Terug
Gepubliceerd op 08/02/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

wo 31/01/2024 - 13:30

Tijdelijke politieverordening met verkeersreglementering n.a.v. de evaluatie van het verkeersleefbaarheidsplan; wijzigen van de voorrangsregeling op het kruispunt Europalaan / Sint-Janstraat

Aanwezig: Pascale Baert, Eerste schepen
Vincent Byttebier, Grietje Goossens, Hedwig Verdoodt, Klaas Carrette, Schepen(en)
Hendrik Vandenbruwane, Algemeen Directeur
Afwezig: Luc Vannieuwenhuyze, Voorzitter
Joris Vande Vyvere, Vijfde schepen

Gelet op de gecoördineerde wetten van 16.03.1968 betreffende de politie over het wegverkeer, zoals later gewijzigd;

Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24.06.1988, art. 130bis, ingevoegd door de wet van 12.01.2006;

Gelet op het Decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals later gewijzigd;

Gelet op art. 3 van de ordonnantie van 03.04.2014 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op het ministerieel besluit van 11.10.1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Overwegende de ministeriële omzendbrief van 14.11.1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van verkeerstekens;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23.01.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 03.04.2009;

Overwegende de doelstellingen van het verkeersleefbaarheidsplan van 05.04.2023 waarbij Tielt wenst te evolueren naar een fietsvriendelijke stad, waarbij de fiets het stedelijk vervoermiddel wordt voor korte en middellange verplaatsingen;

Gelet op het verkeersveiligheidsprobleem, waarbij weggebruikers soms onbewust de geldende voorrangsregeling negeren, op het kruispunt Europalaan / Sint-Janstraat;

Gelet op ontvangen bezwaren omtrent de ingevoerde maatregelen rond de verkeersleefbaarheidsstudie, behandeld door het schepencollege in zitting van 29.11.2023;

Gelet op de tussentijdse evaluatie van de verkeersleefbaarheidsstudie van studiebureau Vectris van 05.12.2023;

Gelet op de evaluatie aanpassingen circulatie stadskern van studiebureau Vectris van 13.12.2023;

Overwegende dat in eerste fase met een proefperiode gewerkt wordt waarbij, mits gunstige evaluatie en goedkeuring van een aanvullend reglement door de gemeenteraad, de maatregelen een permanent karakter kunnen krijgen;

Gelet op het advies van de stedelijke verkeerscommissie van 08.01.2024;

Gelet op het advies van de Verkeersdienst van de Politiezone Regio Tielt van 28.01.2024;

Overwegende dat dit reglement betrekking heeft op gemeentewegen;

 

Art. 1: Vanaf 01.02.2024 tot en met 31.01.2025 wordt de voorrangsregeling op het kruispunt Europalaan / Sint-Janstraat gewijzigd waarbij:

  • De as Pontweg / Europalaan voorrang krijgt op verkeer uit de Sint-Janstraat;
  • In de Sint-Janstraat, wegvak tussen de Europalaan en de Kalverstraat, beperkt éénrichtingsverkeer wordt ingevoerd, met toegelaten rijrichting van de Europalaan naar de Kalverstraat.

Art. 2: Deze verkeersmaatregelen zoals vermeld in art. 1 worden ter kennis van de weggebruiker gebracht door het plaatsen van de volgende verkeerssignalisatie:

  • Op de takken Pontweg en Europalaan wordt de dwarsmarkering, zijnde een stopstreep zoals bedoeld in art. 76.1 van het KB van 01.12.1975, en het voorrangsbord ‘B5’ verwijderd en vervangen door het voorrangsbord ‘B15’;
  • Op de tak Sint-Janstraat, wegvak kant centrum, wordt voor fietsverkeer richting Europalaan het voorrangsbord ‘B15’ vervangen door het voorrangsbord ‘B1’
  • Op de tak Sint-Janstraat, wegvak kant centrum, wordt voor het verkeer vanaf de Pontweg en de Europalaan, het beperkt éénrichtingsverkeer gesignaleerd met het aanwijzingsbord ‘F19’ (verboden richting) met onderbord ‘M17’ (fietsers en speed pedelecs mogen in beide richtingen rijden);
  • Op de tak Sint-Janstraat, wegvak kant centrum, wordt voor het verkeer vanaf het centrum, het beperkt éénrichtingsverkeer gesignaleerd met het verbodsbord ‘C1’ (verboden richting) met onderbord ‘M11’ (uitgezonderd fietsers en speed pedelecs mogen in beide richtingen rijden).

Art. 3: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving en opvolging overgemaakt aan de lokale politie.

Art. 4: Dit reglement zal worden bekendgemaakt in overeenstemming met de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur en op de bewuste dag door middel van passende verkeerssignalisatie.

Art. 5: Afschriften van deze verordening zullen aan de bevoegde hogere overheden worden toegestuurd.