Verleent eenparig goedkeuring aan de notulen van de zitting dd. 24.03.2022.
Neemt kennis van de notulen van de Raad van Bestuur dd. 21.02.2022 en 14.03.2022 van de welzijnsvereniging Zorg Tielt.
Overwegende dat het OCMW Tielt de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen en dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20.10.2010 houdende het invoeren van een aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden en goedkeuring van het bestek opgemaakt door de RZSPPO;
Gelet op het besluit van het vast bureau dd. 02.09.2020 houdende het verhogen van de tweede pensioenpijler voor het niet VIA personeel;
Overwegende dat ingevolge voorgaande beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn het OCMW Tielt tot eind 2021 was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance;
Gelet op het schrijven van Ethias en Belfius dd. 23.06.2021 waarbij zij de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 01.01.2022 hebben opgezegd;
Overwegende dat het OCMW Tielt voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten; overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21-verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het OCMW Tielt kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten;
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen;
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement;
Overwegende dat het OCMW Tielt de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden;
Overwegende dat het OCMW Tielt als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het OCMW Tielt met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, gemeentebesturen, Welzijnsverenigingen) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000,00 euro per jaar per werkgever en 10,00 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Gelet op het protocol van het bijzonder onderhandelingscomité dd. 21.04.2022;
Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;
Overwegende de beslissing van het vast bureau van 27.04.2022 betreffende de intentieverklaring om met ingang van 01.01.2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en betreffende het vastleggen van de daaraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Gelet op het voorstel om een MIPS-groep te vormen met het stadsbestuur Tielt en met de welzijnsvereniging Zorg Tielt om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het vast bureau van 27.04.2022 en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 21.04.2022 besproken werden;
Gelet op het niet bindend advies van de vakorganisaties en het besluit van het vast bureau van 27.04.2022 om aan dit advies geen gevolg te geven met de in het besluit van het vast bureau opgenomen motivering;
Overwegende dat er een vertegenwoordiger en een vervangend vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Gelet op de kandidaturen ontvangen van:
- Dhr. Vincent Byttebier, schepen, als kandidaat-vertegenwoordiger in de algemene vergadering
- Dhr. Klaas Carrette, schepen, als kandidaat-plaatsvervanger in de algemene vergadering
Gezien de raad voor maatschappelijk welzijn is overgegaan tot het aanduiden van een vertegenwoordiger en een vervangend vertegenwoordiger voor de resterende duurtijd van de legislatuur 2019-2024 in de algemene vergadering van OFP Prolocus;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;
Art. 1:
Kennis te nemen van en in te stemmen met:
Art. 2:
Kennis te nemen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten van OFP Prolocus.
Art. 3:
Om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Art. 4:
In te stemmen met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Art. 5:
Het OCMW Tielt vormt samen met het stadsbestuur Tielt en met de welzijnsvereniging Zorg Tielt een zogenaamde MIPS-groep.
Art. 6:
De heer Vincent Byttebier, schepen, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Klaas Carrette, schepen, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij/ zij niet aanwezig kan zijn.
Art. 7:
De burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur te machtigen om de toetredingsakte en alle onderliggende documenten namens het OCMW Tielt te ondertekenen en om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Gelet op art. 23 van de Belgische grondwet dat stelt dat ieder recht heeft om een menswaardig leven te leiden;
Gelet op art. 3 van het decreet van 09.02.2018 betreffende het lokaal sociaal beleid, waarin lokale sociale hulp- en dienstverlening omschreven wordt als de (preventieve) zorg, hulp- en dienstverlening die de lokale actoren aanbieden om de maximale toegang van elke burger tot de rechten vermeld in art. 23 en art. 24 §3 van de Grondwet, te verzekeren;
Gelet op art. 1 van de organieke wet van 08.07.1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, dat stelt dat elke persoon recht heeft op maatschappelijke dienstverlening; deze heeft tot doel eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid;
Gelet op art. 57 §1 van de organieke wet van 08.07.1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, waarin preventieve hulp als taak opgenomen staat van het OCMW;
Gelet op het decreet van 21.11.2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur en in het bijzonder beleidsdoelstelling 22 i.v.m. het gezondheidsbeleid;
Overwegende de vele gezondheidsvoordelen die het drinken van water met zich meebrengt;
Overwegende het preventief alcoholbeleid waarop Tielt wil inzetten, het beperken van risico's van alcoholgebruik en het promoten van gezond gedrag bij jongeren;
Gelet op het voorstel om de waterconsumptie op fuiven te stimuleren, door het voorzien van een subsidiereglement om de prijs van water goedkoper te maken dan die van alcohol of frisdrank;
Overwegende dat deze subsidie enkel verkregen kan worden door een erkende Tieltse jeugdvereniging (via lidmaatschap jeugdraad);
Overwegende dat de jeugdfuif plaats moet vinden op grondgebied Tielt;
Overwegende dat het drinkwater plat- of bruisend drinkwater betreft, zonder toevoegingen;
Overwegende dat het drinkwater gratis kan aangeboden worden door de jeugdvereniging of maximaal aan €1,00/consumptie verkocht mag worden;
Overwegende dat de organisator zelf het drinkwater gaat ophalen bij een handelaar naar keuze;
Overwegende dat het kassaticket/factuur samen met het ingevulde terugbetalingsdocument doorgemaild wordt naar facturatie.welzijn@tielt.be, dit ten laatste 30 dagen na de fuif;
Overwegende dat het subsidiebedrag bepaald wordt op de maximale zaalcapaciteit en dat voor iedereen gemiddeld 0,75 liter voorzien wordt;
Overwegende dat als maximumgrootte van de fuif gerekend wordt op 2.000 personen;
Overwegende dat de richtprijs €0,20/liter bedraagt;
Overwegende dat de subsidieaanvraag als onontvankelijk wordt afgewezen indien men niet voldoet aan de voorwaarden zoals voorzien in het reglement;
Overwegende dat er controle kan plaatsvinden op het evenement;
Overwegende dat bij gegronde twijfel gevraagd kan worden om bewijsstukken toe te voegen;
Overwegende dat betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het vast bureau;
Art. 1:
Het watersubsidiereglement voor Tieltse jeugdfuiven goed te keuren als volgt:
DOEL
Artikel 1: Gezonde Stad Tielt maakt werk van een preventief alcoholbeleid in de stad. We wensen de risico’s van alcoholgebruik te beperken én het gezond gedrag bij jongeren te gaan promoten, door de verkoopprijs van water bij de Tieltse jeugdfuiven gratis of goedkoper te maken dan alcohol (en frisdrank).
DOELGROEP
Artikel 2: De subsidie kan enkel verkregen worden door een erkende Tieltse jeugdvereniging, lid van de jeugdraad.
VOORWAARDEN
Artikel 3: Om beroep te kunnen doen op subsidie moet voldaan worden aan volgende voorwaarden:
• De organisator van de jeugdfuif moet lid zijn van de jeugdraad
• De jeugdfuif vindt plaats op het grondgebied van Stad Tielt
• Het aangekochte drinkwater (merk naar keuze) is plat- of bruisend drinkwater, zonder toevoegingen.
• Het aangekochte drinkwater mag gratis aangeboden worden of maximaal aan € 1/consumptie verkocht worden.
PRODECURE
Artikel 4: De organisator gaat zelf het drinkwater ophalen bij een handelaar naar keuze. Het kassaticket of factuur wordt samen met het ingevuld terugbetalingsdocument (bijlage 1) doorgemaild naar facturatie.welzijn@tielt.be. Ten laatste 30 dagen na de desbetreffende fuif.
SUBSIDIEBEDRAG
Artikel 5: Het subsidiebedrag voor drinkwater wordt als volgt bepaald:
• Op basis van de maximale zaalcapaciteit wordt de aankoop van water door de organisator vergoed.
• Op basis van de maximum zaalcapaciteit wordt voor iedereen gemiddeld 0,75l voorzien
• Als maximumgrootte van de fuif wordt 2.000 personen genomen (ook voor openluchtfuiven e.d.)
• De richtprijs is € 0.20/liter.
SANCTIES
Artikel 6: Indien een subsidieaanvraag wordt ingediend waarbij men niet voldoet aan de voorwaarden, het terugbetalingsdocument niet, te laat of niet volledig is ingevuld en/of waarbij het kassaticket of factuur ontbreekt, zal de aanvraag als onontvankelijk worden afgewezen. Er kan controle plaatsvinden op het evenement.
Bij gegronde twijfel of de middelen correct werden aangewend, kan nog steeds gevraagd worden om bewijsstukken toe te voegen.
Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het vast bureau.
Art. 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Hendrik Vandenbruwane
Algemeen Directeur
Hilde Decoene
Voorzitter