De voorzitter opent de zitting op 02/05/2024 om 20:00.
Verleent eenparig goedkeuring aan de notulen van de zitting dd. 11.04.2024.
In de PPS-overeenkomst met betrekking tot de Overheidsopdracht ‘PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat’ zoals goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 1 juli 2021 werd bepaald dat wijzigingen aan deze overeenkomst uitsluitend via een schriftelijk addendum kunnen gebeuren. Aangezien tijdens de ontwerpfase onder meer de wetgeving en marktomstandigheden zijn gewijzigd, er een verdere verfijning was van het programma en daarnaast enkele technische aanpassingen noodzakelijk waren, is een aanpassing van de PPS-overeenkomst aangewezen. De besprekingen werden gevoerd en de opdrachtnemer heeft zich akkoord verklaard met het voorliggende ontwerp van addendum bij de PPS-overeenkomst. Het komt nu aan de gemeenteraad toe om het ontwerp van addendum bij de PPS overeenkomst m.b.t. de overheidsopdracht ‘PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat’ goed te keuren.
Voorstel van beslissing: goedkeuren ontwerp Addendum 1 bij de PPS Overeenkomst m.b.t. de overheidsopdracht ‘PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat’.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten;
Gelet op het KB van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken;
Gelet op het KB van 26 september 1996 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken van 26 september 1996, met als bijlage de Algemene Aannemingsvoorwaarden (AAV);
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 3 mei 2012 tot goedkeuring van het selectiebestek (selectieleidraad) en waarin ook bepaald wordt om de opdracht ‘PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat’ te gunnen volgens de onderhandelingsprocedure met bekendmaking;
Gelet op de aankondiging van de opdracht, verstuurd op 8 mei 2012 naar en op respectievelijk 9 mei 2012 en 11 mei 2012 gepubliceerd in het Bulletin der Aanbestedingen en het Publicatieblad van de Europese Unie;
Gelet op de beslissing van 24 januari 2013 van het college van burgemeester en schepenen tot selectie van vier kandidaten;
Gelet op de beslissing van 16 oktober 2014 van de gemeenteraad tot goedkeuring van het bestek getiteld ‘PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat’;
Gelet op de beslissing van 13 juni 2017 van het college van burgemeester en schepenen tot aanduiding van de THV Kortrijkstraat, Sint-Janstraat 185 te 8700 Tielt als voorkeursbieder, met wie verdere besprekingen werden gevoerd op basis van de op 14 oktober 2016 neergelegde eindofferte;
Gelet op de beslissing van 5 juli 2018 van de gemeenteraad betreffende het verlenen van principiële goedkeuring aan het voorgestelde informatie- en consultatietraject betreffende de opdracht ‘PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat’ ;
Overwegende dat betreffende voormelde onderhandelingen met de voorkeursbieder een protocol, gedateerd op 24 juni 2020 en getiteld als ‘Tielt – PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat – Protocol van onderhandelingen’, werd opgesteld;
Gelet op de beslissing van 24 juni 2020 van het college van burgemeester en schepenen tot goedkeuring van dit Protocol, dit met uitzondering van de bepalingen (a) 4.3. Aankoop panden, (b) 4.4. Recht van opstal en (c) 4.5. Vestiging van zekerheden van dit Protocol;
Gelet op de beslissing van 2 juli 2020 van de gemeenteraad tot kennisname van dit Protocol en tot goedkeuring van bepalingen (a) 4.3. Aankoop panden, (b) 4.4. Recht van opstal en (c) 4.5. Vestiging van zekerheden van dit Protocol;
Gelet op de beslissing van 2 juli 2020 van de gemeenteraad tot principiële goedkeuring van de aankoop van de percelen K993d, K999d, K1000m, K1000l, K1009g, K1008L en K1115g, gelegen in de Kortrijkstraat 63, 64, 65, 67, 69, 71 en 73 te Tielt, dit gelet op de noodzakelijke verwerving van deze percelen voor de realisatie van de opdracht ‘PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat’;
Gelet op de beslissing van 2 juli 2020 van het college van burgemeester en schepenen tot gunning van de opdracht ‘PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat’ aan de THV Kortrijkstraat, met woonstkeuze bij Vlaemynck Invest bvba, met maatschappelijke zetel te 8700 Tielt, Sint-Janstraat 185;
Gelet op de beslissing van 1 juli 2021 van de gemeenteraad tot goedkeuring van de PPS-overeenkomst m.b.t. de overheidsopdracht ‘PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat’;
Overwegende onder meer de gewijzigde wetgeving, de veranderende marktomstandigheden, de verfijning van het programma en technisch aanpassingen tijdens deze ontwerpfase;
Overwegende dat overeenkomstig het bepaalde bij punt 16.5. van de PPS-Overeenkomst m.b.t. Wijzigingen, vervolgens verdere besprekingen gevoerd werden met de opdrachtnemer m.b.t. de opmaak van dit addendum bij de PPS-overeenkomst;
Overwegende dat tijdens deze diverse besprekingen een ontwerp van addendum bij PPS-overeenkomst tot stand is gekomen, met volgende indeling :
1. Voorafgaande verklaring,
2. Wijzigingen inzake opdrachtnemer,
3. Wijzigingen inzake voorwerp,
4. Wijzigingen inzake uitvoering van de opdracht,
5. Wijzigingen inzake ‘6. Vergoedingsmechanisme’,
6. Slotbepalingen,
7. Bijlage;
Overwegende dat geen van deze wijzigingen het voorwerp van de opdracht wijzigt; dat de beoogde wijzigingen in overeenstemming zijn met de wetgeving overheidsopdrachten;
Overwegende dat de opdrachtnemer zich akkoord heeft verklaard met dit ontwerp van addendum bij de PPS-overeenkomst;
Overwegende dat dit Addendum 1 de PPS-overeenkomst, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad, wijzigt, zodat ook de gemeenteraad bevoegd is tot goedkeuring van dit addendum;
Overwegende dat het Addendum 1 van de PPS-overeenkomst, zoals als bijlage bij dit dossier gevoegd, bijgevolg de voorwaarden van de opdracht wijzigt waarvoor de gemeenteraad bevoegd is;
Gelet op de bespreking van het ontwerp van PPS-overeenkomst m.b.t. de overheidsopdracht ‘PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat’ in de gemeenteraadscommissie infrastructuur en economie van 29 april 2024;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na beraadslaging in openbare zitting;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan het ontwerp Addendum 1 bij de PPS-overeenkomst m.b.t. de overheidsopdracht ‘PPS Stadsvernieuwingsproject Kortrijkstraat’.
Art. 2:
Machtiging te verlenen aan de burgemeester, bij delegatie zoals verleend door de voorzitter van de Gemeenteraad dd. 18.01.2022, en aan de algemeen directeur om over te gaan tot de ondertekening van dit Addendum 1.
Dit project omvat de aanleg van riolering door Aquafin (bovengemeentelijk aandeel Lokaal Pact) en Riopact (gemeentelijk aandeel). Hierbij wordt het afvalwater van de woningen in de Vinktstraat (61-119 en 38-114), Lammekensstraat (1-3), Poekestraat (1-10) en Kazernestraat (2-6) afzonderlijk gecollecteerd. De vuilvracht van deze riolering wordt op de collector van Aquafin aangesloten voor zuivering in de rioolwaterzuiveringsinstallatie. Bij de herinrichting van de Vinktstraat wordt door de provincie West-Vlaanderen kwaliteitsvolle fietspaden aangelegd. Voor de wegverfraaiing is er een gemeentelijk aandeel in de werken voor een geraamd bedrag van 128.921,06 euro, inclusief 21% btw.
Wijze van gunnen: open procedure.
Budget: 2024/ACT-4.1.2/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-7.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van het ontwerp herinrichting Vinktstraat en omgeving Aarsele en goedkeuren van het gemeentelijk aandeel.
Gelet op de noodzakelijke herinrichting van de Vinktstraat en omgeving te Aarsele;
Gelet op het feit dat het project de aanleg van riolering door Aquafin (bovengemeentelijk aandeel Lokaal Pact) en RIOPACT (gemeentelijk aandeel) omvat;
Gelet op het feit dat hierbij het afvalwater van de woningen in de Vinktstraat (61-119 en 38-114), Lammekensstraat (1-3), Poekestraat (1-10) en Kazernestraat (2-6) afzonderlijk gecollecteerd zal worden;
Gelet op het feit dat de vuilvracht van deze riolering op de collector van Aquafin aangesloten zal worden voor zuivering in de rioolwaterzuiveringsinstallatie;
Gelet op het feit dat bij de herinrichting van de Vinktstraat door de provincie West-Vlaanderen kwaliteitsvolle fietspaden zullen worden aangelegd;
Gelet op het feit dat voor de wegverfraaiing er een gemeentelijk aandeel in de werken is;
Overwegende dat het aandeel van het stadsbestuur van Tielt voor de opdracht met als voorwerp “herinrichting Vinktstraat en omgeving Aarsele” geraamd wordt op 128.921,06 euro, inclusief 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt om de opdracht te gunnen bij wijze van open procedure;
Gezien hiervoor krediet voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025, 2024/ACT-4.1.2/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-7;
Gelet op het feit dat een visum vereist is en in afwachting van het visum van de financieel directeur;
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten;
Gelet op de wettelijke bepalingen terzake;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan het ontwerp en bestek met dossiernummer Demey 10.61 “herinrichting Vinktstraat en omgeving te Aarsele”, geraamd voor het gemeentelijk aandeel in de werken op 128.921,06 euro, inclusief 21% btw en aan de voorgestelde wijze van gunnen.
Art. 2:
Aan de financieel directeur zal voor deze uitgave een visum worden aangevraagd.
Art. 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten het nodige te doen voor gunning van het gemeentelijk aandeel na open procedure door Aquafin.
Art. 4:
Het krediet voor deze uitgave te benemen van het meerjarenplan 2020-2025, 2024/ACT-4.1.2/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-7.
Art. 5:
Deze beslissing over te maken aan de financieel directeur en aan de technische dienst van de stad Tielt.
Riopact en Aquafin voorzien in rioleringswerken in de Vinktstraat, Lammekensstraat, Poekestraat en Kazernestraat Aarsele. In synergie met deze rioleringswerken, voorziet het provinciebestuur West-Vlaanderen in de aanleg van fietspaden. Het stadsbestuur voorziet op zijn beurt op de wegverfraaiing zodat de wegenis van rooilijn tot rooilijn heraangelegd wordt in plaatselijk van herstel in bestaande toestand. Voor de coördinatie van deze verschillende instanties, werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Zodoende is er 1 ontwerper voor alle infrastructuur. Het aandeel van ereloon ten laste van het stadsbestuur Tielt wordt hierin geraamd op 19.749,62 euro inclusief 21% btw.
Budget: 2024/ACT-4.1.2/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-7.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst studie en werken Vinktstraat en omgeving Aarsele.
Gelet op het feit dat RIOPACT en AQUAFIN voorzien in rioleringswerken in de Vinktstraat, Lammekensstraat, Poekestraat en Kazernestraat Aarsele;
Gelet op het feit dat in synergie met deze rioleringswerken, het provinciebestuur West-Vlaanderen voorziet in de aanleg van fietspaden;
Gelet op het feit dat het stadsbestuur op zijn beurt voorziet op de wegverfraaiing zodat de wegenis van rooilijn tot rooilijn heraangelegd wordt in plaatselijk van herstel in bestaande toestand;
Gelet op het feit dat voor de coördinatie van deze verschillende instanties, een samenwerkingsovereenkomst opgesteld werd;
Gelet op het feit dat zodoende er één ontwerper voor alle infrastructuur is;
Gelet op het feit dat het aandeel van ereloon ten laste van het stadsbestuur Tielt hierin wordt geraamd op 19.749,62 euro inclusief 21% btw;
Gelet op het feit dat deze uitgave voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025, op budgetcode 2024/ACT-4.1.2/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-7;
Gezien voor deze overeenkomst visum zal gevraagd worden aan de financieel directeur;
Art. 1:
De samenwerkingsovereenkomst met RioPact, de provincie West-Vlaanderen en Aquafin naar aanleiding van de rioleringswerken in de Vinktstraat, Lammekensstraat, Poekestraat en Kazernestraat goed te keuren.
Art. 2:
De burgemeester (bij delegatie voor de voorzitter in toepassing van artikel 281 van het Decreet lokaal bestuur) en de algemeen directeur te gelasten met de ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst.
Art. 3:
Het aandeel van ereloon ten laste van het stadsbestuur, geraamd op 19.749,62 euro inclusief 21% btw goed te keuren.
Art. 4:
Aan de financieel directeur zal voor deze uitgave een visum worden aangevraagd.
Art. 5:
Deze uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op budgetcode 2024/ACT-4.1.2/0200-00/2240007/STAD/CBS/IP-7.
Art. 6:
Deze beslissing over te maken aan RioPact, de provincie West-Vlaanderen en Aquafin en aan de financieel directeur van de stad Tielt.
In het kader van de fusie tussen Tielt en Meulebeke dienen een aantal gelijke en gelijkaardige straatnamen gewijzigd te worden. Hiertoe werd in 2023 een traject opgestart. De te wijzigen straatnamen werden aangeduid en betreffen voor Tielt:
- De Henri Dunantstraat
- De Kapellestraat
- De Sint-Amandstraat
- De Steenovenstraat
- De Steenstraat
- De Veldstraat
- De Groenestraat
- De Marialoopsesteenweg
- De Galgestraat
De betrokken inwoners, eigenaars en bedrijven werden in eerste instantie uitgenodigd naar een infovergadering op 11 december 2023 waarna zij tegen 31 december 2023 voorstellen voor een nieuwe straatnaam konden indienen. De ontvangen voorstellen werden overgemaakt aan de heemkundige Kring De Roede van Tielt en aan de cultuurraad. Zij dienden voor elke straat suggesties in met een motivering. De suggesties van de heemkundige kring en de cultuurraad werden behandeld door de werkgroep straatnamen en er werd een voorstel voorgelegd aan de fusiestuurgroep. De fusiestuurgroep maakte de finale keuze aan de hand van de nota van de werkgroep straatnamen. De betrokken bewoners, eigenaars en bedrijven werden opnieuw aangeschreven met de vraag om een keuze te maken tussen de voor hun straat weerhouden suggesties. Dit kon tegen ten laatste 31 maart 2024. Na stemming werden volgende straatnamen weerhouden:
- voor de Henri Dunantstraat: de Solferinostraat
- voor de Kapellestraat: de Velodroomstraat
- voor de Sint-Amandstraat: de Maerlestraat
- voor de Steenovenstraat: de Steenbakkerstraat
- voor de Steenstraat: de Vakstraat
- voor de Veldstraat: de Derdewijkstraat
- voor de Groenestraat: de Kerkuilstraat
- voor de Marialoopsesteenweg: de Mariënhovestraat.
Wat de Galgestraat betreft werd de keuze voor de nieuwe straatnaam van deze straat gemaakt binnen de fusie tussen Ruiselede en Wingene. De Galgestraat ligt immers op de grens met Ruiselede en de grens loopt in het midden van de straat waardoor de huisnummers aan de ene zijde van de straat op grondgebied Tielt liggen en de huisnummers aan de andere zijde van de straat op grondgebied Ruiselede. Het voorstel van nieuwe straatnaam, dat in Ruiselede al principieel goedgekeurd werd in zitting van de gemeenteraad 21 december 2023 is de Stropstraat. De raad dient een principiële beslissing te nemen betreffende deze nieuwe straatnamen en het schepencollege te gelasten om over te gaan tot de procedure voor naamswijziging.
Voorstel van beslissing: principiële aanvaarding van de nieuwe straatnamen voor de straten waarvan de naam dient gewijzigd te worden ten gevolge van de fusie tussen Tielt en Meulebeke.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur dd. 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet dd. 28 januari 1977 tot de bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, en latere wijzigingen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Tielt van 6 juli 2023 houdende de goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de stad Tielt en de gemeente Meulebeke;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Tielt dd. 7 december 2023 houdende de goedkeuring van de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de stad Tielt en de gemeente Meulebeke;
Gelet op de omzendbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken dd. 23.02.2018 waarin een aantal principes werden voorgesteld die moeten leiden tot een logische, transparante en uniforme werkwijze bij het vaststellen van de adressen en de huisnummers en gelet op de omzendbrief FOD Binnenlandse zaken dd. 4 november 2020 – aanpassing van de omzendbrief dd. 23.02.2018;
Gelet op het draaiboek ‘vrijwillige fusies van gemeenten’ van het Agentschap Binnenlands Bestuur in het bijzonder punt 3.13. betreffende de gemeentenaam en adreswijziging;
Gezien in het kader van de fusie tussen Tielt en Meulebeke het verplicht is om de gelijke straatnamen op het grondgebied van de fusiegemeente weg te werken en gezien het aanbevolen is om gelijkaardige straatnamen ook weg te werken om verwarring en onveilige situaties, onder meer naar hulpdiensten toe te vermijden;
Gezien er in Tielt en Meulebeke een aantal gelijke en gelijkaardige straatnamen bestaan;
Overwegende dat er een overzicht werd opgemaakt van de straatnamen waarbij een naamswijziging verplicht of aangewezen is in Tielt en in Meulebeke en dat bij de opmaak van deze lijst en bij de bepaling van in welke gemeente de straatnaam diende te wijzigen, rekening gehouden werd met het aantal inwoners en het aantal bedrijven die in deze straten gevestigd zijn;
Gezien bij de opmaak van het overzicht bleek dat in Tielt de Henri Dunantstraat, de Kapellestraat, de Sint-Amandstraat, de Steenovenstraat, de Steenstraat, de Veldstraat, de Groenestraat en de Marialoopsesteenweg van naam dienen te wijzigen in het kader van de fusie;
Gezien ook de Galgestraat een naamswijziging moet ondergaan omdat de grens tussen Tielt en Ruiselede doorheen deze straat loopt en omdat in Ruiselede deze straat van naam moet wijzigen in het kader van de fusie tussen Ruiselede en Wingene;
Gezien er op 11.12.2023 een eerste infovergadering voor de betrokken bewoners, eigenaars en bedrijven werd georganiseerd;
Gelet op de gevolgde procedure, zoals vastgelegd in de fusiestuurgroep (schepencollege van Tielt en Meulebeke) waarbij burgers tegen 31.12.2023 voorstellen voor een nieuwe straatnaam konden indienen en waarbij de heemkundige kring ‘De Roede van Tielt’ en de cultuurraad tegen 19.01.2024, rekening houdende met de door de burgers ingediende voorstellen, per straat een aantal gemotiveerde suggesties konden doen;
Gelet op de nota van de werkgroep straatnamen betreffende de vanuit de heemkundige kring en cultuurraad ontvangen suggesties;
Gelet op de beoordeling van de ontvangen suggesties en de nota van de werkgroep straatnamen door de fusiestuurgroep, waarbij de finale keuze werd gemaakt van welke suggesties aan de betrokken bewoners, eigenaars en bedrijven zouden worden voorgelegd;
Gelet op het schrijven van het stadsbestuur dd. 28.02.2024 aan de betrokken bewoners, eigenaars en bedrijven met vraag om een keuze te maken uit de voor hun straat weerhouden suggesties tegen uiterlijk 31.03.2024;
Gelet op de resultaten van de stemming zoals opgenomen in de nota van de werkgroep straatnamen;
Gezien de stemming volgende resultaat geeft:
Oude naam Nieuwe naam
Henri Dunantstraat Solferinostraat
Kapellestraat Velodroomstraat
Sint-Amandstraat Maerlestraat
Steenovenstraat Steenbakkerstraat
Steenstraat Vakstraat
Veldstraat Derdewijkstraat
Groenestraat Kerkuilstraat
Marialoopsesteenweg Mariënhovestraat
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Ruiselede dd. 21.03.2024, houdende de definitieve goedkeuring van de Stropstraat als nieuwe naam voor de Galgenstraat;
Gezien de naam van de Galgenstraat op het grondgebied van Tielt dezelfde moet zijn als op het grondgebied van Ruiselede;
Art. 1:
Principieel akkoord te gaan met de toekenning van volgende nieuwe straatnamen en dit vanaf 01.01.2025:
Oude naam Nieuwe naam
Henri Dunantstraat Solferinostraat
Kapellestraat Velodroomstraat
Sint-Amandstraat Maerlestraat
Steenovenstraat Steenbakkerstraat
Steenstraat Vakstraat
Veldstraat Derdewijkstraat
Groenestraat Kerkuilstraat
Marialoopsesteenweg Mariënhovestraat
Galgestraat Stropstraat
Art. 2:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het toepassen van de wettelijke procedure en met de uitvoering van het openbaar onderzoek.
Via het Parket van de procureur des Konings werd de arrondissementele omzendbrief AROBB WVL 2024/05 dd. 20.02.2024 ontvangen m.b.t. richtlijnen betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties. De procureur stelde nieuwe richtlijnen op met betrekking tot GAS voor het arrondissement West-Vlaanderen, op basis hiervan werd ook het protocol dat zijn ambt heeft afgesloten met de gemeenten herzien. Het GAS-protocol dat binnen de Politiezone Regio Tielt werd afgesloten door de gemeenten in 2017 zal per 01.06.2024 van ambtswege worden opgezegd, het nieuwe protocol zal moeten worden vernieuwd en aangepast worden naar de nieuwe richtlijnen. Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om ook enkele administratieve wijzigingen aan te brengen n.a.v. de gewijzigde GAS-wetgeving van eind 2023. Concreet dienen hiervoor navolgende gemeenteraadsbeslissingen, die werden goedgekeurd op 01.06.2017 gewijzigd te worden:
- Algemeen uniform politiereglement Politiezone Regio Tielt (laatst gewijzigd 07.12.2023).
- Gemeentelijke politieverordening op het stilstaan en parkeren, en voor de overtredingen betreffende verkeersborden vastgesteld met automatisch werkende toestellen
- Bekrachtigen protocolovereenkomst tussen de Procureur des Konings en de desbetreffende gemeente.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de wijzigingen van diverse beslissingen rond de gemeentelijke administratieve sancties naar aanleiding van de nieuwe protocolovereenkomst van de Procureur des Konings - wijzigen van het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald artikelen 119, 119bis, 133 e.v. 134 en 135, §2;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, laatst gewijzigd op 11 december 2023;
Gelet op de bepalingen van het algemene politiereglement van de Politiezone Regio Tielt zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van Tielt dd. 01.06.2017, gewijzigd op 03.12.2020, 01.04.2021 en 07.12.2023;
Overwegende dat inbreuken bestraft kunnen worden met een gemeentelijke administratieve sanctie volgens de bestuurlijke procedure bepaald in Titel VI van het algemeen politiereglement van de Politiezone Regio Tielt;
Overwegende dat de gemeente instaat voor het handhaven van de openbare rust, veiligheid, gezondheid en alle maatregelen kan nemen tegen het verstoren van de openbare orde (met inbegrip van overlast), inclusief het nemen van politiemaatregelen;
Overwegende dat in het algemeen uniform politiereglement er bepalingen zijn opgenomen die enerzijds mogelijk bestraft worden met een administratieve sanctie maar daarnaast ook nog strafbaar worden gesteld in het strafwetboek;
Overwegende dat wettelijk wordt voorzien in het afsluiten van een protocolovereenkomst tussen het Parket en de gemeenten waarin GAS wordt ingevoerd;
Overwegende dat het noodzakelijk en wettelijk bepaald is dat een afsprakenkader wordt vastgelegd dat de wederzijdse rechten en plichten duidelijk omschrijft en ook vast legt wanneer welke instantie over de vervolgingsbevoegdheid beschikt; dat bovendien alle partijen de contactpersonen kunnen aanduiden wat de informatiewisseling zal optimaliseren;
Gelet op het bestaande protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen de stad Tielt en de Procureur des Konings, zoals bekrachtigd in de gemeenteraad dd. 01.06.2017;
Gelet op de brief van het parket van de Procureur des Konings, ondertekend dd. 23.02.2024 waarbij door het parket nieuwe richtlijnen werden opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen; dat het bestaande protocol met de Procureur des Konings, per 1 juni 2024 ambtshalve wordt opgezegd; dat bijgevolg een nieuw protocolakkoord wordt goedgekeurd met verwerking van de nieuwe richtlijnen;
Overwegende dat ten gevolge van de gewijzigde richtlijnen en protocolakkoord, en de gewijzigde GAS-wetgeving dd. 11.12.2023 enkele administratieve aanpassingen dienen te gebeuren in het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt;
Gelet op de bespreking binnen het politiecollege van de Politiezone Regio Tielt;
Gelet op de vraag van de Politiezone Regio Tielt om deze wijzigingen aan het algemeen politiereglement in de gemeenteraad van elke gemeente van de politiezone te laten goedkeuren;
Art. 1:
Tot het wijzigen van diverse artikelen in het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt, zoals goedgekeurd op 01.06.2017 en laatst gewijzigd op 07.12.2023, m.n.:
Onder Titel VI. Gemeentelijke Administratieve Sancties
Onder Hoofstuk 1:
- Opheffen van art. 6.1.2.0.1
- Wijzigen van het bedrag van de gemeentelijke adminstratieve sanctie van 350 euro naar 500 euro in artikelen 6.1.2.0.2 tot en met 6.1.2.0.11.
Onder Hoofstuk 2:
- Wijzigen van het bedrag van de gemeentelijke adminstratieve sanctie van 350 euro naar 500 euro in artikel 6.2.0.0.6 en artikel 6.2.0.0.8.
Art. 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 3:
Een afschrift van dit reglement en een gecoördineerde versie van het Algemeen Politiereglement wordt toegestuurd aan de toezichthoudende overheid, de Procureur des Konings en aan de Korpschef van de Politiezone Regio Tielt.
Via het Parket van de procureur des Konings werd de arrondissementele omzendbrief AROBB WVL 2024/05 dd. 20.02.2024 ontvangen m.b.t. richtlijnen betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties. De procureur stelde nieuwe richtlijnen op met betrekking tot GAS voor het arrondissement West-Vlaanderen, op basis hiervan werd ook het protocol dat zijn ambt heeft afgesloten met de gemeenten herzien. Het GAS-protocol dat binnen de Politiezone Regio Tielt werd afgesloten door de gemeenten in 2017 zal per 01.06.2024 van ambtswege worden opgezegd, het nieuwe protocol zal moeten worden vernieuwd en aangepast worden naar de nieuwe richtlijnen. Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om ook enkele administratieve wijzigingen aan te brengen n.a.v. de gewijzigde GAS-wetgeving van eind 2023. Concreet dienen hiervoor navolgende gemeenteraadsbeslissingen, die werden goedgekeurd op 01.06.2017 gewijzigd te worden:
- Algemeen uniform politiereglement Politiezone Regio Tielt (laatst gewijzigd 07.12.2023).
- Gemeentelijke politieverordening op het stilstaan en parkeren, en voor de overtredingen betreffende verkeersborden vastgesteld met automatisch werkende toestellen
- Bekrachtigen protocolovereenkomst tussen de Procureur des Konings en de desbetreffende gemeente.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de wijzigingen van diverse beslissingen rond de gemeentelijke administratieve sancties naar aanleiding van de nieuwe protocolovereenkomst van de Procureur des Konings - goedkeuren politieverordening op het stilstaan en parkeren, en voor de overtredingen betreffende verkeersborden vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 133 en 135;
Gelet op de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 inzake administratieve sancties laatst gewijzigd op 11 december 2023;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegeverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen;
Gelet op de protocolovereenkomst goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen dd. 13.03.2024 en bekrachtigd in de gemeenteraad van 2 mei 2024;
Overwegende dat de wet op de administratieve sancties van 24 juni 2013 in de mogelijkheid voorziet om voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 (verboden toegang in beide richtingen) en F103 (voetgangerszone) en na de wetswijziging van 11 december 2023 ook F111 (inhalen fietszones), vastgesteld met automatisch werkende toestellen (ANPR-camera’s) gemeentelijke administratieve sancties te voorzien;
Overwegende dat de bedragen van de overtredingen die in aanmerking komen voor een administratieve geldboete, de volgende zijn:
1. Overtredingen van de eerste categorie: sanctie van 58,00 euro;
2. Overtredingen van de tweede categorie: sanctie van 116,00 euro;
Art. 1:
Tot het opheffen van de gemeentelijk politieverordening op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 01.06.2017.
Art. 2:
De bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3, F103 en F111, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren
Art. 3:
Het goedgekeurde reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 4:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings.
Via het Parket van de procureur des Konings werd de arrondissementele omzendbrief AROBB WVL 2024/05 dd. 20.02.2024 ontvangen m.b.t. richtlijnen betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties. De procureur stelde nieuwe richtlijnen op met betrekking tot GAS voor het arrondissement West-Vlaanderen, op basis hiervan werd ook het protocol dat zijn ambt heeft afgesloten met de gemeenten herzien. Het GAS-protocol dat binnen de Politiezone Regio Tielt werd afgesloten door de gemeenten in 2017 zal per 01.06.2024 van ambtswege worden opgezegd, het nieuwe protocol zal moeten worden vernieuwd en aangepast worden naar de nieuwe richtlijnen. Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om ook enkele administratieve wijzigingen aan te brengen n.a.v. de gewijzigde GAS-wetgeving van eind 2023. Concreet dienen hiervoor navolgende gemeenteraadsbeslissingen, die werden goedgekeurd op 01.06.2017 gewijzigd te worden:
- Algemeen uniform politiereglement Politiezone Regio Tielt (laatst gewijzigd 07.12.2023).
- Gemeentelijke politieverordening op het stilstaan en parkeren, en voor de overtredingen betreffende verkeersborden vastgesteld met automatisch werkende toestellen
- Bekrachtigen protocolovereenkomst tussen de Procureur des Konings en de desbetreffende gemeente.
Voorstel van beslissing: goedkeuren van de wijzigingen van diverse beslissingen rond de gemeentelijke administratieve sancties naar aanleiding van de nieuwe protocolovereenkomst van de Procureur des Konings - bekrachtigen protocolovereenkomst tussen de Procureur des Konings en de stad Tielt.
Gelet op de gecoördineerde wetten Nieuwe Gemeentewet, artikel 133 en 135
Gelet op de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 inzake administratieve sancties, laatst gewijzigd op 11 december 2023;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 1 juni 2017 houdende goedkeuring van het algemeen uniform politiereglement, laatst gewijzigd in huidige zitting;
Overwegende dat in het algemeen uniform politiereglement er bepalingen zijn opgenomen die enerzijds mogelijk bestraft worden met een administratieve sanctie maar daarnaast ook nog strafbaar worden gesteld in het strafwetboek;
Overwegende dat wettelijk wordt voorzien in het afsluiten van een protocolovereenkomst tussen het Parket en de gemeenten waarin GAS wordt ingevoerd;
Overwegende dat het noodzakelijk en wettelijk bepaald is dat een afsprakenkader wordt vastgelegd dat de wederzijdse rechten en plichten duidelijk omschrijft en ook vast legt wanneer welke instantie over de vervolgingsbevoegdheid beschikt; dat bovendien alle partijen de contactpersonen kunnen aanduiden wat de informatiewisseling zal optimaliseren;
Gelet op het bestaande protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen de stad Tielt en de Procureur des Konings, zoals bekrachtigd in de gemeenteraad dd. 01.06.2017;
Gelet op de brief van het parket van de Procureur des Konings, ondertekend dd. 23.02.2024 waarbij door het parket nieuwe richtlijnen werden opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen; dat het bestaande protocol met de Procureur des Konings, per 1 juni 2024 ambtshalve wordt opgezegd; dat bijgevolg een nieuw protocolakkoord zal moeten worden goedgekeurd met verwerking van de nieuwe richtlijnen;
Overwegende dat voor deze protocolovereenkomst gebruik wordt het gemaakt van het sjabloon ter beschikking gesteld door het Parket, dat op die manier in het gehele werkingsgebied van het parket in een gelijkaardige behandeling van dossiers wordt voorzien;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 2 mei 2024 houdende goedkeuring van het politiereglement op het stilstaan en parkeren;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen houdende principiële goedkeuring van de aangepaste protocolovereenkomst;
Art. 1:
De aangepaste protocolovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen stad Tielt en de Procureur des Konings, zoals opgenomen in bijlage van dit dossier, te bekrachtigen.
Art. 2:
Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings.
Per aangetekende brief van 20.03.2024 vraagt IVIO de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de algemene vergadering van 21.05.2024. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de algemene vergadering van IVIO op 21.05.2024 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het feit dat de gemeente werd opgeroepen per aangetekend schrijven van 20 maart 2024 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van I.V.I.O. van 21 mei 2024;
Gelet op artikel 454 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen;
Gelet op het schrijven van I.V.I.O. van 20 maart 2024 met uitnodiging tot de algemene vergadering van 21 mei 2024 om 18.00 uur, met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:
• goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2023
• kennisname verslag van de heer Commissarisrevisor
• goedkeuring jaarrekening per 31 december 2023
• kwijting verlenen aan de bestuurders en commissaris revisor voor het boekjaar 2023
• varia
Gelet op de bespreking ter zitting van deze agenda en bijhorende stukken;
Art. 1:
Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met volgende agendapunten van de algemene vergadering van 21 mei 2024
• goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2023
• kennisname verslag van de heer Commissarisrevisor
• goedkeuring jaarrekening per 31 december 2023
• kwijting verlenen aan de bestuurders en commissaris revisor voor het boekjaar 2023
• varia
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 21 mei 2024 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 21 mei 2024 goedkeuren.
Art. 3:
Deze beslissing over te maken aan I.V.I.O. Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.
Per e-mail van 28.03.2024 vraagt de dienstverlenende vereniging Midwest de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de algemene vergadering van 04.06.2024. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de algemene vergadering van de DVV Midwest op 04.06.2024 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het feit dat de stad deel uitmaakt van de Dienstverlenende Vereniging Midwest;
Gelet op de statuten van de DVV Midwest, zoals goedgekeurd in de zitting van de buitengewone algemene vergadering van de DVV Midwest van 18.12.2018;
Gelet op de uitnodiging per e-mail dd. 28.03.2024 vanwege de DVV Midwest voor de algemene vergadering die plaatsvindt op 04.06.2024;
Overwegende dat volgende agendapunten worden behandeld op deze algemene vergadering:
1. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering 12 december 2023
2. Vaststellen jaarrekening 2023 en verlenen van kwijting
3. Benoemen bestuurder Ardooie in raad van bestuur
4. Aanstellen van een bedrijfsrevisor-commissaris voor periode 2024-2026
5. Datum volgende algemene vergadering
Art. 1:
Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van de DVV Midwest op 04.06.2024:
1. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering 12 december 2023
2. Vaststellen jaarrekening 2023 en verlenen van kwijting
3. Benoemen bestuurder Ardooie in raad van bestuur
4. Aanstellen van een bedrijfsrevisor-commissaris voor periode 2024-2026
5. Datum volgende algemene vergadering
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 04.06.2024 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering goedkeuren.
Art. 3:
Deze beslissing over te maken aan de DVV Midwest via dvv-midwest@midwest.be .
Per aangetekende brief van 28.03.2024 vraagt WVI de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de algemene vergadering van 12.06.2024. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de algemene vergadering van WVI op 12.06.2024 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;
Gelet op het feit dat de stad aangesloten is bij de intercommunale WVI;
Gelet op het feit dat de stad per aangetekend schrijven dd. 28.03.2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van WVI van 12.06.2024 om 18u30;
Gelet op het dossier dat tegelijkertijd aan de stad overgemaakt is;
Overwegende dat het nodig is dat de stad zich uitspreekt ten aanzien van de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierbovenvermelde algemene vergadering van WVI van 12.06.2024, zijnde;
1. Goedkeuring verslagen van de buitengewone algemene vergaderingen dd. 13-12-2023
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2023)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekeningen 2023
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Mededelingen
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1:
Zijn goedkeuring te hechten aan de punten die werden aangebracht op de agenda van de algemene vergadering van de intercommunale WVI op 12.06.2024 om 18u30, zoals ter kennis gebracht aan de gemeenteraad, zijnde:
1. Goedkeuring verslagen van de buitengewone algemene vergaderingen dd. 13-12-2023
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2023)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekeningen 2023
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Mededelingen
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de algemene vergadering van WVI op 12.06.2024 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit.
Art. 3:
Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en ondermeer kennisgeving hiervan te verrichten aan de intercommunale WVI.
Per brief van 12.03.2024 vraagt Zefier cvba de goedkeuring door de gemeenteraad van de agenda van de algemene vergadering van 13.06.2024, die is toegevoegd aan het dossier. Daarnaast vraagt men ook de bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Voorstel van beslissing: goedkeuren agenda van de algemene vergadering van Zefier cvba op 13.06.2024 en bepaling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de stad Tielt vennoot is van de cvba Zefier;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 12 maart 2024 tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 13 juni 2024;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Art. 1:
Goedkeuring te verlenen aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 13.06.2024, zijnde:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
5. Statutaire benoemingen;
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de algemene vergadering zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van cvba Zefier van 13.06.2024 goedkeuren.
Art. 3:
Deze beslissing over te maken aan Zefier cvba, Koning Albert II-laan 37, 1030 Brussel.
De voorzitter sluit de zitting op 02/05/2024 om 20:45.
Namens Gemeenteraad,
Hendrik Vandenbruwane
Algemeen Directeur
Hilde Decoene
Voorzitter