijn al veel woorden gezegd over dit plan, zowel hier in de gemeenteraad als op straat. Helaas tot op vandaag merken we hier enkel één-richting-communicatie en geen gehoor naar de opmerkingen. De meningen zijn verdeeld, de “knip”s worden niet gesmaakt, de hulpdiensten zijn niet tevreden, de handelaars vrezen voor hun voortbestaan, de Ring zit overvol, het verkeer staat stil,… We zijn inderdaad in de “testfase” maar er dringen zich toch een paar urgente items op:
- Er is geen duidelijkheid over de fasen en hoe deze kan geëvalueerd worden. Zal ook onze Tieltse burger zich hierover kunnen uitspreken?
- Wie heeft dit plan vooraf geadviseerd? Politie, verkeerscommissie, Gr commissie en wat werd met deze opmerkingen gedaan.
- De knip aan de Bek is er te veel aan, zoveel is duidelijk. Deze knip zorgt voor veel kilometers extra verkeer, voor opstoppingen, voor extra passages over de Markt en door nauwe centrumstraten. Deze knip brengt niets positiefs bij integendeel. De knip op de Markt heeft ook geen zin in de winter. Wat is het nut van de knip aan het CCG?
- Er is een mobiliteitsplan opgezet met een aantal ingrijpende beperkingen voor het gemotoriseerd verkeer. Op zich kan daar begrip voor opgebracht worden mits er ook een alternatief voorzien is. Dit is er op vandaag niet en er is ook geen perspectief op middellange termijn dat die er zal komen.
- Handelszaken stellen vast dat hun cliënteel hun zaak niet meer passeert en niet meer vindt. Handelszaken hebben passage en parkeerruimte nodig. Hier werd allerminst aandacht aan besteed.
- Last but not least: de kostprijs van een testfase: 100.000 € studiebureau en ondertussen al 220.000 € voor de verkeersborden en schilderingen van deze testfase, zonder nog maar te spreken van de uren van onze eigen technische dienst. Het lijkt mij absoluut onverantwoord om aan een testfase dergelijke bedragen te spenderen, tenzij er geen intentie is om dit als een testfase te zien, maar eerder een gecamoufleerde manier om het plan gewoon in te voeren. De burger en wij als gemeenteraad zijn niet gediend met dergelijk beleid en/of beheer van de financiën.
Voorstel van beslissing: er worden dringend een aantal bijsturingen gerealiseerd:
- Er wordt een overlegplatform of communicatiekanaal opgezet waarlangs iedere burger zijn grieven over dit plan kwijt kan.
- Er wordt een stap teruggezet in dit mobiliteitsplan zolang er geen alternatief is voor het gemotoriseerd doorgaand verkeer en daarmee worden de knippen verwijderd. Dit resulteert meteen ook in betere doorstroming van het verkeer op de Ring en in de centrumstraten en de Markt en een betere bereikbaarheid van onze handelszaken.
- Er wordt rekening gehouden met adviezen en opmerkingen van alle stakeholders.
Als diabetespatiënt moet je zelf zorgen voor de inzameling en verwerking van je gebruikte injectienaalden. Je bent verplicht om je gebruikte injectienaalden in een naaldcontainertje af te geven op het recyclagepark. Een naaldcontainertje is een handig containertje waarin je gebruikte insulinespuiten veilig kunnen opgeborgen worden.
Naalden verpakt in een lege glazen bokaal, plastic fles of doos worden niet aanvaard op het recyclagepark. Bij aflevering van een volle naaldcontainer, krijg je in sommige ander containerparken, zoals de parken van Imog en van Ecowerf, gratis een nieuwe naaldcontainer.
Groen vraagt aan de stad om dit ook te voorzien in de containerparken van Tielt en Meulebeke.
Voorstel van beslissing: Stad Tielt zorgt ervoor dat deze naaldcontainertjes gratis worden gegeven aan diabetespatiënten op de containerparken van Tielt en Meulebeke. (Enkel particulieren mogen hun volle naaldcontainer op het recyclagepark afgeven in ruil voor een nieuwe. Voor dokters of thuisverpleging zijn gebruikte injectienaalden bedrijfsafval die volgens de OVAM verplicht door de zorgverstrekkers zélf moeten worden meegenomen. Zij moeten deze via een gespecialiseerd privébedrijf milieuveilig laten verwerken.)
Met het afsluiten van kruispunt “den Bek” tussen Felix D’Hoopstraat en Europalaan wordt Tielt in twee gesneden. Deze ingreep, waarbij het gemotoriseerd verkeer niet langer van de Felix D’Hoopstraat de Europalaan in kan en omgekeerd, is nefast voor de mobiliteit van de eigen inwoners van Tielt en voor de verkeersveiligheid in de smalle centrumstraten. Op de gemeenteraad van mei 2023 hadden wij reeds een oproep gedaan om deze knip niet uit te voeren. Niettemin werden op 15 september 2023 betonblokken geplaatst en werd het kruispunt afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer. Nu stelt ook iedereen in de praktijk vast welke negatieve gevolgen deze knip heeft op de ontsluiting en bereikbaarheid voor de eigen inwoners, niet alleen voor de bewoners van de Europawijk en de Beneluxverkaveling, maar ook voor de bewoners van de Driesstraat, wijk Monteval, wijk Witte Kave, Beernegemstraat, enzovoort,… en welke negatieve impact deze knip heeft op de verkeersdrukte en verkeersveiligheid in onze historische centrumstraatjes die niet op dergelijke verkeerstoename voorzien zijn.
Voorstel van beslissing: De knip tussen Felix D’Hoopstraat en de Europalaan wordt binnen de twee weken ongedaan gemaakt. Aan het schepencollege wordt opdracht gegeven om de betonblokken en paaltjes binnen dit zelfde tijdsbestek terug te verwijderen en het gewone verkeer (< 3,5 ton) weer toe te laten.
De hoofdelijke stemming wordt gevraagd op vraag tot heropening van het kruispunt binnen de twee weken:
- 9 stemmen voor: VERVAEKE (N-VA/Open Vld), BEKAERT (Vooruit), DE CONINCK (Vooruit), CALLEWAERT (N-VA/Open Vld), MAUWS (N-VA/Open Vld), GERMONPRE (N-VA/Open Vld), TACK J. (N-VA/Open Vld), BAERT R. (N-VA/Open Vld), LATIFI (N-VA/Open Vld);
- 17 stemmen tegen: VANNIEUWENHUYZE (CD&V), BAERT P. (Iedereen Tielt), BYTTEBIER (CD&V), GOOSSENS (Iedereen Tielt), VERDOODT (CD&V), VANDE VYVERE (CD&V), CARRETTE (CD&V), VER EECKE (CD&V), BOVIJN-TACK (CD&V), CAPOEN (CD&V), POPPE (CD&V), LAMBERT (CD&V), STEVENS (CD&V), ROSSEEL (CD&V), DE CLOET (Iedereen Tielt), VANDEN BUSSCHE (Groen), DECOENE (CD&V);
Gelet op de bespreking van het bijkomende agendapunt 8.c van raadslid Bekaert (Vooruit) betreffende de vraag tot heropening van het kruispunt Felix D’Hoopstraat - Europalaan;
Gelet op het feit dat raadsleden Vervaeke (N-VA/Open Vld) en Bekaert (Vooruit) de hoofdelijke stemming vragen over dit punt;
Gelet op het voorstel van beslissing zoals opgenomen in het agendapunt van raadslid Bekaert als volgt: “de knip tussen Felix D’Hoopstraat en de Europalaan wordt binnen de twee weken ongedaan gemaakt. Aan het schepencollege wordt opdracht gegeven om de betonblokken en paaltjes binnen dit zelfde tijdsbestek terug te verwijderen en het gewone verkeer (< 3,5 ton) weer toe te laten”;
Gelet op het feit dat de gemeenteraad is overgegaan tot de hoofdelijke stemming op bovenvermelde vraag, waarbij een ja-stem pro de heropening van dit kruispunt binnen de twee weken is en een neen-stem tegen de heropening binnen de twee weken van het kruispunt is;
Art. 1:
Geen goedkeuring te verlenen aan de vraag zoals gesteld in het bijkomende agendapunt 8.c) van raadslid Bekaert als volgt: “de knip tussen Felix D’Hoopstraat en de Europalaan wordt binnen de twee weken ongedaan gemaakt. Aan het schepencollege wordt opdracht gegeven om de betonblokken en paaltjes binnen dit zelfde tijdsbestek terug te verwijderen en het gewone verkeer (< 3,5 ton) weer toe te laten”.
Op de gemeenteraad van 02.12.2021 is er door collega Vervaeke gevraagd naar de stand van zaken i.v.m. de heraanleg van de Neringenstraat. De toestand van deze kasseiweg tussen Kanegem en Aarsele is niet alleen een zorg van de inwoners van beide deelgemeenten, maar ook van vele mensen die zich bijvoorbeeld richting Ruiselede willen begeven. Toen werd inderdaad een uitgebreide toelichting gegeven van het dossier. De Raad van State verwierp dan de klacht zodat het rooirijplan definitief werd goedgekeurd en ook de buurtwegen werden afgeschaft, twee belangrijke stappen waardoor het dossier eindelijk verder kon.
Hierbij de volgende vragen en opmerkingen:
- De subsidie van Onroerend erfgoed loopt af op 31.03.2024, kan deze verlengd worden? Alsook dezelfde vraag i.v.m. het fietsfondsdossier.
- Welke stappen zijn reeds gezet i.v.m. de nodige grondverwervingen en onteigeningen? Hoe ver staan we staan daar exact in?
- Wat met de rioleringen en hemelwater? Er wordt gesproken over nieuwe richtlijnen over hemelwater die het dossier vertragen, klopt dit?
- Zijn er nog eventuele andere zaken waardoor het dossier vertraagd wordt?
- De Neringenstraat is heel gevaarlijke weg voor de zwakke weggebruikers. Kan in afwachting iets gedaan worden aan de weinige straatverlichting, in die zin dat deze kan blijven branden de ganse nacht door?
Voorstel van beslissing: Het stadsbestuur geeft een update van het dossier en start het dossier zo vlug mogelijk op dat zodat we terug over een veilige en volwaardige Neringenstraat beschikken. Ook wordt bekeken als de huidige weinige straatverlichting kan blijven branden de ganse nacht door.
De voorzitter sluit de zitting op 05/10/2023 om 21:45.
Namens Gemeenteraad,
Hendrik Vandenbruwane
Algemeen Directeur
Hilde Decoene
Voorzitter