Terug
Gepubliceerd op 08/02/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

wo 31/01/2024 - 13:30

Tijdelijke politieverordening met verkeersreglementering n.a.v. de evaluatie van het verkeersleefbaarheidsplan; wijzigen van rijrichtingen in diverse centrumstraten van Tielt

Aanwezig: Pascale Baert, Eerste schepen
Vincent Byttebier, Grietje Goossens, Hedwig Verdoodt, Klaas Carrette, Schepen(en)
Hendrik Vandenbruwane, Algemeen Directeur
Afwezig: Luc Vannieuwenhuyze, Voorzitter
Joris Vande Vyvere, Vijfde schepen

Gelet op de gecoördineerde wetten van 16.03.1968 betreffende de politie over het wegverkeer, zoals later gewijzigd;

Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24.06.1988, art. 130bis, ingevoegd door de wet van 12.01.2006;

Gelet op het Decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals later gewijzigd;

Gelet op art. 3 van de ordonnantie van 03.04.2014 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op het ministerieel besluit van 11.10.1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Overwegende de ministeriële omzendbrief van 14.11.1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van verkeerstekens;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23.01.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 03.04.2009;

Overwegende de doelstellingen van het verkeersleefbaarheidsplan van 05.04.2023 waarbij Tielt wenst te evolueren naar een fietsvriendelijke stad, waarbij de fiets het stedelijk vervoermiddel wordt voor korte en middellange verplaatsingen;

Gelet op de tijdelijke politieverordening met verkeersreglementering naar aanleiding van het invoeren van beperkt éénrichtingsverkeer in diverse centrumstraten, goedgekeurd door het schepencollege in zitting van 06.09.2023, die loopt van 16.09.2023 tot en met 31.12.2024;

Gelet op ontvangen bezwaren omtrent de ingevoerde maatregelen rond de verkeersleefbaarheidsstudie, behandeld door het schepencollege in zitting van 29.11.2023;

Gelet op de tussentijdse evaluatie van de verkeersleefbaarheidsstudie van studiebureau Vectris van 05.12.2023;

Gelet op de evaluatie van aanpassingen in de circulatie van de stadskern van studiebureau Vectris van 13.12.2023;

Overwegende dat in eerste fase met een proefperiode gewerkt wordt waarbij, mits gunstige evaluatie en goedkeuring van een aanvullend reglement door de gemeenteraad, de maatregelen een permanent karakter kunnen krijgen;

Gelet op het advies van de stedelijke verkeerscommissie van 08.01.2024;

Gelet op het advies van de Verkeersdienst van de Politiezone Regio Tielt van 28.01.2024;

Overwegende dat dit reglement betrekking heeft op gemeentewegen;

Art. 1: Hiernavolgende straatdelen, waar beperkt éénrichtingsverkeer van toepassing is,  zoals vermeld in de tijdelijke politieverordening met verkeersreglementering naar aanleiding van het invoeren van beperkt éénrichtingsverkeer in diverse centrumstraten van Tielt, goedgekeurd door het schepencollege in zitting van 06.09.2023 en die loopt van 16.09.2023 tot en met 31.12.2024 worden opgeheven en er wordt opnieuw dubbelrichtingsverkeer ingevoerd vanaf 01.02.2024 tot en met 31.01.2025 op volgende plaatsen:

  • Krommewalstraat, het deel gelegen tussen het kruispunt met de Ieperstraat en het kruispunt met de kerkomtrek Sint-Pieterkerk;
  • Generaal Maczekplein, het deel gelegen tussen het kruispunt met de Sportlaan en het kruispunt met de inrij naar de lager gelegen parking Generaal Maczekplein;
  • Nieuwstraat;
  • Ramestraat.

Art. 2: Hiernavolgende straatdelen, waar beperkt éénrichtingsverkeer van toepassing is,  zoals vermeld in de tijdelijke politieverordening met verkeersreglementering naar aanleiding van het invoeren van beperkt éénrichtingsverkeer in diverse centrumstraten van Tielt, goedgekeurd door het schepencollege in zitting van 06.09.2023 en die loopt van 16.09.2023 tot en met 31.12.2024 worden opgeheven en er wordt voor deze straatdelen de rijrichting van het beperkt éénrichtingsverkeer omgedraaid vanaf 01.02.2024 tot en met 31.01.2025:

  • Vijverstraat, de toegelaten rijrichting is deze van het Rameplein naar de Hoogstraat;
  • Hulstplein, wegvak tussen de Hulststraat en de Karnemelkstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Hulststraat naar de Karnemelkstraat.

Art. 3: Vanaf 01.02.2024 tot en met 31.01.2025 wordt in hiernavolgend straatdeel beperkt éénrichtingsverkeer ingevoerd:

  • Sint-Janstraat, wegvak tussen de Europalaan en de Kalverstraat, de toegelaten rijrichting is deze van de Europalaan naar de Kalverstraat.

Art. 4: Deze verkeersmaatregelen zoals vermeld in art. 2 en art. 3 wordt ter kennis van de weggebruiker gebracht door het plaatsen van de volgende verkeerssignalisatie:

  • Verkeersbord ‘C1’ (verboden richting) met onderbord ‘M11’ (uitgezonderd fietsers en speed pedelecs) bij het einde van een eenrichtingsstraat;
  • Verkeersbord ‘F19’ (openbare weg met éénrichtingsverkeer) met onderbord ‘M17’ (fietsers en speed pedelecs mogen in beide richtingen fietsen) bij het begin van een eenrichtingsstraat.

Art. 5: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving en opvolging overgemaakt aan de lokale politie.

Art. 6: Dit reglement zal worden bekendgemaakt in overeenstemming met de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur en op de bewuste dag door middel van passende verkeerssignalisatie.

Art. 7: Afschriften van deze verordening zullen aan de bevoegde hogere overheden worden toegestuurd.